Mladečské jeskyně

24. července 2010 v 21:33 | T(h)om |  Města a místa
Dlouho jsem se bránil pořízení vlastního automobilu. Byl jsem zvyklý na svoje kolo a kam jsem potřeboval, tam se dalo dojet autobusem nebo vlakem. Před pár dny jsme se s přítelkyní ovšem na tohle téma bavili a já změnil názor, takže k nákupu vozítka minulý týden přece jen došlo a od té doby na parkovišti před naším panelákem přibyla tmavě zelená Felicie. Když nepočítám cestu z olomouckého autobazaru a krátký výlet k přítelčinm příbuzným v Mohelnici, auto se zatím nudilo. K jeho provětrání došlo nově dnes. Skrze hnusné počasí jsme doma nejprve nevěděli co vymyslet, protože moknout se nám nechtělo, ale návštěva jeskyní - tedy místa, kde neprší a které je navíc zajímavé, se ukázala být geniálním rozlousknutím dilematu.
Pravdou je, že cesta silně ukázala zakrnělost řidičských dovedností mě i přítelkyně, ale do městečka Mladeč poblíž hanácké Litovle jsme dorazili ve zdraví. Z parkoviště na konci obce bylo jsme ušli po značkách cca 450 metrů a šťastně se dostali až ke vstupu do jeskyní.

Správní budova s pokladnou a vstupem připomíná pěkný rodinný dům s věžičkou. Na plácku před vstupem je několik laviček pro znavenější poutníky a vstupenka pro dospělou osobu stojí 80kč. My jsme si ještě každý třicet korun připlatili za fotoaparáty.

Hned za dveřmi se nachází jakási čekárna, kde jsou vystaveny archeologické nálezy. V jeskyních totiž dříve žili pravěcí lidé a různá zvířátka, jejichž pozůstatky leží ve dvou prosklených vitrínách. Zde vidíte lebku jeskynní hyeny,...

...a tohle, co vypadá jako podrážka boty je ve skutečnosti stolička mamuta.

Brzy se objevil mladý průvodce a my ho následovali po betonovém schodišti pod zemský povrch.

První, co na nás čekalo byla ukázka pravěkého ohniště poblíž místa, kde se dvě taková skutečně našla. Kolem oharků se povalovaly kosti. Zde lebka jeskynního medvěda a ta koule je kloub srstnatého nosorožce.

Průvodce nám říkal spoustu zajímavostí, které jsem si jako obvykle nezapamatoval. Jeho výklad navíc často rušili nevychovaní potomci jiných turistů, kteřým se ne a nedařilo je dostatečně umravňovat. Co se fotek týče, těžko bych ke každé z následujících vypotil nějaký text, takže je nechám jen tak, no comment.

Útvar zvaný "Egyptská mumie":)

V této jeskynní síni se prý natáčelo hned několik známých televizních pohádek.

"Betlém" stojí jen kousek od podobného "hradu" a patří k tomu nejkrásnějšímu, co se v těchto jeskyních dá vidět.

Jakási spoluturistka snažící se kompaktním foťáčkem ulovit snímek.

To je pro dnešek všechno. Když všechno klapne, jedu zítra do ZOO Lešná, odkud bych měl dovézt zase nějaké další obrázky a zážitky. V případě nezrušení akce skrze počasí se s výsledkem přikvačím opět pochlubit. Díky za pozornost:)

PS: Více fotek klasicky na rajčeti: http://sumperak.rajce.idnes.cz/Mladecske_jeskyne/
PS: Fotky jsou někdy neostré a zašuměné, což padá na vrub nemožnosti použít stativ a nutnosti málo clonit a nastavovat vysoké ISO (3200). Horší výsledky tedy jistě pochopíte.

1 Lafi Lafi | Web | 25. července 2010 v 9:11

To byl dobrý nápad, když prší výletňovat se do jeskyní :-D

Osobně v jeskyních nerad fotím, většinou se tam člověk přestrkuje s davem lidí a nemá na focení klid, což činí z už beztak těžkého focení práci skoro nemožnou a nezábavnou.

Nejvíc se mi líbí asi to ohniště, je to takové podněcující fantazii ;-)

2 T(h)om T(h)om | Web | 25. července 2010 v 19:13

Lafi: Pravda, fotit v jeskyních je opravdu hodně náročné nejen kvůli lidem, ale i různým a obtížným podmínkách. taky se nedá použít stativ atd. Jinak ale jako doplňková činnost během dešťů je to zajímavá změna vedle krajinek a měst:)

3 acijka acijka | Web | 25. července 2010 v 21:31

Teda, víš že mě napadlo něco podobného?Měla jsem v plánu Javoříčské jeskyně, ale mužíček nechtěl do zimy, když už je venku chladno a tak jsme nakonec jeli do Kroměříže. Mám fofry a nestíhám psát na web, ale časem to doženu. Na reportáž z Lešné se těším... :-)

4 T(h)om T(h)om | Web | 26. července 2010 v 11:26

[3]: V Javořičských jsme byli předloni, ale to nám ještě nepřipadlo nutné připlatit za foťáky:)

5 Vlček Ondřej Vlček Ondřej | E-mail | Web | 2. září 2012 v 22:01

Pěkný článek ;-) Zdraví průvodce :-D Stavte se jeskyně omrknout i po rekonstrukci :-) Do jeskyně přibyly figuríny pravěkých lidí, je tu nová expozice... A se stativem se fotit dá, jen musíte vychytat první anebo poslední prohlídky, kdy není takový ruch ;-) Záleží i na roční době samozřejmě.

6 T(h)om T(h)om | Web | 2. září 2012 v 22:12

[5]: Díky :-) Teď máme starosti s nově přibytými potomky, ale jednou tam zajdeme i s nimi :-)