Králíky, pramen Tiché Orlice, Jeřáb, Severomoravská chata, Podlesí a Malá Morava

31. května 2012 v 15:44 | T(h)om |  Túry a procházky
Možná jste si všimli, že jsem se tu asi týden neozýval, neukazoval a neprojevoval. To proto, že jsem ležel v nemocnici se zažívacími potížemi. Původně jsem si brousil zuby na samostatný článek o průjmech, kapačkách, dietě a jiných pěkných věcech, ale nakonec mi to nepřišlo jako úplně dobrý nápad. Co by nápad o mnoho lepší se mi jeví dohnat skluz a poreferovat o výšlapu z minulého týdne, konkrétně ze středy.
Tuhle trasu jsem si tak nějak schovával v šuplíku na horší časy. Tak strašné časy sice nenastaly, ale na výlet jsem se přece jen vydal. Původně jsem od toho nečekal mnoho, ale nakonec se ukázalo, že se pletu. Přesný nákres cesty zobrazený na mapě najdete pod tímto odkazem. Jde o trasu trochu dále od Šumperka i Jeseníků. Její začátek, město Králíky, už totiž leží v jiném okrese (Ústí nad Orlicí) a dokonce i v jiném kraji (Pardubickém). Hranici zpět do kraje Olomouckého a okresu Šumperk překročíme někde v půli výšlapu.

Do Králíků jsem dorazil autobusem (s přestupem v Hanušovicích) kolem půl jedenácté dopoledne. Ideální čas ke startu a spousta času stihnout jeden ze tří spojů z Malé Moravy na Šumperk. Autobus staví kousek od centra na Malém náměstí. Zde se stačí porozhlédnout po šipkách odkazujících ke klášteru. To je totiž jeden z našich nejbližších cílů.

Ke klášteru vede z města křížová cesta. Do kopce stoupající stromová alej, rovná jako pravítko, lemovaná tu a tam kapličkami s obrazy Ukřižování. Nejsem věřící, ale jako otrkaný turista jsem měl trochu zkroušené svědomí tím, že jsem se ke klášteru až dosud nechal vždycky dovézt autem nebo autobusem, třebaže sem vede turistická značka. Vstup na křížovou cestu je za tímto obloukem, který se toho dne právě opravoval.

Asi patnáct metrů od brány narazíme na první kapličku. Dovnitř se vejít nedá, dveře jsou zamčené. Aspoň nás to nezdržuje od dalšího postupu.

Jak můžete vidět na fotce, jde skutečně o alej. Cesta vede mezi zhusta nasázenými stromy a od brány až ke klášterním schodům měří asi 1250 metrů.

Vidět je odtud spousta věcí. Severně panorama Králického Sněžníku, jihovýchodně betonové monstrum hotelu z budovatelských dob.

Na focení kláštera u obce Dolní Hedeč bývá nejlepší světlo odpoledne nebo k večeru, takže zde vám z něj ukážu jen tohle. Chcete-li vidět více, zkuste dva starší články. Jeden zimní a druhý podzimní.

Od kláštera jsou krásné rozhledy směrem na Orlické hory a masiv Králického Sněžníku. Ideálním pozorovacím místem je lavička s informační cedulí hned u klášterní budovy.

Od kláštera půjdeme nějakou dobu po žluté značce. Nejprve kolem malého hřbitova, pak kolem penzionu Kačenka a dojdeme na tuhle křižovatku. Značka vede skrze ni dál za hospodářskou budovu po úzké asfaltové silnici.

Tuhle silnici, vedoucí k rozhledně Val, lemují především pastviny. V ohradě po pravé straně se popásalo stádo koní.

U rozhledny jsme cobydup. Přístup nahoru je zdarma a volný, jen je třeba dodržovat pokyny vyvěšené pod schodištěm. Jde ale o obecně známá bezpečnostní pravidla. Až na vyhlídkovou plošinu ve výšce 22 metrů musíme zdolat 102 schodů z průhledného pletiva.

Výhled ovšem stojí za to. Zde panoramatický snímek zahrnující jak klášter, kde jsme byli před chvílí (vlevo), tak masiv Králického Sněžníku (vpravo). S trochou pozornosti nebo ideálně dalekohledem je dobře vidět i rozhledna na Klepáči či na Suchém vrchu v Orlických horách.

Pohled na klášter v Dolní Hedči s použitím teleobjektivu.

Po dostatečném vynadívání se opět sejdeme dolů na silnici a budeme po ní pokračovat až na rozcestí.

Na rozcestí Horní Orlice najdeme přístřešek s lavičkou, ceduli s nečitelnou mapou (pravděpodobně poškozenou vandaly) a hlavně rozcestník, který nás pošle ještě kus po žluté značce. Podle toho, co je zobrazeno na internetových mapách mapy.cz, se v jedmom místě žlutá trasa dělí a končí u pramene Tiché Orlice. Příjemným překvapením tedy bylo, že k prameni a dále přes vrchol Jeřábu byla vyznačena samostatná trasa, vyznačená modrou barvou. Narazíme na ni asi kilometr za rozcestníkem Horní Orlice.

Cesta k prameni vede nejprve po úzké pěšině lesem a přes louku, pak po štěrkovité lesní cestě a v závěru kus stoupá lesní pěšinou do svahu. Pramen Tiché Orlice se skrývá pod malým dřevěným přístřeškem na spodní straně palouku. Je tu i hrnek, pokud by se chtěl někdo z pramene napít. V době mé návštěvy však voda sotva tekla. Dlouho nezapršelo a efekt toho byl více než zřejmý.

Následuje pochod na vrchol Jeřábu. Stoupá nad pramenem T.Orlice úzkou pěšinou, za níž se pak napojí na lesáckou cestu určenou spíše pro terénní automobily než pro cyklisty. Je zarostlá travou a plná kamení. K některých míst se nabízí pěkné výhledy, ale vzhledem k okolním stromům hodně omezené.

Pokud by někdo čekal, že se výhledy pořádně pokochá na samotném Jeřábu, zapláče. Vrchol v nadmořské výšce 1003 metrů je převážně zalesněn a porostlý nízkými stromy. Zajdete-li si kus bokem, pár výhledů sice najdete, ale i ony jsou hodně omezeny. U rozcestníku na vrcholu najdeme malou kamennou mohylu a sloupek se schránkou vrcholové knihy.

Když jsem tam došel, byla schránka rozpadlá, kniha ležela opodál a dvě propisky jsem také musel najít v trávě. Po zápisu jsem to celé dal aspoň provizorně dohromady a zajistil gumou. Jeden z bakelitových pantů schránky totiž praskl a nedržel pohromadě.

Výhledy, kterých se nám poslední dobou tolik nedostávalo, si můžeme aspoň trochu užít jen pár set metrů pod vrcholem Jeřábu. Nejprve pouze průhledy mezi větvemi...

...ale později narazíme na paseku, kde u cesty stojí takovýto posed. Z jeho plošiny, kam se dá snadno vylézt, jsou rozhledy přece jen lepší. Že se podlaha maličko prohýbá je jen vítaný adrenalin:)

Výhled z plošiny posedu.

Následuje několik málo kilometrů po lesních a štěrkovitých cestách, načež se ocitneme u kaple Sv.Trojice. Za čtyři dny od mé návštěvy se zde konala tradiční pouť. Co návštěvníky akce jistě nepotěšilo, byl stav kamenného kříže, který u kaple stával. Nějaká hovada rozbily kamenný vrchol sloupu a ukradly kovaný kříž. Pracky jim urazit. Zde odkaz na fotku díla zkázy.

Zničeno je toho více. Jako druhé nemilé překvapení na mě ten den čekal vyvrácený rozcestník poblíž pramenu Rudolf (těžko říct, proč se prameni říká Rudolf, když na kameni u něj najdeme nápis "Johann Grabner Quelle"). Teoreticky by to mohlo být větrem, ale takto v lese, kde žádné stromy vyvrácené nejsou, se to zdá málo pravděpodobné.

K Severomoravské chatě je to od pramene jen něco málo přes kilometr. Cyklisté musí jet o něco delší trasu po silničce, pro pěší je tu zkratka vyznačená modrou barvou. Severomoravská chata je už delší dobu krásně opravená. Opodál na malé louce stojí i dřevěné venkovní posezení a několik průlezek pro drobotinu. Dal jsem si tu oběd, zapil jej kofolou a pustil se dolů po sjezdovce směrem na Podlesí.

