Úprk před vedrem do lesů

11. července 2016 v 22:06 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - VIKÝŘOVICE - KRÁSNÉ - HRABĚŠICE - TRAŤOVKA - ROZC.POD KAMENCEM - SEDLO HVĚZDA - ŘÍJIŠTĚ - ROZC.MRTVÝ MUŽ - U DOBRÉ NÁLADY - HRABIŠÍN - NOVÝ MALÍN - ŠUMPERK

(web)

Jak napovídá titulek, dnes bylo vedro. Bylo vedro jak prase. Dopoledne jsem se vzbudil po noční, odpoledne strávil s rodinou, a když pak v podvečer prcci s babičkou zamířili na koupaliště, vyčíhl jsem příležitost se zase trochu projet. Čas zůstával omezený, ale věřil jsem, že když se nebudu zbytečně courat, přiměřenou trasu zvládnout můžu. Neboť předchozí dny jsem se motal spíše po silnicích (a ani to sem už nepsal), přišla na mě opět slina vytáhnout bika a vyrazit do hvozdů, které v parném dni slibovaly alespoň trošku osvěžení.

Velmi podobnou trasu jsem si dal nějaké tři týdny nazpět, takže abych se úplně neopakoval, propašoval jsem do ní pár změn. V kostce nemá smysl sepisovat litanie, navíc jsem zmožený horkem a ani se mi do toho nechce, proto použiju stručnější a obrázkovou formu reportu. Start od baráku v 16:50.

První etapa, tedy výjezd nad Hraběšice k Traťovce a pak dále na rozcestí Hvězda, je také ta nejdrsnější. Zvlášť v takovém pařáku. Trochu mi to zpříjemnila srnka pasoucí se na kraji louky, která zřejmě pochopila, že jí ode mě nic nehrozí, jen si mě omrkla a pokračovala v pasení. No ale stejně jsem byl za chvíli zpocený, zafuněný a uvažoval, zda se až na Hvězdu vůbec vyškrábu. Nakonec pomohlo, že po cestě vzhůru se postupně ochlazovalo a že tam jsou pěkná vyhlídková místa. Tohle je jedno z nich (cca kilometr od Traťovky)...

...a tohle druhé. Nachází se kousek před rozcestím a fotím ho často, možná bych to měl už omezit. Jinak tady v kopcích a v lese je opravdu úplně jiný vzduch než dole ve městě. Mnohem lepší a svěžejší.

Nudný přístřešek na Hvězdě přeskočím (musím, ani jsem ho tentokrát nefotil) a přesunu se rovnou k chatě na Říjišti. Těšil jsem se na občerstvení z pramene, který u chaty teče, jenomže mě čekalo nemilé překvapení.

Běžně vydatný pramen se proměnil jen ve slabý čůrek vody, kvůli čemuž to osvěžení nedopadlo dle očekávání. Trvalo docela dlouho než se dlaně naplnily vodou, což byla otrava, tak jsem se napil jen symbolicky. Na druhou stranu už mě nečekala žádná velká stoupání a taky zbývalo něco pití ve flašce na rámu kola.

Pokračoval jsem šotolinovou lesňačkou, ježto technicky po vrstevnici obepíná jih a východ kopce Jestřábu. Šotolina se později napojí na asfaltku (no, je na ní tolik štěrku, že to snad ani asfaltka není) od Mrtvého muže a přivede mě k osadě U dobré nálady poblíž Mladoňova.

Od vyhlídek jsem si moc nesliboval, ale pár se jich našlo. Moc jsem nefotil, protože jsem to nechtěl protahoval a raději si užíval jízdu. Jak padlo výše, jede se prakticky po rovině, takže když trochu přišlápnete, frčíte jako blesk

Pohled do dáli na roviny úrodné Hané. Foto má strašnou technickou kvalitu, uznávám. Dnes jsem se prostě nesoustředil na fotky, ale na výlet.

Do osady U dobré nálady se sjede po sérii krátkých, leč díky štěrku zrádných serpentin. Zde jsem se napojil na silnici a chvíli jel zase po asfaltu.

Bylo mi však poněkud blbé držet se na biku asfaltky, když se nabízela jedna lesňačka, kterou jsem si dosud neprojel. Odbočka na ni se nachází u autobusové zastávky "U křížku". Nikdy jsem nepochopil proč by zrovna tady měl stavět autobus, ale zastávka tu prostě je. Ta cesta, vedoucí na okraj Hrabišína, je celkem různorodá a dá se tu pěkně vyžít, nicméně pár zrádných místeček se najde. Především tam, kde voda v nezpevněném povrchu vymlela hluboké strouhy, do níž má kolo tendence zapadat.

Celé se to odehrává ve sjezdu, jen před tímto rozcestím číhá krátké stoupání. