Bludov, Hradisko a Chocholík

10. července 2011 v 6:43 | T(h)om |  Šumperk a okolí
Ačkoliv v době, kdy zapínám počítač, ještě většina obyvatelstva chrní, mě se chrnět nějak nedaří. Venku řádí bouřka, polštář tlačí, takže považuji za smysluplnější vstát a poreferovat o včerejšku. Speciálně včera, tedy v sobotu, všude v okolí bujely nějaké akce. Dalo by se tedy očekávat, že přinesu report z cyklozávodu, hasičských soutěží či jiné podobné atrakce. Ale nepřinesu. Tyhle davové záležitosti mě spíš děsí než lákají, a proto jsem zvolil solitérnější plán a vydal se na menší procházku. Je pravdou, že co do počtu kilometrů nešlo o žádný velký pochod. Energii, kterou ze mne nestačily vysát kilometry však s přehledem stihl sosnout kopcovitý terén a pařák. Trasa vedla z Bludova přes Hradisko a Chocholík (mapa), což vlastně není nijak extra atraktivní lokalita, ale i tady se dá dobře odreagovat a ulovit nějaké snímky. A na ty se teď vrhneme:

Vyrážíme z Bludova. Ten leží nedaleko Šumperka, oddělen od něj podlouhlým kopcem, zvaným mezi místními Bluďák. První kroky povedou za kostel a po asfaltce zamíříme na vrchol Bluďáku.

Cesta vede ze začátku stromořadím, dále už spíše mezi poli.

Na docela krátkém úseku, tedy mezi Bludovem a vrcholem kopce, najdeme hned dva kříže a jeden sloup se sochou svatého, jak drží na ruce lebku.

Mimo to ještě na mezi stojí malá kaplička Sv.Anny.

V trávě si zase lebedí mnohé breberky, slepýši, ale i milejší zvířena.

Brzy dojdeme na malé rozcestí u Bludovečku, o němž jsem se tu rozepsal nedávno. Zde se vydáme po turistické značce k Hradisku. Cesta je to hodně náročná, především kvůli prudkému svahu.

Jak název napovídá, Hradisko je vlastně zřícenina hradu, přesněji místo, kde kdysi stával. Dnes už to chce hodně pozornosti, abyste z něj našli aspoň něco. Více o historii hradu se můžete dočíst na oficiálních stránkách obce Bludov.

Asi nejzřetelnějším pozůstatkem hradu je příkop (dávno zarostlý lesem), tu a tam zbytky zdiva, propadlé chodby ztrácející se v půdě a křoví a rozdrolený stavební materiál na některých místech.

Z Hradiska značka vede opět na pohodlnější cestu. Pokud bychom neodbočili po značce, ale cestou pokračovali dále, dojdeme k lesnímu kostelíčku Boží Tělo. My ale pro tentokrát míříme na Chocholík.

Nebyl bych to já, kdybych neopustil značenou trasu a nezaimprovizoval si. Výsledkem toho bylo krátké, ale v horku a hustě zarostlém terénu, náročné bloudění. Zde mi tráva sahala až po břicho.

Jako určitou satisfakci za odřené nohy a propocenou sádru na pravé ruce mi příroda nadělila několik drobných příjemností.

Patřil mezi ně i motýl odpočívající na květech skrytých v husté trávě.

Byl to sice boj, ale na vrchol Chocholíku jsem se nakonec dostal. Sice unavený a zpocený jako prase, ale dostal. Kopec má 548 metrů a není tak frakventovaným turistickým cílem, jako nedaleký Háj (631 m.n.m.). Narozdíl od Háje tady není žádná rozhledna, posezení ani tu neprodávají občerstvení. Absence davů má ale nepopiratelné výhody, a i přes kolem rostoucí stromy také tady nabízí výhledy mnohé k vidění. Následující ukázky výhledů jsou pořízeny teleobjektivem, takže se nenechte zmást. V reálu jsou přece jen o dost dále, než se může zdát.

