Plumlov a Prostějov

9. července 2013 v 10:16 | T(h)om |  Města a místa
OBRAZEM

Konečně dotahuji zpožděné reporty a tento je poslední. Vzhledem k tomu, že textově jsem se minule vykecal víc než dost (někdo by řekl příliš), pokusím to dnes pojmout ve stručnosti a hlavně obrazově. Především v Prostějově je všechno foceno v běhu, tak nehodnoťte umělecké kvality. Jde spíš o informační hodnotu. Bez otálení se jdeme podívat do prvního cíle - Plumlova.

Vezmu to pěkně systematicky, od místa, kde jsme zaparkovali. Tedy od Hlavního náměstí.

V parku hned u náměstí najdeme malou kapli a kamenný kříž.

Kousek nad parkem stojí hlavní kostel Nejsvětější Trojice

Hlavním tahákem města je však zámek. Ten najdeme na opačné straně od náměstí než kostel. Stačí projít jednu ulici.

Na fotkách plumlovský zámek uvidíme většinou zespodu od Podhradského rybníka, kde vypadá velmi důstojně. Z bezprostřední blízkosti je však jasné, že objekt chátrá. Na fotce vstupní brána z nádvoří.

Bohužel ani hlavní budova a okolí na tom není o mnoho lépe.

Přesto tady mají pár užitečných nástrojů...

...a pěkný výhled.

Nejudržovanější stavbou v areálu je tato kavárna.

Dole pod zámkem se leskne hladina Podhradského rybníka.

Z jeho břehu se nabízí jeden z nejznámnějších pohledů střední Moravy.

Přesouváme se do blízkého Prostějova a projíždíme kolem vypuštěné Plumlovské přehrady. Probíhají zde opravy hráze.

Do Prostějova jedeme hlavně kvůli gáblíku, neboť v Plumlově jsme nenarazili na místo, kde se dobře najíst. Neuspěli jsme ani zde - asi neumíme hledat, ale co už. Na obrázku budova Národního domu.

Kašna před renesančním zámkem, kde se skrývá turistické infocentrum.

Radniční budovu na náměstí T.G.Masaryka jsme nakonec poznali blíže, než jsme očekávali. Před vchodem nás totiž oslovila průvodkyně, která vodí turisty na vyhlídku z radniční věže. Tak jsme se přidali.

Po reprezentativních prostorách radnice přicházíme ke kovovému schodišti a začínáme po něm stoupat nahoru.

V mezipatře na nás čeká stroj jednoho ze čtyř českých orlojů. Další najdeme v Praze, Olomouci a Litomyšli. Následující schodiště je točité a úzké, takže musíme jít s ostatními návštěvníky pěkně v řadě za sebou.

Velmi zajímavý je pohled na věžní hodiny takříkajíc z druhé strany, tedy zevnitř.

Nejlepší nás ovšem čeká v posledních dvou patrech. V prvním jsou dveře na čtyři balkony po stranách věže, v tom druhé prosklená místnost s dalekohledy. Zde výhled dolů na náměstí s kostelem Povýšení Sv.Kříže a Muzeum Prostějovska.

Výhled směrem k zámku (vlevo nahoře).

Blok domů, kde kdysi bývala židovská čtvrť. Dnes tomu místní říkají Špalík.

Říkal jsem, že budu stručný a nekecal jsem. Tohle je vážně všechno. Kdo se cítí ošizen, může nakouknout ještě na rajče. Díky za návštěvu.

1 seetre seetre | 10. července 2013 v 11:01

Krátké stručné výstižné :-)

2 T(h)om T(h)om | Web | 11. července 2013 v 17:18

[1]: [1]: Hlavně stručné :-D Děkuji :-)

3 Lafi Lafi | Web | 13. července 2013 v 13:08

Ten zamřížovaný vozík by se občas hodil :-)

4 T(h)om T(h)om | Web | 13. července 2013 v 13:40

[3]: Ani nemluv! A úplně ideální by bylo ještě zvukotěsné sklo mezi mžížemi ;-)  :-D

5 acijka acijka | Web | 13. července 2013 v 19:45

Jejda...jaktože jste nenašli restauraci, kde se dá dobře najíst? Na Plumlově je jedna přímo u hlavní cesty mezi parkovištěm a zámkem. Dělají tam super plněné knedlíky se zelím. A v Prostějově? Hned za bývalým Priorem je restaurace U Antoníčka. Toš tam... :-)

6 Jeník Jeník | 14. července 2013 v 8:11

Opět hezké.

