Život u rybníčku

27. května 2011 v 13:09 | T(h)om |  Šumperk a okolí
Včera jsem byl po noční směně. Protože ale bylo krásné počasí, přišlo mi škoda ho prospat, takže jsem na spánek rezignoval a rozhodl se čas využít nějak efektivněji. Když je člověk po noční, nemá ale většinou moc energie a já nejsem výjimka, takže nemělo cenu plánovat nějaké náročné trasy. Vybral jsem si proto úkol podstatně snazší: Vezmu to na kole pouze kousek přes les a oklikou k rybníčku, kde jsem nedávno narazil na spoustu vodní drobotiny. Zajímalo mne, jestli už vývoj pulců trochu pokročil. Jak to celé nakonec dopadlo, o tom u následující část článku. Tentokrát to nebude ani tak turistické, jako "zvířátkové":)

Vyrazil jsem z domu asi o půl třetí odpoledne a zamířil si to k Temenici.

Vyšlápnul si "Hrabeňák" - tedy kopec mezi Šumperkem a vesničkou Hrabenov, z jehož strání je pěkný výhled na část Temenice, ale i na celý Šumperk. Udělal jsem si i zastávku na vyhlídce v místě bývalé skládky, ale evidentně jsem tam překvapil opalující se skupinku kluků. Opravdu se mě neptejte, co dělají tři polonazí kluci na takovém místě daleko od města - raději to ani nechci vědět.

Ještě před hájovnou na nejvyšším bodě silnice jsem zabočil doleva na lesní cestu. Část vede kolem polí a luk, kde se zrovna sekla tráva.

Výhled do krajiny před vjezdem do lesa.

Z téhož místa je v dálce vidět i nejvyšší vrchol Jeseníků - Praděd - s televizním vysílačem.

Po pár stovkách metrů jsem dojel k vykácené části lesa, odkud bylo taky pěkně vidět skoro celé město.

V trávě u cesty se to hemžilo červenými kněžicemi.

Následovala delší etapa vedoucí pouze lesem bez většího zpestření, než je krmelec.

Z lesa jsem vyjel na opačné straně kopce v místě, kde stojí rozcestník "Pod Lovákem". Více v nedávném článku.

Profrčel jsem kolem zahrádkářské osady....

...a po známé cestě v zatáčce si to už zamířil přímo k rybníčkům.

Nikdo jiný tam nebyl, tak jsem měl čas si je v klidu projít.

Prvním překvapením bylo, že ve vodě už neplavaly červené okrasné rybky, které jsem tu viděl posledně. To by mě zajímalo, kde se tam vzaly a kam se následně poděly.... Těsně pod hladinou líně prorážely skupinky pulců jen obyčejné ryby standardního zbarvení.

O pulce tu nouze opravdu nebyla. Někteří tvořili velké shluky uprostřed vodní plochy, které připomínaly spíše kusy silných větví ležících pod hladinou, ovšem měnící pomalu tvar. Většina pulců se však zdržovala na mělčinách kolem toho břehu, kam právě svítilo slunce a ohřívalo vodu. Tamtéž bylo obecně nejcíci živo. Zahlédl jsem i užovku, ale než jsem stačil vytáhnout foťák, zmizela.

Malé pulečí shluky byly k vidění i kolem větviček či stébel dákosu trčící z vody.

Někde jich bylo víc, jinde méně, ale obecně lze soudit, že životu se tady daří a ochránci přírody mohou jásat.

Mimo pulců jsem zahlédl i znakoplavku, číhající v typické poloze na to, až pod ní proleze nebo propluje vhodná kořist, na niž by se okamžitě vrhla.

Na hladině se elegantně proháněly vodoměrky, jako by popíraly zákony fyziky (ve skutečnosti jen podporují její platnost - nad hladinou se drží díky povrchovému napětí vody).

Původně jsem myslel, že tohle je včelka, která sem nějak zabloudila. V komentářích jsem byl následně opraven, že jde o ováda hovězího. Měl jsem vlastně kliku, že mě, vola, nekousl:)

Zlatým hřebem byly rozhodně vážky. Těchto nádherných stvoření tu létalo hned několik, ale vyfotit je není nijak snadné. Vždy sedají jen na chvíli - většinou na nepřístupných místech - a pak se zase zvednou a ohromnou rychlostí se prohánějí kolem rybníka. To, že se mi jednu z nich povedlo zachytit byla spíš náhoda.

Tady už jsem měl nohy od pronásledování hmyzu pěkně popálené kopřivami rostoucími podél břehu.

