Nedělní odpoledne v Litovli

6. června 2011 v 12:38 | T(h)om |  Města a místa
Protože už někdy od čtvrtka meteorologové strašili deštěm a bouřkami, vypadalo to, že víkendové vyžití bude zúženo na sledování DVD. Nakonec jsme se však rozhodli předpovědím nevěřit, což se ukázalo být rozumné. Už delší dobu jsem doma loboval za výlet do nedaleké Litovle (mapa zde), ale přítelkyni se tam pořád nějak nechtělo. Prý tam nic není, je to taková větší dědina atd. Nakonec jsme však přece jen vyrazili a výlet můžeme směle nazvat povedeným.
Jako spousta dalších měst má i Litovel svůj přívlastek, nebo chcete-li přezdívku. Říká se jí "hanácké Benátky" a vlastně je to docela přiléhavé, byť cokoliv ve stylu Canale Grande byste hledali marně. Desetitisícové město totiž leží na šesti ramenech řeky Moravy, které se proplétají uličkami, obytnými částmi a jedno takové rameno teče dokonce přímo pod dlažbou náměstí Přemysla Otakara II. Při zvláštních příležitostech se po něm můžete dokonce projet na pramici. Dodejme, že nejbližší taková příležitost nastane v sobotu. Vítanou atrakcí jsou jistě také vyhlídky z radniční věže. Krajina kolem Litovle je především rovina, takže bude vidět daleko. Pro aktivnější jedince je k dispozici síť cyklostezek skrze chráněnou lokalitu Litovelského Pomoraví.
A teď už fotky:

Cestou jsme se zastavili kousek za Dubickem. Kolem silnice tam rostou desítky třešňových stromů, na nichž zrovna ovoce dozrávalo.

Do Litovle se od nás dá dojet několika způsoby. My, nemaje dálniční známku, jsme zvolili trasu přes Mohelnici a Moravičany. Bohužel úsek od Nových Mlýnů na okraji Litovelského Pomoraví až do samotné Litovle místy připomíná spíš tankodrom a pro naše obstarožní vozítko to musel být malý křest ohněm. První, co člověk přijíždějící do města tímto směrem uvidí, je areál tamního cukrovaru.

Auto jsme nechali stát nedaleko supermarketu Albert a vydali se na pěší obhlídku. Na náměstí, ostatně jako kdekoliv v tomto malém městě, to bylo jen pár kroků. Dominantu náměstí tvoří radnice s věží o výšce 72 metrů.

Celkově působí náměstí velmi upraveně. Většina budov se pyšní novou fasádou.

Najdeme tu i barokní morový sloup z roku 1724.

Ještě jeden pohled na náměstí Přemysla Otakara II.

Uzoučká ulička Šerhovní se táhne od náměstí pod radnicí kolem Nečízu, což je jedno ze zmiňovaných ramen řeky Moravy. Právě Nečíz protéká i přímo pod náměstím, kde k němu lze sestoupit po schodišti před budovou radnice.

Zde lze sestoupit k toku Nečízu pod náměstím. Schody jsou ovšem obehnány zábradlím a zamčenou brankou.

Jak vidíte, místo se nachází skutečně přímo na náměstí.

K historickým skvostům Litovle patří kostel sv.Marka a přilehlá kaple sv.Jiří, neboli též Česká kaple.

Moderní řadovky stojí sice hned vedle kostela, ale svým vzhledem přesto nenarušují ráz okolí a přirozeně do něj zapadají.

Průčelí kostela sv.Marka při pohledu z přilehlého parku.

V korytě řeky pod parkem naproti kostelu, poblíž autobusového nádraží, najdeme malou vodní elektrárnu.

V domě ze 16.století - někdejším šlechtickém špitále - dnes sídlí městská knihovna.

Městské muzeum bylo otevřeno roku 2004 v této budově, která předtím prošla nákladnou rekonstrukcí. Na 20kč jsme navštívili expozici historie hasičství a tradičních řemesel. Fotky bohužel nepřináším, protože za fotografování chtěli padesátikorunový příplatek, což nám přišlo poněkud nepřiměřené.

Ačkoliv město prochází rozsáhlými opravami, na mnohé budovy se dosud nedostalo. Z určitého ohledu se však dá říci, že některým stavbám sluší i současná "patina".

Upoutávka muzea na zdi domu u parku Míru.

Hned u parku najdeme i jeden ze dvou chovných rybníků. Každý z nich je pojmenovaný podle jednoho z blízkých měst: Uničovský a Olomoucký. Tento, prorostlý rákosem a travou, je ten druhý. Tedy Olomoucký.

Jak vidno, chov ryb tu probíhá jak s úspěchy, tak i občasnými ztrátami:)

Na břehu Uničovského rybníka lze podobně jako u toho Uničovského relaxovat v parku a na lavičkách. Navíc zde stojí i budova gymnázia, která se zrcadlí ve vodní hladině.

