Jak šumí. Duel legendárního ultrazoomu Lumix FZ-50 a zrcadlovky Nikon D60

19. března 2009 v 6:40 | T(h)om |  Fotografování
Nedávno jsme srovnávali kresbu obrázků z kompaktu a zrcadlovky. Dnes si uděláme další srovnání, a to ohledně míry šumu. Poměřovat budeme opět ultrazoom Panasonic Lumix FZ-50 a zrcadlovku Nikon D60. Největším problémem bylo nastolit pro oba přístroje stejné podmínky. Jak víme, šum na digitálních snímcích roste úměrně nastavené citlivosti a expoziční době. Abych byl co možná nejspravedlivější, snímal jsem tedy všechny obrázky na 1/4 vteřiny při společném vyvážení bílé na žárovkové světlo, protože fotografovaná scéna - egyptský papyrus byl nasvícen stolní lampičkou. Papyrus jsem zvolil proto, že díky jeho plochosti se nemusíme zabývat rozdílnou hloubkou ostrosti vyplývající z konstrukce obou fotoaparátů a také proto, že vzory na něm jsou kreslené štětcem a nemají pravidelnou mozaikovou strukturu jako například ofsetový tisk v časopisech. Problémem ovšem byly výrazné rozdíly světelnosti objektivů. Lumix používá špičkový objektiv Leica, jehož kvalitu paradoxně podtrhuje malá velikost snímacího čipu fotoaparátu (jinak malý čip výhoda není) a jeho vysoká světelnost. Nikon D60 má oproti tomu zrcadlovkový snímač o více než polovinu větší, ale dodávaný setový objektiv Nikkor se svou světelností chlubit moc nemůže. Berte to tedy tak, že zcela rovnocenné podmínky nebylo možné použít, ale v rámci možností jsou nejlepší jak to šlo. Fotografie jsou následně pořízeny vždy na stejnou citlivost ISO, rozlišení 10MPix a při stejném expozičním čase. Pouze u posledního případu je expozice Lumixu kratší, protože už nebylo možné více "přiclonit" a obrázek by byl přepálený. Zde jsou výsledky na výřezech z pořízených fotografií (vlevo Panasonic, vpravo Nikon):

ISO 100 - pro Lumix i Nikon nejnižší nastavitelná citlivost. Šum je na obou snímcích nepostřehnutelný.

ISO 200. Horší kvalita levého obrázku je už znát. Redukce šumu, kterou Lumix použil pro zamaskování vady sice šum snížila, ale viditelně zhoršila detaily a kresbu fotky. Na vině je především velikost CCD snímacího prvku. Můžeme vidět, že větší CCD zrcadlovky zatím stále žádný výrazný šum neprodukuje. Pro kvalitní fotografii 15x10 cm jsou ale oba obrázky pořád dostačující.

ISO 400: Zatímco levý obrázek z kompaktu už trpí co do šumu i do kresby, u toho vpravo ještě nemá ani cenu se nějakým šumem zabývat. Kresba snímku je navíc stále velmi dobrá i přes to, že ve fotoaparátu jsou vypnuté všechny automatické úpravy jako doostření nebo redukce šumu.

ISO 800. Kompakt stále více zaostává oproti zrcadlovce, kde se teprve teď začínají objevovat první nedokonalosti. Kvalita obrázku přesto pořád vypadá skvěle a nebrání dalším úpravám nebo případným výřezům.

ISO 1600. Na obou snímcích už šum páchá při dvojnásobku předchozí citlivosti pěknou paseku. Kdyby Lumix snímek neupravoval bylo by na něm šumu ještě více. Nikon zde měl stále automatické úpravy neaktivní, ale já jsem na něm dodatečně provedl mírné doostření na PC, což šum trochu zvýraznilo. Kompakty provádí v určité míře redukci šumu i doostření automaticky.

Oba tyto snímky pocházejí z Nikonu, protože Lumix už ISO 3200 nepodporuje. Levý obrázek není upraven, na pravý jsem aplikoval filtr "vyhlazení šumu" v počítači. Je to sice masakr, ale takto pořízený obrázek ze zrcadlovky je na tom přesto se šumem zhruba na stejné úrovni jako snímek z kompaktu při čtyřikrát (možná i osmkrát) nižší citlivosti ISO. A to i vzhledem k setovému objektivu, o kterém se předpokládá, že bude časem nahrazen kvalitnějším.

Komentáře

1 Jeremy Jeremy | Web | 19. března 2009 v 8:02 | Reagovat

Ahoj, moc pěkné srovnání. Nakonec to dopadne asi tak, že mě Tvoje velmi detailní články o Nikonu D60 přesvědčí o tom, že si koupím právě Nikon :-) tak podrobnou rezenci snad nikde ani nenajdu - a něco mě napovídá, že tento Tvůj článek o D60ce není rozhodně poslední. Už se těším na další :-)

2 NeZ NeZ | Web | 19. března 2009 v 10:19 | Reagovat

[1] Je to opravdu výborný přístroj a vřele doporučuju i já.

Dobré srovnání. Já zkoušel něco podobného na šedé obloze a tam je to ještě markantnější.

3 Tomáš Tomáš | Web | 19. března 2009 v 14:44 | Reagovat

Jeremy: No, ty detailní informace pochází z mé vlastní nevědomosti. Snažím se s foťákem co možná nejvíc seznámit a zjistit jeho hranice. Nikon D60 je výborný foťák. Canon má sice ve stejné cenové třídě například živý náhled na LCD, ale v ruce Nikon rozhodně působí bytelněji a potvrzují to i četné recenze a srovnání odborníků i laiků na netu.

4 Tomáš Tomáš | Web | 19. března 2009 v 14:54 | Reagovat

Nez: Vida, proti obloze mě to nenapadlo. Asi bych měl obavu z toho, že při vyšší citlivosti už by kompakt nestíhal clonit vůbec, musely by být použity rozdílné časy a nebylo by to tak objektivní. Na druhou stranu by se to asi dalo srovnat třeba šedým filtrem, že?

5 cilinka cilinka | E-mail | Web | 25. března 2009 v 15:02 | Reagovat

ahoj, koukám jak máš přehled ve fotografickém světě a proto bych tě chtěla poprosit, nepomohl bys mi s výběrem fotáku, ale zatím chci kompakt, ale ráda bych s ním fotila našeho pejska, osoby, ale i přírodu, takže se mi moc líbí funkce makro..příliš se nevyznám v různých pojmech a technických věcech, takže ani nevím jaký význam mají různé MPx atd..poradil bys mi prosím? díky moc..možná spíš na mail..pa

6 Tomáš Tomáš | Web | 25. března 2009 v 15:25 | Reagovat

cilinka: Těžko radit od počítače přes půl republiky. Doporučil bych projít nějaké weby a pročíst si pár věcí ohledně toho, co by měl fo´ták, který chceš umět a podle toho potom vybírat. Výběr je široký, určitě vybereš dobře. Budu držet palce.

7 Eliza Eliza | E-mail | Web | 29. července 2009 v 21:58 | Reagovat

Zajímavé, už také proto, že jsem právě majitelkou onoho Lumixu. Díky za srovnání.