Mnohem více tu bylo menších šidélek. Jsou pomalejší, méně plachá a vyskytují se tu ve třech barvách: modrá, zelená a hnědá.

Z očí do očí:)

Jak jsem se zmínil o kopřivách, těch je tady sice víc než dost, najdou se ale i rostlinky oku lahodící podstatně lépe.

Když už jsem měl zvířátek plné zuby a nohy kopřivami dostatečně popálené, zamířil jsem po polní cestě zpátky domů.

Pro dnešek vše. Hodnotnější články by mohly přijít začátkem týdne - možná už v neděli, ale to předbíhám. Zatím díky za návštěvu a užijte si začínající víkend.

1 Droow Droow | Web | 27. května 2011 v 13:10

krásný

2 Týna Týna | Web | 27. května 2011 v 13:15

úžasné fotky :)

3 Lydie Lydie | 27. května 2011 v 13:26

Pěkné.Po zmizelých barevných rybičkách
nechte vyhlásit celostátní pátrání.
Možná je má někdo v zahradním jezírku-to by ještě šlo.Možná je někdo snědl.. :-D

4 T(h)om T(h)om | Web | 27. května 2011 v 14:57

[1]: [2]: Díky:)

[3]: No, já bez té informace dokážu žít :-D Přesto děkuji za tip:)

5 Drak Drak | Web | 27. května 2011 v 16:38

Ta červená ploštice je kněžice pásovaná 8-)

6 Drak Drak | Web | 27. května 2011 v 16:40

Ta včelka na bahnitém břehu je ve skutečnosti ovád hovězí...dokáže se pěkně napít lidské krve :-D

7 Drak Drak | Web | 27. května 2011 v 16:43

Vážka modrá je opravdu nádherná, narozdíl od šídel si častěji sedne k odpočinku. A již kvetoucí lupina? U nás ještě ne. Příroda je prostě nádherná! A hmyz, ten je nejlepší a nejdokonalejší 8-)

8 T(h)om T(h)om | Web | 27. května 2011 v 17:27

[7]: Díky za upřesnění - opraveno

9 Hanka Hanka | Web | 27. května 2011 v 18:23

T(h)ome, nejdříve ti děkuji za návštěvu a komentář na mém fotoblogu. :-)
Tvůj včerejší výlet mě úplně nadchnul. Krásně jsi zmapoval celou cestu, to mně by se asi nechtělo, vybírám si jenom to, co mě zajímá. :-? Obdivuji hlavně fotky hmyzu, tobě se určitě ruce netřesou! ;-)  :-)
P.S. Ještě si oprav kněžnici na kněžici! ;-)

10 Drak Drak | Web | 27. května 2011 v 19:20

[8]: hmyz je moje slabost, což už jsem psal, jinak nechci být za hnidopicha, který jen druhé opravuje. mně se to tu hrozně líbí a koneckonců, důležitá je hlavně fotka, jedno, zda je na ní tloušť nebo nějaká čudla. na druhou stranu mě i mnohé komentáře pobaví. závidím focení hmyzu, jelikož já to nezvládnu. respektive s digi.foťákem do přírody zatím nechodím, vše dělám na mobil. což je sice poznat, ale mně se líbí ta zvláštní nedokonalost a dokumentárnost. jednou jsem jím fotil šídlo - páskovce kroužkovaného - je neobyčejně plaché a rychlé. plazil jsem se k němu po cestě a nakonec ho vyfotil ze vzdálenosti 20 cm. celá operace mi tvala 16 minut a naprosto mě vyčerpala...

11 T(h)om T(h)om | Web | 27. května 2011 v 19:42

[10]: Jasně, já to tak beru. Vlastně jsem za ty opravy rád. Bylo by mi blbé zjistit to třeba až po roce, kdy by na blogu zůstávaly mylné informace.
Já do přírody, a nejen tam, chodím zase téměř výhradně s foťákem. Nechci si nechat nic ujít a svojí "dokumentační mánií" bych asi dost znervózňoval např. zenové mnichy neuznávající pomíjivé hodnoty:) S tím plížením k páskovci muselo být zajímavé. Jak to pak dopadlo, vyšla aspoň tak pečlivě pořizovaná fotka?

12 T(h)om T(h)om | Web | 27. května 2011 v 19:43

[9]: Děkuji, Hani :-) Sám jsem z těch fotek trošku na rozpacích. Mám dojem, že když "vyvolávám" obrázky z RAWu, nějak neumím vyladit barvy. Mám se ještě co učit.

