Sněžka (den 4. a poslední)

20. září 2011 v 20:26 | T(h)om |  Dovolená na severu Čech 2011
Konečně jsem se po více než dvou týdnech prokousal k poslednímu referátku z letošní minidovolené. Už jsme během ní navštívili Liberec a Český ráj, nyní přišla na řadu nejvyšší hora Krkonoš a celé ČR - Sněžka (zde mapa). Včera jste tu mohli vidět obrázky z Pece pod Sněžkou a tak nemá smysl zakrývat, že jsme se tam ubytovali jen a pouze kvůli "českému Everestu". Faktem, který nepopírám, ovšem zůstává, že na skutečný Everest nevedou lanovky a zdolává se určitě hůře než Sněžka.

Předem nezastírám, že při pomyšlení, jak to "zdolávání" probíhalo, je mi stydno. Jako starý turista se spoustou těžce našlapaných kilometrů v terénu si ale čas od času snad můžu dovolit i trošku pohodlnosti. Ono vlastně bylo i málo času, domů to bylo daleko... A proč všechny ty řeči okolo? Protože jsme to na Sněžku (a je mi hanba to přiznat) - nahoru i dolů jeli lanovkou. Dáme si čas na rozdýchání téhle degradující informace, podíváme se na fotku chaty Lesovny při cestě k lanovce a po téhle pauze budeme pokračovat.

Ačkoliv přímo v Peci jedno turistické centrum je, druhé najdeme v horském domku nad řekou za městečkem. Protože nás vede značka, Informací netřeba a tak se tu ani nezastavujeme.

Splávky na Úpě tekoucí pod cestou ke stanici lanovky. Ta už je odtud vzdálená jen pár kroků.

Z cedule nad vchodem k pokladnám se dočítáme, co nás čeká.

Stále si gratulujeme, že jsme vyrazili brzy ráno, kdy tady ještě nebyl takový nával lidí. Na řadu jsme přišli celkem brzy. Všichni návštěvníci se sešikovali do dvojic a pak už jenom pár po páru usedali na sedačky.

Bylo to asi poprvé, co jsem viděl lanovku, na které se nejezdí čelem kupčedu, ale kde lidé sedí bokem. Chvilkami mi to přišlo takové nepřirozené, ale nevadí. Během první etapy toho stejně kvůli stromům moc vidět není.

Teprve po přestupu na Růžové hoře se výška stromů snižovala a bylo se čím kochat.

Na posledním úseku už nejsou stromy žádné. Zvláštním žertíkem konstruktérů lanovky je to, že vás cestou nechají koukat se na sice pěknou scenérii před sebou, ale fascinující panorama kolem Úpské jámy vám nechali za zády. Když jsem se (už ani nevím proč) otočil, byl to takový menší šok. Ovšem příjemný:)

Přijíždíme do cíle. Zespodu vypadá vrchol Sněžky pustý a kamenitý. Po ránu tam silně foukalo a navzdory létu ani teploty letní nebyly. V 1602 metrech se s tím ale dá počítat.

Konečně zase na vlastních nohou. Opouštíme budovu stanice lanovky, kde se nachází ještě malá restaurace, a poslední metry stoupáme pěšky.

První, co příchozí návštěvník uvidí, je nová budova poštovny. ta stará byla nedávno rozebrána, přestěhována kamsi dolů, a nahrazena jakousi dřevěno-skleněnou krabicí, která s poetikou staré budovy (článek na Novinkách) nemá mnoho společného.

Interiér nové poštovny na Sněžce.

O modernu by však nebyla nouze ani bez těch rošád s poštovnou. Za dřevěnou kaplí mají totiž na vrcholu stanici ještě polští meteorologové a s nějakými tradičními tvary si také hlavu nelámali.

Budova meteostanice zblízka.

Překvapilo mě, že vrcholové partie Krkonoš netvoří ani tak lesy, jako rozlehlé louky podobné stepím. To v Jeseníkách opravdu nemáme. Bohužel.

Výhled na polskou stranu odhalí přehrady a megalomanské hotely s typicky polsky přeplácanou architekturou.

Dále vám nabídnu několik pohledů do okolí jinými směry, ovšem už bez obsálhlého komentáře. Myslím, že by byl zbytečný.

Luční bouda

Úpská jáma a nahoře vpravo Luční bouda jako měřítko.

Po asi půlhodině nám už začala být pořádná zima, takže jsme se vrátili k lanovce a jeli zase dolů.

