Čunek, Romové a trocha staré nesnášenlivosti

18. ledna 2008 v 1:58 | T(h)om |  Mišmaš
Nepochybuji o tom, že jste zaslechli nejnovější kontroverzní výrok Jiřího Čunka na adresu Romů: "Tradiční romská kultura a její hodnotový systém jsou v řadě případů v rozporu s Listinou základních práv a svobod". Nemůžu si pomoct, ale i jako člověk, který tuší, že je něco shnilého v Romské komunitě musím konstatovat, že tento výrok byl mimořádně neohrabaný a troufám si říct, i hloupý. Copak sám Jiří Čunek nedomyslel, že něco takového se velmi neblaze podepíše nejen na jeho pošramocené pověsti, ale i na pověsti České republiky jako takové? Cesta páně Čunkova vzhůru byla evidentně příliš strmá. Není přece úplně obvyklé, aby se starosta menšího města stal po vystěhování několika problémových osob předsedou jedné z nejznámějších politických stran a pár dní na to dokonce místopředsedou Vlády. Rojí se otázky, zda na to má vůbec potřebnou kvalifikaci. Představte si, že by se vicepremiérem stal starosta jiného podobného města - třeba toho vašeho. Myslíte si, že je dostatečně erudovaný k tomu, aby zastával tak významný úřad? Ukázku jak to dopadá když uděláte kozla zahradníkem můžeme pozorovat téměř každý den na svých televizorech. Čunkovy výroky - byť možná myšleny dobře jsou tak špatně formulované, že se nestačím divit, jak takový člověk může zastávat tak důležitou funkci. Pravda, ze svého vicepremiérského postu odstoupil, ale vzpomeňme si proč: Prvnímu obvinění čelil kvůli údajnému půlmilionovému úplatku a druhé se objevilo v souvislosti s neoprávněným pobíráním sociálních dávek. Dobrovolně odstoupit se mu taky moc nechtělo a dá se říct, že k tomu byl donucen okolnostmi. Budiž, i já jsem svého času věřil, že aféra s úplatkem byla jen snaha opozice zkompromitovat nezkušeného nováčka (a pochybnosti mám pořád), ale kauza sociálních dávek už se mi zdála příliš průkazná na to, aby ji mohla vymyslet od pohledu nesympatická bývalá sekretářka.
Co se týče samotných Romů mám za to, že se můj názor neliší od názoru většiny populace. Najde se sice dost těch slušných, kteří se skutečně snaží pracovat, žít poctivě a ukázat se v dobrém světle. Jenže většina ostatních se chová přesně opačně a jejich snahu tím neuvěřitelným způsobem kazí. Snad v každém větším městě se najdou čtvrti s rozbitými domy obydlenými těmito lidmi zavdávajícími příčiny k řečem o nepřizpůsobivosti, příživnictví a vandalství. Nepovažuji se za rasistu. Jsem přesvědčen, že umím skutečnosti posoudit s chladnou hlavou. Přes všechnu snahu ale nemůžu říct, že Romové jsou v mých očích stejní jako ostatní občané. Ne proto, že bych je považoval za méněcenné z lidského pohledu. Je to z pohledu obyvatele jinak krásného města, který musí chodit kolem zchátralých domů, neuvěřitelného nepořádku a pozorovat postavy mířící na sociální úřad, kde se rozdávají peníze stržené z jeho poctivě vydělané výplaty.
Diskriminace v demokratické zemi nemá co dělat. Umím si představit jak je demotivující když přijdete žádat o práci a nedostanete ji jen proto, že řediteli se vaše barva kůže bude zdát příliš tmavá. Jistě není příjemné jít po městě a za zády slyšet poznámky typu "Hele, další černej". Bylo by mi trapně, kdyby se na mě prodavačka v samoobsluze neustále po očku dívala a kontrolovala, zda si náhodou něco místo do vozíku nestrkám do kapes. Velice by mě mrzelo - třeba někde na zahraniční stáži, kdybych z médií denně poslouchal, že příslušník mého národa porušuje předpisy a dělá ostudu. Ale právě proto, že by mě to mrzelo, bych se pokusil s tím něco dělat. Copak je opravdu takový problém chodit pravidelně do zaměstnání a vydělané peníze dát nejdříve na bydlení než na alkohol? Copak je tak těžké vynést odpadky do popelnice a nevyhazovat je na ulici? Copak skutečně není možné se uskromnit v možnostech peněz ze správy sociálního zaopatření do doby, než seženu práci? Rozhodně tu nechci dělat ultrapravičáckou agendu. Skini jsou mi z duše odporní stejně jako všichni, kdo se snaží všechno řešit tak primitivním násilím. Věřím, že mezi Romy je spousta těch, kteří jsou ochotní bojovat za to, aby na ně lidi nedívali s opovržením. Několik jsem jich osobně potkal a moc bych si přál, aby i ostatní byli jako oni. Sám s tím ale nic neudělám. Hodně záleží na tom, jak se k tomu budeme stavět my všichni. Možná to není úplně rasismus či xenofobie co se v naší mentalitě zakořenilo. Odsuzovat cokoli Romského je už jakousi tradicí bez toho, aby někdo uvažoval o tom, co říká. Jistěže Romové působí spoustu potíží - ostatně to i spousta tzv. "bílých", ale těžko se to změní, když je budeme odsuzovat na potkání. Většina z nich dělá problémy, to se nedá popřít. Zároveň se ale ptám: "Kolik z nich by bylo ochotných se aspoň trochu změnit, kdyby věděli, že mají šanci?" Nemyslím na pracovním úřadě, ale u nás všech. Možná by to byla jen hrstka, jenže nestála by i ta troška za špetku snahy? Nejde přece o nic jiného než o nezaujatost. Nečekám, že Romův všichni všechno zapomeneme. Že je začneme hned "ze soucitu" brát na důležité pracovní posty, že se jim budeme na ulici automaticky pomáhat s taškama - to ostatně ani nechci. Beru i to, že leckde funguje "rasismus naopak", kdy úředníci raději dají příspěvky Romovi, který si na rozdíl od "bílých" může začít stěžovat na rasismus, když peníze nedostane. Souhlasím částečně dokonce i s Čunkovým výrokem o binci a ohních na náměstí když chcete dostat půjčku. Jenomže tohle všechno je pořád odklon od jakési občanské rovnosti. Jak rasismus, tak rasismus "naopak". Romové musí vědět, že když se nebudou chovat stejně slušně jako ostatní tak prostě nedostanou ani kačku - rasismus nerasismus. Zároveň si však přiznejte - kolik z vás si nad tímto článkem klepe na čelo a říká si, že tohle mohl napsat jenom debil, protože Cigáni jsou zkrátka špína a nikdo se jich nemá co zastávat? A přesně o to jde.
Jiří Čunek prostě sází právě na tuhle obecně vžitou nesnášenlivost. Nerad přiznávám, že spoustu lidí to přiměje dát mu v příštích volbách podporu. Jenže takovým krokem vyšleme signál i jiným zemím, kde se na podobné problémy dívají o něco jinak.
Trestejme tedy všechny podle stejných kritérií - a bez milosti. Na druhou stranu zkusme při hodnocení Romů dát bokem všechny antipatie a dát jim opravdu férový prostor, udělat tlustou čáru za těmi letitými předsudky. Teprve po pár letech, kdy se uvidí jaké to přineslo ovoce můžeme začít dělat skutečně relevantní závěry. Já, vy, Jiří Čunek, svět i sami Romové.
 