13 Drak Drak | Web | 27. května 2011 v 19:58

[11]: dnes už asi ne, ale zítra je dám na blog, tak bude možnost shovívavého posouzení ;-)

14 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 27. května 2011 v 20:58

Nááádherné fotečky! Krásná krajina... :-)

15 T(h)om T(h)om | Web | 27. května 2011 v 21:18

[14]: Díky :-)

16 Janah Janah | Web | 27. května 2011 v 21:42

Také přeji hezký víkend. Ráda jsem si to s tebou projela, alespoň jsem nemusela šlapat :-D

Fotky hmyzu a pulců jsou skvostné.

17 Věrka Z. Věrka Z. | Web | 27. května 2011 v 22:41

...a to mě by zase docela zajímalo, co tam ti mladíci dělali. :-D
Zase jsem se dokonale pobavila a pokochala pěknými záběry. Mám co dohánět...
Vážka je naprosto úžasná, takové lítají i u rybníka v Těšíkově a je opravdu těžké je vyfotit.
Snad nám v pondělí vyjde počasí a potkáme nějaké to zvířátko. :-)

18 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 27. května 2011 v 22:50

Díky, Tome, člověk se stále učí. Obdivuji i pana Draka, znalce přírody. Když  někdy slyším názvy hmyzu a rostlin od kamarádky (učila  přírodopis a o mně si asi myslí, že jsem trdlo neznalé-což je pravda) obdivuji ji , že si to tak pamatuje.
Rozesmál jste mne s tím ovádem hovězím , či spíše tou osobní poznámkou. :-D

19 Lafi Lafi | Web | 28. května 2011 v 5:59

Tomu říkám lovy beze zbraně. Darwin by zbledl závistí :-D Ne, vážně se u toho může dobře relaxovat, jen ty kopřivy nebyly asi zrovna vyžádané.

20 vik vik | Web | 28. května 2011 v 10:32

Co se asi honí hlavou tomu pánovi, co stojí vedle sekacího monstra ? Že by došel benzín ? :-)

21 Drak Drak | Web | 28. května 2011 v 11:35

[11]: tak tady je pár snímků vytvořených za ukrutného horka na sluníčku na cestě v kukuřičném poli - nejprve plazení, pak vyčkávání a nakonec lov 8-)

22 T(h)om T(h)om | Web | 28. května 2011 v 11:54

[16]: Díky, tak příště zas :-)

[17]: No... opravdu nechtěj :-D Na pondělí jsem sám zvědavý. Zatím tady chčije a chčije...

[18]: Pravda, znát jménem každou havěť je dovednost obdivuhodná. Zvlášť pro někoho s tak špatnou pamětí, jako mám já :-D

[19]: Chce to kus fantazie, představit si darwina jak se motá v kopřivách kolem šumperského rybníčku :-D Ale některé věci holt žádají oběti.

[20]: Těžko říct, on z toho monstra vylezl jen chvilku před pořízením fotky. Možná se jen kochal výhledem 8-)

[21]: Glosa diváka hororů: Lepší najít v kukuřici vážku, než kukuřičné děti :-D

23 Drak Drak | Web | 28. května 2011 v 12:05

[22]: :-D  :-D  :-D jako fanda S.Kinga musím dát jednoznačně za pravdu. pokud tedy vážka nedosáhne rozměrů prvohorních exemplářů - rozpětí křídel okolo 75 cm :-D

24 Infantility* Infantility* | E-mail | Web | 28. května 2011 v 19:54

Krásný pohled na údolí. Já vždycky všem záviděla ty malý města v údolí. Stačilo vyjít na nějaký kopec a hned bylo město jak na dlani, všude všechno vidět.

A dostala mě ta vodoměrka, takový lehký tělíčko a jak decentně škádlí vodní hladinu :) Taky bych se chtěla tak vznášet..

25 Drak Drak | Web | 29. května 2011 v 7:08

[24]: Města v údolí jsou hezká, bydlet v nich je trochu jiná. Kamarád žije ve Vimperku. malebné městečko v údolí, kde je ale všechno do kopce - i náměstí. Taková procházka městem je spíše horskou túrou. A když člověk spěchá, pak ty kopce proklíná ;-)

26 Lydie Lydie | 29. května 2011 v 12:43

[25]:
Také bydlíme na kopci.Vždycky jsem nadávala,že jezdit s kočárkem do kopce,tahat nákup ap..V r.1997 postihla povodeň i Vých.Čechy.Když jsem viděla,co dokáže říčka Třebovka a Tichá
Orlice, tak jsem ráda,že bydlím na kopci. :-P