Modře značená stezka vede první metry přímo po okraji sjezdovky, pak míří do lesa a nakonec vyúsťuje na loukách, kterými vede až do městečka Podlesí. Výhledy z těchto luk jsou opravdu parádní. Hned naproti můžeme vidět Vojtíškov, Vysokou či Žleb, o něco dále pak chatu Paprsek nebo větrné elektrárny u Ostružné. Úplně v dáli pak lze rozeznat siluetu Obřích skal pod Šerákem.

Podlesí je místo, kam se nedostává zrovna snadno. Leží hodně bokem od hlavních silnic a dále už jet nelze. Proto mi trvalo tak dlouho, než jsem se sem vůbec dostal. Čekal jsem vyloženou díru; pár polorozpadlých domků a konec. Bylo tedy překvapení, že domů je tu nadočekávání víc, i když mnohé z nich ve značně zbědovaném stavu. Také kostel při prvním pohledu působí poněkud předimenzovaně. Aspoň do doby, než člověk projde dále do obce a zjistí tak její skutečnou velikost.

U kostela mi přes cestu přelezl tento krásný, snad víc než metrový, had:) Bylo to jen štěstím, že se mi ho povedlo vyfotit.

U zdi hřbitova obklopující kostel stojí rozpúadající se budova. Čiší z ní někdejší velikost a důležitost, dnes už je to ruina. Dveře dovnitř někdo vykopl a tak nikomu nebrání vejít dovnitř a utržit nějaké pěkné zranění. Docela paradox s ohledem na fakt, že původně to prý byla škola připravující mládež do života.

Podstatně lépe už vypadá budova někdejší radnice, kterou najdeme o něco níže. Někdejší proto, že nyní Podlesí spadá pod sousední Malou Moravu. Kdo měl o tomto místě podobnou představu jako já, bude celkem zaskočen, že v Podlesí skutečně najde náměstí v plném smyslu slova. Kdysi to jistě bylo normální a plně funkční městečko.

Jak už padlo, stojí tu několik domů v naprosto dezolátním stavu. oproti tomu však najdeme i domy stále zachovalé, renovované či vyloženě zářící novotou. Původní očekávání, že Podlesí bude vesměs špinavá polorozpadlá osada, tedy padlo. A jsem za to rád, i když bydlení zde jistě není, vzhledem ke vzdálenostem do větších měst a možnosti zaměstnání, snadné.

Na spodním okraji Podlesí se nachází rozlehlá pastvina s koníky. Zrovna tu bylo plno hříbat.

Silnička do Malé Moravy je v hodně špatném stavu. Asfalt je na mnoha místech úplně vydřený a nahrazen jen sutí. Snad proto tu lidé raději jezdí traktorem než auty. Lepší silnice vede na druhou stranu, směrem ke Křivé Vodě.

Když dojdeme nad Malou Moravu, opět narazíme na pastvinu, pro změnu však s krávami. I tady se to hemží zvířecí mládeží, tedy telaty.

Turistická stezka nad Malou Moravou odbočuje ze silničky po polňačce ze snahu k prvním domkům na okraji obce. Trvá jen chvíli, než sestoupíme dolů na asfaltovou cestu.

Vyjdeme poblíž rybářské bašty, což je restaurace specializující se na jídla z ryb. Pokud máte zájem, nechají vás, abyste si oběd sami ulovili v některém z rybníků.

Když dojdeme k Městskému úřadu Malé Moravy, jsme skoro na konci cesty. Stačí už jen projít za zatáčku na hlavní silnici mezi Hanušovicemi a Králíky, kde se nachází autobusová zastávka pro zpáteční odjezd. Kdysi se dalo jet i vlakem, ale jak jsem se dověděl od místní obyvatelky, vlaky tu loni zrušili. Zbývá tedy autobus nebo vlastní doprava.

A to je všechno. Možná jsem to trochu odflákl, ale snad to není zase tolik poznat:) Děkuji za pozornost a návštěvu.

Kompletní fotogalerie na rajčeti zde:

1 Jeník Jeník | 31. května 2012 v 18:52

Držím palce k vyléčení.

- nyní k reportáži - opět krásná.

