Opava, rozhledna u Úvalna a Cvilín u Krnova

17. srpna 2012 v 23:18 | T(h)om |  Města a místa
Spřádání plánů na neděli, kdy se potomstvo přesunulo k babičce, nebylo úplně snadné. Už si nevybavuji, proč vlastně padl původní návrh a co to vlastně původní návrh byl, ale je jisté, že nakonec jsme vyrazili do Opavy (mapa). Mě se tam moc nechtělo, neboť jsem na tamním infekčním oddělení strávil část letošního května a nic mě nelákalo se vracet. Drahá polovička však zaslechla zvěsti o pěkném centru města, tudíž jsme si tyto zvěsti vyrazili ověřit. Mezi Šumperkem a Opavou je to cca 92 km. Nejlepší je cesta přes Skřítek a Bruntál - tu jste taky využili. Ještě u Bruntálu bylo počasí skvělé. Slunečno a díky čistému vzduchu i daleké výhledy. Čím blíže jsme však přijížděli k Opavě, tím více se mi vybavovaly scény z Pána Prstenů. Konkrétně to, jak při cestě do Mordoru sílila tma bez ohledu na denní dobu. Po příjezdu do centra Opavy už bylo zataženo, oblačností i smogem od Ostravy, a my na chvíli zapochybovali o rozumnosti tohoto výletu. Dali jsme však počasí šanci se umoudřit a zalezli na hodinu do restaurace. Kupodivu to vyšlo. Po spořádání oběda jsme vyšli ven a vida - slunce svítilo i tady. Hurá!

Prvním místem, které jsme navštívili, bylo Dolní náměstí s kostelem Sv.Vojtěcha. Náměstí i chrám jsou pěkně spravené a palmy v květináčích dodávají místu esenci exotiky. Co má být to hnědé vlevo nevíme. Vypadá to jako přerostlý pásovec s useknutou hlavou, ale každopádně to vypadá zajímavě.

Předchozí fotka z náměstí byla ještě pod zataženou oblohou, tahle je už ve sluníčku.

Kousek za chrámem se nachází malý park a v něm tato fontána. Kuriozitkou je lavička ve tvaru banánu, stojící poblíž.

Průchod mezi Dolním a Horním náměstím není právě estetický.

Hornímu náměstí vévodí především budova radnice a obchodní dům. Ten se naštěstí aspoň trochu skrývá za stromy a dává tak více prostoru historické budově Slezského divadla.

Zde náměstí v kostce: Vepředu fontána, za ní Slezské divadlo a úplně vzadu katedrála Nanebevzetí Panny Marie.

Fontána má sice neotřelou, zároveň ale taky poněkud neromantickou podobu bomby s doutnákem.

Katedrála Nanebevzetí Panny Marie se kvůli omezenému prostoru fotí velice špatně. Tak trochu se to podepsalo i na deformaci obrázku, ale aspoň je tam kostel celý.

Kus za katedrálou.

Součástí Horního náměstí je i tato mohutná budova se zajímavě zakřivenou horní částí.

Také Slezskou univerzitu najdeme v centru města.

Ve Dvořákových sadech jsme objevili meteorogický altánek. Podobný byste našli například v Karlově Studánce.

Pravoslavný kostel stojí jen kousek od katolické katedrály Nanebevzetí Panny Marie. Vlastně ho najdeme hned naproti.

Na jihovýchodním rohu Horního náměstí odpočítávají čas tyto sloupové hodiny. Vypadají zajímavě.

Ačkoliv je v Opavě hodně budov udržovaných, o Slezském muzeu to říci nelze. Škoda. Stavba je to jinak velmi pěkná a tento stav její hodnotu v očích náhodného turisty značně decimuje.

Socha v parčíku vedle katastrálního úřadu.

