Svítání

26. ledna 2012 v 18:46 | T(h)om |  Šumperk
Ve středu (25.1.2012) po noční směně mě napdlo realizovat jeden plán, který jsem nosil v kebuli už pár měsíců, neřku-li let a odkládal ho vesměs z lenosti, než z nedostatku příležitostí. Fakt je, že plánovat něco takového v době, kdy si jde normální člověk lehnout a dohnat spánkový deficit, asi není nejrozumněší. Udělat to ve volném čase by ovšem vyžadovalo hodně si přivstat a brzké vstávání není můj oblíbený koníček. Navíc když s posrupujícím časem se rozednívá dříve a dříve. Jistě už jste uhodli, že po několika foceních západů slunce jsem se vydal na jeho východ. Pro tento účel jsem měl vyhlédnuté místo u šumperské vodárny na kopci nad školou "u Hlucháku" (mapa zde). S přihlédnutím k výsledkům konstatuji, že by se možná mohlo najít vhodnější stanoviště, ale na druhou stranu existuje i dost horších. Jestli se na focení vydat či nevydat jsem rozmýšlel celou dobu cestou z práce, kdy jsem šel hodně svižně, kdyby mě náhodou napadla odpověď ano. To se taky stalo. Doma jsem jen hodil do obýváku batoh s věcmi, nahodil na rameno brašnu, do ruky popadl stativ a obratem už mě nohy nesly na zmíněný kopec. Přes noc silně mrzlo, takže chodníky klouzaly a já si při tom poloběhu přes půlku Šumperka několikrát málem rozbil foťák i držku (u foťáku by to byla větší ztráta). Bylo nutno spěchat. Obloha na východě začínala slabě modrat a tím dávat znamení, že svítat začne co nevidět a já chtěl stihnout dobu, kdy ještě bude nějaký kontrast mezi pouličním osvětlením a tmavým nebem. Běh ulicemi mi dal zabrat (dokonce jsem předstihl autobus, kterým bych jel z práce, kdybych nešel pěšky), ovšem nejdrsnější byla závěrečná etapa do svahu. Předně to tam klouzalo (děcka sníh šikovně ujezdily sáňkami a boby) a kde to neklouzalo, tam se mi bořily nohy do sněhu. Že při chůzi do kopce člověk funí sám o sobě, zvlášť po předchozím svižném tempu, není třeba dodávat. Onu vytouženou chvíli s dobrým světlem se mi povedlo vychytat na poslední moment. Netrvala dlouho, ale lepší než drátem do oka. Nejprve jsem fotil ze stativu, ale ta moje mrcha nic nevydrží. Nakonec mi přišlo smysluplnější vzít foťák prostě do ruky a nastavit vyšší ISO. Je to vykoupeno částečně šumem, ale co je dnes zadarmo? Mrzelo mě, že jsem se s tím blbým stativem vůbec tahal. Od té chvíle už mi jen překážel. Následující focení probíhalo tak, že jsem zmateně pobíhal po kopci, mezi stromy a po střeše vodárenských budov a tu mačkal spoušť, tam měnil objektivy, onde zase v podivných pózách hledal správný úhel. Jestliže mě při tomto počínání někdo pozoroval, určitě ocenil savost plenek Pampers. Celá akce mi zabrala asi hodinu a půl od šera až do úplné rozednění a motorky ostření i stabilizátoru dostaly zabrat. Dávaly to najevo nervózním pískáním, jak se snažily překonávat mrazem tuhnoucí mazivo v pohyblivých součástech. Stále jsem byl na tom samém místě, takže i když jsem nacvakal 302 fotek (pochopte, byl jsem po noční a navíc v extázi), přesto - nebo právě proto jsou si mnohé z nich velmi podobné. A některé mám vlastně dvakrát i třikrát stejné. No ale necvakněte to, když už jste tam a vypadá to tak dobře! V albu na rajčeti (odkaz pod článkem) najdete 116 snímků, což je dost i pro otrlé. Vybral jsem tedy jen několik na ukázku. Svým způsobem je to satisfakce za nepovedený západ slunce před třemi lety z místa vzdáleného jen pár set metrů dále. Výhled na město odtud není sice nejkrásnější, ale když člověk moc nezoomuje, dají se udělat docela pěkné obrázky. Představím vám je chronologicky tak jak vznikly, abyste mohli pozorovat ty změny:

7:06 - paneláky na Jesenické ulici.

7:12 - pohled podél Skřivánčího vrchu k nové zástavbě na něm.

7:12 - širší pohled k Jesenické ulici

7:31 - Pohled na východ (směrem na Hraběšice) z vyhlídky poblíž vodárny

7:35 - Šumperk mezi stromy u jedné z vodárenských budov. Rapidně přibylo světla

7:40 Opět pohled z vyhlídky na východní stranu

7:52 - U lavičky na vyhlídce se mi zalíbil tvar větví jednoho stromu. Hraju si s kompozicí, protože slunce pořád nikde.

7:54 - Kopce na západě (zde pohledy z nich k Šumperku) začínají zlátnout slunečním světlem. Je to paráda:)

7:58 - Paprsky už dosahují i k Háji a Chocholíku. Na východě se slunce ale stále schovává za hřebenem.

8:04 - Nad obzorem se objevuje sluneční kotouč a rychle se zvětšuje. Světla je víc a víc.

8:04 - Zářící silueta Městských skal zdůrazněná oblačností vzadu.

8:05 - Zlatě už září nejen kopce, ale sluneční světlo se dostává i přímo do města.

