Štramberk

21. srpna 2011 v 10:30 | T(h)om |  Města a místa
Sobotu jsme opět strávili příhodně výletem. Pro změnu to nebudou řádné kopečky, hory a příroda. Moje drahá polovička z nějakého důvodu uznává beton nad strom a preferuje města před přírodou, takže po čtvrteční výjimečně přírodní akci na Bradle příšle ke slovu opět dlažba. Ovšem dlažba mimořádně zajímavá a pěkná.
Štramberk leží nedaleko Nového Jičína (zde umístění na mapě) a jde o celkem malé městečko s necelými 3500 obyvatel. Rozhodně nejznámnější místní atrakcí je gotická věž Štramberská Trúba a také pečená dobrota zvaná štramberské uši. Fakt je, že historie zmíněné pochutiny je poněkud nechutnější a má souvislost s někdejším vpádem Turků, kteří svým obětem uřezávali uši jako trofeje. Ale nebudeme si kazit šmak.
Náš výlet by se dal rozdělit do dvou samostatných článků, což taky udělám. Tato první část bude o Štramberku, druhá, kterou uveřejním v nejbližších dnech, se pak bude zabývat zastávkou v Kopřivnici, kde se nalézá muzeum značky Tatra, což snad ocení nejeden technomil.
Zde tedy pár obrázků ze štramberských ulic a okolí:

Především centrum města je plné typických valašských roubenek. Je vidět, že jsou v dobrých rukou a pečlivě udržované.

Kolem náměstí stojí malebné domy a domky. V tomto konktérním najdeme turistické informační centrum.

Náměstí by bylo rovněž malebné a příjemné místo, ale to by tam nesměly zrovna probíhat pivní slavnosti. Lidi si tam v davech skoro dupali po hlavách a jejich příval se podepsal i na možnosti kdekoliv ve městě zaparkovat. Holt tohle jsme nevychytali.

Náměstí ve Štramberku a turisté u kašny.

Raději jsme se odtud ihned vydali k Trúbě. Dá se tam dostat buď zprava po cestě nebo zleva po schodišti. My šli po schodech. Nad schodištěm jsme narazili na bufet a plácek, odkud se nám ukázaly první pěkné výhledy. Zvukovou kulisu obstarával starý harmonikář u jednoho ze stolků (vpravo dole). Abych ho dostal na fotku předstíral jsem focení rozcestníku:)

Chata přímo pod Štramberskou Trúbou. Po té cestě vpravo se jde k rozhledně.

Z Wikipedie jsem vyčetl přesnější informace o Štramberské Trúbě: Dominantou města je hrad Štramberk (Strallenberg) s gotickou věží Trúba o výšce 40 m a průměru 10 m, která slouží od r. 1903 jako rozhledna.

Nahoru je potřeba vyšlapat okrouhlé schodiště. Před vstupem na vyhlídkový ochoz je ve věži ještě malá výstavka jakýchsi strašidýlek a obrázků.

Výhled z okének stojí za tu trochu námahy.

Celé městečko tu je jako nadlani. Dole vidíte náměstí.

Zrovna když jsme byli nahoře, dole to rozbalila jakási revivalová kapela, které se narozdíl od čistoty projevu rozhodně nedá upřít nasazení. Myslím, že poklidněji založení obyvatelé okolních domů z toho museli mít skutečně "radost":)

Výhled ze Štramberské Trúby.

Není od věci mít s sebou dalekohled (můžete si ho půjčit i dole u pokladny za 10Kč), kterým lze zahlédnout ještě více. Zde je to kupříkladu Radhošť. Při dobrém zraku rozeznáte i lanovku a stavby na Pustevnách.

Výhled k obzoru na druhé, severní straně, je o poznání méně idylický. Rýsují se tam komíny a sloupy kouře v průmyslové oblasti Ostravska a Třinecka.

Po dostatečném vynadívání jsme opět věž opustili a vydali se k jeskyni Šipka.

Nic moc jsem od toho nečekal, ale opravdu se mi to líbilo. Jeskyně je tvořena dvěma podlouhlými prostory v hoře, k nimž je potřeba projít na takový plácek pod skalním mostem. Podle údaje u rozcestníku zde byla nalezena čelist neandrtálského dítěte. Důkaz, že jeskyně byla v pravěku osídlena našimi prapředky.

Pohled z útrob jeskyně k východu.

Na závěr ještě tahle fotka Štramberka od jeskyně. Hodí se podotknout, že nad jeskyní stojí ještě kamenný kříž a dřevěná zvonice, kam není obtížné vystoupat. Na protějším kopci ještě aktivnější jedinci, kteří mají více času než my, ocení rozhlednu na Bílé hoře a přilehlé arboretum.

To je stručně z první části našeho sobotního výletu vše. V té druhé už budou jen obrázky z kopřivnického muzea Tatra.

