Na kole na přes Lovák do Aloisova, Bohdíkova a loukami zpátky domů

12. května 2011 v 21:56 | T(h)om |  Šumperk a okolí
ŠUMPERK - TEMENICE - POD LOVÁKEM - ALOISOV - BOHDÍKOV - TEMENICKÉ RYBNÍČKY - ŠUMPERK

Poměrně drahnou dobu jsem se z mnoha důvodů nikam nedostal, takže dnes, když se trocha času přece nej objevila, to bylo potřeba využít. Pravda, obešlo se to bez exotiky a nějaké náročnější turistiky, ale na příjemném výsledku to nic nemění. Máte-li chuť poznat další část přírody kolem Šumperka, snad vás potěším. Kvůli přesnosti se bude hodit odkaz na mapu. Při pohledu na ni vás možná trochu zarazí ta složitá křivka, ale mým cílem nebylo dojet přímočaře z bodu A do bodu B, ale provětrat se. To se povedlo výtečně. Vyrazit na výlet na kole si žádá jistá omezení frekvence fotografování. Člověku se zkrátka nechce pořád sesedat, vytahovat foťák, udělat záběr, schovat foťák zase do batohu a pokračovat. Snažil jsem se to však podle možností kompenzovat a následující fotky snad budou aspoň trochu vypovídající. Nakonec: ať to ukáží samy:

Ze Šumperka vyrážíme směr Temenice, což je sice část města, ale kdysi šlo o samostatnou vesnici. Zdejší kostelík by nějakou tu opravu, či aspoň novou fasádu, jistě uvítal.

Po asfaltce stoupáme nad město kolem chatových osad v zatáčkách pod silnicí. Jen pro zajímavost: Prakticky stejnou fotku jste tu mohli vidět i v zimě, takže můžete porovnat zimní a jarní podobu. Foto je na tomto odkazu.

V místech, kde silnice dosahuje svého nejvyššího bodu a začíná zase klesat k Bohdíkovu, stojí tento dřevěný kříž. Na cestu přes louku, která je vidět za ním, ještě řeč dojde.

Asi dvacet metrů nalevo od silnice najdeme rozcestník, který nás po žluté značce pošle dolů do Komňátky a kdo bude mít chuť, toho třeba až na 12,5 km vzdálenou kapli Svaté Trojice. Ačkovil značená trasa po několika stech metrech míří do nesjízdného terénu, na kole se dá pokračovat lesem po cestě určené pro lesní techniku. Se závodním kolem a galuskami zde sice neuspějete, majitelé trekových a horských kol (ideálně s odpruženou vidlicí) ovšem nemusí mít obavy.

Cesta kolem kopce Lováku vede převážně lesem a jen vyjímečně z ní uvidíte víc než stromy a štěrk pod cykloplášti. Čas od času se ale dostanete k průseku, kterým je vidět severozápadním směrem. Tam se tyčí hory Jeřáb, Zlá hora nebo Bouda, pod kterými lze spatřit vesničky na jejich úpatí. Zde konkrétně Komňátka.

Na dalším snímku je vidět část Raškova.

Tohoto hmyzáka jsem málem přejel, když mi lezl přes cestu.

Nebyl jsem si úplně přesně jistý, kde vyjedu, ale věděl jsem aspoň to, že nemůžu zabloudit. To mě pochopitelně uklidňovalo. Zdejší cesty nemám totiž zmapované tak dobře, jako například ty pod Městskými skalami.

Pak jsem v dálce uslyšel hluk strojů a uvědomil si, že jde o dřevosklad poblíž nádraží v Rudě nad Moravou. Sesedl jsem tedy z kola, opřel ho o mez a jen tak si vylezl asi čtyřicet metrů po mýtině na kopci, abych se rozhlédl. Poznal jsem, že stojím přímo nad Aloisovem, nad údolím řeky Moravy. Na fotce je vidět tamní papírna. Za kopcem nad papírnou leží Hostice a ještě o kus výš Štědrákova Lhota.

Poněkud těžkopádně jsem sjel po štěrkovité lesní cestě až dolů k řece, přímo naproti zmíněné továrně.

Po asfaltu se pokračovalo zase o něco příjemněji a rychleji. Projel jsem Aloisovem a na křižovatce na jeho konci zabočil přes trať doprava.

U domů, které tu stojí asi tři nebo čtyři tak trochu osamoceně, se pásly ovečky.

Nedaleko odtud se nachází opuštěný lom. Pamatuji se, že kdysi se zde pořádaly ozdravné tábory pro děti z ostravska s dýchacími potížemi. Skály se však začaly drolit a táborníky ohrožovat, takže nyní je tu pusto. Zmizely dokonce i dřevěvé chaty, které tu stávaly. Zbyla jen ohromná plocha, strmé stěny z kamene a závora s nápisem VSTUP ZAKÁZÁN.

