Staré Město, Kronfelzov a Ostružná

29. září 2013 v 19:44 | T(h)om |  Túry a procházky
STARÉ MĚSTO POD SNĚŽNÍKEM - PEVNOST STM 33 - PEVNOST STM 34 - LOVECKÁ CHATA JELEN - SEDLO KUTNÝ VRCH - KRONFELZOV - U LÍP - POD STRÁŽÍ - OSTRUŽNÁ

Po turistickém půstu jsem zase na chvíli vyměnil kolo za nožičky, jak dokládá úvodní foto. Ono to kolo za chvíli stejně bude potřeba zazimovat a nožičky budou nejčastěji používaný dopravní prostředek.
Kam že mě zanesly v pátek 27.9.2013 lze snadno vyčíst ze seznamu výše. Fakt je, že místo takového složitého vypisování by možná stačilo napsat, že to byla červeně značená trasa ze Starého Města do Ostružné, ale aspoň mám pocit, že jsem to vypsal pořádně. Na výlet jsem se vydal sám, ničím příliš neomezen. Musel jsem se sice přizpůsobit plánovaným spojům, ale počítal jsem s dostatečnou rezervou, takže nebyl problém. Dokonce i počasí vyšlo, což není vždy pravidlem. Report vezmu pěkně popořadě formou obrázků. Ty dlouhé popisy, které jsem letos praktikoval u cyklovýletů, sice vypadaly efektně, ale dají moc práce a stejně mám dojem, že se pak nikomu nechtějí číst:

Odjezd ze Šumperka vlakem v 8:33, hladký přestup v Hanušovicích a příjezd do Starého Města v 9:34. Vše v pohodě - tedy až na hlášení ve vlaku z Hanušovic do "Staráku". Ta paní co ho namlouvala asi zrovna prožívala nějaké těžké životní období, jinak si to neumím vysvětlit. "Příští stanice Chrastice - ZASTÁVKA NA ZNAMENÍ!!!!!!...". Nu což, Staré Město je konečná - to se přejet nedá ani bez hlášení. Zdejší nádraží je takové oprýskané, ale člověk tu stejně jenom vyskočí z vlaku a okamžitě prchá dál, takže to je fuk.

Staroměstsko je známé malebností krajiny, samo Staré Město však malebností tak úplně neoplývá. Ne že by se to na mnoha částech města nelepšilo, ale zde - na sídlišti poblíž vlakové stanice, neutěšený stav setrvává.

Centrum vypadá o dost lépe, radnice je opravená a zušlechťovací kúrou prochází i nejbližší okolí. Trasa vedla přes náměstí vzhůru, kde u křížku odbočila na Novou ulici.

Za touto ulicí již začíná "divočina" zbarvená podzimními odstíny.

Je mým dobrým zvykem se v divočině ztrácet, v čemž jsem ani tentokrát neudělal výjimku. Tedy stojím si za tvrzením, že to tam bylo blbě značené, ale stejně... Zkrátka až tady, u vodárenského objektu kdesi v polích, mě napadlo zkontrolovat polohu pomocí GPS a hned se ukázalo, že jsem mimo. Tedy jen přes louku, ale pořád mimo.

Ta louka, po níž vedla správná cesta je krásná. Krásná a rozlehlá. A nejlepší na ní je ten výhled na Sušinu, Králičák a vlastně celý masiv Králického Sněžníku. Podzimní barvy tomuto kraji sluší.

Králický Sněžník. Levá část hory ukrývá ruinu Hubertovy chaty a symbol pohoří - kamenné slůně.

Dalekohledem bylo slůně na kamenném podstavci trochu rozeznatelné a při troše dobré vůle ho uvidíte i na tomto 1:1 výřezu z fotky pořízené teleobjektivem.

Panorama z horní části louky.

Část trasy se shodovala se Staroměstským pevnostním okruhem. Ten vznikl na základě množství bunkrů, řopíků a pevností, které na Staroměstsku najdeme. Moje páteční vycházka jej v krátkém úseku kopírovala a tak není divu, že jsem se dostal i ke dvěma takovým pevnostem. První nese označení StM 33 a krycí název Lesík.

Hned vedle stojí rozcestník a malé posezení. Pevnost samotná není přístupná, vchod je uzavřen kovovou mříží a ani otvory ve střílnách toho nebylo mnoho k zahlédnutí.

Také cesta k dalšímu bunkru vedla nahoru po louce.

Označení Stm 34, krycí název Svah. Ten název sedí, pevnost byla opravdu postavena na svahu vysoko nad krajinou. Proto jsou odtud ještě lepší výhledy než od "třiatřicítky".

Nápis REPUBLIKU NEDÁME vyznívá vzhledem k historickým okolnostem poněkud tragikomicky. Podobně jako nápis DEUTCHES REICH, kterým jej někdo přestříkal.

Dobrá zpráva pro houbaře: rostou. Ale asi je to i zpráva zbytečná. Většina nadšených houbařů o tom jistě dávno ví. Ostatně sám jsem jich potkal hned několik.

Následuje malá lesní etapa k rozcestníku Lovecká chata Jelen. Rozcestník najdeme po čase snadno hned u cesty. S chatou Jelen je to těžší, protože ta se schovává mezi stromy a křovím tak, že kolem ní člověk projde aniž byji zaregistroval.

Opět louky. Kdo má rád výhledy jako já, bude se mu tahle trasa líbit. Je tu spousta otevřených prostor na hřebenech kopců, takže o skvělé panoramata není nouze.

Třeba tohle není k zahození.

Opět kus lesa, kde se mi zadařilo vyplašit srnky. Fotka se narozdíl od vyplašení nepovedla.

Na rozcestí Kutný vrch - sedlo, jsem měl dilema. Lákala mě kilometrová odbočka do Malého Vrbna, ale slíbil jsem být doma v určitou dobu a nechtělo se mi riskovat, že mi ujede vlak. Nakonec jsem byl tedy zodpovědný, na Vrbno se vyprdl a odložil ho na někdy jindy. Dalším cílem byla tedy osada Kronfelzov, kam je to od rozcestí jen asi půl kilometru. Značka nelogicky odbočuje dolů na asfaltku, aby se následně zase vrátila do osady. Jednodušší je to vzít přímo pěšinou po louce.

Kronfelzov je osada maličká, ale malebná a pohodová. Najdeme tu jen pár chalup a dřevěnou zvoničku před chatou Baďurka. O historii osady vypoví více cedulka u cesty. Zobrazit ji můžete na tomto odkaze.

Z Kronfelzova jsem se zase musel plahočit do kopce. Kus po louce a pak do lesa.

Les volně přechází v pěšinu kolem ohrady pastvin a nabízí pohled na druhou stranu - na východ. Tam už se netyčí Králický Sněžník, ale Jeseníky. Dominantou tohoto pohledu je Šerák (vlevo) a Keprník (vpravo).

Dalším orientačním bodem je rozcestí U líp. Není tu nic extra, snad kromě dřevěného kříže, ale i ten se nenápadně ztrácí mezi stromy. Moje cesta vede doprava.

Opět se střídají lesní úseky a úseky luční. V tu dobu se na chvíli zatáhlo, tak ty barvy nevypadají nic moc, ale je tam vážně pěkně.

Další rozcestník najdeme pod kopcem Stráž a jmenuje se, nijak překvapivě, Pod Stráží. Mimo jiné je odtud pěkně vidět stanice lanovky v Ramzové a silueta Obřích skal na svahu Šeráku.

Příchod do Ostružné je od rozcestí Pod Stráží vzdálen už jen nějakých 250 metrů.

Ostružnou jsem vždycky jen projížděl autem nebo ve vlaku. Teď se mi tedy naskytla první možnost si to tam pořádně projít a dojmy jsou takové smíšené. Něco je krásně opraveno, něco chátrá... Klasika. Hodně se taky staví, a to je ten problém. Nemám nic proti vkusným novostavbám, ale tohle jsou vyloženě příšernosti (nemyslím tu budovu na fotce, ta je úplně jinde). Přesně to zapadá do toho, co vždycky vytýkám Polákům. Přeplácanost, necitlivost, kýčovitost. Někdo se řídí heslem "Čím víc věžiček, přístavků a ozdobných stříšek, tím lépe". Vedle starých domků je to vážně jako drátem do oka, ať si kdo chce co chce říká.

Kostel v Ostružné stojí hned vedle rušné silnice na Jeseník.

Vlakové nádraží stojí také vedle hlavního tahu na Jeseník, jen s tím rozdílem, že jde o tah železniční. Ale ani ta silnice není daleko... Každopádně jsem dorazil v ideálním čase, tedy s mírným, asi patnáctiminutovým, předstihem. Koupil jsem si jízdenku, chvíli se vyhříval na sluníčku a následně se již drkotal v kupé rychlíku na Olomouc. V Rudě nad Moravou jsem přesedl na autobus a před třetí odpoledne vyskakoval v Šumperku u Mountfieldu.

Suma sumárum to bylo pěkných a středně náročných 10 km. Hlavně počasí se vydařilo, takže jsem si to vážně užil. Nic víc není třeba dodávat, prostě jsem spokojený, že se mi výlet povedl. DÍKY ZA NÁVŠTĚVU:)

Kdo by měl zájem, čas a trpělivost, může se ještě podívat na celé fotoalbum:

1 Jeník Jeník | 30. září 2013 v 17:30 | Reagovat

Touto reportáží jste mne překvapil - přímo výtečně a přitom naladil na trochu psaní mých vzpomínek na tato místa,které jste nádherně fotodokumentoval.

