Dny pevnosti Nysa 1.8.2009

2. srpna 2009 v 20:42 | T(h)om |  Akce
Jak už jsem předeslal v jednom z předchozích příspěvků, sobota byla dnem vyhrazemým pro vlakový výlet do Polska. Do města Nysa (pro negramoty mám na vysvětlenou mapu:) byl až z Olomouce vypraven speciální parní vlak, kterým jsme se spolu s davem ostatních vydali sledovat rekonstrukci jednu z bitev o tamní opevnění. Více už v krátce komentovaných fotografiích níže:
Příjezd historického vlaku taženého lokomotivou "Matěj" na šumperské nádraží

Jedna z mnoha zastáven na cestě, zde v Lipové-Lázních. Je zajímavé, že ačkoliv autem se to dá ze Šumperka do Nysy ujet za necelé dvě hodiny, nám to vlakem trvalo více než 4 hodiny. Bylo to celkem únavné, ale zadarmo jsme to vydrželi:) Jízda parním vlakem se od jízky vlakem klasickým liší snad jen smradem proudícího do okýnek vagónů a větším zájmem čumilů podél celé trati.

Náměstí s katedrálou sv.Jakuba a sv.Anežky v Nyse. Doprovodné programy k celému dni zasvěcenému bitvě se odehrávaly i zde a lákaly stovky diváků z Polska, České Republiky a širokého okolí.

Loubí u vstupu do nyské katedrály. Trochu jsem se bál, že mě odtamtud s foťákem vyhodí podobně jako předloni v Krakowě, ale nikdo si mě ani nevšiml.

Hlavní loď katedrály v Nyse. Interiér postavený z červených cihel působí velmi stroze a zajímavě.

Jedna ze dvou věží (Ziebicka věž) stojících nedaleko náměstí

Ze všech stran se k náměstí hrnuly nejen hordy diváků, ale i účinkujících v historických uniformách. Podle mého pozorování asi polovinu z nich tvořili Češi.

Kelímek se zmrzlinou. Malá porce 1 ZL, střední 2 ZL a velká 3 ZL. K tomu za 50 Grošů poleva nebo posýpka dle výběru. Zde oříšky v čokoládě - trochu to vypadá jako lentilky a působí lehce divoce, ale chutnalo to vážně dobře. Hlavně v tom horku, které v sobotu v Polsku panovalo.

Druhá strana náměstí v Nyse od kostela Petra a Pavla (Piotra i Pawla)

Kostel Petra a Pavla

Uvnitř kostela Petra a Pavla. Ani tady jsem se při fotografování nesetkal s žádnými protesty, což mě mile překvapilo.

Nedaleko náměstí (rynku) mají v Nyse tuhle krásně zdobenou studnu.

Nad městem, nedaleko pevností stojí tento pomník věnovaný německým vojákům. Musím říct, že v Polsku na mě památník s německým křížem působil trochu zvláštně.

Historický automobil se k historické bitvě na první pohled výborně hodí. Na pohled druhý je však jasné, že k bitě, které se účastnily i vojska Napoleona Bonaparta jaksi neladí.

Pevnost 2 je stejně jako ty ostatní obrovské opevnění postavené z kamene a cihel a obehnané příkopem.

Mezi stromy před pevností si historická vojska postavila historické stanové ležení. Tábořilo se však i v příkopě a v prostoru pevnosti.

Pohled na opevnění z jiné strany. Dovnitř bohužel směli jen účinkující.

Pro rekonstrukci bitvy postavili pořadatelé na louce nedaleko pevnosti dřevěnou maketu středověké vesničky, která pak během bitvy lehla popelem.

Každý návštěvník obdržel při vstupu informační leták a ucpávky do uší kvůli hlučným výstřelům. To ovšem neznamená, že všichni je uměli použít... :D

Těsně před bitvou. V kruhovém prostoru mezi davem diváků se nachází místo rekonstrukce.

Zde už vidíte jezdectvo chystající se napadnout "vesnici".

Nechyběly výstřely z mušket i z děl. Každá rána byla provázena hromadou kouře a tlakovou vlnou citelnou i desítky metrů od bojiště. V tomto směru byly efekty skutečně precizní.

Také výbuchy pořadatelé nijak neodflákli:)

Bitva je v plném proudu. Na vesnici se ze všech stran hrnou útočníci a obránci dělají co můžou...

...i když to nestačí.

Akce byla velmi zajímavá a já se dověděl, že Nysa je víc než katedrála a přilehlé Nyské jezero. Domů jsme přijeli pozdě večer utahaní jak koťata, ale za ten výlet námaha stála.

Více fotografií najdete v galerii blogu ZDE, nebo ještě více na Rajčeti ZDE

1 Matttyna Matttyna | 3. srpna 2009 v 14:41 | Reagovat

Wow...parní mašinkou jsem jela někdy v roce 95 do Kout a zpět...zážitek, do Polska bych to neriskovala, kouř a tak, no prostě fuj :-)

2 Cherees Cherees | Web | 3. srpna 2009 v 20:19 | Reagovat

Krásný fotky.. Taky jsem před nedávnem viděla starej vlak a moc se mi líbil.. Ucpávky bych asi nepoužila. To je pak lepší zážitek, i když trochu hlasitější :D(ale reálný)
A chci zmrzlinu s lentilkama. Dej mi líznout :D

3 Mar-yeah Mar-yeah | Web | 4. srpna 2009 v 12:24 | Reagovat

Po tří denní cestě Karosou do Portugalska by mi asi tenhle vlášek přišel jako luxus :D Krásné prostředí a krásné fotky... Teď mám neodolatelnou chuť na zmrzlinu :)

4 Tomáš Tomáš | Web | 4. srpna 2009 v 12:26 | Reagovat

Mattyna: Pravda, mimo ten smard v tom není podstatnější rozdíl :D

Cherees: Ucpávky jsou fajn když se umí použít, ale tady to bylo opravdu spíš na závadu, Ty šlupky se prostě musely slyšet! :)

Mar-Yeah: Karosou do Portugalska? To by byl můj konec. Letadlem se tam dá dostat za tři a půl hodiny. Zmrzka byla mooooc dobrá :)

5 M.I.M.A M.I.M.A | Web | 4. srpna 2009 v 22:17 | Reagovat

Jej, jak já nemám ráda, když objevím pod článkem ještě něco jako "celý článek". To jsem pak úplně nervní, co to zas bude a kolik toho musím přečíst, abych mohla obdivovat. A byla jsem mile překvapená, když jsem uviděla tolik nádherných fotek ...
Rozhodně nepochybuju o tvém fotografickém talentu ...

6 Tomáš Tomáš | Web | 5. srpna 2009 v 8:23 | Reagovat

M.I.M.A.: Původně jsem to jako takový "velký článek" plánoval, ale byl jsem dost utahaný tak jsem z toho nakonec udělal takovouto "fotoreportáž". Díky za pochvalu. Jsem rád, že se ti moje obrázky líbí:)

7 Jeremy Jeremy | Web | 7. srpna 2009 v 6:32 | Reagovat

[6]: Tome, v Tvém případě jsou fotky na takové úrovni a jsou vhodně do celého článku vybrané, že není potřeba příliš mnoho "doprovodného" textu.
Jo a ty poslední fotky s těmi kouřy se mi obzvláště líbí :-)

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.