Vodopád Poniklého potoka (+ video)

22. května 2012 v 18:35 | T(h)om |  Túry a procházky
Opravdu mě potěšilo, že jsem konečně dorazil k vodopádu, kam se mi dlouho nedařilo dostat. Ne že by byl na nějakém nepřístupném místě, spíš naopak. Leží ale trochu bokem od nejatraktivnějších tras, cesta k němu není značená a o jeho existenci neví dokonce ani hromada domorodců. Z titulku článku jste jistě pochopili, že je řeč o Poniklém vodopádu, nebo též o vodopádu na Poniklém potoce. Poniklý potok tvoří jeden z přítoků Hučivé Desné a najdeme ho poblíž Koutů nad Desnou. Z vlakového nádraží v Koutech je to k vodopádu něco málo přes 3,5 km (zde odkaz na mapu). Ideální cíl nenáročné procházky nebo vyjížďky na kole.

Foto nádraží V Koutech nad Desnou přidávám z archivu, ale ono se tam za ty dva roky vlastně nic nezměnilo. Dáme se po žluté turistické značce. Ta sice v poslední etapě výšlapu odbočí jinam, ale s trochou pozornosti se k vodopádům dostaneme i bez ní.

Jedna z okrajových částí Kout se jmenuje Annín a naše cesta vede skrze něj. Okolo je spousta pěkných chat a chalup skrytých v údolí.

Hučivá Desná toho času moc nehučela, protože v důsledku dlouhodobého sucha téměř vyschla. Tedy to s tím vysycháním jsem asi přehnal, ale vody v ní každopádně moc nebylo.

Zajímavý turistický přístřešek u konce Annína. Aspoň myslím, že jde skutečně o přístřešek a ne o rozestavěný kostelík:)

Přes říčku vede několik lávek a mostů, většinou ale k chatám na druhém břehu. My se jimi nemusíme nechat rozptylovat, protože se budeme stále držet příjemné asfaltové silničky.

Hučivá Desná u rozcestí ke Knížecí cestě.

Hráz vypadala sice docela bytelně,...

...ovšem vzhledem k prázdnému korytu za ní i trochu zbytečně. Jistě to ale neplatí vždycky. Když na jaře začne tát na horách sníh a voda se valí ze svahů dolů, situace je zcela odlišná.

Na rozcestí, kde stojí tato cedule a dřevěná socha musíme opustit turistické značení. To vede doprava podél Hučivé Desné, my však půjdeme rovně. Tam už značky sice nejsou, ale zabloudit prakticky nelze.

Stále šlapeme po asfaltu. Přes ten mostek vzadu vede cyklotrasa na Přemyslov, ale vodopád je ještě o kus dál po silničce. Cyklotrasu tedy ignorujeme a půjdeme pár set dalších metrů výš. Poslední část je dost prudká, takže na kole se buď pořádně zapotíte, případně budete muset seskočit a vyjít to pěšky. Naštěstí jde skutečně jen o krátký úsek.

Měl jsem trochu obavu, že vodopád ze silnice minu. Zvlášť teď, kdy jsou stromy olistěné a lecos z pohledu do lesa skryjí. Vodopád se však nachází přímo pod silnicí, odkud je pěkně vidět a hlavně slyšet. Nejste-li tedy hluší, nějakém minutí nemůže být řeči. Dostat se dolů může být pro někoho oříšek. Sráz je prudký a není se tam moc čeho chytit. Při troše šikovnosti se však dá sešplhat až k potoku a vodopádu. Takto ze silnice se nezdá být nic moc, ale zespodu názor změníte.

Voda tu padá ve dvou, při troše fantazie ve třech oddělených proudech. Co se týče výšky vodopádu, informace se různí. Na informační ceduli, kterou jsme minuli na odbočce, stojí psáno 3,3 metry. Osobně jsem zdrženlivější a když to poměřím se svojí výškou, měří vodopád něco přes dva, možná dva a půl metru. Rozhodně ale patří k těm hezčím, co jsem viděl. Zaujme hlavně svojí členitostí. Potok pod vodopádem (i nad vodopádem) se dá pochopitelně přejít na druhou stranu, konkrétně přebrodit. Na obou březích jsou celkem příznivá místa pro pozorování. Rozhodnete-li se však do vody vstoupit vězte, že Poniklý potok není - ostatně jako žádný z horských potoků - obdařen právě teplou vodou. Taky některé kameny pod hladinou kloužou, takže je dobré být opatrný. Já jsem si navíc pomohl i fototechnikou. Nemaje žádnou hůl, opíral jsem se o stativ, který kupodivu vydržel, byť je to levný a roztřesený křáp.
Stativ jsem s sebou pochopitelně netáhl proto, abych se o něj opíral. Přes svoji roztřesenost mi pomohl udělat pár dalších fotek, které vám tu teď nabídnu bez zbytečných komentářů.

Jak vidíte, snažil jsem se místo zdokumentovat pořádně:) A aby nezůstalo jen u fotek, mám pro vás na závěr i bonus v podobě videa.