Tak to vemu z jedné vody načisto.

Zde jsem se potuloval několikráte,ale hlavně na počátku sedumdesátých let minulého století. Všechny tyto louky byly tehdy ještě zorány,ještě zde fungovalo klasické zemědělství se vším všudy.

Celá tato skupina kopců mezi Starým Městem,Brannou a Ostružnou se geologicky jmenuje " Adamovská pecka". Těžilo se zde od středověku snad všechno - většinou rudy - železné i neželezné. Poslední těžba - podzemní zde byla těžba grafitu. Těžil se podzemní cestou ze štoly,která zde vedla z údolí od Malého Vrbna,kde byl také zřízen závod na její zpracování(mlýn) - strašná práce ,všude plno černého mouru,grafitového prachu. Sice to neustále prolévali vodou a následně sušili,ale stejně strašlivá akce. Ale stát grafit potřeboval,tak se nedalo nic dělat.

Ale pokročme dále,je doba Mnichovské zrady a tak jsem si vzpoměl,že na vrchu nad Kronfelzovem měl být postaven pevnostní systém na způsob pevností "Hanička,Bouda,Adam,případně Výšina". Nestalo se tak,protože projektanti a stavitelé pohraničního opevnění  měli hodně málo času a navíc vůbec si nevěděli rady s tím jak zde vypadá podzemí - no je to zde všechno jako sýr - samá podzemní dutina a stavba na takto nestabilním podloží je téměř nemožná. Zústalo to tedy na srubech středního opevnění v údolních uzávěrech nad Starým Městem a Brannou a dále jen řadou "ropíků" stavěných ve dvou a někde ve třech řadách nad sebou. I to by na obranu stačilo.Zajímavostí zde bylo,že zdejší obranu měl na starosti " Šumperský pluk" v pásmu od Červeného potoka až po svah hory Šerák. Byli v něm vojáci - češi - ze Šumperka a okolí, všechno zmobilizovaní místní mladí muži české národnosti.

Já sám jsem ještě koukal na to,že ulice v Kronfelzově byla nazvaná ulicí "družstevní".

Nad Kronfelzovem jsem přišel k místu,kde zela díra do země velikosti,že by se do ní vlezl(zapadl)traktor i s vlečkou a to nemluvím,kdyby do ní spadl člověk - jistá smrt.  Já sám jsem se lekl,protože jsem tam stál zcela sám a uvědomil si vážnost situace s tím,že tím spadeným do nedohledněhluboké jámy - šachty jsem mohl být  já sám. Nikde nikdo. Ihned jsem chvátal do Malého Vrbna do důlního závodu. Tehdejšího ředitele jsem znal osobně - byl to velice příjemný solidní člověk pan RNDr. Czernín (šlechtic) - geolog pocházející z Kutné Hory. Upozornil jsem jej  na tuto propadlinu a hned jsem jej požádal o zamezení přístupu k ní. Nechal tam udělat provizorní plot a tabulku,aby se tam nikdo nepřibližoval. Prý to snad do budoucna zavezou nějakým odpadem.

Restaurace - zbořenina na náměstí v Ostružné je jen ukázka privatizace. Před revolucí to bylo klasické venkovské restaurační zařízení místního typu,kde se navíc každou sobotu odehrávaly místní zábavy atd. Jak vidím pan majitel na provozování budovy nedbá a jen čeká kdo mu nabídne nějaký ten milionek - jsme přece v rekreační oblasti.Že to zde hyzdí obec je mu jedno.Ale na to jsme si přece již zvykli - viz horský hotel Petrovka v Krkonoších a jinde. :-D

2 Mirkaw Mirkaw | 30. září 2013 v 18:40 | Reagovat

Nádherná příroda, krásné její záběry a určitě i velmi příjemná procházka. Moc se mi líbí tyto fotoreporty a stále se k nim ve volné chvíli vracím. Přeji hezké dny.

3 T(h)om T(h)om | Web | 1. října 2013 v 10:36 | Reagovat

[1]: Díky. Je mi jasné, že hsitorie toho místa bude divoká. Například o plánované pevnosti u kronfelzova jsem se dočetl na netu - jsou tam stránky fanoušků do vojenství - a těžko jsem si to představoval. Ale jsem rád, že k tomu nakonec nedošlo. Opuštěných štol je všude plno. Jak v Jeseníkách, tak kolem Králičáku. Někdy bych se chtěl dostat k té u Bíkého kamene, ale letos už to asi nestihnu.
Koukám, že okolí máte hodně prochozené, jak píšete v rámci zaměstnání. Co jste to tedy přesně dělal? Musela to být zajímavá práce.