Od lomu pokračujeme opět do Bohdíkova a hned na jeho okraji odbočíme po silnici doprava. Mineme kamenný kříž, několik chalup vysoko nad loukami po levé straně a po delším stoupání do kopce se ocitneme zase na Lováku.

Jak jsem slíbil, nevezmeme to nejsnazší cestou - tedy po silnici zase dolů do Šumperka. Za křížem mě zaujala cesta vyježděná v trávě a směřující kamzi nahoru za kříž, a tak jsem se rozhodl ji prozkoumat.

Pohled za záda odhalí celkový pohled na místo, kde u silnice stojí kříž, a odkud jsme před chvílí odbočili. Je to sice jen krátký úsek, ale je hodně prudký a šlape se do něj těžko.

Bohužel cesta brzy zmizí a ocitneme se prostě v trávě. Pozitivem je krásná jarní příroda všude okolo.

Nakonec jsem zjistil, že mi ta místa nejsou neznámá. V zimě jsem tudy bloudil na výšlapu od Bratrušova (pochopitelně bez kola), takže nebylo těžké promyslet další postup.

Asi napůl cesty mezi odbočkou pod Lovákem a Šumperkem se od asfaltky stáčí doleva nenápadná polní cesta vedoucí k už několikrát popisovaným rybníčkům.

Bylo to vlastně poprvé, co jsem se k nim dostal na jaře a musím říct, že jsem tu strávil hned několi zajímavých chvilek, především u toho největšího rybníčku. Hned vám řeknu proč.

Prostě to tu žilo. Když jsem poprvé z dálky uviděl červené podlouhlé tvary, zanadával jsem. Vypadalo to totiž, jakoby do vody někdo hodil kusy kabelu v červené bužírce. Pak mi ale došlo, že skutečnost je mnohem zajímavější. Byly to RYBY! Opravdu nevím, jestli jde o nějaký vtípek, experiment, nebo jen neotřelý způsob, jak se zbavit okrasných rybek, ale ty červené rybky tu působily neskutečně. Člověk by je čekal nějde v zahradním jezírku, ale v rybníku kdesi v lese určitě ne. Fakt mě mrzelo, že s sebou nemám delší objektiv a polarizační filtr a obé jsem nechal zahálet doma ve skříni.

Rozhodl jsem se rybníček projít důkladněji, a nebylo čeho litovat. Na druhé straně, jen kousíček od břehu jsem narazil na statisíce pulců a užovku, která po nich šla jako ukázkový predátor. Sledoval jsem ji docela dlouho. To víte, ve městě na něco podobného nenarazíte.

Při další obhlídce se mi podařilo vyfotit i jednu "obyčejnou" rybu sdílející nádrž se svými červenými soukmenovkyněmi.

K méně lákavým atrakcím jistě patří pijavice jako tato.

Abyste však neřekli, že vás chci znechutit hady, pulci a pijavicemi, zde je něco hezčího: motýl na pampelišce. Pořád u toho samého rybníčku, jako předchozí zvířena.

Pro milovníky rostlin ještě pohled na okolní větvoví s jakousi bílou srstí kolem jehnědů...

...a na závěr pohled na pole pořízený už zase dále od čtyř rybníčků. Zde jsem odbočil doprava, projel do Temenice na silnici a za chvíli byl doma.

Celkem jsem dnes ujel necelých 23 km. Není to ani moc, ani málo. Aspoň s ohledem na roční cyklistickou abstinenci, bolavé koleno a jeho jen velmi pozvolnému zatěžování. A to je vše. Vyjde-li vše podle plánu, zítra něco nafotím v arboretu Bílá Lhota. Kdy se fotky objeví na blogu však netuším. Bude záležet na času a únavě. No, uvidíme.

Více dnešních fotek na:

1 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 12. května 2011 v 22:39

To jsou krásné záběry. Ty obce , vlastně jejich názvy znám spíše z evidence Energetických závodů, kde jsem 11 let úředničila v ,,proudové" účtárně. Díky, že jste mne s nimi takto seznámil. Máme v okrese krásná místa a faunu a floru také. :-)

2 Věrka Z. Věrka Z. | Web | 13. května 2011 v 8:16

Je fajn, že koleno už jakžtak nebolí a ža jsi na něm zase začal jezdit. Aspoň nám můžeš přinášet krásné záběry ze Šumperska. U jezírka muselo být super pozorovat hada i ty okrasné ryby! A fotka s motýlem je nádherná!!! :-)

3 Drak Drak | Web | 13. května 2011 v 19:21

Málem přejetý hmyzák bude nejspíše tiplice buráková z řádu dvoukřídlých ;-)jinak pěkné fotky 8-)

4 Drak Drak | Web | 13. května 2011 v 19:23

Krajina podobná jako u nás, nádhera!