Dlouho jsem si nemohl zvyknout na to, že moje (ještě pořád trochu) nová zrcadlovka umí natáčet videa. Když už se zde tedy nějaké video objevilo, bylo pořízeno mobilem. Tentokrát jsem se rozhodl svou nedůvěru ve foťák prolomit a něco natočit i přes něj. Po krátkém boji jsem doma povolil i střihacímu programu v PC zpracování videa ve vysokém rozlišení, takže konečně můžu foťák a jeho možnosti využít naplno. Nejsem ale žádný Bergman nebo Kurosawa - o Kubrickovi nemluvě, takže video trvá jen něco přes minutu a uvidíte na něm vodopád ze všech možných úhlů. Co se týče kvality zobrazení videa, můžete ji změnit ve spodní části přehrávače. Tamtéž lze přepnout i na zobrazení přes celou obrazovku.

To je pro dnešek vše. Uznávám, že jindy toho bývá více, ale není každý den posvícení. Příště se snad podaří něco navíc. Do té doby se mějte a díky za návštěvu:)

Kompletní fotoalbum i s videem najdete na rajčeti na odkaze:

1 Jeník Jeník | 22. května 2012 v 19:00

Opět krásná fotoreportáž.Zaujal mne ten přístřešek a pak ten vodopád samotný.Jistě je mohutný v jarním tání,případně po nějaké horské bouři,kdy jím protéká třeba trojnásobné množství vody než dnes.

2 Hanka S. Hanka S. | Web | 22. května 2012 v 19:30

Tome, to se ti povedlo, nádherná fotoreportáž a parádní video! :-) Vodopád je úžasný, loni jsme byli kousek od něj, tuším, že na Borovém potoce, ráda bych se k Poniklému potoku letos podívala, pokud to vyjde. Namlsal jsi mě i mého přítele, jemu se fotky taky moc líbí ... zde si představ libovolný počet zdvižených palců! :-D
Zdravím tě a jdu ještě mrknout na "rajče". :-) Hanka

3 T(h)om T(h)om | Web | 22. května 2012 v 19:59

[1]: Děkuji. Taky mě napadlo, že kdybych se sem vydal někdy začátkem dubna, bylo by vody více a fotky možná efektnější. Ale ono i tak to nebylo úplně špatné. Zdravím a přeji hezký večer.

[2]: Ó, díky. Jsem rád, že se fotky líbí. Video sice není zase tak parádní, ale dal jsem ho sem pro větší názornost. Fotky jsou sice fajn, ale z videa člověk pochytí přece jen více. Borový potok je na druhé straně údolí Desné - spíě směrem k Dlouhým Stráním. byl jsem tam loni a taky se mi líbil. Tento je zase jiný, ale také moc pěkný. Jen cesta k němu nenabízí žádné velké výhledy, spíš poklidnou procházku ve stínu lesa podél vody. Při představě té záplavy palců ještě jednou díky a přeji, ať se vám výlet - pokud se tam tedy někdy vydáte - také vydaří. už teď se těším na report :-)

4 Hanka S. Hanka S. | Web | 22. května 2012 v 22:06

[3]: Tome, máš pravdu, kolem Dlouhých Strání jsme jeli a k Poniklému potoku se podíváme určitě, protože přítel je vodopády přímo posedlý! :-D

5 acijka acijka | Web | 23. května 2012 v 8:25

Myslím, že o tomto vodopádu mi říkal Mirek. Je to paráda, určitě se tam podíváme při nějaké procházce s pejsky... :-)

6 T(h)om T(h)om | Web | 23. května 2012 v 21:53

[4]: Nechtělo by to vymítače? :-D

[5]: Myslím, že jsem ti o něm říkal já. No ale to je fuk. za procházku to stojí a pejsci si přijdou na své. Mimochodem při focení jsem po dlouhé době využil RAW :-)

7 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | E-mail | Web | 25. května 2012 v 11:49

Téééda! O_O To je nádherné místo! :-) Moc pěkné fotky se ti zadařily.. :-)

8 Lafi Lafi | Web | 29. května 2012 v 21:28

Vážně podařené snímky. Ty máš ale štěstí, mít taková místa skoro pod nosem :-) Ne, opravdu pěkná reportáž.

PS: Přimlouvám se za fotky při větším průtoku :-)

9 T(h)om T(h)om | Web | 30. května 2012 v 10:57

[7]: No téééda, děkuju :-)

[8]: Štěstí to docela je, ale všude se najde něco :-) Za většího průtoku by to taky nemuselo být špatné, pravda. Jen pro mě bude těžké se zase ukecat k tomu, abych překonal lenost a zonu se na místo vypravil. Dík za koment :-)

10 mnik mnik | 30. května 2012 v 23:11

no z jedne tve reportaze vyplyva , ze jste pochodem kolem hucavi k josofove minuli asi o 200 m podle meho nazoru jeste  uzasnejsiho huciciho krasavce

myslel jsem ze vas proste ten vodopad nebral, tak jste ho nefotili

pokud te teda vodopady berou - doporucuju se na tu hucavu k josefovu vratit

11 mnik mnik | 30. května 2012 v 23:13

a sakra nejdou editovat hrubky -sorry za ne

12 T(h)om T(h)om | Web | 31. května 2012 v 8:59

[11]: Nejdou

[10]: O vodopádu na Hučavě jsme nevěděli. Tedy aspoň nebyl označený na turistických rozcestnících. Zapátrám na Internetu a v případě znovuobjevení se v okolí se tam zkusím podívat.