Vélet na Hanó (Slatinice, Čechy pod Kosířem, Velký Kosíř)

23. srpna 2013 v 10:16 | T(h)om |  Města a místa
Když moje drahá polovička přišla s návrhem pondělního výletu k rozhledně na Kosíři, byl to pro mě takový malý šok. Vím totiž, jak vlažný a specifický je její vztah k aktivní turistice, především k té pěší. Vysvětlení přišlo později na místě, kdy se ukázalo, že polovička doufala vyjet až k rozhledně autem. Popletla si totiž rozhlednu v zámeckém parku v Čechách pod Kosířem a novou rozhlednu na vrcholu Velkého Kosíře, kam je třeba od zámku vystoupat lesem necelých dva a půl kilometru po svých. Nakonec jsme však stihli všechno - zámecký park i Kosíř. Reportík shrnu stručně a hlavně v obrazech. V popisu cyklovýletu den předtím jsem se totiž vykecal víc než dost.

První zastávku jsme si udělali ve Slatinicích a prošli si tamní lázně. Jen tak v rychlosti.

Lázeňský park.

A tohle už jsou Čechy pod Kosířem - výchozí bod výšlapu.

Nedaleko místa, kde jsme zaparkovali, stojí zámek obklopený parkem.

Součástí parku jsou dvě umělá jezírka.

A součástí jezírek jsou mimo jiné i zcela přírodní vážky.

Dub zimní v zámeckém parku.

V parku stojí i malá cihlová rozhledna, toho času bohužel zavřená.

Vyrážíme tedy na druhou rozhlednu, která snad zavřená nebude. Po žluté listnatým lesem nahoru do kopce.

Nejnáročnější je první polovina. Ta druhá už připomíná spíš rovinku a člověk zvyklý šplhat na opravdové hory bude mít pořád dojem, že tu něco chybí. Snad jen Hanák, žijící v krajině jako placka, si tady bude připadat jako Messner.

Hodně o tom vypoví i fakt, že nedaleko vrcholu leží nalezneme obdělaná pole. Protože jde však pořád o nejvyšší kopec široko daleko, zažilo se pro Kosíř i místní pojmenování Hanácké Mount Blanc.

Poblíž rozhledny v nadmořské výšce 442 metrů už najdeme i nějaké ty jehličnany. Rozhlednu spatříme pár desítek metrů od rozcestí asfaltové silničky přímo před sebou.

Jedna z aktuálně nejnovějších rozhleden v ČR (dokončovací práce pořád běží) vypadá skvěle.

Touto "hobití norou" se vstupuje k pokladně v přízemí.

Pokladna

Přízemní interiér je hlavně betonový, při výstupu po schodišti nahoru se však setkáme především se dřevem. Zajímavostí jsou do schodů zvěčněná jména lidí a firem, které na stavbu přispěly.

Nahoře nás čeká velká prostorná plošina s kovovým zábradlím.

Pohled z plošiny přímo dolů.

Počasí nám bohužel nepřálo. Byl silný opar a vidět prakticky prd. To cosi v dálce, co při troše snahy v šedivém mraku rozpoznáte, by měl být Prostějov.

Poslední foto už není z Kosíře, ale z hráze mokřin nedaleko Žichlínka na Lanškrounsku. Vlastně jsme se tam ani moc nezdrželi, jen to jen trocha zelené na závěr.

Kdo má dojem, že tímto příspěvkem ztratil spoustu času a vlastně se nic nedozvěděl, ten se může podívat na celou fotogalerii, kde snad svou zvědavost ukojí více. odkaz je tradiční rajčatový:

1 Jeník Jeník | 24. srpna 2013 v 10:43

Opět reportáž,která hřeje u srdce - tedy alespoň mou osobu.