Komentáře

1 Jarda Jarda | Web | 18. ledna 2008 v 2:46

Nechápu proč se stále hovoří o romech,když většina z těch,které znám jsou hrdí na to,že jsou cigáni.Nevidí v tomto označení žádnou hanlivost,ba naopak odsuzují ty,kteří se za svou identitu stydí.

Ať už je člověk bílý,žlutý,snědý a nebo černý,vždy se najdou takoví,kteří budou odporovat obecně vžitým morálním zásadám a budou předmětem odsuzování ze strany těch zdánlivě slušných lidí.Nezájem vytváří největší bariéry mezi lidmi.Je snadnější někoho soudit,než mu naslouchat a snažit se jej pochopit.Tím však nechci obhajovat nepřízpůsobivost některých skupin obyvatel a problémových lidí.

Nelze však házet všechny do stejného pytle.

2 Tomáš Kelar Tomáš Kelar | 18. ledna 2008 v 9:18

Tak nějak jsem to myslel. Dávám vám za pravdu, že sami Romové jsou často na označení Cikán skutečně hrdí, ale poslední dobou je každé takové pojmenování v nějakém článku nebo diskuzi považováno spíše za projev rasismu a to bych nerad. Je přece jedno jak jim budeme říkat. Jde o to, jak se my i oni budou chovat

3 Lada Lada | E-mail | 22. září 2008 v 12:42

ODVAHA P.ČUNKA Z JEHO POŠRAMOCENOU MINULOSTI  A VSTUPEM DO POLITIKY ,URÁŽLIVÉ VÝROKY DRZÁ SEBEJISTOTA JE PORTRÉTEM JEHO KŘIVÉ OSOBNOSTI BEZCHARATERNIHO

ČLOVĚKA KARIERISTU KTERÝ BEZ ZÁBRAN URÁŽI ROMSKOU MENŠINU NEJENOM V ČECHÁCH.KDO ZA NÍM STOJÍ A KDE BERE TU JISTOTU NEOHROŽENOSTI VE SVE FUNKCI.JAK MÚŽE ODSUZOVAT NĚČÍ KULTÚRU ZVIKY A TRADICE O KTERÝCH VÚBEC NIC NEVÍ.JEHO NECHUTNÁ SLOVA O OČIŠTĚNÍ MĚSTA OD VŘEDU

JSOU ZNÁMKOU O JEHO AGRESIVNÍ POVAZE A BEZCITNOSTI ŘEŠIT

JAKOUKOLI OTÁSKU ČI PROBLÉM ROMU.

JEDNA ROMSKÁ: VÍTE JAK POZNÁ VŘED VŘEDA.. ŽE SÁM JE VŘED

Komentáře jsou uzavřeny.