Jas a kontrast ve Photoshopu CS5

19. července 2011 v 22:40 | T(h)om |  Fotografování
Skoro se stydím, že s tímto článkem přicházím s takovým zpožděním. Omluvou je mi ale fakt, že zatím poslední verze Photoshopu, tedy CS5 je tak našlapaná, že prostě nejde znát všechno hned. Ostatně všechno ještě neznám ani zdaleka, jak se o tom dnes a denně přesvědčuji.
O několika nových funkcích této verze jsem se rozepsal už v době jejího vydání a zabýval jsem se hlavně retušovacími možnostmi. Velmi užitečné změny však doznal i nástroj Jas a kontrast. Ten pravděpodobně mnoho lidí nepoužívalo, protože působil příliš hrubě, zůstávaly po něm přepaly či podpaly a většina zkušených uživatelů sáhla raději po úrovních nebo křivkách. Zdálo by se tedy, že nástroj Jas a kontrast je odsouzen k pomalému zatlačování do pozadí pokročilejšími funkcemi, a že už se na něm nedá nic moc nového domyslet. A přece i na tak zdánlivě jednoduchém příkladu se projevil pokrok, za který si tvůrci programu zaslouží uznalý potlesk. O co jde?

Na první pohled by se zdálo, že je vše při starém. Zůstalo prťavé okénko se dvěma jezdci. Jedním pro jas, druhým logicky pro kontrast. Rozdíl spočívá v algoritmu, s jakým nástroj nově pracuje. Dříve šlo o prosté plošné navyšování/snižování hodnot ve všech jasových úrovních, v případě kontrastu o jejich násobení/dělení. Tím se velmi snadno na fotografii vytvořily buď přepaly nebo podpaly - tedy místa, kde už není žádná kresba. Nové řešení se narozdíl od původního snaží držet histogram "roztažený" po celé délce tak, aby ztráta ve všech jasových úrovních byla co nejmenší. Nemusíte se bát, že by nebylo dosaženo požadovaného efektu. Obě táhla za sebou nechávají znatelký kus práce. A pokud patříte mezi staromilce, nebo prostě jen chcete dosáhnout nějaké úpravy jako v původní verzi, stačí kliklnout na zatržítko Použít starší. Tím přepnete nástroj do té podoby, jakou známe z původních Photoshopů a většiny ostatních editorů.
Po "objevení" tohoto vylepšení Jasu a kontrastu jsem si trochu zaexperimentoval s několika fotkami a mohu zodpovědně prohlásit, že pokud se s nástrojem člověk naučí trochu citlivě pracovat, až 80% toho, na co používal např. úrovně, už bude dělat takto. Profesionálové si nejspíš budou dále hýčkat křivky, na ty zkrátka nic nemá, ale pro klasické úrovně už jde o solidní konkurenci. Úrovně mají pořád smysl. Zejména tehdy, potřebujeme-li upravit každý z barevných kanálů zvlášť, ale na obecnou úpravu ode dneška (tedy od verze CS5) doporučuji s klidem použít Jas a kontrast.

Pro upřesnění přikládám jednu názornou ukázku při nastavení extrémních hodnot, kde bude vše nejlépe patrné. Pokud na ní nebude poloha jezdců pro velikost náhledů vidět, klikněte SEM pro větší obrázek:

 


Komentáře

1 Lafi Lafi | Web | 20. července 2011 v 11:32

Nevím jak ve Photoshopu, ale co si vzpomínám tak v Gimpu je v úrovních ještě jedno hejblátko které upravuje střední šedou buď k černé, nebo naopak.

Ja a kontrast nepoužívám už z důvodu který uvádíš u staré verze. Tyhle funkce upravují histogram klidně až za jeho krajní hodnoty a tím se ztrácejí cenné pixely. Nová verze to zdá se omezuje.

Ale co naděláme, RAW a křivky ničím nenahradíme ;-D

2 T(h)om T(h)om | Web | 20. července 2011 v 11:50

[1]: Jasně, i ve photoshopáckých úrovních je táhlo na úpravu gamma - tedy střední světlosti. Nová verze Jas a kontrast však v běžných případech úrovně tak trochu válcuje. S RAWem a křivkami nic nenaděláme. Zatím nic lepšího neexistuje 8-)

3 Ivča:) Ivča:) | Web | 24. července 2011 v 0:06

Ho, do tajů PhotoShopu jsem nikdy nepronikla, tento návod ale vypadá docela srozumitelně i pro laiky :-D

Komentáře jsou uzavřeny.