Postřehy, dojmy a závěr

5. června 2007 v 22:55 | T(h)om |  Chorvatsko 2006
Baška Voda je sice významné, zdaleka však ne jediné letovisko ležící na Dalmáckém pobřeží. Poměrně nedaleko leží zhruba čtrnáctitisícová Makarska, kterou jsme navštívili asi třetí večer během lodního výletu, tentokrát jsme však přijali pozvání našich sousedek na návštěvu ve dne. Okolo deváté hodiny ráno jsme nastoupili na místní pravidelnou autobusovou linku a dojeli až na autobusové nádraží v Makarske. Pro zajímavost: Jízdenky v autobusech se nekupují u řidiče ale u průvodčího (něco jako "náš" průvodčí ve vlaku), a nádraží v Makarske je vyřešeno tak nešikovně, že zajet správně k jednomu z několika nástupišť si od řidiče vyžaduje notnou dávku umu a zručnosti. Po několikaminutové chůzi ulicemi jsme se ocitli u přístavu. Zamířili jsme ale spíš do centra, kde se nachází náměstí s kostelem a několika historickými budovami. V úzkých uličkách je spousta krámků, restaurací a obchodů, a protože jsem byl mezi čtyřmi ženami jediný zástupce silnějšího pohlaví tak jsem musel přestát i několik zastávek u sortimentu, který mi připadal mírně řečeno nezajímavý. Nakonec jsme se opět ocitli v přístavu a vyrazili po svých zpátky do Bašky. Naše cesta měřila zhruba deset kilometrů a většinou vedla podél pobřeží po úzkých stezkách, kde jsme zakopávali o kořeny nebo kamení. Přesto to bylo moc hezký zážitek a díky němu jsme poznali zase jinou tvář zdejšíkrajiny. Jadranské pobřeží je v těchto místech opravdu rozmanité a nabízí každému prostředí dle chuti. Můžeme zde najít jak otevřené pláže, tak malé místečka chráněná útesy a skalami, kde si můžou početní nudisté dosyta užívat svých radostí. Cestou do Bašty jsme prošli několika různými typy krajiny i pobřeží. Vždycky tomu ale vévodilo fascinující pohoří na západě a na východní straně zase panorama nejbližších ostrovů. Na nepopsatelně modrém moři se proháněly plachetnice, jachty i vodní skůtry a člověk by skoro ani nevěřil, že ještě před několika lety v Chorvatsku zuřila občanská válka. Lidé jsou zde také milí, ovšem je na nich znát vliv turistického ruchu a bohužel někdy i odstup od turistů, kteří se zde nechovají vždycky v souladu s dobrými mravy. V zásadě je to ale země, kde si každý člověk může najít to co mu vyhovuje. Je zde jak moře, tak i zajímavá místa, historické památky, majestátní hory a milovníci přírody jistě také zaplesají nad místní nabídkou. Co se týče přírody dovoluji si upozornit na muzeum mušlí v Bašce. Není sice velké, ale za vstupné ve výši 5 HRK můžete obdivovat nejen rozličné ulity a skořápky, ale také zkameněliny, rozmanité ryby a také další obyvatele mořských hlubin jako jsou ohromní krabi nebo žraloci. Ceny jsou zde sice trochu vyšší, ale určitě to nikoho nezruinuje. Restaurace nabízejí za přijatelný peníz spoustu druhů jídla - od místních specialit až po univerzální pizzu nebo hamburgry, za nimiž však není třeba jezdit až doChorvatska. Mým osobním typem je tuňák na grilu s česnekem. Když mi ho donesli poprvé tak jsem měl co dělat abych se ovládl a nesténal blahem. K pití vám nabídnou několik druhů vína, pro abstinenty je k mání široký výběr nealkoholických nápojů, ze kterých nás zaujala limonáda "Kofta". Tekutina v malých lahvičkách barvou připomíná Coca-Colu, ale je vyrobena z bylinných výtažků a má skutečně zajímavou chuť, jenž by se dala přirovnat ke směsce Kofoly a Top-Topicu. Celkový dojem z dovolené v Chorvatsku je určitě velice pozitivní. Pro toho, kdo netouží po pětihvězdičkovém hotelu na Miami Beach je to rozhodně správná volba. Exotika v Egyptě nebo v Tunisku má jistě své kouzlo, jenže pokud nemáte v úmyslu strávit celý pobyt za zdmi luxusního hotelového komplexu tak brzy poznáte, že většina těchto zemí je prostě jen poušť a jestliže nemáte dost prostředků abyste procestovali všechny tamní kulturní památky tak vás ta nekonečná šeď začne brzy trochu nudit. Chorvatsko je země barevná, členitá a plná lákadel na každém kroku i přesto, že její návštěva nestojí čtyři měsíční platy a o exotice v pravém slova smyslu asi nemůže být řeč. To je jistě jeden z mnoha důvodů proč stále zůstává a snad i dlouho zůstane nejoblíbenější destinací našich cestovatelů.