Hrad Valdštejn (den 3.)

18. září 2011 v 14:28 | T(h)om |  Dovolená na severu Čech 2011
Na hradě Valdštejně (mapa) jsem byl v životě pouze jednou jako dítě školou povinné, takže si z toho mnoho nepamatuji. Podívat se sem po téměř dvaceti letech bylo tedy o to zajímavější, protože na některá zákoutí hradu jsem si při jejich opětovném navštívení znovu vzpomněl. Ačkoliv jedno z parkovišť se nachází přímo u hradu, my jsme zaparkovali o něco níže a k hradu se museli dostat po svých. Nebyl v tom ani tak kulturní záměr, ale neznalost podmínek. Za sebe prohlašuji, že v tom spatřuji spíše výhodu, moje drajhá polovička by ovšem tvrdila nejspíš opak. Znáte ženské...
Koho zajímá historie, toho odkážu na oficiální stránky hradu Valdštejna. Sám o ní moc nevím a kopírovat odjinud se mi příčí. Raději vám ukážu fotky, které jsou zaručeně autorské:)

Parkoviště, kde jsme zanechali své ojeté, orezlé a obstarožní vozítko, se nalézá nad obcí Pelešany, cca 2 kilometry jižně od Turnova. K hradu odtud vede zelená, zhruba kilometrová turistická stezka.

Prvních asi sto metrů vede po silnici, ale následně míří na lesní pěšinu plnou balvanů.

Prohlubeň v jednom z kamenů vypadala, jako by ji někdo do horniny prošlápl. Já jsem to určitě nebyl - tolik kilo nevážím, ale moje bota se do "otisku" vešla skoro přesně.

U tohoto kamene jsme zapřemýšleli, k čemu mělo jeho zjevné otesání sloužit. Na odpověď jsme nepřišli.

Protože stezka vede prakticky pořád vzhůru, i po tom kousku jsme do podhradí došli celkem hezky ufunění. Tohle je pohled na hrad z takového schodiště-neschodiště těsně pod skálou, k níž vede přístupový most.

Tophle už je most samotný. Zbývá jej obejít a přejít po něm ke vstupní bráně (kde se nachází i pokladna). Okraje mostu zdobí řady soch.

Hned za branou se ocitneme v areálu hradu. Nejvíce patrně zaujme kontrast kultivované stavby zasazené do prostředí drsné skalnaté přírody. Samotný hrad stojí na skalách propojených mosty a lávkami, čemuž nelze upřít dávku exotičnosti.

Jak vidíte, také hradní kostel stojí na skalních základech a od okolí jej dělí strmý sráz.

Ze severní části hradeb je velmi pěkný výhled na město Turnov a okolí.

Zajímavostí jsou různé brány, hradby a zákoutí, kudy se dá projít do dalších částí a objevovat tam stále něco nového.

Například jedna nenápadná věžička, kterou byste snadno přehlédli skrývá schodiště vedoucí dolů do správně středověké místnosti, kde najdeme expozici modelů okolních hradů a zámků. Nechybí Sychrov, Kost a spousta dalších. Ponurá atmosféra kamenného sálu a vstup do něj je zajímavost sama o sobě.

Do dalších částí v prostoru hradeb se prochází sugestivními jeskyněmi a podzemními místnostmi, jako stvořenými k tomu na někoho "huknout" zpoza rohu. Nepochybuji, že by to dotyčný patřičně ocenil srdečním infarktem nebo aspoň dočasnou ztrátou řeči. Foto je pořízeno s bleskem, aby bylo vůbec něco vidět, ale v reálu je tohle místo opravdu ponuře tmavé.

Koncová část hradu - myšleno od vstupní brány - vede na jakousi vyhlídkovou plošinu, odkud před sebou uvidíte vrcholky pískovcových skal Českého ráje. My jsme měli smůlu. Byl opar a slunce v tak špatném úhlu, že jsme jejich vrcholky viděli jen slabě.

Tolik k návštěvě hradu Valdštejna. Více fotek hledejte tradičně an rajčeti, konkrétně na adrese: