Další výprava k rybníčkům

1. prosince 2010 v 16:18 | T(h)om |  Šumperk a okolí
Protože úterý mělo být podle meteorologických předpovědí na dlouho poslední pěkný den, i přes fakt, že musím večer do práce jsem se odhodlal k pěšímu vyvenčení v přírodě. Vlastně to bylo docela rychlé. Vstával jsem poměrně pozdě a nápad vypadnout z paneláku mi přišel až kolem desáté hodiny. Naštěstí nebylo třeba spěchat. Prostě jsem se umyl, nalil do krku teplé kafe a v 11:19 nastupoval do autobusu mířícího k Bratrušovu.
V nedávném článku o rybníčcích u Temenice jsem se zmínil ještě o jednom rybníčku, na který měla přijít řada a ten den nastal. Sám jsem nečekal, že k tomu dojde tak brzy, ale což. A aby toho nebylo málo, podíváme se v rychlosti i k těm předchozím temenickým loužím, tentokrát v zimním hávu.
Mapa
Mapa, kterou si můžete zobrazit v plné velikosti zde upřesní trasu. Červenou barvou je vyznačena etapa mezi Bratrušovem a rybníčkem, modře pak cesta zpáteční.

Bratrušov
Autobus mě vyhodil na spodním konci Bratrušova na první tamní zastávce. Hned vedle kolem bytovek stoupá cečsta k zemědělskému družstvu, kudy budeme pokračovat.

Pastvina
Cesta okolo ohrady by byla asi za normálních okolností blátivá a nepohodlná. Aspoň tady se ukázala jedna z mála výhod zimy, neboť vlivem mrazu bláto ztvrdlo a nešpinilo boty ni kalhoty.

Ovečky
Podle posledních trendů se i zde páslo stádo oveček a ani to nevypadalo, že by jim byla zima. Tím trendem byla myšlena skutečnost, že oveček v okolí přibývá a pomalu se zdá, že je jich více než třeba krav. Další velký ovčí chov najdeme např. na nedaleké Lužné.

Šípek
Podél cesty se na keřích červenaly šípky

Tráva ve sněhu
a ze sněhu vykukovaly špičky stébel trávy.

Nad Bratrušovem
Když jsem se vyškrábal tak do půli kopce, otevřel se přede mnou výhled na spodní část Bratrušova a zdálo se mi, že se nějak podezřele oteplilo:)

Šišák
Cesta, která celou dobu stoupala po úbočí Šišáku se začíná asi 1,5 km od Bratrušova zase svažovat do takové krajinné prolákliny. Právě v ní se nachází zmíněný rybníček.

Rybníček z cesty od Bratrušova
Ten je opravdu nevelký. Nachází se v remízku uprostřed snímku.

Rybníček v krajině
Pohled z druhé strany. Vpravo vidíte cestu, po které jsem z Bratrušova přišel.

Tráva na břehu rybníčku
Jak už bylo řečeno, rybníček není opravdu nijak veliký. O to malebněji však působí. Pamatuji se, že jsem ho "objevil" zcela náhodou před takovými deseti lety při vyjížďce na kole a už tehdy se mi zalíbil. Na jeho břehu jsou pěkná zákoutí a hráz porostlá vrbami. Člověk by se vůbec nedivil, kdyby na jedné z nich seděl zelený mužíček s fajfkou (ne myslivec).

Orobinec
Orobinec u rybníčku.

Rybníček
Ještě jeden poslední pohled na rybníček a vyrážíme na zpáteční cestu.

Pohled z Šišáku k Bohdíkovu
Zpáteční cesta byla tak trochu improvizací a podle toho to vypadalo. Vrátil jsem se po příchozí cestě kus zpátky a na jejím nejvyšším bodě odbočil doprava přes louku k lesíku. Z mapy jsem měl zjištěno, že tudy bude nejlepší směr pro návrat. Foto pořízeno ze severní části lesíku.

Krmelec
Během prodírání křovím se kolem mě mihl dřevěný krmelec plný sena.