Slatinicemi jsem v minulosti několikráte autem proletěl,ale nikdy jsem si nenašel čas si tyto lázně prohlédnout. Děkuji Vám tedy,že jste to udělal za mne. Také mne mile překvapilo,jak jsou krásně upravené a zrenovované - což je v nynější době doslova div. Jiné naše lázně takto mile a hlavně upraveně nevypadají - jako odpudivý protějšek může sloužit lázeňský komplex Kyselka u Karlových varů - kde se firma Matoni(prapodivný italský vlastník,který tuto firmu získal - nevím za co a měl v té době jen tenisky a rifle co měl na sobě,přesto mu byla firma zcela zadarmo předána,ale to je jiná historie -  obohacuje miliardama doslova zadarmo,ale do místních lázní,které stojí ani ne sto metrů od jejich podniku nepřibijí ani hřebík i když ve smlouvě při převzetí podniku se zavázal,že lázně opraví a uvede do krásy - tak to se jim(firmě Matoni,ale ani vlastníkovi,kterému miliardy spadly do klína) ani za dvacet let nepodařilo a z lázní je již ruina - proto ten můj obdiv k těmto hanáckým lázním.

Zarazilo mne,že u toho zámku,nebo i jinde není žádná zmínka na našeho národního malíře Mánesa.Možná asi jen uvnitř zámku.

Rozhledna je krásná - tvarem i způsobem zhotovení.

Záběr rozpadajícího domečku a v pozadí vedení velmi vysokého napětí je docela zajímavý.Předpokládám,že víte,že Krasíkovská rozvodna velmi vysokého napětí jednak přemísťuje - odvádí napětí na různé směry,ale hlavně zde je připojena přečerpávací elektrárna z Koutů(Dlouhé stráně) - tedy zde vedení z Koutů zde končí.(v rozvodně)

2 JiHei - Fotografie JiHei - Fotografie | E-mail | Web | 24. srpna 2013 v 12:08

Moc pěkné fotky, ta cihlová rozhledna je nádherná.. :-) A ta nová je taky hodně zajímavá! :-) Vážka je překrásná... :-)  ;-)

3 T(h)om T(h)om | Web | 25. srpna 2013 v 5:09

[1]: Lázně ve Slatinicích nejsou očividně opraveny dlouho. Dokonce ještě na satelitních mapách na Seznamu či Googlu místo nové části uvidíte jen louku. Opravdu je hezké, že se tam něco děje, narozdíl od vámi zmíněných lázní Kyselka či mediálně propíraných Žlutých Lázní.
V Čechách pod K. je toho více než jen Mánes (výstavka by měla být umístěna v zámku - zavřeno), známá je také expozice kočárů. Ta se nachází o něco dál a ani tu jsme nestihli.
Rozhledna se vážně povedla, má neotřelé provedení a přitom se zdá být pohodlně přístupná a funkční. Jen škoda toho výhledu, opar je sviňa.
O rozvodně v Krasíkově samozřejmě vím a už jsem to tady vícekrát zmiňoval. Určitě aspoň v článku o exkurzi v elektrárně, který by tu někde měl být - tuším z roku 2010.
Děkuji za návštěvu a komentář.

[2]: Díky :-) Ta cihlová rozhledna stojí na takovém prťavém kopečku v zámeckém parku a docela mě překvapilo, jak je vlastně malá. A nepřístupná... Nová rozhledna nás potěšila mnohem více, bohužel výhled z ní pokazil opar.
Vážku jsem musel fotit vícekrát, protože proti slunci byla pořád tmavá a pozadí přesvětlené. Se zapnutím blesku se situace trochu vylepšila. Díky :-)

4 acijka acijka | Web | 25. srpna 2013 v 11:06

[1]: Ale ano, v zámku je jediná expozice a to Mánesova síň. Byla jsem tam a líbilo se... :-)

[3]: Tome, některé fotky z Kosíře máme hodně podobné. :-) Ale maketu věže tam ještě neměli. Také zatím stále chybí ochranné sítě, které by měli instalovat. Měli jste pěknější počasí než my, kteří jsme tam lezli v dešti. :-D

5 T(h)om T(h)om | Web | 26. srpna 2013 v 9:30

[4]: jj, díval jsem se - teď to vypadá, že některé fotky jsem od tebe okopíroval :-D Ale rozhledna byla vážně super. Pokud jste měli ještě horší výhled, musel to být už celkem masakr. Už ten náš totiž stál za prd, ale aspoň nepršelo :-)

6 shariony shariony | E-mail | Web | 26. srpna 2013 v 19:38

Ta cihlová rozhledna je nádherná.

7 T(h)om T(h)om | Web | 30. srpna 2013 v 13:38

[6]: Ano, ale bohužel bylo zavřeno. Vlastně vůbec nevím, jestli je tahle rozhledna vůbec někdy přístupná pro veřejnost.