Jak na nikoňácké RAWy? Nikoňáckým softwarem!

24. října 2013 v 21:26 | T(h)om |  Fotografování
Každý, kdo se aspoň trochu zajímá o fotografování, minimálně zaznamenal existenci něčeho, čemu se obecně říká RAW. Kdo se o fotografování zajímá dokonce víc než trochu, ten také ví o co jde. Že se to čte "ró" (anglické raw = surový, syrový) už jsme se naučili ignorovat, ale na výslovnosti přece nesejde. Důležité jsou vlastnosti tohoto souboru, které jej činí tak významným.
Teď bych asi měl rozepsat hromady informací o bitech (pro negramoty - bit a byt, případně bít a být jsou úplně rozdílé pojmy), barevné hloubce atd, ale neudělám to. Koho zajímají detaily, snadno si je najde třeba na Wikipedii. V kostce a jen pro pořádek uvedu, že RAW soubor obsahuje surová, tedy nezpracovaná data přímo z čipu fotoaparátu a veškerá další úprava se předpokládá udělat v PC. Oproti souboru JPG můžeme upravovat expozici (někde v rozsahu +/- 1-2EV), zachránit přepaly či podpaly (nejsou-li extrémní), nastavovat vyvážení bílé podle potřeby, efektivněji doostřovat, nebo fotografii uložit do jiného obrazového formátu v plné barevné hloubce. Já vím, že to zní všechno moc hezky a téměř každý má teď chuť fotit až do smrti pouze na RAW, jenomže po první sadě fotografií a pokusech o jejich vyvolání často přichází rozčarování. Znám to. S RAWy jsem zkoušel pracovat v Photoshopu i Zoner Photo Studiu a pokaždé, když jsem nějaký takový soubor otevřel, byl nekontrastní, barvy vyblité, výrazný šum - prostě humus. Poctivě jsem laboroval s táhly, tlačítky a všemi těmi serepetičkami, které PS a ZPS nabízí, ale nikdy se mi nepodařilo získat výsledek srovnatelný se souběžně pořízeným JPG. Pak, tedy nedávno, jsem se ale opravdu nas... no, řekněme rozhodl se na svém problému zapracovat s maximálním úsilím. Co fotek bych mohl zachránit před smazáním, kdybych se konečně naučil pracovat s RAWem!



Návody na Camera RAW ve Photoshopu ani hodiny strávené u Zoneru nepomáhaly, tudíž jsem se zapojil do internetové diskuze. Popsal jsem svůj problém a zeptal se na řešení zkušenějších. Nebylo to marné. Vesměs se všichni shodli, že na RAWy je vždy nejlepší SW přímo od výrobce fotoaparátu a v souvislosti s Nikonem padla zmínka o Nikon Capture NX. Moc jsem si od toho nesliboval, ale program jsem na zkoušku stáhl z nejmenovaného úložiště a nainstaloval. Bohužel jde o program placený a dobře chráněný. Povolil mi jen jeden start a pak už naskakovala jen hláška o tom, že registrační číslo již používá jiný uživatel. Ale co je hlavní, RAWy tak vypadaly výborně! Přesně tak, jak by vypadat měly. Capture NX jsem musel tak jako tak odinstalovat, ale už jsem měl skoro jistotu, že vítězství je na dosah. Po dalším googlení a hledání v Síti jsem konečně narazil na View NX.

Předně je třeba říct, že kdybych nebyl vůl, měl bych po starostech už dávno. Tento program se normálně dodává na CD k novým fotoaparátům Nikon, takže někde bych měl mít aspoň dva disky. Jenomže kdo tyhle programy vůbec kdy použije? Většinou má každý v PC nějaký ten Photoshop a nechápe proč používat dodaný soft, který bude stejně stát za prd. Cédéčka skončí někde na dně skříně nebo dokonce v koši a člověk se holedbá pomyšlením jak byl moudrý, že nikomu neskočil na špek. Aspoň v mém případě to byla velká chyba.

Nikon View NX je určen pouze pro RAW soubory z fotoaparátů Nikon (koncovka NEF), ke kterým je standardně dodáván - jak už padlo výše. Druhou možností jak jej získat je volné stažení ze stránek výrobce, popřípadě odjinud. Bohužel chybí česká lokalizace, ale těch pár výrazů se každý může naučit a nakonec se s angličtinou smíří. Program má více funkcí a režimů zobrazení, ale já se zaměřím na to podstatné - na editaci RAWů. Zde vidíte prostředí aplikace. Vlevo adresářový strom pro vyhledávání složek, potažmo souborů. Uprostřed náhled vybrané fotografie, dole pás miniatur otevřené složky a napravo to nejdůležitější - editační nástroje. Nástroje se dají podle potřeby skrývat, ale v plném nastavení tu najdeme tohle:
  • Korekce expozice
  • Vyvážení bílé
  • Picture control - tedy stejné režimy jako ve fotoaparátu
  • Ostrost
  • Kontrast
  • Jas
  • Zachování jasů
  • Zachování stínů
  • D-Lighting (nikoňácká specialitka pro práci s odstíny)
  • Sytost barev
  • Ořez
  • Srovnání
  • Automatická oprava červených očí
  • Oprava barevných chyb
V podstatě vše, co můžeme potřebovat. Někomu snad může chybět odšumování, ale to se - stejně jako ostatní věci - pak doladí v externím editoru, kam si můžeme vyvolaný RAWový obrázek přímo přeposlat a otevřít.

Možnosti a předvolby nastavení bílé barvy. Nechybí tradiční režimy jako "zataženo" nebo "sluneční světlo". Samozřejmě se dá ponechat hodnota z fotoaparátu nebo použít kapátko pro výběr šedé plochy. V případě kapátka bohužel zamrzí absence dalšího jemného doladění.