Zde je sídliště na Temenické ulici v Šumperku a v dálce část Rapotína, Vikýřovic a Petrova.

Historické centrum města s radniční a kostelní věží.

Náměstí Republiky - "Gottwalďák", a sídliště "u hokejky"

V dálce je možno spatřit přehradu Krásné, kde se čile plavalo či surfovalo a sportovní letiště, kde se při sobotě čile létalo.

Šumperskou klasikou je příný výhled na vrchol Pradědu.

Dolů z Chocholíku vede cesta k sedlu U Červeného kříže. Ti zdatnější mohou pokračovat na rozhlednu na Háji, já jsem musel zamířit domů. Blížila se doba konce vycházky povolené lékařem a taky už jsem začínal mít pořádnou žízeň.

Cestu od Červeného kříže do Šumperka jsem tu popisoval už tolikrát, že nemá smysl se opakovat. Proto jen tento ilustrační obrázek ze svahu nad Bludovskou ulicí.

Více toho už dnes nečekejte. Kdybyste ale přece jen chtěli vidět více, zkuste ještě další fotky. Ty najdete na následujícím odkaze na serveru rajče.cz: http://sumperak.rajce.idnes.cz/Bludov%2C_Hradisko%2C_Chocholik%2C_Sumperk/

1 Lydie Lydie | 10. července 2011 v 20:35

Moc pěkné fotky a v horku to byl slušný sportovní výkon.
Zajímalo by mě,co je to za svatého,který drží lebku v ruce.Mrknu se někde-nebo to někdo doplní.Někdo určitě doplní i názvy květin-nemohu si vzpomenout-skleroza je blbec. :-)  :-D

2 T(h)om T(h)om | Web | 10. července 2011 v 20:53

[1]: Děkuji, a za upřesňující informaci budu vděčný. Ona ta lebka ještě leží na knize - snad to pomůže při pátrání :-)

3 Balík Balík | 27. července 2011 v 10:35

Ten svatý je svatá Rozálie - k soše blíže viz http://www.bludov.cz/O-Bludove/Pametihodnosti-obce-Bludov/Bludovske-sochy/Socha-sv-Rozalie.html

4 T(h)om T(h)om | Web | 27. července 2011 v 17:47

[3]: Děkuji, hned je jasněji :-) Taky mě mohlo napadnout juknout na ty bludovské stránky. No nic, příště.

5 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 23. dubna 2012 v 11:14

Bludov, moje milovaná vesnička mého dětství. Narodila jsem se v Šumperku, pak jen půl roku bydlela v Bludově a pak hačala fáze stěhování, celkem 5x. Nicméně do Bludova jsem pořád jezdila každé léto za dědou a užila jsem si tam ty nejlepší prázdniny, kdy byl člověk celý den venku, něco kutil, běhal na pole nebo do lesa. Když už děda na chalupu nestačil, odstěhovali jsme ho a plesnivou, přesto úžasnou chalupu prodali. Koupila to mladá rodina a my se přijeli podívat, jak si to zažídili. No bylo mi do breku. Nic jak dřív. nedávmo když jsme jeli kolem jsem si všimla, že pokáceli většinu stromů, švesty i třešně, takže definitivní konec obéračkám.

Moc pěkné fotky, o tom, že se poblíž nalézají zbytky hradu, to jsem doposud nevěděla. :)

6 T(h)om T(h)om | Web | 23. dubna 2012 v 13:01

[5]: Taky jsem se narodil v Šumperku, pak různě bydlel jinde a teď je ze mě zase Šumperák. Bludov jsem dosud znal spíš jen z autobusu nebo vlaku, ale poslední dobou to tamzačínám poznávat i blíže. Ten hrad byl prý jeden z největších na Moravě a taky jsem se o něm dověděl spíš náhodou.
Jsem rád, že se obrázky líbily a děkuji za komentář :-)