Opavou vede hustá síť trolejbusových linek a důsledkem této hustoty je změť trolejí nad ulicemi a křižovatkami. A tak i místa, které mají nějaký půvab, zabíjí ošklivé spletence kabelů a izolátorů. To je, jak jsme si všimli, problém celé Opavy. Město je plné nádherných starých domů a historických objektů, které však zanikají v šedi okolních, často necitlivě přistavených budov. Celé to působí zmateným dojmem a půvab staré zástavby rozmělňují betonové krabicemi se zašlými omítkami. Ne že by Opava byla ošklivá - to ne. Je vidět snaha tu dávat věci do pořádku, což se cení. Ovšem přesto byla naším nejpříjemnějším zážitkem návštěva kavárny Marlenka nedaleko Slezského divadla. Mají tu nejen výbornou kávu a hned několik druhů oblíbené medové pochoutky, ale i milou a vstřícnou obsluhu. Pokud se někdy do Opavy dostane, stavte se i tam. Za ušima se budete olizovat ještě druhý den;)

Návštěvu Opavy jsme sice utnuli trochu předčasně, ale díky té časové rezervě jsme stihli ještě další věci. Tou první byla rozhledna Hanse Kudlicha u Úvalna (mapa). Původně jsme o ní neměli páru a dojezd tam byl spíše dílem náhody, ovšem té vítané. Výhodou je i to, že lze zaparkovat jen kousek pod věží a dojít k rozhledně si nežádá žádný závratný výkon.

Nejprve dojdeme k chatě Strážiště a pak k samotné rozhledně, která je odtud na dohled.

Nečekali jsme nic světoborného, takže nádherná kamenná věž byla takovým malým šokem. Paráda! Zaplatili jsme 20 Kč na osobu a vyšlápli do schodů.

Díky rovinám táhnoucí se severně až do Polska, je z ochozu na vrcholu krásný výhled. Hned dole se prostírá obec Úvalno.

Na druhé straně pak možno spatřit v dálce náš další cíl, tedy Cvilín u Krnova. Když píšu v dálce myslím tím, že je dál, než by se mohlo z tohoto teleobjektivem pořízeného snímku zdát.

Za zmínku ještě stojí expozice ve věži. Pod sklem tu najdeme historické šavle, přilby nebo palné zbraně.

Taky na Cvilín u cca 7 km vzdáleného Krnova se dá dojet autem a zaparkovat až nahoře u kostela Panny Marie Sedmibolestné.

Kostel i přilehlá křížová cesta vypadají hezky, ale nás přece jen lákalo něco jiného.

To něco je rozhledna. Když jsme tu byli před lety naposled, měli zrovna zavřeno. Teď jsme měli více štěstí.

Po zdolání schodiště jsme se ocitli na vyhlídkové plošině. PLOŠINĚ - ne ochozu, jak je tomu obvykle. A je to příjemná změna, protože se nemusíte s nikým mačkat a protahovat se.

Celé město Krnov je odtud jako na dlani.

Na druhé straně zase najdeme rybník, toho času křižovaný hned třemi malými plachetnicemi. Viidět je toho pochopitelně víc. Chce to jen dobré počasí a ideálně ještě dalekohled:)

Na závěr ještě vstupenky na obě z navštínevých rozhleden.

A to je z výletu všechno. Jsem rád, že jsem tímto dorazil resty. Materiál na další článek už ale čeká na zpracování, protože jsem si včera po dloooouhé době zase pořádně vyšlápl na kolo. Kam, na to si počkejte do příště. Prozradím jen, že to bude do kopce:)

Více fotek z Opavy, Úvalna a Cvilína na: http://www.mapy.cz/#l=2&c=h-t&z=15&x=17.732962&y=50.050555

1 acijka acijka | Web | 18. srpna 2012 v 7:55

Máme stejné cíle! :-D
Na Úvalně jsme byli ve středu tohoto týdne, ale Cvilín jsme už nestíhali, ten si necháme na příště... ;-)

2 acijka acijka | Web | 18. srpna 2012 v 7:58

Ještě jsem chtěla napsat:
Loni vypadala fontána před radnicí v Opavě takto:

3 T(h)om T(h)om | Web | 18. srpna 2012 v 22:45

[1]: [2]: Ta "tvoje" verze fontány mi přijde lepší, ale naštěstí záleží na Opavácích a ne na mě :-D

4 Jeník Jeník | 19. srpna 2012 v 7:42

Opět hezká fotoreportáž.nedá mi to a něco si přidám do diskuse.

Pro doplnění Opava byla historicky ustanovena hlavním městem našeho Slezska(spíše toho co z něj zbylo).Jsou zde umístěné i historické zemské desky - dokumenty o zemských majetcích.(Moravské jsou na soudě v Brně,české jsou na hradě v Praze(vedle presidentské kanceláře) - k tomu jen,že jsou vedeny historicky a každý větší majitel(držav)si v nich i se zápisem nechal vymalovat svůj erb,což je na pohled krása i z pohledu estetického.Desky v Praze a v Brně jsou vedeny stejným způsobem.Slezské desky jsou vedeny hodně jinak,ale i ty jsou nádherné - tedy zápisy v nich.