- několik málo poznámek :

jak jsem psal u Štolnavy,tak jsem si opět vzpoměl na rozhovor s jedním pánem (před mnoha lety)co pracoval jako vrchní pošmistr na poštovním úřadě v Podlesí(Krumperky).Popisoval jak zde bývalo krásně,ale také jak se zde lidem žilo.Byl čech,ale většina obyvatel byli němci.Nikomu to nevadilo.Až přišel konec třicátých let a stí spojené události,které všichni známe.ten pán narukoval jako záložák(praporčík) do Šumperských kasáren,ale byl hned pověřen úkolem doprovodit jako eskorta narukované němce na Slovensko - nebylo jich moc,protože se mobilizaci vyhýbali(na pokyn SdP a jejich vůdců třeba Konráda Henleina - co měl maminku češku),pak ale odešel s celým tzv.hraničářským plukem opět zpět,ale tentokráte do obsazení naší hranice,našich již postavených pevností.Rovnou do úseku Malá Morava - tedy do kraje,kde vlastně všechny místní lidi znal.Nebylo to pro něj lehké.Dívali se na něj všelijak.manželku musel odvézt do Dolních Studének i s dětmi a následně ještě evakuovat poštovní stanici a hlavně kasu s penězi.něco jak jste asi viděl ve filmu "Vlak dětství a naděje jak to nádherně zahrál pan Zindulka s Paní Růžičkovou a tehdy mladou Brodskou.Pak opět zpět na hranice ke svým,ale zde se dověděl o kapitulaci atd.

- prameny kolem Svaté trojce jsou radioaktivní a je zde prokazatelně v podzemí naleziště radioaktivních rud.Ví se o tom dobře a je to bráno jako státní rezerva pro budoucnost.

- Hora Jeřáb - významné místo naší myslivosti - napsáno o zdejší lesní fauně mnoho knih(většinou to znají spíše profesionální lesáci).dále tvořila přirozenou národnostní hranici.Dala by se vlastně národnostně rozkrojit jako chléb,ale život byl na obou stranách tohoto lesního masívu stejně těžký,takže zde nikdy nedocházelo k nějakým národnostním neshodám,spíše opak je pravdou.V lesní správě to zde bylo již od dob Lichtensteinů všechno na lesním závodě v Rudě nad Moravou.

- Klášter na Hedči již popisován byl několikráte,krásné poutní místo , jen v padesátých letech zde bylo zřízeno vězení,které bylo ale po čase zrušeno.A je to opět klášter.

- kříž u Sv.trojce - to je sviňárna a já bych každého takového darebáka nechal ihned zavřít do basy na dvacet let a ty co vykupují toto železo s nimi.Na to není slov.leda jsem se rozčílil a to jsem ateista,ale vandalismus nesnáším.

- podél okraje lesa v celé délce od Králik po Podlesí a křivou vodu žijí jeřábci - krásný kurovitý pták.Tedy doufám,že ještě tam jsou.

- obrázky koní jedna nádhera.

- o Králíkách jsem snad již také psal.Byl to Grulich a mluvilo se zde staršlivou němčinou - tedy strašlivým dialektem.Žádní němci z okolí myšleno třeba ze Šumperka,ale i z Lanškrouna atd. jim nerozuměli.Ještěže byla čeština aby se dorozuměli - tedy kecám byla ještě "hoch doutsch"tu se museli všichni učit ve škole.(já také).Byli zde většinou pláteníci( avyhlášení,však o nich psal i pan Jirásek ve svém díle F.L.Věk)Také se tu hodně vyřezávalo ze dřeva různé figurky na světské i náboženské motivy,ale i třeba lesní motivy,dokonce pár figurek z Králik mám doma také - podědil jsem je po prarodičích.Za války se v Králíkách vyráběli vrtule na letadla - jeden můj příbuzný tam byl nasazen totálně,po válce přešla výroba na Teslu Holešovice a byla zde známá žárovkárna a to mnoho let.Dneska je tam asi něco jiného.V Králíkách bylo i gymnázium,ještě po válce a učilo se v něm česky.Dnes tam asi není - nevím.

- to rušení vlaků ve velkém je nůž do zad pro místní obyvatele.Autobusy nejsou všechno a dráha všude kde fungovala,tedy i nádraží a lidi kolem něj držela život ve všech těchto pohraničních oblastech a je jedno jestli je to na Šumavě,nebo v Krušných horách,nebo zde na Orlicku.

2 Jeník Jeník | 31. května 2012 v 18:54

ten had je užovka a je zcela neškodná a užitečná a chráněná.

3 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 31. května 2012 v 21:05

Tak z Králík pocházela první tatínkova žena a žila tam i po rozvodu s mým nevlastním bratrem. Ten kraj je velmi hezký a nedivím se, že se jí nechtělo stěhovat od rodičů bůhvíkam. Ten článek plný fotografií mi připomněl i časy, kdy jsme jezdili po různých obcích a místech .

