Aprílová procházka

1. dubna 2012 v 22:02 | T(h)om |  Šumperk a okolí
Apríl je období, v němž člověk ze všech stran čeká nějakou kulišárnu. Když mi tedy dopoledne zazvonil telefon a volali z práce, že nemusím chodit na noční směnu, nebyl jsem si úplně jistý zda nejde o žertík. Naštěstí nebyl. Za okny to tou dobou vůbec nevypadalo procházkově. Naopak. Ze zatažené oblohy se sypalo takové to známé bílé svinstvo a dokonce už vytvořilo na trávníku před domem slabou vrstvičku. Pomalu jsem tedy začínal vymýšlet náhradní plán oproti tomu, podle něhož jsem hodlal dnešní nabyté volno strávit venku. A pak, když jsem skoro zapínal televizi a chystal se dosednout pro několik příštích hodin na gauč, venku problesklo sluneční světlo. Chvíli mi ještě hlavou probíhaly nedůvěřivé myšlenky, ale nechuť prosedět den v paneláku byla nakonec silnější než pochybnosti i lenost.
Měl jsem k večeru ještě nějaké povinnosti, takže volit trasu bylo nutno střídmě. Napadala mě sice spousta vesměs odvážných až šílených možností, ale na ty nebyl čas. Zvítězila tedy varianta nejjednodušší a nejrychlejší: Oběhnout si louky za městem. Jak to nakonec dopadlo, na to se podívejte na tomto odkaze. V 90% jde o místa již dokumentovaná a zde prezentovaná, takže pro stálejší návštěvníky tohoto blogu nepůjde o nic nového. Snad jen o ten dubnový háv, který však se svými zelenými nížinami a bílými horami v pozadí také není k zahození. Že fotky budou spíše dokumentační než umělecké poznáte jistě sami a neukamenujete mě za to.

Jistou nevýhodou pohledů na město z těchto míst je to, že v popředí vyniká panelákové sídliště. S tím ale už nic nenaděláme. Při focení z druhé strany bych měl zase slunce v protisměru, což by fotkám taky neprospělo. Jde tedy o menší ze dvou zel.

Hráz poldru na svazích nad Bludovskou ulicí. Kolem vede turisticky značená pěšina k rozhledně na Háji (Senové).

Když vystoupáme ještě o kousek výš, je krásně vidět i na centrum, které značí především radniční a kostelní věž.

Pravděpodobně od Bludova přijela skupinka na jezdců koních. Viditelně si to užívali a udržovali jen tak tempo lážo-plážo.

Ve stromoví lemující pěšinu je ukrytá jakási dřevěná bouda. Ten kontrast mezi ní a horizontem mě donutil ke stiskutí spouště.

Za boudou odbočuje mezi stromy nenápadná cestička mezi pole.

Prakticky totožná, jen maličko obměněná scenérie jako na předchozích fotkách, je k vidění i tady.

Všechno ovšem vynikne mnohem lépe při celkovém pohledu. Škoda, že tady na blogu to taky nemá patřičný efekt. O něco větší formát fotky jsem ale nahrál i na Panoramio, takže v případě zájmu klikejte SEM.

Že tu stojí malé kamenné sedátko jsem věděl už z předloňska. O druhé lavičce jsem však neměl ani páru. A přitom stojí tak blízko u sebe! Stačí sejít od té první ještě kousek níže, na křížení polňaček odbočit doleva a ujít nějakých 50 metrů.

V trávě na mezi se cosi snažilo rozkvést, ale v tom studeném větru se tomu moc nechtělo. Není divu.

Pohled za záda.

Brzy jsem došel na další křižovatku cest a tady odbočil dolů k městu. Tu a tam mi boty mazalo bláto, ale nebylo to nijak dramatické.

Bližší pohled na paneláky a taky na kopec, po kterém povede závěrečná etapa vycházky. Úplně vzadu pak snadno rozeznáte siluetu televizní věže na Pradědu - nejvyšší hoře Jeseníků. Podle údajů na Internetu tam stále leží přes dva metry sněhu.

Uličkami mezi domky jsem sešel do Temenice - severozápadní části města.

Malý potůček protékající Temenicí.

U paneláků na Finské ulici opět najdeme turistické značení. Vede až na Kokeš, ale na ten nebyl čas. Ostatně lezl jsem na něj nedávno. Přesto jsem pár set metrů po značené trase ušel, ale pak z ní odbočil.

Tahle část vede především podél stromy zarostlých zbytků opuštěných lomů. Napočítal jsem minimálně tři, ale není v nich nic zajímavého. U každého najdeme cedulku "SOUKROMÝ POZEMEK - VSTUP NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ".

Za remízkem s lomy jsem zabočil doprava a po vyšlapané pěšince se vydal k hřebenu kopce. Zřejmě byl čerstvě pohnojený a tak mimo pěšinu, částečně i v ní, se válelo množství ...jak to říct slušně.... prostě hoven.

Po pěšině jsem se došoural k dalšímu remízku, odkud je pěkný výhled na město. V centru remízku se opět nachází opuštěný lom. Na jeho dně pak číhá nevzhledná bažina pokrytá žabincem a PET lahvemi.

Není na ni pěkný pohled a ani okolí tomu moc nepomáhá. Kus od pěšiny podél močálu leží hromada listím špatně zamaskovaných odpadků. Lidi jsou prostě prasata.

Vrátil jsem se nahoru k pěšině a přes další louku seběhl do stromořadí kus níže. Doufal jsem tu najít cestu v aleji, což se tak úplně nepovedlo, protože tam bylo jen křoví. Ani výhled odtud mě proto neuchvátil.