Jak se ukázalo, vyrazit ráno včas se vyplatilo. Když jsme pak dole vystoupili a vraceli se k penzionu, ohromné fronty lidí se táhly daleko od budovy lanovky. A to pominu, že v řadě stály i paničky v tričkách na ramínkách a vysokých podpatcích - těm se nahoře určitě moc líbilo :D

Musím čestně uznat, že Krkonoše jsou národním parkem po zásluze a že velkolepostí Jeseníky předčí. Škoda, že je to od nás tak daleko. Určitě bych se tu dobře a na dlouho vyřádil. Ale není všem dnům konec. Zatím jsem rád, že jsem mohl být aspoň na Sněžce, byť takto nesportovním způsobem.
Dodat už není co. Hned po příchodu na penzion jsme se sbalili, hupli do Feliny a za chvíli už frčeli směr Šumperk. Přestože letošní dovolená byla krátká, užili jsme si ji naplno. No a k moři se třeba dostaneme zase někdy příště:)

Více fotek ze Sněžky na: http://sumperak.rajce.idnes.cz/Snezka/

Podrobnější informace o Sněžce, lanovce a okolí najdete na webu www.horasnezka.cz

1 acijka acijka | Web | 21. září 2011 v 8:40

S ranním přivstáním jste to dobře vychytali. Paničky s tričínkách a podpadcích bych ráda viděla nahoře, pokud to ovšem nevzdaly už na Růžové hoře. :-D
My jsme byli na Sněžce s tehdy 1,5 letým Davídkem. Vyjeli jsme lanovkou nahoru, blbější lanovku neznám.Nelíbilo se mi sezení bokem a při příjezdu ke stožáru lanovka skákala, třepala se a nepříjemně rachotila. Malý mi seděl na klíně (napřed jsem měla strach, jestli tam vůbec jít, ale jely s další děti a okoukala jsem, jak je rodiče drží). Sotva jsme dojeli nahoru, přihnal se mrak a celkově ucpal výhledy dolů! Hodně foukal ledový vítr a přestože jsme s tím počítali a byli teple oblečeni, raději jsme se moc nezdržovali a dali se k sestupu. Malý okamžitě usnul manželovi na zádech v krosničce a celý sestup do Pece pod Sněžkou prospal... :-)
Nezoufej, třeba si jednou Sněžku vyjdeš a sejdeš, je to dobrá štreka se super výhledy! Tenkrát jsem měla pidifoťáček na film, klidně si tu trasu někdy zopáknu!!!
V krkonoších doporučuji údolí Bílého Labe a Labský důl s Pančavským vodopádem! To byla nádhera!!! :-)

2 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 21. září 2011 v 10:22

Díky, Tome, jako bychom tam byli také- pěkné a zajímavé putování. :-)

3 T(h)om T(h)om | Web | 21. září 2011 v 20:23

[1]: Toš kvalita lanovky byla fakt tragická. Když si vzopmenu na to, jak jsme jeli nedávno na Šerák - nebe a dudy! Že se vám zatáhly výhledy, to je pech. my jsme je měli docela dobré a opravdu stály za tu "námahu" :-D

[2]: Rádo se stalo. Příště už to bude ale zase blíž :-)

4 Lydie Lydie | 21. září 2011 v 23:45

Na Sněžce jsem byla celkem třikrát-vždycky pěšky.Ale je to už hodně dávno.Jestli se tam někdy vypravím,tak jedině lanovkou.Pěšky bych to asi už nezvládla.Také bych jela do Janských lázní a lanovkou na Černou horu.Před mnoha lety jsme tam jezdili.Z Černé hory po silnici se krásně jelo dolů na běžkách... :-D

5 JM JM | 21. září 2011 v 23:56

Vaše fotky a povídání vyvolalo u mne vzpomínky. Nespočítala bych, kolikrát jsme je navštívily.V létě túra a v zimě lyžovat.Naši kluci i manžel rádi na lyže.A to to máme určitě dál než Vy. Teď jezdí do Alp, máme to blíž. Ale Krkonoše pořád zůstávají moje srdeční záležitost.

6 Lydie Lydie | 22. září 2011 v 18:13

Tak jsem právě slyšela v Tv,že se na Sněžku bude stavět nová lanovka-kabinková.
Tak asi počkám,až bude v provozu. :-)  :-P  :-P

7 vv vv | 22. září 2011 v 20:38

8 T(h)om T(h)om | Web | 23. září 2011 v 6:30

[6]: [7]: Tak to třikrát HALELUJA!, i když už včera bylo pozdě :-)

[4]: Ta Černá hora by mohla být také zajímavá. Jak jsem už napsal - škodam, že je to od nás tak z ruky (i z nohy).

[5]: To jsem rád :-) Já nelyžuji, takže mě to v zimě nikam moc netáhne. Takovou letní túru v Alpách bych si ale nechal klidně líbit.

9 Shariony Shariony | 2. října 2011 v 13:47

Není nad to vyšlapat to vlastními silami. Člověk pak z toho má úplně jiný pocit.

10 T(h)om T(h)om | Web | 2. října 2011 v 21:27

[9]: Určitě souhlasím, ale musí na to být dost času. My jsme ho bohužel neměli a samotného mě to mrzí.