Opava jako taková byla centrem Opavského knížectví v rámci Slezska.Ale i po vzniku naší republiky byla stále krásná.Bylo to velké město a hlavně z poloviny české město.

Při osvobození ale byla celá naprosto zničena a osvobození přežilo 45 živých obyvatel.To náměstí s okolím,co jste obdivoval byla jen jedna soustava ruin a rozvalin.Proto vždy obdivuji tu obnovu města.
K těm drátům - V Opavě jako ve všech větších městech byla tramvajová doprava MHD.Nějaké blbce napadlo ji zrušit.Pak ale se zjistilo,že to byla chyba a jednalo se o obnově.Nejlevnější ale bylo zavést ty trolejbusy.Na jedné straně je to dobře,že je tam mají,na druhé straně ty tramvaje vypadaly nějak lépe.

Ten dům s těmi divnými oblouky je místní obchdodní dům.Za první republiky to měl nějaký pan Kolek.protože byl žid,tak s příchodem fašismu musela celá rodina utéci,ale obchoďák zůstal.Po válce opravil a fungoval dále.Později tedy jako Prior.Nyní nevím co je z něj,ale jen vím,že byl vrácen opět panu Kolkovi - nyní již jeho dětem.Ale oni mají pro jistotu Izraelské občanství i když stále mluví česky.Starý pan Kolek na tom trval,že všechny děti,ale i vnoučci budou mluvit česky i když žili v cizině.(na rozdíl od jiných emigrantů).

5 T(h)om T(h)om | Web | 19. srpna 2012 v 7:54

[4]: Je to spousta zajímavých informací, ale nejvíce se mi stejně líbí věta "přežilo 45 živých obyvatel":) Občas se to stane i mě.
Na budově, o které píšete jako o někdejším obchoďáku páně Kolka, je nyní nápis BREDA. Co to znamená ovšem netuším.

6 Jeník Jeník | 22. srpna 2012 v 15:02

[5]:Breda je jistě opět obchodňák - ten dům tak byl stavěn a nic jiného tam být ani nemůže.Snad to někdo bude vědět přesně.

7 Frodo Frodo | E-mail | Web | 22. srpna 2012 v 16:52

Jen potvrzuji, Breda je Obchoďák p. Kolka, ale dopadl dost neslavně. Vevniř je velmi zajimavě architektonicky řešený...

8 Hanka Hanka | Web | 23. srpna 2012 v 20:29

Tome, z tvého výletu jsem úplně nadšená, dobře že ses nechal přesvědčit! Centrum Opavy je opravdu nádherné. :-) Katedrálu jsi vyfotil skvěle, má velice zajímavou perspektivu, troufám si tvrdit, že omezený prostor byl ku prospěchu věci. :-)
Celý výlet je úžasně zdokumentovaný, zase mám inspiraci, jenže to bych musela žít tak do stovky a mít funkční nohy! ;-)  :-D

9 T(h)om T(h)om | Web | 25. srpna 2012 v 21:29

[8]: No, myslím, že na nadšení je toho trochu málo, ale stejně díky :-) Centrum Opavy zase tak nádherné není. Je to spíš v detailech než v celku. Rozhledny byly mnohem lepší, a to nemluvím o tom zákusku ;-)

10 cracatit cracatit | Web | 26. srpna 2012 v 11:43

Super výlet, po delší době mě opět napadlo zabloudit na tvoje stránky a koukám, že je tu pořád co číst.
Je fajn, že ses nechal přemluvit na Opavu, ale souhlasím, že rozhledny byly určitě lepší jak centrum města, byl jsem v Opavě jenom jednou a pamatuju si tam ten park s fontánou a ještě pár hospod, ale už je to dávno, takže se toho určitě dost pozměnilo.
Jasně, zákusek po dlouhé jízdě je nej. :D Víc než tenhle výlet do města se mi líbí tvoje cyklovýlety třeba na Dlouhé stráně. Jdu si omrknout další výlety, kdyžtak napíšu ještě komentář, jestli mě něco napadne.