4 Brabikate Brabikate | Web | 31. května 2012 v 21:22

V tom betonovém monstru jsem byla několikrát ještě jako předškolní dítě s rodiči na dovolené! :D Dostávali tam dovolenou z Tesly, kde táta pracoval. :-)  Přímo Králíky si už moc nepamatuju, ale tu stromovou alej jsem poznala. :-)

5 acijka acijka | Web | 1. června 2012 v 10:23

Krásná krajina zachycená šikulou fotografem. Abys mi nezpychnul, ale fakt se Ti fotky povedly.Slintám nad alejí i nad betonovým monstrem.Každá fotka koníků potěší, jen na fotce chlaďasky s hříbětem z Podlesí jsem si všimla, že klisna má strašně přerostlá kopyta a vybočenou pravou zadní, možná tím. :-( Někteří majitelé jsou fakt hovada! Stejně tak vandalové, kteří zničili kříž! Ruce usekat!!! :-(
Rozhledna Val...tam se mi tehdy třásly nohy, jak jsme na ni spolu lezli. Dnes bych ji hravě vyběhla. :-)
Užovka se Ti teda povedla! Snažila se zdrhnout, ale byl jsi rychlejší. :-D
Pěkně jsem si početla... :-)

6 mnik mnik | 1. června 2012 v 19:44

prosim pana Jenika ,aby se mi ozval na email: just.me@email.cz

mel bych par mistnich otazek na ktere mozna bude znat odpoved  - ja vam zase reknu jak je to s tema jerabkama v dnesni dobe (tedy dle informaci od zasvecenych lidi)

je patrno ze jste opravdu mistni znalec, skvele komentare

7 T(h)om T(h)om | Web | 2. června 2012 v 5:02

[1]: Děkuji za další várku informací i za to, že jsou (konečně) v jednom kuse :)
Klášter v Hedči už je spíš muzeum, jeptišky odtud už před lety přešly do Hranic na Moravě. Jen mě mrzí ten plot z vlnitého plechu kolem klášterní zahrady. Hodilo by se tam něco estetičtějšího.
S tím rozbitým křížem je to vážně prasárna, na to se nic jiného říct nedá.
Zrušené vlaky zrovna na trase mezi Hanušovicemi a Králíky opravdu místním nadělala spoustu starostí. Už tak jsou dost odříznuti od světa.
No a užovku jsem samozřejmě poznal:)

[3]: Aho, kraj je opravdu velmi hezký, ale také dost chudý. Sehnat zde práci jistě není snadné.

[4]: Vážně? ???  :-) Já uvnitř nebyl nikdy. Ale máš dobrého pamatováka, že si to všechno vybavuješ.

[5]: Díky. Ostatně mohla jsi jít taky :P S těmi kopyty a vybočením... Těžko říct, co se dá poznat z jedné malé fotky. Na pohled se koně zdáli v pořádku. No a na Valu by ses možná třásla znova. Opravdu hodně totiž foukalo. Takový vítr jsem dlouho nezažil, což ovšem na obrázku poznat není. Díky za komentík :-)

8 Jeník Jeník | 2. června 2012 v 7:07

[7]: jen z doslechu vím,že jeptišky se na Hedčí zabývaly pěstováním léčivývh bylin(mimo jiné)a že hlavně pěstovalo "mariánský ostropestřec" což je bylina na léčení jater - podle mne je to bodlák,ale nejsem na rostliny zrovna odborník.Do Hranic jezdím,protože tam žije dcera,ale o jeptišky jsem tam ještě nezakopl.Uznávám,že jsem je tam ještě nehledal.