Výhled ze Šišáku k Šumperku
Když jsem se konečně dostal skrz remízek, objevil se pěkný výhled směrem na Šumperk (na fotce není moc dobře vidět, protože je daleko) a taky se první komplikace v podobě ohradníku kolem pastviny. Ten na mapě bohužel vyznačený nebyl. Chvíli jsem přemýšlel, jestli nebude dobré ho prostě obejít, ale nakonec jsem ho přelezl a doufal, že mě nikdo nepozoruje - třeba nějaký naštvaný býk.

Výhled na Bratrušov z pastvin
Situace s ohradníkem se opakovala celkem třikrát s tím, že jednou šlo o drát ostnatý (pánové pochopí, proč to zdůrazňuji) a to ještě v místě pořezaného křoví plného trní. Pro mé, ne typicky outdoorové oblečení to byla docela zatěžkávací zkouška.

Cesta k chatové osadě
Po chvilkové nejistotě, zda přelézám ploty správným směrem mě uklidnila cestička, která se přede mnou rozběhla dolů ze svahu a hluk dopravy z nedalené silnice.

Chatová osada na Lováku
Cestička vedla k chatové osadě mezi kopci Šišák a Lovák, kterou jsem dobře znal, protože tudy často jezdím na kole.

Chaty
Část silnice byla pořádně zledovatělá. Pravděpodobně se na ni rozlila voda z potoka a po zmrznutí vytvořila krásně hladkou plochu. Tu jsem zdolával s největší opatrností a naštěstí to přežil bez úhony. Po silnici jsem se následně vydal doleva - tedy směrem k Šumperku.

Stavení
Domy v osadě v údolí pod silnicí.

Pod stromem
Asi kilometr od místa, kde jsem z pastvin sešel k silnici se nalézá další rozcestí. Tedy... Silnice tu tvoří ostrou zatáčku, ale ústí sem dvě polní cesty. Jedna z nich vede právě k rybníčkům, o kterých jsem psal minule.

Zapomenutá kukuřice
Po ní jsem se vydal. Razí si to rovnou mezi pole, na jejichž okrajích tu a tam rostly zapomenuté klasy kukuřice letošní úrody.

Příchod k rybníčku 4
Je už skoro pravidlem, že pokaždé, když jdu na nějaké místo, poprvé tak činím tou nejméně schůdnou cestou. Kdybych minulý týden věděl, že se k rybníčkům dá dostat pohodlně, asi bych se nebahnil přes družstvo v Temenici a okolní zablácené cesty. No nic, jsem bohatší nejen o zkušenost, ale i o jeden další poznatek. Tedy o to, že ačkoliv jsem minule psal o třech rybníčcích, jsou tu vlastně čtyři. Ten čtvrtý je jen kousíček nad třetím a je div - až ostuda, že jsem si ho nevšiml už tenkrát. Na fotce ho vidíte tak, jak je vidět z příchozí cesty.

Rybníček 3
O těchto místech jsem se dost podrobně rozepsal minule, takže dnes jen ve zkratce, ve sněhové kulise a v opačném pořadí. Rybníček 3.

Rybníček 2

Rybníček 1
a rybníček 1, tentokrát s "dramatickým" obloukem větve:)

Háj
Další, závěrečná část výšlapu byla opět stejná jako před týdnem. Lišila se pouze ve sněhovém poprašku, který tenkrát ještě chyběl. Na obrázku pole a kopec Háj s rozhlednou.

Cesta
Místo, kde jsem se ještě nedávno brodil bahnem se tentokrát díky mrazu dalo projít bez úhony na oblečení i zdraví.

Hnojení pole
Trocha zemědělské "romantiky":)

Temenice
Poslední foto je již pořízeno u prvních domků v Temenici.

Zároveň také podotýkám, že spoustu mých fotek lze najít mimo rajčete na serveru Panoramio, a tedy i na prohlížeči Google Earth. Tam se vám zobrazí navíc jejich přesné umístění na mapě. Díky za návštěvu:)