Rozhledna nad Novou Vsí

26. srpna 2014 v 13:49 | T(h)om |  Města a místa
Když jsem se na jaře dočetl, že relativně poblíž - kousek za Rýmařovem - má vyrůst nová rozhledna, dychtivě jsem sledoval každou zprávu. Oficiální otevření bylo nakonec o pár dní posunuto, ale v půli červa již věž sloužila turistům. Její návštěvu jsem plánoval uskutečnit na kole, jenomže letošní podmínky tomu příliš nepřejí, a proto jsem tento cíl navrhl v rámci rodinného výletu. Když se něco takového plánuje s dvouletými mláďaty i jejich mámou dohromady, je celkem jasné, že kolo padá. Budeme tam muset dojet autem, což je sice svým způsobem pruda, ale lepší než nic. Ze Šumperka do Rýmařova cesta neskýtá žádná překvapení. Frčí se po silnici I.třídy přes sedlo Skřítek. V Rýmařově je potom potřeba ohlídat odbočku, protože rozhledna nikde značená není. Musíte se spolehnout na mapu nebo GPSku, případně si pamatovat, že odbočka se nachází za žlutou budovou restaurace Na růžku. Tudy se dostaneme na silnici mezi poli, která vede chvíli do kopce a chvíli z kopce, ovšem velmi potěší novým asfaltovým povrchem, jaký by jí záviděli leckde jinde. Na křižovatce mezi Dolní a Horní Moravicí opět odbočka vlevo a následuje prudké stoupání k Nové Vsi. V samotné Nové Vsi je silnice dost úzká a navíc klikatá, je potřeba předvídat možnost auta v protisměru a vyhnout se tím kolizi. Dorazili jsme kolem čtvrté odpoledne. Parkoviště najdeme hned u rozhledny, na louce nad posledním stavením Nové Vsi. Vstup je zdarma, ale pokud chcete, můžete v kasičce u dveří nechat dobrovolnou částku. Uvnitř se nachází malé infocentrum, toalety a improvizovaný dětský koutek. Ten se potomstvu paradoxně zamlouval víc než celá rozhledna, i když jej tvoří jen velká stavebnice, stan s míčky a stůl s kreslícími pomůckami. Paní za pultem byla ovšem velmi příjemná, měla tam i vlastní ratolest, takže mládež měla o zábavu postaráno. Nahoru jsme však vylezli všichni. Pravda, babička holčiček, rovněž přibalená do auta (tchýně je škaredé slovo), zůstala raději dole, respektive vzdala to po dvou patrech výstupu, protože má respekt k výškám. A holčičky jsme na plošinu vytáhli usazené na ramena, ale zatím nemůžeme po dvouletých mrňatech chtít, aby to šlapaly samy. Počasí jsme měli už od startu krásné, zatáhlo se - předvídatelně - jen na tu dobu, co jsme byli na rozhledně. V rámci takové rodinné akce si člověk nemůže moc vybírat, pobíhat a čekat na lepší světlo, takže jsem nacvakal pár fotek jen v rámci daných možností. Podle toho taky vypadají, nečekejte žádné super záběry, protože byste čekali marně. Možná se nad Novou Ves přece jen časem vypravím sám na kole a provedu důkladnější dokumentaci. Následující výcvaky berte jen jako dokumentační a jako tip na případný vlastní výlet:

zvětšete rozklikem

Parkoviště a rozhledna

Vstup na schodiště

Točité schody ze stran podpírají kovové pilíře a to vše chrání betonová konstrukce věže

Pohled na hřeben Jeseníků, někam nad Malý Kotel k Jelenímu hřbetu a Velkému Máji

Pohled k východu, tedy směrem k Bruntálu

Tímto směrem je v dáli pěkně patrný třeba kostelík na Uhlířském vrchu

Horní část Nové Vsi z vyhlídkové plošiny

Když jsem se na hory díval dalekohledem, všiml jsem si zvláštní červenobílé tyče vystupující na horizont. Chvíli mi trvalo uvědomit si, že je to vršek vysílače na Pradědu, ještě o pár kilometrů dál, kde jsem byl nedávno.

