Letiště, Krásné, Třemešek

21. července 2012 v 21:28 | T(h)om |  Šumperk a okolí
ŠUMPERK - SPORTOVNÍ LETIŠTĚ - PŘEHRADA KRÁSNÉ - NOVÝ MALÍN - TŘEMEŠSKÉ RYBNÍKY - ŠUMPERK

Vypadnout někam ven je stále obtížnější a tak naštve, že když už vypadnu, počasí není nic moc. To platí jak obecně, tak to platilo i ve středu, kdy jsem si ve volné chvilce udělal takový mikrookruh kolem města (mapa). Těch trapných 17 km ani nemá smysl vydávat za cyklovýlet. Šlo mi spíš o vyvenčení než o fotokreace, ale i obrázky budou. Takže zde jsou nějaké na ukázku, jak to po cestě vypadalo:

První zastávku uděláme na sportovním letišti za Šumperkem. Pravda, Heathrow to není, ale stačí. Zvláť obyvatelům nedalekého Nového Malína, kteří sepisují petice proti letadlům startujícím přes jejich domy na druhém konci dráhy. Já mám s tímto letišťátkem zkušenosti veskrze optimističtější, a to jak vyhlídkové, tak seskokové (to jsme se tehdy málem pos...).

Na střeše hlavní budovy se nejspíš teprve nedávno objevilo zajímavé oživení. Těžko říct, jestli je to spíš roztomilé nebo děsivé:)

Buď se mi to zdálo, nebo se v jedné z budov opravdu vyrábějí ultralehká letadélka. Pravda, letět s něčím takovým za silných poryvů je asi dost o držku, ale stejně by mě to lákalo.

Jiný ultralight, právě přistávající.

V arzenálu letiště jsou i větroně. Kdo jste v tom ještě neseděl, tomu aspoň krátký let vřele doporučuji. Je to paráda;)

Když už člověk dojede k letišti, je skoro povinnost zastavit se u Krásného. Malá přehrada s hopůdkou je v kraji na vodní plochy chudém celkem exotika.

Sedět v hospůdce je jistě příjemný, ale poněkud statický program. Já jsem raději zvolil obchůzku kolem celé nádrže. Zde, na protějším břehu, vede podél vody malá pěšina mezi stromy.

v.n. Krásné

Pěšina kolem vody

Hráz přehrady

Pohled z hráze (kurňa, tady to vypadá skoro jako Balaton)

Nedávno jsme s kolegy v práci kroutili hlavou, když jsme někde našli označení areálu poblíž hospůdky jako kemp. Už to ale vypadá, že se z toho kemp skutečně stává, byť stan tu byl jediný. U stromů jsem našel dokonce elektrické přípojky pro náročnější výletníky.

Po obkroužené celé té větší louže opět hupneme na kolo a pokračujeme. Chvíli ještě směrem na Hraběšice, ale pár set metrů za přehradou odbočíme doprava na rozbitou silnici k N.Malínu. Rozbitá je už opravdu hodně.

Když vyjedeme po silnici kus výše, ocitneme se u polí. Jak vidíte, slunce se schovávalo za mraky a výsledek stojí za prd. Ale aspoň vám můžu ukázat jak vypadá to pole:)

V dálce za sklizenými lány se pod kopečkem Háje krčí v zeleni město Šumperk.

Dravec kroužící nad posečeným polem a číhající na myšičky.

Na závěr jsem se ještě stavil zkontrolovat zvířátka - tedy hlavně ptactvo - na Třemešku. Ony by byly i nějaké žáby, ale v tom deštivém počasí se schovávaly a zaregistroval jsem je pouze tehdy, když těsně přede mnou skočily z břehu do vody.
Zde ovšem nevidíte žáby, nýbrž lysku černou a potápku roháč.

Páreček potápek se ke mě nechtěl přiblížit, proto je fotka hodně neostrá.

Mládě lysky černé.

Tohle sice není pták, ale lítat to umí taky:)

Bez labutí by nebyl Třemešek Třemeškem. Tito elegantní opeřenci se tu dávno zabydleli tak dobře, že neváhají na chudáka výletníka výhrůžně syčet, přiblíží-li se více, než je bezpečno.

V rákosí na hrázi mezi dvěma menšími rybníky.

Hnízdo labutě velké s mláďaty. Bylo zajímavé pozorovat, kde si labutě vlastně hnízda staví. V rákosí a žabincem porostlé hladině poblíž hráze jsem napočítal dvě.

Volavky jsou potvory. Ne a ne nechat mě přijít dost blízko na pořádnou fotku. Proto z toho většinou lezou takovéto patlanice. To množné číslo nebylo náhodné. Volavky jsou na Třemešku minimálně dvě (na to jsem přišel až dnes), ale fotit se nechce ani jedna z nich.

Zkusil jsem se k nim přiblížit. Zrovna seděly na tom nejblbějším místě, jaké si mohly zvolit. Prodíral jsem se k nim kopřivami a křovím těsně nad hladinou, riskoval pád do vody a ony se pak klidně zvednou a odletí pryč. Stačil jsem cvaknout jen tohle, s čímž se nemůžu spokojit. Ve chvílích jako tato má člověk chuť zakroutit tím jejich prohnutým krčkem.