[2]: Tak to opravdu moc děkuji. Těžko si přát lepší smysl, který by jakékoliv osobní stránky mohly mít. Zdravím a přeji krásný den :-)

4 Jeník Jeník | 1. října 2013 v 17:01 | Reagovat

[3]: Odborný poradce pro ministerstvo zemědělství v oblasti ochrany přírody,
zeměměřič,novinář,odborník na krizové stavy - vojenské(válečné),odborník v oblasti geologie,lesnictví a polního horského hospodářství,odborník na životní prostředí pro obyvatele v horském prostředí,obchodník s informacemi atd.,dále ještě odborník na dopravu všeho druhu (vodní,silniční,železniční - včetně návrhů na neobvyklá řešení v neobvyklých podmínkách) je to spíše taková snůška všeho co souvisí s životem na zemi - dále jako amatér geolog,speleolog,lesák a zálesák,lyžař,turista,glaciolog - všechno co nějak souvisí s horami a pobytem na nich. - nyní důchodce ,který  ledacos v životě zažil,ledacos viděl,ledaskoho potkal. Badatel historických témat - ve smyslu,co se nám zatajovalo,co jsme se ve škole neučili (také docela zajímavá témata - tedy pro fajnšmekry). Ještě abych se nenudil provádím uměleckou kritiku - ale to jen na vyžádání a hlavně nerad - pro nedostatek času.

5 T(h)om T(h)om | Web | 1. října 2013 v 19:08 | Reagovat

[4]: Tak to jste toho stihl vážně hodně. Myslím, že Ferda Mravenec (i kdybychom ho počítali dohromady s broukem Pytlíkem) by proti vám byl jen ubohý břídil. To prosím neberte jako posměšek, ale jako upřímný úžas. Takový záběr mnoho lidí opravdu nemá.

6 Jeník Jeník | 3. října 2013 v 20:12 | Reagovat

[5]:ono se to zdá hodně,ale jedno navazovalo(podmiňovalo)druhé a berte i v úvahu dlouhý čas,nejdnalo se tedy o případ,že bych spadl " z Měsíce,nebo z oblaků",ale že jsem si místo v životě opravdu musel vybojovat(zasloužit). Částečně tomu i nahrála náhoda.

Já jsm realista a uznávám,že životní pouť prodělal(prodělává) naprosto každý člověk,jen si nepřipouští její dobrodružnost,nebo to prostě nevnímá. Já totiž beru naprosto každého člověka jako individualitu,která něco zažila(zažívá),ale ne vždycky je to schopna sdělit ostatním kolem sebe,případně si to své sdělení ani netroufá,nebo třeba ani nemůže,nebo spíše nemá komu, podat dál. Všeje to věc spíše k uvážení. proto zase já si vážím Vás s Vaším blogem,který je pro mne nejen povzbuzující,ale hlavně nádherný - na pohled,na čtení,na uvážení,na zamyšlení. Každý to tak jako vy neumí,nebo dejme tomu není schopen to takhle podat pro ostatní čtenáře. Uvažte jen takovou maličkost,že třeba jen před dvaceti lety se o internetu skoro nikomu ani nesnilo - již to samotné je lidský fenomén o přenášení informace. Je to na delší psaní,případně vyprávění - ale opět jste mi s Vaší odpovědí vrazil brouka do hlavy - dobře míněného brouka. ještě jednou děkuji Vám za možnost nahlédnutí a případnému přispění do vašeho blogu. Samozřejmě jsem si vědom toho,že v žádném případě nemám patent na rozum a také nejsem vševěd. jen jsem o něco trochu starší než Vy a škola života také přináší s věkem své ovoce.

7 T(h)om T(h)om | Web | 6. října 2013 v 6:44 | Reagovat

[6]: A já si zase vážím vašich poznatků a komentářů k věcem, o kterých už dnes ví jen málo kdo. Snad jste se kvůli tomu Ferdovi neurazil - opravdu to nebylo míněno zle. Občas mám jen takové svérázné způsoby jak druhého ocenit. Prošel jste mnoha zaměstnáními a i když přihlédnu k době, po kterou se třídala, je to velice působivý seznam. Jsou lidé, co pracovali celý život v jednom podniku od studia až po důchod. Vy jste to měl podstatně pestřejší. To je dobře, široký záběr není nikdy na škodu. Naopak. Děkuji za taková slova chvály, to vždycky potěší. Přeji příjemný zbytek víkendu. Za pár dní se má pokazit počasí, tak užijte poslední sluníčko (i když oba víme, s jakou "úspěšností" meteorologové ty svoje předpovědi věští... :-) )

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.