Suchý vrch a cesta k tvrzi Bouda

23. září 2011 v 17:25 | T(h)om |  Túry a procházky
Jak se tak na to dívám, jsem ve skluzu. Tento reportík už tu měl být před čtrnácti dny, ale pracovní povinnosti a referátky z Čech mi nějak rozhodily systém. No nic, lepší se zpožděním než vůbec:)
Před dvěma týdny jsme se s přítelkyní rozhodli využít volna a pěkného počasí k výletu na českomoravské pomezí na Suchý vrch. Suchý vrch v Orlických horách (mapa) se tyčí mezi městy Králíky a Jablonné nad Orlicí, a se svými 995 metry nad mořem může někomu, kdo je zvyklý šplhat nad tisícovku, připadnout jako krtinec. Kolem tohoto krtince jsou ovšem kopečky ještě nižší, severovýchodně od něj se pak pro změnu prostírá rovina Klodského výběžku, takže ta malá výška vlastně ničemu nevadí. Autem se dá dojet na Červenovodské sedlo a odtamtud to vzít po svých, případně můžete dojet autem až k rozhledně. Je to sice nesportovní, ale znáte ženské:) Dojeli jsme tedy až na parkoviště u věže (silnice je tu - řečeno po japonsku - samajama). To by mělo být placené, jenže tam zrovna nikdo nebyl, tak jsme aspoň ušetřili.

Věž rozhledny je svým tvarem dost specifická a dá se snadno rozeznat z dálky v širém okolí. Původně to byl vodojem, upravený teprve po čase na vyhlídku. Vedle věže prochází opravami i turistická chata. restaurace v ní normálně funguje, takže pokud budete mít během návštěvy hlad, můžete se zde nadlábnout. Zvířátkomilovné jedince potěší malá ohrada s jeleny.

Hned za chatou a věží najdeme další budovu a věž, ale vše v areálu s výstražnou cedulkou: Vojenský objekt - Vstup zakázán!

Schodiště na vyhlídkovou plošinu se vine kolem stěn v jakoby prázdném prostoru. Neměl jsem z toho zrovna dvakrát kulturní zážitek. Spíš to celé připomíná společný interiér starého činžáku. Samý beton, kov a žádné dřevo.

V podobně betonovém duchu se skvěje rovněž vyhlídková plošina na vrcholu.

Vyhlížet se odtud dá všemi směry. Škoda, že nám to - jako už snad tradičně - opět kazil opar. Smysl má dívat se spíše k západu.

Na Klodský výběžek a Králický Sněžník jsou mnohem lepší výhledy kousek dál od věže, pěkně z přírody ze svahu. Nevím čím to, ale sklo v oknech rozhledny výhled jaksi zkreslovalo, což bylo znát i v dalekohledu a fotoaparátu.

Suchý vrch byl ovšem jen jednou ze dvou plánovaných cílů. Tím druhým byla pevnost Bouda. O ní se rozepíšu podrobněji příště. Tohle je cesta k pevnosti jen pár metrů kus za rozhlednou.

Babí léto bylo toho dne nádherné. Všechno už dostávalo takové ty žlutooranžové odstíny, které na hřebeni (nejen) Orlických hor mají neodolatelné kouzlo.

První část cesty ze "Sucháče" k Boudě vede po kamenité cestě. Není tu žádné stoupání a výhledy doprava jednoduše skvělé.

U skály, která stojí přímo naproti příchozí cestě zahneme doprava po malé stezce a začneme prudce klesat po kořenech a kamenech.

Po zdolání tohoto (prvního) lesního úseku, přijdeme na další místo k krásnými výhledy do Klodského výběžku.

Na druhé straně této roviny se tyčí masiv Králického Sněžníku. Dobrým zrakem a dalekohledem lze rozeznat ruiny rozhledny na jeho vrcholu, pramen Moravy i trosky chaty, u níž stojí známá soška slona.

Najít rozhlednu na Klepáči mi sice chvíli trvalo, ale nakonec jsem uspěl. Fotku jsem převedl do WB, aby na věž bylo lépe vidět. Obsáhlejší report včetně videa o výletě na tento kopec najdete v tomto článku.