Fotit se nechtěli ani hadi. Za tu chvilku jsem potkal celkem tři užovky. Jednu malou a dvě pořádně rostlé. Tu malou jsem zahlédl až v okamžiku, kdy se schovávala do vody pod břehem. Jednu velkou jsem vyrušil když spala svinutá do klubíčka na pařezu. Jak mě zaregistrovala, zdrhla dřív než jsem chytil foťák. Třetí užovka ležela hned vedle pěšiny a ani se nehla. To bude úlovek!, říkal jsem si. Prd. Důvod její zdánlivé nečinnosti byla činnost - tedy to, že zrovna žrala rybu. Byla do toho tak zabraná, že si mě nejdřív nevšimla a s rybou už napůl nacpanou do chřtánu vesele pokračovala v polykání. Pak ale jen vyplivla stále živou kořist, načež se svezla do vody a zmizela kdesi u dna. Škoda, mohla to být fotka jak z National Geographic.

A tak jsem aspoń udělal dobrý skutek. Rybu, která se ještě pořád vzdor šrámům od hadích zubů hýbala, jsem hodil zpátky do rybníka a dal jí šanci to rozchodit. Jen nevím, co si o mém dobrém skutku bude myslet samotný had. Budu si muset dát bacha, aby mě příště, až tam zase přijdu, nekousl někde zákařně do řiti za tu pokaženou večeři. Pokud ano, určitě o tom napíšu obsáhlý report:)

To je prozatím vše. V zásobě mám ale ještě pár fotek ze čtvrtka, takže v nejbližší době přidám další článek. Snad už kvalitnější než tento. Díky za návštěvu.

1 Hanka Hanka | Web | 21. července 2012 v 22:42

Tome, abych pravdu řekla, toho "zajímavého oživení" jsem se pořádně lekla! ???
Fotky i povídání opět skvělé (obzvlášť závěr). Podařilo se ti bezvadně vyfotit dravce v letu, ostatní opeřenci jsou taky krásně nafocení (nevím, co se ti pořád nelíbí). Volavky jsou fakt potvory, nedá se k nim přiblížit. Koukám, že máš štěstí i na hady, já jsem ještě nepotkala ani jednoho. :-?
Zkrátka a dobře, moc pěkný výlet a počasí zas tak hrozné nebylo. Lepší mraky, než šedivá obloha. ;-)
Užij si pěkný zbytek víkendu! :-) Hanka

2 eM. eM. | 21. července 2012 v 22:50

S těmi elektrickými přípojkami v křoví jsi mě pobavil :-D

3 acijka acijka | Web | 22. července 2012 v 9:27

A všiml sis, že má jedna z potápek na zádech 2 (možná 3) "děti"? Mezi křídly jí vykukují pruhované hlavičky... :-)
Pobavila mě historka s užovkou a rybou... :-D

4 T(h)om T(h)om | Web | 22. července 2012 v 11:33

[1]: No, to "oživení" vypadá poněkud rozporuplně, ale člověk si ho aspoň zapamatuje. Na rozmazaných ptácích se mi nelíbí, že jsou rozmazaní. Nemám úplně profi objektiv, takže na velkých výřezech (nutných při těch vzdálenostech) je to znát. No a nevím, jestli jsme nějaká hadí velmoc, ale užovky potkávám docela často a to nejen na Třemešku. Určitě na nějakou taky narazíš - držím palce. Hlavně měj připravený foťák a prst na spoušti. Díky :-)

[2]: Pobavil nepobavil, jedna tam opravdu je :-)

[3]: Všiml, ale po prozkoumání fotky ve velkém náhledu se ukázalo, že jde pouze o chomáček načepýřeného peří. S těmi mláďaty by to bylo jistě lepší. Užovka s rybou mě spíš naštvala, že nepočkala až ji vyfotím, potvora. :-)

5 mrak mrak | 22. července 2012 v 15:08

Elegantní opeřenec je poněkud neelegantně
zaneřáděn na krku :-)
Co se týká cesty do Malína, tak se jede lépe do kopce jako z kopce, možná je to účelová pomůcka k dodržení rychlosti ;-)

Jsou tu opravdu hezké fotky o kterých jsem neměl tušení, do té doby, než mi je někdo začal cpát do mých příspěvků na turistice.cz ;-)
Ale jsem za to rád. Také jsem uvažoval o lepším přístroji na pořizování fotek, ovšem má to háček. Na místa, kam se vždy snažím dostat vede někdy celkem strastiplná cesta a nejednou se stane, že někde sebou fláknu i s foťákem a nevím jak jsou citlivé na nárazy tyto fajnové věci. :-)

6 Jeník Jeník | 23. července 2012 v 16:21

Opět vše hezké i s komentářem.Těma letadélkama bych asi nelétal.Občanům v tom Novém Malíně se nedivím.Je to obdobné,jako v Řepých v Praze.Jen letadla jsou jiná.Vlastně všude se lidé pohoršují nad letadlama,tam kde bydlí v náletovém,nebo odletovém směru.A já se jim nedivím.Toho kocoura bych se opravdu bál.

7 T(h)om T(h)om | Web | 25. července 2012 v 14:17

[5]: Opeřenec má elegantní pohavu a ne ohoz, protože není snob :-D
Jinak zdravím "kolegu" z turistiky.cz :-) K jakému článku jsem ti to vlastně ty fotky připlácnul?

[6]: Děkuji :-) Létání je bezva věc, ale letiště za barákem bych taky mítnechtěl. V tomto směru chápu obyvatele Malína i ty v Řepých. Kocour je neškodný, jen má blbý xicht 8-)

8 mrak mrak | 25. července 2012 v 16:57

Tak ty fotky mám asi u vícero příspěvků - tuším že to bylo rozcestí u Wilsonu, Zlatník a snad i Čečel :-)

9 T(h)om T(h)om | Web | 27. července 2012 v 22:33

[8]: jj, už jsem se díval. Aspoň jsem ty tvoje příspěvky trochu oživil. Bez obrázků vypadaly dost smutně :-)