Opět pár myšlenek:

1)Plumlovský zámek je jen torzo toho,co tam původně mělo stát - asi prachy došly,tak se přestalo stavět.Současný stav našich památek je tristní. Ale v Plumlově vznikla jakási akciovka,která si dala za úkol tento zámek zrenovovat,včetně jeho okolí.Tak jsem zvědav jak a hlavně kdy se jim to podaří,tedy spíše jestli se toho ještě dožiju - té opravy.Tuto informaci mám z druhé ruky (od jednoho spolužáka,který zjistil,že se v té akciovce nějak záhadně angažuje jeden náš dávný spolužák,co nyní žije v Prostějově.

2)Prostějov je krásné "hanácké" město, tedy bylo,je a asi i nadále bude.Mělo a má mnoho rodáků,kteří nějak zasáhli do dějin nejen Prostějova,ale do dějin našeho národa jako takového. Za první republiky to bylo i město bohaté,město průmyslové. Jednak tam měl sídlo podnikatel pan Nehera - centrum našeho textilního průmyslu,tedy průmyslové šití veškerých druhů oblečení od šatů,obleků až ke svrchníkům a kabátům. Říkalo se tehdy,že pan Nehera obléká celou Evropu. Byla to i skutečně částečně pravda. Byl to takový podnikatel asi jako pan Baťa. Pospojoval domácí krejčí ze široka a daleka.Zadával jim práci - celoročně,postupně pak již zaměstnával celé jejich rodiny a následně vybudoval obrovskou krejčovskou továrnu. Pak ještě expandoval s tímto šitím  i do dalších našich měst.Po válce z toho byl koncern OP Prostějov.Dnes trosky. Pak zde byla železářská průmyslová výroba,která se zaměřovala na kde co,třeba i na výrobu malých osobních automobilů zn. Wikov. Tímto zdejším průmyslovým odvětvím se zabýval nějaký pan Wichterle. Opravdu se nepletete ,byl to tatínek našeho světoznámého akademika Wichterleho,který se zabýval studiem plastů, vynalezl plno nových objevů a vynálezů v tomto oboru a snad nejvýznamější z nich byl vynález očních čoček.Ale vratím se k té kovovýrobě. Po válce to byly známé Železárny Prostějov a ještě později Agrostroj Prostějov,kde byla soustředěna velkovýroba zemědělských strojů. Ale to jsou známá fakta. Také zde žilo,nebo pobývalo našich předních umělců,ani je zde nebudu jmenovat,byla jich celá řada.

3)Významné stavby v centru Prostějova - viz třeba radnice,nebo Národní dům jen dokreslují významnost tohoto města v minulosti.Ještě od Rakouska Uherska do nedávna zde bylo také centrum školství - se vztahem k textilu(konfekci),železářství,stavebnictví,ale i třeba zde byla dlouho česká pedagogická fakulta,která byla ale ještě za totality zrušena - prý byla zbytečná.Já to spíš vidím,nebo jsem viděl jako podraz,ale to je již jiná káva.

4) Haná to byl vždycky bohatý kraj a prostějov byl její centrum.

Omlouvám se za delší přízpěvek do diskuse.

7 Janule Janule | E-mail | Web | 15. července 2013 v 20:32

Ahojda,
zalíbilo se mi spojení "zpožděné reporty" těch já mám :-( akorát není čas, nebo nálada...
Nejraději bych sbalila stan do auta a vyrazila se tam podívat na vlastní oči! ;) Ale hladovět bych tam asi nechtěla, zlaté řízky s chlebem! :-D

8 T(h)om T(h)om | Web | 19. července 2013 v 21:50

[5]: Nenašli jsme, ale bylo to ještě trochu složitejší.

[6]: Děkuji. Váš koment byl vyčerpávající, není co dodat.

[7]: Díky :-D Řízků není nikdy dost - jsme přece Češi (Moraváci) 8-)