Tohle je nabídka Picture control. Používám anglický název, protože v mých foťácích není čeština a já netuším, jak je tohle nastavení pojmenováno v přístrojích, kde čeština nechybí. Dá se ale říct, že totéž najdeme v menu fotoaparátu. Tedy tady je ještě něco málo navíc. Moc se mi líbil režim monochrome - tedy černobíle. Výsledek mi přišel lepší než pouhé odbarvení JPG v editoru i když vím, že profíci převádí barevnou fotku na černobílou mícháním jednotlivých kanálů a ne pouhým stažením saturace. Tohle má přesto technicky nejblíže ke klasické černobílé fotografii na kinofilmu.

V pravém horním rohu náhledu můžeme zobrazit histogram, a to hned ve třech verzích. Buď tři pod sebe seřazené grafy, každý pro jeden z barevných kanálů. Pak pouze jasy nebo barevné kanály dohromady. Poslední dvě varianty můžeme zobrazit buďto samostatně nebo obě pod sebou.
Na obrázku také vidíte měřítko zobrazení fotografie. Lze přizpůsobit monitoru, nebo použít zvětšený náhled. Možnost x1.0 znamená zobrazení 1:1.

Karta nastavení nástrojů v pravém panelu. Dá se vytvořit i více kombinací a ty pak přepínat, ale nepřijde mi to potřebné. Já sám mívám zobrazené všechno, i když to znamená časté rolování nabídky nahoru a dolů.

Když máme v programu všechno nastaveno a uděláno, výsledek je třeba nějak uložit. Tedy on se vlastně ukládá automaticky přímo do náhledu NEF souboru (oproti jiným editorům nevytváří dodatečný XMP), ale s tím umí pracovat jen software od Nikonu. Photoshop ani Zoner ne. Můžeme to udělat dávkově i jednotlivě - záleží kolik souborů označíme myší. Na výběr máme tři možnosti.

1) JPG - tohle asi nemá smysl, pokud plánujeme další (většinou nutné) úpravy. Uložením do JPG sice získáme menší soubor, ale ztratíme barevnou hloubku a navíc dojde vlivem komprimace k určité ztrátě kvality, v horším případě až k posterizaci. Ukládat vyvolané obrázky do JPG tedy nedoporučuji.
2) TIF 8 bitů - TIF sice není ztrátový formát, aspoň ve smyslu komprimace dat při každém uložení, ale v osmi bitech stejně jako v případě JPG ztratíme část barevné informace - včetně kresby ve vysokých jasech a stínech - takže tohle taky nebude to pravé ořechové.

3) TIF 16 bitů - vítězem je v tomto případě šestnáctibitový TIF, který se svými možnostmi hodně podobá RAWu, i když s vyvážením bílé už tolik nenaděláme. Každopádně jde o nejlepší volbu, pokud plánujeme fotku dále upravovat. Datová velikost TIF souborů je veliká, ale po konečných úpravách jej stejně smažeme a výsledek uložíme do JPG (pochopitelně s malou kompresí).

V programu View NX lze sestavit seznam používaných editorů a obrázky pak rovnou přeposílat do nich. Na této kartě v hlavních nastavení můžeme editory snadno přidávat nebo odebírat. Stačí vybrat složku a spouštěcí soubor (EXE) dané aplikace.

Odesílání do jiných editorů se dělá buď takto - tedy kliknutím pravého myšítka a výběrem programu ze záložek, nebo se tyhle programy dají umístit na lištu nad náhledem a k odeslání potom stačí jen jediný klik. Ovšem pozor! Takto přímo přeposlané obrázky mají jen 8 bitů. Má to tedy opodstatnění jen tehdy, když plánujeme úpravy spíše kosmetické. Pro vážnější práci zůstává nejlepší cestou konverze na šestnáctibitový TIF, a to i přes fakt, že to trvá o něco déle a zabereme větší část na disku.

A jaký smysl tenhle článek měl vlastně mít, když to není žádná recenze ani pořádný návod? Tak nějak doufám, že pokud někde po světě pobíhá jiný zoufalý uživatel Nikonu co si s RAWy neví rady, možná ho jednou Google zavede sem a jemu to pomůže. Pak se už nebude muset mastit a naříkat v jiných programech, protože takto získá skvělé výsledky mnohem rychleji a snadněji.
 


Komentáře

1 Lafi Lafi | Web | 9. listopadu 2013 v 20:10 | Reagovat

Koukám, že jsi přešel na jediný správný formát :-) Při zpracování je s tím mírný os…, ale mnohdy to zachrání fotku. Držím palce při "vyvolávání" :-)

2 T(h)om T(h)om | Web | 10. listopadu 2013 v 9:51 | Reagovat

[1]: RAW je formát bezva, ale že by byl jediný správný, to je na diskuzi. Pochopitelně se v něm dá hodně zachránit, ale záleží na účelu pořízených fotek. Mnohdy nestojí za námahu se s tím sr... Faktem je, že mu konečně přicházím na chuť. Díky za ty palce - to se bude ještě hodit :-)

3 Lafi Lafi | Web | 1. prosince 2013 v 10:51 | Reagovat

Při "studiu" úpravy fotek a i focení samotného, mi dost pomohly články Romana Pihana http://fotoroman.cz/

4 T(h)om T(h)om | Web | 1. prosince 2013 v 16:02 | Reagovat

[3]: Souhlasím. Ty stránky taky znám a dokonce je mám doma ve formě obsáhlé knihy Mistrovství práce s DSLR.

5 Lafi Lafi | Web | 2. prosince 2013 v 17:09 | Reagovat

[4]: Může být taky zajímavá jeho další kniha "Mistrovství práce se světlem". Po dotisku se na ní chystám. :-)

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.