Vylezl jsem tedy znovu na louku, po pěšině podél stromů pokračoval ke zdi temenického hřbitova a podél něj sešel k ohradě.

Opravdu nejde o nejvýstavnější část Šumperka. Okolí zemědělského výzkumného ústavu je spíše shlukem ruin a nepořádku, který stádo koní v ohradě nemohlo úplně přebít.

Tohle je obvodová zeď budovy, kde býval vepřín (jak mě poučila Matttyna). Po požáru však zůstalo jen torzo bez střechy a uvnitř se dnes nalézá nefalšovaná džungle křoví a stromů. Dveře dovnitř jsou přesto volné, takže pro nějaké dítě by nebylo obtížné dostat se tam a přijít k úrazu. Někdo by se nad tím měl zamyslet.

Abychom nekončili tak negativně, přijde ještě na konec zvířátko. Konkrétně číča vegetící přímo před zmíněnými dveřmi do obezděné džungle. Evidentně je jí to fuk:)

Pokud jste dnes čekali, že vás vyvedu aprílem, pak nevyvedu. Ono těch fórků je i bez toho všude dost a já jsem přece dospělý, nesmírně vážný a serózní člověk:) No a tím se pro dnešek, a nejen pro dnešek, zase loučím. Vždycky dodávám, že se nějaký čas neozvu, což dnes neudělám. Všiml jsem si, že nakonec sem během pár dní vždycky něco připíšu či přifotím a už ty avíza odmlky zní trochu jako výhrůžky VV ohledně odchodu z koalice. Rozloučím se proto neutrálním "AHOJ" a budu se těšit na příště.

1 Lafi Lafi | Web | 1. dubna 2012 v 22:48

To že máš takové "kopečky" doslova za humny Ti opravdu závidím. A micina na závěr se fakt povedla :-)

2 matttyna matttyna | 1. dubna 2012 v 23:22

Musím reagovat i zde...ty to tady vůbec neznáš! :-D
Ta "bouda" jsou zahrádky - a jsou tam nejmíň tak deset let :-D, je pravda, že dřív byla ta osada větší, teď už tam je chatička jen jedna a jeden úl. Kamenné lavičky jsou původně dvě a taky tam stojí již dlouho, dokonce vím, kdo je stavěl ;-). A ten tvůj údajný vybitý "skleník" je bývalý prasečák, později snad kravín, který patřil Sztš Šumperk, před pár lety ho někdo zapálil, a ohýnek to byl parádní, až se báli, že chytí i vedlejší seník ;-).
A už přestanu chytračit :-X :-D

3 T(h)om T(h)om | Web | 1. dubna 2012 v 23:26

[2]: O chatičce vím už dlouho, ta mě nepřekvapila. O jedné lavičce vím už delší dobu, o té druhé - kaju se - až ode dneška. No a prasečák je pro mě nová informace. Opravím to v textu. A už raději opravdu přestaň chytračit :-D

4 T(h)om T(h)om | Web | 1. dubna 2012 v 23:26

[1]: Jo, ty kopečky na dosah nohy jsou fajn :-)

5 mirkaw mirkaw | 2. dubna 2012 v 12:18

Všechny fotky jsou krásné, ale ty se zasněženými horami v pozadí mají prim :-D

6 acijka acijka | Web | 2. dubna 2012 v 17:47

Ještěže jsi se místo válení na gauči vydal ven, fotečky jsou parádní...Moc se mi líbí kontrast jaro v nížině-zasněžené hory. Fakt super. A fotkou s jezdci na obzoru jsi mi udělal radost. :-)

7 Hanka Hanka | Web | 2. dubna 2012 v 21:48

Ten aprílový telefonát byl fajn pro tebe i pro nás, návštěvníky tvého blogu. Aspoň si s tebou můžeme vychutnat krásnou nedělní procházku. ;-)  :-)
Fotky jsou, jako vždy, bezvadné (zčásti umělecký dokument ;-)). Kromě kopečků, které ti rovněž závidím, se mi líbí odraz ve vodě na šesté fotce od konce a samozřejmě čičinka, dvě podobné máme doma. Ta snaživá kytka je podběl. :-)
Že jsem se opět náramně pobavila při čtení doprovodného textu, to už bych snad ani nemusela psát! :-D
Tome, zdravím tě a přeji co nejvíc takových pěkných jarních procházek, hlavně bez bílého svinstva! ;-)  :-D Hanka

8 T(h)om T(h)om | Web | 3. dubna 2012 v 6:29

[5]: To jsem rád. Ovšem sníh na horách vydrží většinou maximálně do konce dubna. Nějaké ostrůvky se sice dají poznat i potom, ale je jich mnohem méně :-)

[6]: No právě tenhle kontrast se mi na jaře a na podzim taky líbí nejvíc. Z dálky... :-D

[7]: No, během procházky jsem taky napůl zmokl a následně zasněžil, což jsem tu zbytečně nerozpatlával. Ale i přesto jsem se pěkně vyvenčil. Už jsem to potřeboval jako sůl. Děkuji za toliká pochvalná slůvka a přeji příjemný start do nového dne :-)

9 MirekČ MirekČ | Web | 6. dubna 2012 v 18:18

Prý spíše dokumentační ...???
Pro mně jsou hodně umělecké a paneláky to nemůžou pokazit. Je to obraz doby a mají je všude na světě. Super je ta panoramatická. ;-)

10 T(h)om T(h)om | Web | 6. dubna 2012 v 19:53

[9]: Uměleckého na tom vážně nic není, ale stejně mě ty pochvyl těší :-) Paneláky jsou sice obrazem doby, ale i obraz mlže být nepěkný...