Brno a tamní vánoční trhy

5. prosince 2010 v 13:32 | T(h)om |  Města a místa

Přestože Vánoce v podstatě nemám rád, nechal jsem se tak trochu ukecat k tomu, abych se svou drahou polovičkou navštívil brněnské vánoční trhy. Pravda, co do okázalosti se sice nevyrovnaly těm v Krakowě nebo Budapešti - o Vídni nemluvě, ale z mého hlediska je to spíš příjemná výhoda. Člověk se aspoň nemusí mačkat v davu a hlídat ustavičně peněženku. Mapu tentokrát pominu. Předpokládám, že povědomí o poloze města Brna má každý z vás. A na závěr se omlouvám Brňákům, že následující fota pro ně nejspíš nebudou záživná, protože takových, a nejspíš i lepších mají sami kvanta.

Začínáme před hlavním vlakovým nádražím a pěšky vyrážíme do centra.

Jen po pár krocích se dostaneme na Kapucínské náměstí. Tam stojí kostel Nalezení Svatého Kříže s kapucínskou hrobkou.

V hrobce najdeme pochopitelně mrtvoly mnichů a význačných osob města své doby, ale včera na to nebyl čas. Jen pro ilustraci proto přikládám asi deset let stafé foto pořízené levným filmovým kompaktem, čemuž odpovíhá i špatná kvalita obrázku.

První část trhů se konala na asi nejznámějším brněnském náměstí Zelný trh.

Stánků i lidí tu bylo přiměřeně. Zboží vesměs rukodělné výrobky a nějaké ty pochutiny. My jsme si dali chutný bramborák u stánku v horní části náměstí.

Stánky na Zelném trhu.

V ulici vedle Zelného trhu najdeme budovu radnice. Tam nás nalákala možnost vyhlídky z radniční věže.

V průčelí radnice najdeme na stropě zavěšeného krokodýla - známého brněnského draka.

Po zaplacení 50kč jsme vešli do místnosti s výstavkou historických předmětů. Byly tu faksimílie knih, dokumentů, mučící nástroje a podobné roztomilé věcičky. Schodiště nás potom zavedlo na věž.

Výhled z okénka v místnosti, ze které se vchází na ochoz věže.

Hrad Špilberk z radniční věže.

Na ochozu věže.

Bohužel je odtud výhled i na méně poetická zákoutí.

Kostel sv.Michala.

Další část trhů se konala na náměstí Svobody, jen pár kroků od "Zelňáku". V levé části obrázku vidíte kontroverzní hodiny, které nedávno při svém uvedení do provozu vzbudily hodně diskuzí a vysloužily si několik přezdívek. Jakých, to si možná domyslíte sami:)

I přesto, že stánky stály po celém prostoru náměstí, tramv.... tedy šaliny, jezdily bez přerušení.

I tady bylo na výběr z nejrůznějšího sortimentu. Já jsem si koupil pohodlné kožené rukavičky:)

Z náměstí Svobody jsme zamířili ke Špilberku. V parku pod hradem nás upoutalo množství havranů či krkavců... Kdo se v tom má vyznat? První, co mě v tu chvíli napadlo, bylo Poeovo "NEVERRMORRE!":)

Z parku je krásný výhled ke katedrále Petra a Pavla, kterou jistě znáte přinejmenším z kovové desetikoruny.

Vstupní brána do areálu Špilberku, kam "před těžkéma járama vyhópl prafotr Morava":)

Nahoru k hradu se vystupuje krytým schodištěm.

Asi nejlepší místo pro kochání se pohledem na Špilberk.

Jakkoliv půvabně hrad působí, má i svou temnou stránku. V jeho podzemí se nachází speť chodeb a cel, které již od středověku sloužily jako vězení. Později během 2. světové války je pro tyto účely používali nacisté.

Od Špilberku jsme přešli Husitskou ulici a zamířili do parku pod katedrálou na Petrově.

Budova biskupské vinárny u parku.

Vstupní brána do katedrály Petra a Pavla.

Interiér katedrály je sice okázalý, působí však vkusně a impozantně. Fotografování je zakázáno. Stojí to psáno na té ceduli uprostřed snímku, které jsem si však všiml až po stisknutí spouště;)

Po prohlídce Petrova jsme už spěchali k nádraží, kam měla přijet přítelčina kamarádka. Pod vlakovým nádražím se nalézá podchod plný stánků s veteší a nejrůznějšími existencemi. Tak trochu jako hlavní pražské nádraží v menším.

Uvnitř podchodu.