8:08 - Detailnější pohled na Háj a rozhlednu

8:09 - Detailnější záběr Městských skal

8:13 - Celé město se už koupe ve zlatě

8:17 - Zrodil se nový den.

Cestou zpátky jsem v křoví našel starší vodárenskou budovu, které jsem si dřív nevšiml. Bohužel si jí už dávno všimli vandalové se spreji.

Poslední, byť ne nejidyličtější foto, už na spodní části kopce. Při návratu jsem ještě cvaknul pohled na průmyslovou zónu za vlakovým nádražím.

Kdo se na to cítí a má pevné nervy, ten si může prohlédnout celé fotoalbum na tomto odkaze:

1 acijka acijka | Web | 26. ledna 2012 v 19:15

Dobře, že ses ukecal nejít hned spát, fotky jsou moc pěkné. Hlavně ty zlátnoucí kopce, musela jsem mít nos přilepený až na počítači, abych se na ně podívala pořádně zblízka. Krásné... :-)

2 Hanka Hanka | Web | 26. ledna 2012 v 19:51

Tome, jsi hrdina a fotky za ten ošizený spánek a náročný výstup opravdu stojí! :-) Svítání jsi zdokumentoval perfektně! Kromě toho jsem se opět náramně pobavila při čtení tvého úvodu! Ty jsi neskutečný komik, možná o tom ani nevíš! Měl bys svůj ostrovtip nějak zúročit! ;-)

3 Lafi Lafi | Web | 26. ledna 2012 v 19:55

7:54 - super! Vypadá to pomalu jak někde na Aljašce.

4 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 26. ledna 2012 v 21:58

Fotky jsem prohlížela se zatajeným dechem. Prostě nádhera.
Díky vtipnému popisu všech nástrah nejen po cestě, ale zabejčenosti při získávání krásných záběrů  jsem se i zasmála. Trochu i politovala, nebojte se. Stálo to za tu námahu!!! :-)

5 T(h)om T(h)om | Web | 27. ledna 2012 v 4:59

[1]: Nemusíš nosem čistit monizor, klidně ti pošlu originál v plném rozlišení. A díky :-D

[2]: Já ten spánek potřeboval ošidit, protože další den jsem vstával na ranní. A s tím ostrovtipem to není zase tak divoké, byť mě těší, žw tě těší. Díky za komentík :-)

[3]: Až na ty české domečky :-D Dík

[4]: Jak už jsem napsal Hance, zabejčenost v tomto případě vyplynula ze situace, stejně jako ten kalup. Jsem ale rád, že se výsledek líbil a zdravím do Zábřeha :-)

6 Frodo Frodo | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 14:17

Palec nahoru, hlavně za tu odvahu. Po noční, v takové kose... Ani nevíš, jak ti s tím rannín vstáváním rozumím. Asi proto nemám skoro žádné fotky v ranní zlatou hodinku...
Drž se!

7 lucka lucka | Web | 27. ledna 2012 v 20:27

máš skvělý blog

8 T(h)om T(h)om | Web | 28. ledna 2012 v 8:36

[6]: Nebylo to o odvaze, ale o nutnosti nejít lehnout a tohle mi přišlo jako dobrý způsob, jak zůstat vzhůru. Za normálních okolností bych při východu slunce sladce spinkal :-D Díky za návštěvu a komentík :-)

9 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 28. ledna 2012 v 17:48

Máte moc hezké obrázky a není povinnost dávat si jakékoliv jiné. To jen poznámka k vašemu komentáři u mne, tam jsem odpověděla. I tak se mi tady vždycky líbí- zdravím do Šumperka. ;-)

10 matttyna matttyna | 29. ledna 2012 v 0:16

Kdybys náhodou třeba už ten stativ nepotřeboval,fotografka o kus dál na ulici by ho klidně přijala za svůj :-D
Ale jinak - doobře tyy ! :-)

11 T(h)om T(h)om | Web | 29. ledna 2012 v 6:24

[9]: Děškuji a pozdrav opětuji :-)

[10]: Myslíš ta fotografka s nevariabilním foťáčkem, kterémiu by byl i sebelepší stativ na prd? :-D Mám ještě dva jiné foťáčky, které se s tím stativem snesou, takže z toho nic nebude.
Ale jinak - díííky tyyy! :-D

12 Lydie Lydie | 29. ledna 2012 v 20:24

Moc krásné fotky-pastva pro oči. :-)

13 matttyna matttyna | 29. ledna 2012 v 22:08

[11]: Co má co dělat variabilita mého foťáčku se stativem? :-D...a když už, tak spíš na opak :-D

14 T(h)om T(h)om | Web | 30. ledna 2012 v 6:32

[12]: Děkuji :-)

[13]: Je potřeba mít možnost něco nastavit a hlavně vědět jak. Když to nevíš, těžko by ti stativ pomohl :-D

15 matttyna matttyna | 30. ledna 2012 v 15:36

[14]: No počkej počkej, to zase vím :-). Akorát místo stativu vždycky používám popelnice,no...toť vše :-D

16 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 30. ledna 2012 v 18:19

Nádhera! O_O Kopce na západě mi kapánek vyrazily dech! Moc pěkně jsi nafotil sluníčkovský čarování! :-)

17 Lumík Lumík | E-mail | Web | 6. ledna 2013 v 15:02

KDe se nachází ta vodárenská budova? Nijak si ji nemohu vybavit. Díky

18 T(h)om T(h)om | Web | 9. ledna 2013 v 13:06

[17]: Je do na kopci nad školou "na Hlucháku" poblíž novějších staveb. je trochu schovaná v křoví, ale dá se najít snadno