Vyvážení bílé bez RAWu pro Zoner a Photoshop

17. června 2010 v 4:56 | T(h)om |  Fotografování
Jak už jsme si kdysi dávno řekli, vyvážení bílé je velmi důležitá věc. Světlo, které se nám může při pohledu pouhým okem zdát bílé, může mít ve skutečnosti úplně jinou barvu. Večer je světlo do oranžova, ve stínu spíše do modra, umělé světlo zářivek může mít zelený odstín a obyčejná žárovka pak často na obrázcích dělá červenou barvu. Lidský mozek si barevnost okolí přizpůsobí sám jak potřebuje, ale fotoaparát s tím může mít problém. Proto prakticky ve všech digitálech najdeme několik přednastavených možností, které by měly být optimalizovány pro nejčastější prostředí. Neznám vlastně nikoho, kdo by si z těchto možností někdy pořádně vybíral a neměl vyvážení bílé standardně nastavenou na Auto, nebo kdo by měl vůbec potuchy, že tam nějaká taková funkce vůbec je. Dlužno dodat, že automatické vyvážení funguje ve většině běžných situací spolehlivě. Někdy se ovšem taky splete a pak můžeme mít problém.
Úplně nejlepší je proto fotit (aspoň složitější světelné scény) do RAWu. U tohoto formátu je pak vyladění barev - a nejen barev - hračkou. Jenže ruku na srdce: Kdo z nás kdy RAW pořádně použil? Navíc spousta levnějších přístrojů ho ani nepodporuje. Protože se tento článek jmenuje "Vyvážení bílé bez RAWu", nebudu tuto možnost dále rozpatlávat a pro zájemce dávám tento odkaz na jiný článek.
Na ukázku způsobu, jak barevnost řešit u běžných formátů, nejčastěji JPG, jsem si vybral dva hojně rozšířené programy. Zoner Photo Studio a Adobe Photoshop. Začneme tím prvním, protože tady je to nejjednodušší:
01 Zoner a

Novější verze (zde 12) už v sobě obsahují nástroj, který takovou úpravu zvládne opravdu velice snadno. Skrývá se pod volbou "Vylepšit" a vyvolat jej lze i klávesovou zkratkou Ctrl+2.
01 Zoner b
Jak vidíte, vše se děje pomocí pouhých dvou posuvníků. Tím prvním nastavíme správnou barevnost, druhým pak odstraníme případný nežádoucí nádech. Můžeme také zvolit automatické vyvážení, nebo bílou najít kapátkem a nastavení se pak provede podle tohoto výběru.

U Photoshopu je situace o něco horší, protože takový jednoduchý nástroj tu bohužel chybí. To však neznamená, že bychom měli házet flintu - tedy fotku do žita. Ukážeme si tři možnosti:
02 Úrovně
Začneme úrovněmi. Je to jedna z nejpoužívanějších a nejužitečnějších funkcí, kterou většinou používáme pro úpravu jasnu a kontrastu fotek. Umí toho ale víc a můžeme ji využít i právě ke změně barevnosti. Jen pro pořádek podotýkám, že funkci "Úrovně" spustíme zkratkou Ctrl+L.
03 Úrovně 1
Vpravo od grafu histogramu se nachází tři ikony kapátka. První je pro černou barvu, střední pro šedou a poslední pro bílou. Nám stačí použít to prostřední. Klikneme na něj myší a pak kdekoliv ve fotce najdeme místo, podle něhož chceme barvy upravit. Můžeme buď klikat na různá místa tak dlouho, až najdeme to správné, nebo pochopit princip úprav, což je ovšem na delší povídání.
06 Úrovně 4
Jak vidíte, síla efektu může být opravdu velká a je potřeba na to dávat pozor.
07 Vyvážení barev
Druhou možností je funkce "vyvážení barev" skrývající se pod klávesovou zkratkou Ctrl+U.
08 Vyvážení barev 1
Zde najdeme tři posuvníky podle tří barevných složek a jejich pohybem můžeme také dost napravit (nebo pokazit). Lze také určit, zda se úpravy dotknou především stínů, světel nebo středně jasných partií.
09 Vyvážení barev 2
I zde můžeme dosáhnout velmi překvapivých výsledků.
10 Variace
Poslední možnost, kterou si ukážeme (zdaleka ne poslední) se objevila až v nejnovější verzi Photoshopu CS5. Najdeme ji v nabídce Obraz/Přizpůsobení a jmenuje se "Variace".
11 Variace
Princip je ten, že program sám vygeneruje několik možností barevnosti, ale i kontrastu, jasu, nádechu... a my si pak jen vybereme co se nám nejvíce líbí. Můžeme provést i menší korekci míry úprav a jejich zaměření. Pro absolutní laiky je to možná nejsnazší způsob, jak na špatnou barevnost vyzrát.

Existuje ještě jeden pěkný způsob jak si s barvičkami pohrát, ale o tom zase někdy příště:)
 


Komentáře

1 Lafi Lafi | Web | 18. června 2010 v 21:43

Zajímavý článek, ostatně jako vždy. Jen koukám, že to může při větší úpravě udělat masakr v histogramu :-(

2 T(h)om T(h)om | Web | 18. června 2010 v 21:56

Lafi: Pravda, úplně ideální způsob to není. Ideální by bylo fotit do RAWu a vyvolávat v počítači, ale to praktikuje málo kdo (já taky jen vyjímečně). Tohle má být spíš taková berlička pro případy poslední záchrany. Určitě netvrdím, že pomůže vždycky na všechno. Jinak díky za koment a návštěvu:)

3 Iva Kulatá Iva Kulatá | E-mail | Web | 14. března 2012 v 6:18

Pokud zvolíte v Photoshopu SOUBOR > OTEVŘÍT JAKO > RAW > a otevřete si původní jpg, a potom třeba AUTOMATICKY vyvážit bílou, budete koukat, jak si s tím program umí poradit, a na focení přímo v RAWU můžete zapomenout. :-)

4 T(h)om T(h)om | Web | 14. března 2012 v 21:13

[3]: Bezva, díky za další tip :-) Jen si myslím, že focení do RAWu má i jiné přednosti než vyvážení bílé, tudíž se ho asi bude chtít vzdát jen málokdo z těch, co si na něj zvykli :-)

5 Olda Olda | E-mail | Web | 15. srpna 2012 v 7:21

Vyvážení bílé je můj hlavní důvod, proč jsem začal fotit do rawu. Jen někdy bývá problém najít na fotce tu šedou do kapátka..

6 T(h)om T(h)om | Web | 17. srpna 2012 v 9:24

[5]: jj, to znám. Ale na běžné momenty je RAW přece jen trochu zbytečný.

Komentáře jsou uzavřeny.