Poslední foto je z obchodního centra Galerie Vaňkovka, kde už bylo vše vyšňořené v duchu amerických Vánoc. Tuhle amerikománii nějak nepobírám... Zašli jsme si za nehorázně drahý, ale vynikající oběd k Potrefené huse a za chvíli už seděli ve vlaku do Šumperka.

Toť vše. Díky za návštěvu:)

1 Shariony Shariony | Web | 5. prosince 2010 v 14:23

Přiznám se, že v Brně jsem ještě nikdy nebyla. O to víc si cením tvých fotek a toho, že jsem tam mohla nakouknout aspoň z tvého blogu. Moc pěkné to tam mají, sníh městu sluší. A katedrála sv. Petra a Pavla je překrásná.

2 Tomáš تماش کلر Tomáš تماش کلر | 5. prosince 2010 v 15:27

[1]: jj, bylo tam opravdu pěkně a velkolepost katedrály bohužel žádná fotka nevystihne:)

3 Lafi Lafi | Web | 5. prosince 2010 v 20:23

Při takových fotkách člověka zase svrbí prsty a má chuť zase mačkat spoušť.
Můžeš prozradit jak vznikl první snímek, má zajímavou perspektivu.

4 T(h)om T(h)om | Web | 6. prosince 2010 v 4:50

[3]: Díky - ony ty prsty svrbí i tak, i když jen mrazem :-D První obrázek vznik spojením asi šesti samostatných fotek.

5 acijka acijka | Web | 6. prosince 2010 v 10:07

Koukám, že naše kroky vedou do stejných míst s tím rozdílem, že někde jsi první Ty a jinde zase já... :-D Krásné fotečky, oživené sněhovou nádherou... :-)

6 moon moon | Web | 6. prosince 2010 v 14:28

Pochvala za takovýhle fotky. Fakt se mi líbí, je tam správná intenzita a ostrost. Město s nádechem Vánoc a bílou sněhovou pokrývkou. Dobrej nápad :) ..Jinak, co se týče Brne, tak z těhle fotek se dá poznat, že i v Brně jsou hezká místa. Byla jsem v Brně jednou, protože bydlím na druhé straně ČR a musim říct, že se mi tam moc v Brně nelíbilo, ale když koukám na tyhle fotky, tak musim uznat, že každé město, má své světlé i tmavé stránky. :)

7 T(h)om T(h)om | Web | 6. prosince 2010 v 18:46

[5]: Taky mě to napadlo. Díky:)

[6]: Abych byl upřímný, ani mě se Brno napoprvé nelíbilo, ale pak jsem pochopil, že je třeba dívat se na něj jako na soubor detailů a ne jako na celek. A těch pěkných detailů je tam opravdu docela dost:) Díky za návštěvu i milý komentík.

8 Míša Míša | 6. prosince 2010 v 19:56

super :-) my jste tenkrát byli na věži Petrova :-)

9 T(h)om T(h)om | Web | 7. prosince 2010 v 4:52

[8]: My taky, ale už asi před pěti lety:)

10 Frodo Frodo | E-mail | Web | 8. prosince 2010 v 8:42

V Brně jsem každý měsíc, a už ho ani nevnímám... Ale na Špilasu jsem se byl podívat ma zlaté artefakty z Jižní Ameriky a bylo to moc zajímavé. Když už vyškrtnu Brno jako objekt mého pracovního zájmu, vybaví se mi návštěvy v Titanik Hall, kde postupně byly tři nádherné výstavy - Titanik, pyramity a Leonardo da Vinci.
Jinak se musím připojit k tvé averzi vůči Santům a podobným amerikanizmům. Je pravda, že se rád podívám v televizi na americkou pohádku jak místní děti přesvědčují své rodiče a okolí o Santově existenci, ale vidět ho u nás v obchodňáku mi vadí. Máme svého Ježíška. I když těžko si představit jak nosí dárky, že. No mají děti z toho pěkný hokej!!!

11 Lukas Lukas | E-mail | 12. prosince 2010 v 9:32

Ahoj Lumpe, taky ses mohl ozvat, kdyz uz jste zavitali do nasich zasnezenych jiznich koncin.

12 T(h)om T(h)om | Web | 12. prosince 2010 v 11:59

[10]: Pravda, artefakty Jižní Ameriky i Da Vinci by mě lákaly. Titanik už méně, přijde mi už příliš zkomercializovaný. Nyní v Brně probíhá výstava Terakotová armáda - pochopitelně kopie, podobně jako kdysi Tutanchamon (toho jsem měl možnost vidět v originále:) ). To může být taky hodně zajímavé.

[11]: Ahoj darebo, mohl, ale já neměl tušení, že se nalézáš v zasněžených jižních končinách. No nic, příště na to zkusím pamatovat:)