5 T(h)om T(h)om | Web | 13. května 2011 v 20:57

[1]: Díky :-) Mimochodem, obce je lépe poznávat osobně než z evidence.

[2]: Jasně, hadi a podobné potvůrky mě zajímali už odmalička. Dlužno dodat, že ke značné nelibosti ženského příbuzenstva :-D

[4]: Ano, všiml jsem si na vašich stránkách. Nejprve mne bnapadlo, že jsme krajané:) Díky za info o hmyzákovi. Já poznám s určitostí leda tak čmeláka a roháče :-D

6 Lydie Lydie | 13. května 2011 v 21:59

Moc pěkné fotky i povídání.

7 Shariony Shariony | Web | 14. května 2011 v 17:59

Hmyzák je dost mimikroidní, měl štěstí, že máš dobrý postřeh. Vstup zakázán? Tam bude v létě dost hub :-D Užovka si vybrala dobré místo pro hostinu a pijavici vidím snad poprvé a úplně mi to stačí. Nejhezčí je motýlek.

8 Drak Drak | Web | 14. května 2011 v 21:32

[5]: Hmyz jsem měl jako koníček, ale už není tolik času :-)ovšem oceňuji, když někoho zaujme 8-) z té neskutečné záplavy blogů patří tento mezi nejzajímavější :-D

9 T(h)om T(h)om | Web | 15. května 2011 v 4:52

[8]: Jako dítě jsem s taky o přírodu dost zajímal. Vyrostl jsem na vesnici a v lese jsem byl víc než doma. Teď už to ale jaksi, bohužel, pominulo. Díky za pochvalu blogu. Na druhou stranu na blog.cz je většina stránek o "pixelkách", Tokio Hotel, Millie Cyrus a podobných "hodnotných tématech", takže cokoli, co se tím nezabývá, je vlastně tak trochu výjimka :-D Přeji příjemnou neděli

10 Lafi Lafi | Web | 15. května 2011 v 11:20

S kolem a focením jsme na tom podobně, taky mi to nejde dobře skloubit. Poslední dobou mě co se týká focení víc vyhovuje koloběžka :-) Nemusí se tak složitě slézat a člověk přece jen se pohybuje pomaleji, takže má víc času na "kochání".

Hmyzák se vážně povedl a užovka je taky super, úplná akční podívaná!

11 Drak Drak | Web | 20. května 2011 v 12:26

[9]:s tematikou blogů souhlasím, najít zde zajímavý je umění, většinou narazím spíše náhodou na vymykající se všem těm popíkovým hvězdičkám a bleskovkám a diplomům a kusovkám a nevím, čemu všemu ještě.... 8-)

12 T(h)om T(h)om | Web | 21. května 2011 v 18:08

[10]: No jo, ale ona se ta koloběžka taky všude nehodí. Tahat ji do kopce je možná horší, než se mořit na kole:)

[11]: Pravda, ale je to otázka výběru. každý si čte, co ho zajímá. Jen se určité druhy blogů hůžře hledají, ale jsou:)

13 Drak Drak | Web | 22. května 2011 v 16:52

[12]: to určitě... :-D

14 Lucie Lucie | 22. července 2011 v 14:45

Do Lomu na fotografii jsem jezdila na tábor, škoda že je to zrušeno bylo tam krásně a okolí nezapomenutelné.

15 T(h)om T(h)om | Web | 22. července 2011 v 15:03

[14]: Ano, na ty tábory si ještě pamatuju. Vlastně ani nevím, kdy skončily, ale bude to už dlouho. Nejspíš kvůli nebezpečí sesuvu kamení. V současnosti okolí ohrožuje rozvodněná Morava tak doufám, že voda zase brzo opadne a nenapáchá škody. Díky za návštěvu :-)

16 Nudla Nudla | 1. srpna 2011 v 17:57

Letní tábory byly skutečně pro děti z Ostravska, ale nikoliv kvůli dýchacím potížím. Byly od roku 1993 do 2002, kdy se nám už nepodařilo domluvit s majitelem(padající kamení nebyl důvod). Ten chtěl v lomu obnovit těžbu, ale referendum v obci mu jeho plán zhatilo. Tábory této skupiny nadále pokračují asi 8km odtud.

17 T(h)om T(h)om | Web | 1. srpna 2011 v 18:32

[16]: Super, díky za informaci. Do dneška jsem evidentně žil tak trochu v bludu, ale jsou horší věci. Přeji pěkný víkend a dobré počasí na ty tábory :-)