Více fotek ze Štramberka zde: http://sumperak.rajce.idnes.cz/Stramberk/

1 MirekČ MirekČ | Web | 21. srpna 2011 v 12:52

Ahoj Tome. Vložil jsem pár prvních fotek, zatím jen tak zkušebně na Panoramio. Ale na Google mapách ještě nejsou. Někdo to schvaluje? Jak dlouho to asi trvá?

2 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 21. srpna 2011 v 13:02

Nádherné městečko..Ten pohled na střechy jeho domů se mi moc líbí.. :-) Krásná jeskyně...A uvnitř ve věži to vypadá taky moc pěkně... :-) Jen mě ty výstupy po nedávné zkušenosti tak nějak pořád ještě nelákají... ;-)
Přeju krásnou neděli... :-)  :-)

3 acijka acijka | Web | 21. srpna 2011 v 14:11

Do Štramberka se chystáme už druhý rok. Snad to letos ještě vyjde... ;-)

4 Frodo Frodo | E-mail | Web | 21. srpna 2011 v 15:03

Ahoj Tome, konečně Tě nohy zase zanesly do Beskyd. Vybral sis pěkné místo, okolo se toho dá vidět opravdu hodně. Ve Štramberku je ještě (mimo jiné)krásné muzeum Zdeňka Buriana... Jsem zvědavý, jak zpracuješ Kopřivnici. Budu netrpělivě čekat. Drž se! Tom ;-)

5 T(h)om T(h)om | Web | 21. srpna 2011 v 17:41

[1]: Ahoj. Ano, nějakou dobu trvá samotné schválení a pak ještě samotné uveřejnění na Google Earth. Klidně to může trvat měsíc i déle.

[2]: Ano městečko je opravdu moc hezké a ani ten výstup není zase tak brutální. Zkus si to někdy ;-)

[3]: Snad. Pak poreferuješ:)

[4]: Ahoj. Do Beskyd mě nezanesly ani tak nohy jako auto, ale to je fuk:) Ve Štramberku se nám moc líbilo, jen to muzeum Z.Buriana jsme prošvihli. Vlastně jsme si nenastudovali, že tam vůbec je, což teď vnímám jako chybu. Není ale vššm dnům konec a dá se soudit, že jsme ve Štramberku nebyli poprvé.
Ohledně té Kopřivnice nečekej ode mě zázraky, ale bylo to moc zajímavé a přítelkyně (jinak technický analfabet) tím byla snad nadšenější než ve Štramberku. Výlet tedy dopadl výborně v obou směrech :-)

6 Lydie Lydie | 21. srpna 2011 v 20:38

Milé fotky i vyprávění.Štramberk je pěkný./ Uši jsou dobré/.Minulý víkend jsme byli v nedalekých Veřovicích na pouti.Už se těším na "Kopřivnici".Tam jsme byli před několika lety. :-)

7 T(h)om T(h)om | Web | 21. srpna 2011 v 21:57

[6]: Tak jsem se mrknul na mapu a byli jste opravdu hodně blízko:) Štramberk určitě patří mezi nejhodnotnější místa regionu a nemyslím, že by byl někdo návštěvou zklamán. Děkuji za návštěvu.

8 Hanka Hanka | Web | 22. srpna 2011 v 13:40

Osobně mám mnohem raději hory, řeky, louky, lesy, ... ale v tomto případě schvaluji volbu tvé přítelkyně, Tome. :-) Štramberk je opravdu krásné městečko se spoustou zeleně a romantických míst. Moc ráda bych se tam podívala.
Výlet musel být skutečně pěkný a snímky jsou super! :-)

9 Shariony Shariony | Web | 22. srpna 2011 v 18:29

Ty domky jsou krásné, staré, ale nově zrekonstruované vypadají tak pěkně, že to původní atmosféru vůbec nezničilo. S harmonikářem jste se měli vyfotit, určitě by měl radost, kdyby tušil, že bude slavný :-) Výhled na městečko je fajn, takový z hodně vysoka :-)

10 T(h)om T(h)om | Web | 22. srpna 2011 v 20:16

[8]: No tak já si občas taky nechám změnu líbit dobrovolně a v případě Štramberka nelituju :-) Díky za koment

[9]: No, já jsem si nebyl jist, jak by harmonikář reagoval, tak jsem to obešel takto. A ty výhledy jsou vážně super (teda až na ty k Ostravě) :-)

11 Lafi Lafi | Web | 25. srpna 2011 v 10:37

To je ale náhoda, zrovna minulý týden tuším že v sobotu jsem ve Štamberku byl. Díky za připomenutí, městečko a okolí je vážně pěkné.

12 T(h)om T(h)om | Web | 25. srpna 2011 v 16:09

[11]: No, to je vážně hezká náhoda :-)

13 JM JM | 31. srpna 2011 v 0:56

Dík za připomenutí.Před asi třemi roky jsme tam byli na dovolené. A vystoupali nejen na Štramberskou trúbu ale i na rozhlednu na Bílé hoře.