9 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | E-mail | Web | 2. června 2012 v 12:35

Krásná alej...moc pěkná krajina, povedené fotečky...z hada by mě asi kleplo O_O :-D Krásné fotky koní.. :-) Opět nádherný výlet! :-)

10 Hanka Hanka | Web | 2. června 2012 v 23:28

Bylo mi divné, že ses tak dlouho neukázal, ale v životě by mě nenapadlo, že ležíš v nemocnici! ??? Doufám, že už jsi v pořádku, Tome! :-)
Výlet, jako obvykle, krásný a krásně zdokumentovaný. Moc se mi líbí kaple Sv. Trojice, koně i krávy, ale hlavně pohledy do krajiny. :-) Užovku ti závidím, jsi opravdu pohotový, protože jsi ji vyfotil fakt dobře. :-)
Už jsem ti kolikrát chtěla napsat, že se mi líbí, jak máš fotky pěkně ostré a kontrastní, prostě umíš!
Měj se hezky a já budu pro jistotu držet palce, aby se ti nevrátily zažívací potíže. :-) Hanka

11 T(h)om T(h)om | Web | 3. června 2012 v 5:05

[9]: Děkuji :-) Had byl naprosto neškodný a navíc plachý. A výlet se vážně povedl :)

[10]: No jo, taky jsem si ten špitál neplánoval. Teď už jsem zase fit 8-) Ovšem s tím neukazováním to bude už jen horší. V pátek se ze mě stal taťka, takže přijdou jiné starosti než výlety.
S tou ostrostí a kontrastem u fotek nejde o žádné umění. Někdy vyjde dobré světlo a když nevyjde, stačí si v počítači pohrát s křivkami nebo úrovněmi. Díky za návštěvu a komentík :-)

12 Jeník Jeník | 3. června 2012 v 6:35

[11]: jedna velká gratulace.

13 Hanka Hanka | Web | 5. června 2012 v 18:44

[11]: Blahopřeji, Tome, to je krásná událost. :-) Tak ať je ratolest zdravá a spokojená, rodiče taktéž! :-)
S úpravou fotek je mi to jasné, jenže ne každý to umí! ;-)

14 T(h)om T(h)om | Web | 6. června 2012 v 7:03

[12]: Děkuji

[13]: Díky - je hned dvojnásobná :-D No a ty úpravy na PC nejsou nic složitého, stačí trochu zaexperimentovat :-)

15 MirekČ MirekČ | Web | 10. června 2012 v 13:52

Prošel jsem si všech 182 fotek. Většina je originální, jedinečná, nevšední a nádherná.

16 T(h)om T(h)om | Web | 10. června 2012 v 22:21

[15]: Tak to musím ocenit výdrž - 182 fotek je často dost i na mě :-D Pochopitelně děkuji za koment (a ještě takový) :-)

17 Viktor Dubský Viktor Dubský | E-mail | 18. července 2012 v 21:46

Je to celkem pěkné podívání i když to tam velmi dobře znám.Jen mě trochu zvedlo ze židle to módní,trochu pitomé píchnutí do komunistických budovatelských dob o betonovém monstru.Každá doba má svoje stavby,které po ní zůstanou.Ta doba kdy se ten hotel stavěl už hodně dlouho nebyla budovatelská a přesto že jsem ho už tenkrát nechválil je to solidní a komfortní stavba.Daleko smutnější je,že Podlesí bylo až do roku 1989 kvetoucí městečko,kde se báječně žilo.A nejenom ono.V Králíkách bylo celou socialistickou dobu i gymnasium a kromě jiných škol taky tak zvaná řezbářská škola odkud vyšlo mnoho nynějších  uměleckých řezbářů.To všechno padlo s rokem 1989.Rozlišujme,kritizujme ale hlavně uvažujme svojí,nejlépe nevymytou hlavou.
Dubský

18 T(h)om T(h)om | Web | 18. července 2012 v 21:57

[17]: Při píchnutí do komunistického hotelu mi opravdu nešlo o módu. Vážně se mi nelíbí, ať už bylo tehdejší budovatelské nadšení jakkoliv silné. Nehodnoťte tedy vymytost mé umyté hlavy, na názor má právo každý a já taky. Ostatně viděl jste hnusné obchodní domy ve Vidnavě, Krnově nebo v Jihlavě? Ty se mi taky nelíbí, byť můžete být proti. S Podlesím souhlasím, je ho škoda. Ovšem takových případů je bohužel mnohem více.