To je opravdu všechno. Tenhle výlet nebyl toho druhu, co ostatní, které tu popisuji, tudíž i fotodokumentace výrazně pokulhává. Podaří-li se mi v budoucnu dostat se sem jinak, slibuji nápravu.
DÍKY ZA NÁVŠTĚVU

1 neznamaxy neznamaxy | E-mail | 26. srpna 2014 v 19:44

Jsi moc skromný, mně se fotečky náhodou líbí a kostelík na Uhlířském vršku znám. Viděla jsem ho často, když jsem šlapala po kopcích Jeseníku.
Ludmila :-)

2 Jeník Jeník | 27. srpna 2014 v 8:16

Souhlasím s neznamaxy Ludmilou - myšlena ta skromnost. Postavení této vyhlídkové věže byl záslužný počin místní obce.

3 T(h)om T(h)om | Web | 28. srpna 2014 v 5:06

[1]: [2]: Se skromností to nemá moc co dělat, člověk by měl mít určitou soudnost a fotky opravdu mohly být lepší. Rozhledna je každopádně pěkně postavená a pravděpodobně do tohoto kraje přitáhne turisty. To je dobře, místní to potřebují, i když je otázka, nakolik toho budou schopni využít. Děkuji za návštěvu a komentáře.

4 Hanka Hanka | E-mail | Web | 28. srpna 2014 v 22:58

To je neuvěřitelné, Tome, snad na každém třetím blogu někdo píše o nové rozhledně, pokaždé o jiné, samozřejmě. Rostou jako houby po dešti a je to moc fajn. :-)
Tahle rozhledna vypadá docela luxusně a dobré je, že nemá otevřené schodiště. Kdo trpí závratěmi, nemusí je prožívat celou cestu nahoru a dolů. ;-)
Mimochodem, kolik schodů je nutno vyšlapat? ;-)
Záběry zevnitř jsou prima, taky nikdy neodolám schodišti. Výhled z plošiny je parádní.
Doufám, že se mi někdy podaří váš kraj (a taky tuhle rozhlednu) navštívit, už dlouho jsem tam nebyla. ;-)
Měj se hezky. ☼

5 acijka acijka | Web | 29. srpna 2014 v 8:05

Hani, rozhledna má 160 schodů a veřejnosti je otevřena od 1.6.2014.
Tome, nezoufej, určitě si sem v budoucnu zajedeš na kole a při lepším počasí. Meteorologové slibují babí léto. :-P
Mě velmi překvapilo, že je vstup na rozhlednu zdarma, to bych nečekala, vzhledem k tomu, kolik stálo vybudování.
Je to první moje rozhledna, vydaná na Turistické vizitce a mám z ní opravdu radost... :-)

6 T(h)om T(h)om | Web | 31. srpna 2014 v 17:21

[4]: Já mám rozhledny rád, tak mě tento trend docela těší :-) Tohle je jedna z těch nejnovějších a opravdu výborných. Vyšlapat nahoru byla makačka - navíc s malou za krkem, ale výhled za to stál. Pokud se sem někdy dostaneš, doporučuji návštěvu :-)

[5]: No, letos už to asi nestihnu, ale ono je dobré se těšit i na něco do budoucna. O předpovědích počasí mám své mínění, které meteorologům příliš nelichotí, tak v tomhle budu spíš trochu skeptický, což mi ušetří případná zklamání. Gratuluji k vizitce :-)

7 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 2. září 2014 v 12:26

Moc pěkná rozhledna i fotky! :-) A jsem ráda, že jsem nemusela šlapat ty schody  a výhled jsem si mohla užít díky tvým krásným fotkám! 8-)  :-D  ;-)

8 Hanka Hanka | E-mail | Web | 2. září 2014 v 15:13

[5]: Ufff, to je tedy poměrně dost na stařenku, jako jsem já! ???  :-D Díky za informaci, Acijko. :-)

[6]: To já taky, Tome, ale kdyby tak měly výtah. ;-)  :-D Vyšlapat tolik schodů při mém věku a postavě, to by bylo přímo hrdinství! :-D

9 T(h)om T(h)om | Web | 3. září 2014 v 10:04

[7]: Rozhledna je fakt moc pěkná a na zajímavém místě. Dobře dostupná a přesto tak nějak mimo hlavní ruch. No a ty schody... Těch se mi tam zdálo snad víc než ve skutečnosti, ale asi to bylo jen mimčem sedícím za krkem :-D Díky :-)

[8]: No, výtak tam nemají, ale přesto stojí za námahu se nahoru vyškrábat. I pro stařenky :-D