Neratov - návrat z výletu

27. září 2013 v 21:41 | T(h)om |  Města a místa
To tu ještě nebylo, co? Tohle je poprvé, co začínám závěrem výletu a ještě k tomu v samostatném článku. Proč to tak je vysvětlím obratem. Ve čtvrtek jsme totiž s polovičkou vyjeli na větší výlet - babička si vzala prcky na hlídání - a nasbíral jsem tam tolik blogového fotomatroše, že by toho na jeden článek bylo moc. Nějaké fotky se mi podařilo udělat i při zpáteční cestě, a protože jich je méně (a mě se teď nechce s ničím moc babrat) tak jsem si řekl, že je hodím sem. Bude to dost ve zkratce:

Zpáteční cesta vedla Polskem a my si říkali, že bychom tedy mohli mrknout do Kudowy-Zdrój na tamní tržnici a maličko si zautrácet. Čert tomu však chtěl, že tržnice byla zavřená a my, lapidárně řečeno, utřeli pysk. Normálně jsme z Kudowy vždycky jezdili trasou přes Polanica-Zdrój a Bystrzyce Klodska, tentokrát jsme ovšem vsadili na změnu. Onu trasu nám kdysi mí rodiče popisovali jako neskutečný tankodrom a šílenou cestu, kterou může projet snad jen pásový transportér. Jak se (opět) ukázalo, mým rodičům není radno věřit. Cesta je krásná a okolí NÁDHERNÉ. Kdo někdy projížděl lyžařským střediskem Zieleniec - byť mimo sezónu - bude jistě souhlasit.

Tyhle fotky nejsou sice ze zmíněného střediska, nýbrž z odpočívadla po cestě k němu, ale pěkně je i tam.

Panoramatický výhled k městu Duszniki-Zdrój.

Hranici zpět do ČR jsme přejeli u vesničky Orlické Záhoří, kde nás zastavila policejní hlídka a prošacovali nám auto i zavazadla jako mexickým drogovým dealerům. Prý tudy někteří vykukové rádi pašují chlast a cigára. No, my jsme nic takového neměli, takže nás pustili zase dál.

Honily nás chutě a ohlíželi se po vhodné restauraci, kteroužto jsme zahédli v obci Neratov. Tedy první co nás tu zaujalo nebyla restaurace, ale kostel. Dali jsme si takový pozdní oběd, mimochodem vynikající, a teprve potom s plnými bříšky vyrazili na zběžnou prohlídku místních pamětihodností.

Od tohoto rozcestí se zvedala pěšina po louce vzhůru ke kostelu, a tak jsme se po ní dali. Ve skutečnosti je asi jednodušší použít asfaltovou cestu o kus dále za restaurací, ale to jsme nevěděli.

A co že je na tom kostele vlastně tolik zajímavého? Byl totiž vysloveně obrozen z něčeho, co už byly prakticky jen obvodové zdi. Oprava byla provedena tak, aby to bylo stále patrné a daří se to. Nejvíce však zaujme vrcholová část střechy, která je po celé délce pokrytá sklem. Původně jsme si mysleli, že je to všechno nové, ale prý to tady tak stojí už minimálně sedm let.

Vstup dovnitř byl volný, tak jsme vstoupili. Interiéry jsou používány nejen k duchovním účelům, ale také třeba pro koncerty a podobné akce.

Zvon zatím(?) visí na fošnách trčících ze zdi. Těžko říct zda je to natrvalo, nebo jen dočasně, než se pro něj dokončí vhodnější umístění, třeba ve věži.

No, uznávám, že tento příspěvek byl takový zmatený a málo obsažný. Ale znáte to: Do článku na úplně jiné téma by se nehodil a vynechat ho by mi bylo líto. Tak to tak zkuste brát:)

1 Ludmila Ludmila | E-mail | 28. září 2013 v 14:28

Jejda, to jsi mi připomněl můj cyklo výlet ze Šerlichu přes Neratov do HK.

Já sice nemám tak krásné fotky, ale můžeš také nahlédnout na můj příspěvek.
Kostel byl pro mně překvapením, i když jsem o něm slyšela, ale hra světel a stínů na mne zapůsobila. Obdivuji, jak jsi aktivní, tak hodně energie a síly přeji.

2 T(h)om T(h)om | Web | 28. září 2013 v 18:13

[1]: Tak to jsi dobrá. Říkám to i s respektem k těm kopcům, co jsou všude okolo. Fotky jsi udělala moc pěkné, nepodceňuj se. Nás bohužel trochu zklamalo počasí, ale i tak jsme si to užili. O Šerlichu jsem už slyšel, třeba se tam taky někdy podívám. Díky a přeji pěkný víkend :-)

3 Jeník Jeník | 30. září 2013 v 15:53

o té přestavbě - nebo spíše výstavbě toho kostela jsem slyšel. Jednak,že se to postavilo zcela ze sbírek věřících - všechna čest jim. Ale,že se vlastně obnovovala gotická památka - tedy ruina. proto se mi tento výsledek z architektonického hlediska nelíbí. Měli tam zachovat tu gotiku. Možná,že to jinak nešlo,nebo to bylo příní věřících,co se na ten kostel skládali. Sice je to nevšední,ale já skleněným střechám moc nevěřím. Do budoucna s tím ještě zažijí včelijaká překvapení a  nakonec to stejně budou muset klasicky zastřešit. Sklo je hezký stavební materiál,ale ne na agresivně namáhaných plochách (myšleno mráz sníh,prach,který nikdo nikdy nebude čistit a podobně). Něco jiného je střešní vykýř,něco jiného je skleněný šindel ve střeše.měli se na to zajít zeptat stavebníků továrních hal a podobně,kde se v minulosti z důvodu potřeby světla také zastřešovalo skleněnýma tabulema a stejně to nakonec zadělávali jiným střešním materiálem. Tyto zkušenosti s velkými plochamami ve střeše jsou u nás známé již více jak dvěstě let. Mohlo to architekta napadnout - ale asi se chtěl zviditelnit - na následné potíže ale nepřihlížel - to již asi tady nebude - myšleno ve zdejším kostele.

4 T(h)om T(h)om | Web | 1. října 2013 v 10:38

[3]: I s tou skleněnou střechou to tam stojí několik let, takže bych se tolik nestrachoval. Je otázkou vkusu a názoru, jak se rekonstrukce povedla. Neotřelost se tomu upřít nedá.