Noční Šumperk ze Senové

30. září 2011 v 21:06 | T(h)om |  Šumperk
Už dávno jsem si všiml, že velice pěkný výhled na naše město je od Senové, tedy z té velké louky mezi cestou na Bludoveček a Hájem (mapka). Předloni jsem si dělal nějaké noční obrázky z bývalé skládky nad Temenicí, takže tentokrát (27.9.) jsem se vypravil jinam, abych zjistil rozdíly. Nechtělo to ani tolik přemáhámí, protože to bylo blíž než minule. Zkusil jsem se na akci připravit zodpovědně. Několik dní předem jsem tedy vysledoval kdy přesně se začíná stmívat, abych vychytal správnou chvilku (aby nebylo moc světlo ani moc tma). Vycházelo to něco málo po sedmé hodině odpoledne. Vybavil jsem se tedy foťákem, všemi třemi objektivy (Nikkory 35mm f1,8; 18-105mm f3,5-5,6; a 55-300mm f4,5-5,6) a hlavně stativem. Mám jen takovou třasořitku za pět stovek. Tu poslední dobou moc nepoužívám, protože s přechodem na zrcadlovku přestala splňovat nároky na ni kladené. Jiný stativ ale holt nemám, tak jsem musel vzít zavděk i třasořitkou. Život je boj.

Vzal jsem to přes křižovatku u Koruny a Bludovské ulici, kde jsem pak zabočil do svahu za plotem zahrádkářské kolonie. Pak už stačilo vyjít pár desítek metrů výše. Když jsem si našel vhodné místo asi 50 metrů od trafostanice, na město ještě dopadalo světlo zapadajícího slunce. Také pouliční osvětlení bylo dosud temné, takže jsem času do setmění využil k rozložení stativu a hledání vhodného úhlu.

Když se konečně lampy na ulicích rozsvítily, pořád bylo příliš mnoho přírodního světla na to, aby obrázek vypadal efektně.

Teprve po nějaké době se dostatečně setmělo. Mým záměrem bylo dostat na fotku město s osvětlenými ulicemi, ale stále znatelnými konturami hor v pozadí. Během focení jsem si vyzkoušel všechny objektivy. Tohle je "pětatřicítkou" (52 mm ekv. kinofilmu), která má ze všech mých skel nejlepší kresbu, ale bohužel pokryje příliš široké ohnisko. Teleobjektiv 55-300mm byl pro stativ tak chatrné konstrukce zase příliš těžký. I drobný náraz vyvolaný sklopením zrcátka fotoaparátu stačil na to, aby kontury nebyly ostré. Všechny další obrázky tedy vznikly "seťákem" 18-105mm. Je dobré se nad tím pozastavit, protože mi dva dny předtím na Lanšperku při výměně spadl z rukou na zem a bez úhony to přežil.

Centrum Šumperka ve svitu pouličního osvětlení.

Zkusil jsem udělat i široký záběr (24mm ekv.) - jen tak na zkoušku, a docela to vyšlo. Vlevo je vidět i sídliště na Prievidské ulici a část Temenice.

Detail paneláků na sídlišti. Výhodou tohoto místa k focení je to, že na snímku není tolik paneláků jako z bývalé skládky. Tak jsou všechny ty paneláky v popředí a kazí dojem.

A ještě poslední detail centra s radniční věží vlevo a kostelní napravo. Uprostřed nich je osvětlená budova střední školy na Hanácké ulici. U pravého kraje snímku je vidět panelák na Opavské a mezi věžemi nahoře můžete rozeznat nově vystavěné domky nad Vyhlídkou poblíž "vodárky". Tmavý kopec v pozadí je Prostřední skála nad Vikýřovicemi a Rapotínem, úplně nahoře pak hlavní jesenický hřeben, konkrétně vrchol Pecný.

Zkrátka se tahle malá noční procházkla celkem vyplatila. Zvlášť potom, co jsem doma přes den jen seděl u PC a sežral co mi přišlo pod ruku. Už abych se rychle poohlédl p nějakém dalším vhodném stanovišti na noční fotky. Ony na mě ty chutě a rozežranost, které bude třeba vychodit, zase přijdou co nevidět!

1 Hanka Hanka | Web | 30. září 2011 v 21:48

Páni, to jsou ale nádherné snímky!!! ???  :-) Pohled na Šumperk od Senové je opravdu úžasný, Tome. :-)
Večerní procházka se vyplatila a "třasořitka" splnila svůj účel výborně. :-D (Taky mám jenom obyčejný laciný stativ.)

2 matttyna matttyna | 30. září 2011 v 23:51

Huhuu, já nemám ani trasořitku, proto obrážím zdi a koše :-D - v Praze to třeba mám namapované poměrně dobře :-)
Špk v noci nefotim - pokud nepočítám pokusy o "dlouhý světýlka" u nás na kruháči a nějaký zábradlový kreace :-D
Zkus to odfotit od vodárky na Holubáku ;-)

3 acijka acijka | Web | 1. října 2011 v 6:02

Pěkně ses vyřádil...Šumperk má tu výhodu, že je obklopen kopci, stačí si jen vybrat, ze kterého fotit. Moje město by se dalo fotit pouze ze Zelené budky přímo proti zapadajícímu slunci. Na druhé straně, bohužel, žádný kopec nemáme... ;-)

4 T(h)om T(h)om | Web | 1. října 2011 v 10:27

[1]: No, třasořitka se třásla docela dost a hodně snímků bylo mázlých. Hlavně na delší ohniska. Možná bude na místě zauvažovat o pevnějším stativu. Ale díky za komentík :-)

[2]: Z Holubáku jsem to kdysi zkoušel, ale byl nějaký opar či co, a výsledky nestály za moc. Možná bych si to opravdu mohl zopáknout :-) Prahu moc zdokumentovanou nemám a v noci už vůbec ne. Většinou se odtamtud snažím co nejrychleji zdekovat.

[3]: Pravkou je, že ty kopce kolem města se hodí. Ovšem pokud máš při západu slunce proti sobě, možná by to šlo zkusit za východu. Chápu ale, že člověku se nechce tak brzy vstávat :-)

5 Lafi Lafi | Web | 1. října 2011 v 21:11

Noční focení je dobrodrůžo a vypadá to že Tobě se povedlo. Nejvíc se mi líbí ta poslední fotka. Při takovém lovu mám osobně největší problém s vyvážením bílé, každá lampa svítí jinak a dát to do kupy stojí dost úsilí.

6 Lydie Lydie | 2. října 2011 v 21:05

Pěkné a zajímavé. :-)

7 T(h)om T(h)om | Web | 2. října 2011 v 21:30

[5]: Díky, mám tyhle akce rád. Je to takové netradiční a akčnější. Co do vyvážení bílé, od toho je přece RAW, ale sám ho moc nepoužívám. Většinou se mi foťák chytá dobře :-)

[6]: Děkuji :-)

8 JM JM | 5. října 2011 v 0:58

Až nyní jsem zavítala. Na město Šumperk jsem se ovšem dívala z ochozu radniční věže.

9 T(h)om T(h)om | Web | 5. října 2011 v 8:15

[8]: Tak doufám, že to byla příjemná návštěva a líbilo se :-)