Fotoreportáž z trochu pomateného cyklovýletu

30. srpna 2009 v 22:30 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - HRABENOV - RUDA NAD MORAVOU - OLŠANY - BUŠÍN - JAKUBOVICE - ČEČEL - BOUDA - PRAMEN RUDOLF - KAPLE NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE - SEVEROMORAVSKÁ CHATA - VYSOKÝ POTOK - MALÁ MORAVA - VLASKÉ - HANUŠOVICE - JINDŘICHOV - PUSTÉ ŽIBŘIDOVICE - ŽÁROVÁ - VELKÉ LOSINY - RAPOTÍN - ŠUMPERK

Poslední dobou jsem trestuhodně zahálel. Cpal jsem se sladkostmi, koukal na televizi, vysedával u PC a ven jsem se delší čas nedostal. Dnes mi svědomí a pohled na rostoucí špeky už nedaly a vydal jsem se opět někam na vzduch. Připravené jsem to měl dobře. Tedy... V mapách jsem si zjistil kudy vede cesta k cíli - ke kapli sv.Trojice nad Malou Moravou, kam jsem letos ještě kvůli práci a lenosti nedojel. Nabalil jsem si batůžek tradičními nezbytnostmi (přehrávač mp3, foťák, větrovka...) a vyrazil kupředu.

Přežranému po nedělním obědě složeného z masa průmyslově zavražděného prasete se špalalo těžko. Vlastně se mi v takovém stavu vůbec nikam nechtělo, ale hnalo mě vědomí toho, že kdybych to odkládal, zase bych se nikam nedostal a do večera zkysnul doma. Toho jsem už měl ale plné zuby, takže jako motivace vidina nutného pohybu zabírala.
Potěšilo mě, že teploty se konečně maličko umoudřily a ustálily se někde u dvaadvacítky. Pravda, chvílemi mi byla zima - zvlášť na hřebenu pod stromy nebo při jízdě z kopců, ale od toho jsem přece táhl svou oblíbenou větrovku. Nejotravnější etapu ze Šumperka na Hambálek (kopec nad Bušínem) jsem zvládl a plánoval si, že teď už se budu jen kochat a užívat si nenáročné trasy. Bohužel všechno se mělo změnit. Na vrcholu kopce jsem si všiml dvou postarších cyklistů, jak zabočijí k Jakubovicím. Já jsem si původně plánoval jet kus dál na Písařov, a tam se napojit na cyklostezku vyznačenou a doma pečlivě nalezenou v mapě. Nebyl bych to ale já, abych si to během sekundy nerozmyslel a tak si nepřivodil hned několi komplikací. Tou první byla zbytečná zajížďka do Jakubovic. Domorodci mi tam navíc ani pořádně neuměli poradit a červená turistická značka, která měla vést k mému cíli se ztratila už kdesi před dědinou. Když jsem se vrátil, nalezl jsem ji u televizního vysílače nad vesnicí, ale kamenitá cesta nebyla evidentně vytvořena pro cyklisty. A tady jsem udělal další chybu - přesto jsem se po ní vydal. No co vám budu povídat. Několik kilometrů jsem táhl kolo po louce, bahně a šutrech. Na solidnější šotolinu jsem narazil až u bunkrů na Čečeli, odkud jsem pokračoval stejně jako loni - podrobnosti jsou v tehdejším článku. U pramene Rudolf doplnil vodu, o kus dál si vyfotil kapli sv.Trojice a frčel na Kofolu na Severomoravskou chatu. Posilněk Kofolou a capuccinem jsem pak pokračoval přes Vysoký Potok, Malou Moravu a Vlaské do Hanušovic, kde jsem zjistil, že mám pořád podezřele mnoho energie. Tu jsem se rozhodl vybít na oklice přes Pusté Žibřidovice, kde mají velice fotogenický kostel. Ze Žibřidovic je jen skok do Žárové, Velkých Losin a přes Rapotín zase do Šumperka. Celkem jsem dnes "natočil" cca 76,5 km, ale stálo to za to.
Popis dne jsem dnes vzal poněkud hopem, což je zapřičiněno pozdní hodinou a nutností zítra ráno vstávat do práce. Dále tedy už moc textu nečekejte. Místo něj přináším několik fotek z výletu. Upravoval jsem je trochu jinou metodou než jindy, tak doufám, že se budou líbit:)

Televizní vysílač na silnici z vrcholu Hambálku do Jakubovic.

Kostel v Jakubovicích.

Čmelák na jetelině rostoucí na louce vysoko nad Janoušovem.

Další jetel na stejné louce.

Výhled směrem k Jeseníkům. Nedaleko od tohoto místa je pod lesem vrak starého autobusu. Docela by mě zajímalo jak se tam dostal.

Kříž na rozcestí na Čečeli. Dal jsem si tady malou pauzu, protože mi začínaly trošku docházet síly. ještě jsem nevěděl, jak drsná bude další jízda na Boudu po pěšině "spravené" vysypáním množství kamení.

Další zastávka asi o 6 km dál u pramenu Rudolf. Mírně radioaktivní pramen mě osvěžil a dodal novou energii na cestu. Ke sv.Trojici už zbývalo necelých 500 metrů.

Voda pramene je pitná, takže se vždycky hodí se v ní poráchat a napít se. Zvlášť v období veder, což ale dnes rozhodně nebylo.

Kaple sv.Trojice je jedním z několika poutních míst v oblasti. Asi kilometr a půl odtud je horská Severomoravská chata, kde mají rozumné občerstvení za rozumný peníz. Výhled směrem k Vojtíškovu z přilehlé sjezdovky je pak už jen bonus navíc.

Interiér kaple focený skrze mříž na dveřích.

Detail kříže před kaplí.

Jen asi tři metry od zadní stěny kaple se nachází tohle. Nemám páru o co jde, ale tipuji to na původní umístění Lichtenštejnského památníku, který se nyní nalézá u příjezdové cesty.

Kaplička mezi Vysokým Potokem a Malou Moravou vypadá z této strany pěkně, ale zepředu je příšerně zdevastovaná. Skoro tak jako já, když jsem dokončil jízdu po nechutně rozbité silnici od Severomoravské chaty.
Kostelík v Pustých Žibřidovicích už je asi o patnáct kilometrů dál. Letos na něm natřeli věže, ale trochu to bodá do očí. Kontrast mezi jasnou červení a starou omítkou je prostě hodně výrazný.

Zde ještě jednou bez stromového rámování.

Zase v divočině. Krajina mezi Žárovou a Pustými Žibřidovicemi.

Taková "povinná" zastávka u zámku ve Velkých Losinách. Světlo na focení zámku už dávno nebylo ideální.

V nedalekém Rapotíně to bylo naštěstí mnohem lepší.

Opět Rapotín, jen z jiné strany.

U Vikýřovic se dá sjet ze silnice a po pár metrech dojet k tomuto splavu na řece Desná. Docela jsem obdivoval jedince, kteří vlezli do vody. Mě by tam dnes nikdo nedostal.

Jeden z mladých otužilců.

Tihle se raději drželi pouze na břehu. Stejně jako já:)

Závěrečný snímek už je zase ze Šumperka. Domy okolo této barabizny se začínají pomalu opravovat a tohle zůstává jako pěst na oko. Nachází se hned za budovou hlavní pošty.

A to je pro dnešek (možná i zítřek, pozítřek...) vše. Díky za návštěvu:)

1 Zuzka Zuzka | Web | 30. srpna 2009 v 22:44 | Reagovat

Moc pěkné fotky.. Hlavně ten kostelík s tou nově natřenou střechou je krásný... Mě ten kontrast přijde perfektní ..

2 TlusTjoch TlusTjoch | Web | 31. srpna 2009 v 7:56 | Reagovat

Jetelíček se mi líbil moc.
Prima reportáž.

3 f3rd4 f3rd4 | Web | 31. srpna 2009 v 9:34 | Reagovat

Včery byli suiper mraky :-) Výlet musel být super fotky jsou taky pěkné , ale je škoda žemáš tak rád středovou kompozici ...

4 Cracatit Cracatit | Web | 31. srpna 2009 v 11:30 | Reagovat

Máš perfektně popsané fotky, ostatní webaři by se u tebe mohli učit, takže i když nevidím, tak vím, co máš na fotkách. Chválím. Mimochodem mě rozesmálo, jak ses pachtil po těch šutrech k vysílači, faktzbytečné, když sám říkáš, že je jen o pár kiláků dál cyklostezka. Mohl to být fajn výlet, včera nebylo tak horko jako jindy. Mě by do té řeky ve dvaadvaceti asi taky nikdo nedostal, musela být studená jak blázen! Brrrr

5 Twigy Twigy | Web | 31. srpna 2009 v 11:35 | Reagovat

úžasné fotky, moc chválím, to já sem na focení antitalent, takže mi nezbívá nic jiného než žasnout =)

6 Janah Janah | Web | 31. srpna 2009 v 11:55 | Reagovat

Jednička s hvězdičkou za foto Výhled k Jeseníkům.

7 Tomáš Tomáš | Web | 31. srpna 2009 v 18:47 | Reagovat

Zuzka: Střechu kostela natřeli někdy v poslední době - loni ještě byla pěkně zašlá. I to ale mělo něco do sebe:)

TusTjoch: Jetelíček? Kruci, kvůli tomu jsem se nemusel pachtit na kole tolik kiloemtrů - roste i před panelákem :D

f3rd4: Nemyslím, že bych měl rád středovou kompozici. Tam, kde jsem ji použil ji považuji za opodstatněnou.

Cracatit: Díky, ono by to bez popisků myslím ani nemělo smysl. No a ta zajížďka byla opravdu moje blbost. Příště musím více důvěřovat mapě:)

Twigy: No, není to zase taková věda. Moje fotky jsou spíš momentky z výletu než nějaké umění. Přesto díky:)

Janah: jj, výhledy jsou v našem okolí pěkné skoro všude:)

8 Cracatit Cracatit | Web | 31. srpna 2009 v 23:09 | Reagovat

Díky za odpověď. Tvůj blog je životu nebezpečný, moje bránic tu vždycky dostane záhul, jen tak dál. Některé postřehy, třeba jetelíček, jsou dost trefné. Fakt se bavím. Doufám, že projížďka nebyla poslední.

9 martin martin | E-mail | 7. ledna 2012 v 19:23 | Reagovat

Pekna reportaz,narazil som na nu nahodne.Zaujimalo by ma ci nemas vyfocteny ten stary autobus co o nom pises pod obrazkom.Rad by som ho videl.Dakujem za odpoved. :) Fandim ti.

10 T(h)om T(h)om | Web | 7. ledna 2012 v 19:59 | Reagovat

[9]: Autobus bohužel vyfocený nemám. Tuším, že tam tenkrát pobíhali nějací lidé a rušili mi to. Jinak jde ale prakticky o zrezavělou kovovou kostru starého autobusu menší konstrukce s takovým tím kulatým "čumákem". Moc díky za komentář a slibuju, že pokud tam zase někdy vypravím, pokusím se fotku pořídit:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.