Vesnice v Polsku.

Dobrý výhled je pochopitelně i na město Králíky a klášter Dolní Hedeč nad ním.

Během asi čtyřkilometrové trasy se střídají otevřené úseky s těmi lesními. Lesních je ale více.

Altán na rozcestí U tří pánů dobře poslouží k odpočinku a svačince. Pokud je obsazený někým jiným, jsou u cesty ještě lavičky se stolkem.

Celou cestu se držíme červené značky. Abychom měli jistotu, že jdeme správně, je na stromě ještě i další šipka, kterou přehlédnout prakticky nelze.

To by mě zajímalo, k čemu tyhle schody odnikud nikam měly sloužit. Najdeme je asi kilometr nad pevností Bouda.

A jsme na místě. Tohle je vchod do tvrze. Dobře se nadýchejte čerstvého vzduchu a užijte teplého sluníčka. V příštím článku se podíváme dovnitř a věřte, že o teplo i sluníčko bude nouze;)

Více fotek na:

1 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 23. září 2011 v 19:24

Krásné fotky, ten výhled za to stál... :-) Moc pěkná příroda, podzim se blíží... Vojenské pevnosti navštěvuju moc ráda...Naposledy jsem byla v té ve Slavonicích... :-)
No, výlet se vám opět vydařil... :-)

2 acijka acijka | Web | 23. září 2011 v 20:06

Loni jsme šli úplně stejnou trasu s tehdy 4-letým Davčou a zvládl to na jedničku. Prudký kopec zpátky vyběhl jakoby nic a my jsme si jen říkali: Je to tady. Už stárnem. Počasí nám vyšlo naprosto stejné a výhledy byly úchvatné! :-)

3 Lydie Lydie | 24. září 2011 v 21:31

Moc pěkný článek a fotky.Je dobře,že chatu na suchám vrchu opravují.Před pár lety vypadala,že to "nepřežije." :-)

4 Lydie Lydie | 24. září 2011 v 21:36

Na velikonoční sobotu v r.1970 tu měli svatbu naši kamarádi.To chata byla ještě v "plném lesku".Kdo odjel dolů v sobotu - dobře udělal.Pak chumelilo a chumelilo..
Dolů se dalo jet až v pondělí.Nám to však nevadilo... :-)

5 T(h)om T(h)om | Web | 25. září 2011 v 9:57

[1]: jj, výlet a hlavně počasí se povedlo na jedničku. Já jsem na moc vojenských objektech zatím nebyl, tak ani nevím, jestli je mám nebo nemám rád :-)

[2]: Ten kopec nám dal na zpáteční cestě docela zabrat, ale i dolů kolena docela trpěly :-) Proč komenty někdy padají jako spam nevím, třeba je to jen dočasná chyba.

[4]: Svatba na Sucháku? To zní zajímavě a prodloužený pobyt si dotyční určitě vynahradili jinak :-D

6 Lydie Lydie | 25. září 2011 v 17:55

[5]:
Ještě musím doplnit o té vlastně dvojsvatbě.Ženili se dva bratři-jedna nevěsta byla z Červené Vody/vesnice pod Suchým vrchem/.Toto manželství trvá-mají 3 deti-6 vnoučat.To druhé také vydrželo,ale bohužel on před 6 lety zemřel.

7 mnik mnik | 25. září 2011 v 18:57

btw - na rozhlednu na klepaci se uz mozno divat jen z jinych rozhleden

o prazdninach dostala zasah bleskem a hrozi ji zriceni, ma silne narusenou statiku - schodiste je strzeno a je to zataraseno plotem

holt polak neumi nic udelat poradne , hromosvody asi neznaj

8 acijka acijka | Web | 25. září 2011 v 20:18

[7]:My jsme s Tomem byli na Klepáči asi týden předtím, než se to stalo...

9 T(h)om T(h)om | Web | 25. září 2011 v 21:29

[7]: Slyšel jsem. Škoda, vyhlídka tam byla parádní.

[8]: To jsme měli štěstí jak sviňa, co? :-)