19 Dubský Dubský | E-mail | 19. července 2012 v 19:32

Viděl jsem samozřejmě i tyto stavby,manželka je jihlavačka tak to slyším spoustu let.Ale je zavádějící říkat tomu komunistický hotel.Komunismus jako státní zřízení nikdy nikde neexistoval.Byla to výstavba socialistická,samozřejmě poplatná době.Ale proti tomu co nastalo s převratem 89 to bylo jako vánek proti orkánu.Já věřím,že kdyby vývoj světa i naší republiky pokračoval dál alespoň trochu klidněji,že bychom se i s těmi stavbami časem vypořádali,nelíbilo se to mnoha lidem a bylo to veřejně známo,psalo se o tom a mohlo se o tom veřejně mluvit.Ale lobismus existoval vždy,jenže neměl takovou sílu.Věřme,že se vývoj nezastavil ani teď a těšme se na budoucnost.Já už si z ní moc neužiju ale Vy budete patrně mladší,tak přeju všechno dobré.
Dubský

20 Marta Marta | 19. července 2012 v 19:50

Moc pěkné fotky. Pěkná kompozice. Často jsme tam s manželem jezdili, takže mám pár fotek, skoro stejný záběr. Můžu si pár fotek vzít na svoje stránky? Samozřejmě s uvedením autora a odkazem na tento blog. Budu se sem ráda vracet.
Zdravím. Marta :-)

21 T(h)om T(h)om | Web | 20. července 2012 v 4:53

[19]: Zbytečně slovíčkaříte. Jde o to, že ten hotel je tam jak pěst na oko. Je poznat až z Klepáče nebo Suchého vrchu. Jde o můj názor a stojím si za ním. Ostatně na svých soukromých stránkách mám na vyjádření svého názoru právo, ať už se někomu líbí nebo ne. Nechci se zbytečně nechat vtáhnout do politické diskuze, o tu mi tady na blogu nikdy nešlo. Jsem jen turista a když mi něco připadne nepěkné, napíšu to.

[20]: Děkuji. Je tam vážně krásně. S těmi obrázky nemám problém. Budu naopak rád. Přeji krásný den :-)

22 Jarka Jarka | 12. srpna 2012 v 21:14

Fotky jsou moc pěkné. Hodně míst jsme již navštívili.

23 T(h)om T(h)om | Web | 12. srpna 2012 v 22:26

[22]: Děkuji. Ten kraj je vážmě moc hezký a skvělý pro výletování :-)

24 Babeta Babeta | E-mail | Web | 23. října 2012 v 8:35

[21]: No vidíš, a mně se ten hotel zase líbí. Každý může mít jiný názor, protože se dívá jinýma očima.
Když jsem si ho cestou nahoru ke klášteru poprvé všimla, říkala jsem si, a hele, panelák, ale poměrně fikaně udělanej a celkem dobře posazenej do krajiny - i když v ní tvoří ba i dominantu.
A souhlasím s panem Dubským, že NE VŠECHNO bylo za socialismu vyloženě jen špatné a zmrvené.
Podívej se kolem sebe dnes. Kolik krásných staveb se nechává pustnout, protože je to otázkou vlastnictví, peněz a záměrů (např. lázně Kyselka u Karlových Varů...). A po roce 1989 taky vyrostlo hodně šílených staveb, které hyzdí své okolí, protože jde v první řadě o co? - o peníze a o zisk. A tak se nehledí na to, jestli to tam bude hezké a jestli to zapadne.
Ta místa kolem Králík taky dobře znám, strávili jsme tam několik báječných dovolenek. Je tam nádherně a náměstí v Králíkách na mne působí moc hezkým dojmem - hodně malých obchůdků, podloubí a snad jen jedinej čínskej obchod, což je v dnešní době skoro zázrak (srovnej např. obchůdky na překrásném historickém náměstí v Telči - byla jsem otřesená).

25 T(h)om T(h)om | Web | 24. října 2012 v 4:53

[24]: Jasně, každý má svůj názor. taky neprohlašuji, že se mi nelíbí NIC z té doby. Ten hotel ale prostě není mlj favorit. Ty čínské obchody jsou hnus. Mě zase dorazila křiklavá reklama asijské restaurace na náměstí v Českém Krumlově.

26 Stanislav Musílek Stanislav Musílek | E-mail | 22. července 2013 v 15:09

Hezké fotky, ale ten pramen Tiché Orlice není pramen TO. Je to bezejmenný přítok TO. Lesy ČR, které tuto budku postavily, se trochu spletly. Skutečný pramen TO je východně od Horní Orlice na svahu Jeřábu.

27 T(h)om T(h)om | Web | 22. července 2013 v 19:47

[26]: Díval jsem se do mapy a asi vím, co myslíte. Každopádně turistické označení je takové jaké je a já to v článku přepisovat nebudu. Přesto díky za informaci, určitě nebudu jediný, kdo ji ocení.