Řeka Morava na okraji Litovle.

K výčtu nejzajímavějších památek města nesmíme opomenout přidat Svatojanský most. Je nejstarším funkčním mostem na Moravě a po Písku a Praze třetím nejstarším v Česku. Jak napovídá jeho název, stojí na něm socha sv.Jana Nepomuckého.

Doufám, že se vám takto zprostředkovaný výlet do Litovle aspoň trochu líbil. Pokud máte zájem vidět více fotek, použijte níže uvedený odkaz na rajče. Díky zapozornost:)

1 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. června 2011 v 15:17

Kaji se kaji, o Litovli bych měla vědět víc a já si vzpomínám spíš na ty třešně u cesty za Dubickem, kam jsem jezdila na brigádu na selekci brambor. Ale jak je Litovel zajímavá jsem nějak nezaregistrovala. A to tam bydlí jedna spolužačka už moře let. Díky, Tome...jako obvykle hezké- zajímavé... :-D

2 Lydie Lydie | 6. června 2011 v 17:00

Pěkné fotky i komentář-všechno souhlasí.Byli jsme tam před dvěma roky vlakem.Před cestou jsme si všechno pročetli,abychom byli "na vlně".
Mám pocit,že na náměstí ta branka k vodě byla zrovna otevřená.
Na břehu rybníka jsme seděli na lavičce a dívali se na budovu gymnázia-přesně,jak je to na fotce. :-P

3 Lydie Lydie | 6. června 2011 v 17:07

Do Litovle jsme jeli hlavně
proto,že jsem neměla projetou celou trať-Červenka-Litovel-Senice-Olomouc. :-) Ale město Litovel se nám moc líbilo. :-!  :-!

4 Jeník Jeník | 6. června 2011 v 18:19

Osobně se mí líbila fotka gymnázia u rybníka.Monumentální budova na břehu.Působivé.

5 T(h)om T(h)om | Web | 6. června 2011 v 20:03

[1]: Tohle bylo zase takové moje pokání. Taky já, ačkoliv jsem tolik let bydlel poblíž, jsem měl oledně Litovle ohromné nedostatky. Děkuji za pochvalu :-)

[2]: Škoda, že jsme nebyli i na té loďce pod náměstím. Docela by mě zajímalo, jestli to za těch padesát kaček stojí :-)

[4]: Ano, vypadá to efektně a přesto je tam takový klid. To se všude nedaří :-)

6 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. června 2011 v 20:08

[4]: Také se mi to Gymnázium líbí, ale je to jako nějaký zámek - krásné.. :-)

7 Lydie Lydie | 6. června 2011 v 20:31

[5]:
My jsme také na žádné loďce nebyli,tak nevím jaké to je. ;-)

8 Zdenál Zdenál | 6. června 2011 v 22:21

Také zdravím T(h)ome,máte vždy hezké fotečky!Na popud od Růženky jsem nemeškal sem zabloudit. :-D

9 Věrka Z. Věrka Z. | Web | 7. června 2011 v 7:21

Pěkně zdokumentované, Tomíku. A třešně- no prostě romantika. :-)

10 Mirka Mirka | 7. června 2011 v 11:18

Opět moc pěkné. V Litovli jsem už nebyla ani nepamatuji, a tak jsem se ráda podívala prostřednictvím Vašich fotek, jak to tam vypadá nyní.

11 Lafi Lafi | Web | 7. června 2011 v 11:37

Litovel vypadá na pěkné městečko, škoda že je tak daleko od nás. Mohl by to být zajímavý tip na výlet.
Fotky jsou vydařené, a řeka protékající pod náměstím je hodně zajímavá. Na některých snímcích je vidět, že se vám docela mračilo :-D

12 T(h)om T(h)om | Web | 7. června 2011 v 12:36

[8]: Děkuji. Vám za pochvalu, paní Růžence za reklamu :-)

[9]: No, v tom pařáku to zase taková romantika nebyla. Přesto díky :-D

[10]: V tom případě jsem rád, že to bylo aspoň trochu k užitku :-)

[11]: Ano, je tam opravdu pěkně. Největší výhodou je to, že jde o hodně malé městečko, takže je všechno "po ruce" :-D Obloha se sice zatahovala, ale nebylo to nijak dramatické. Mraky se začaly protrhávat jen chvíli po příjezdu do města :-)

13 Frodo Frodo | E-mail | Web | 19. června 2011 v 21:08

Ahoj T(h)ome - říct mému švagrovi, že jeho "obec" je dědina, tak mě zabije - je to přeci jen patriot. A Litovelské pivo, no to je nejlepší!! Aspoň on to tvrdí :-D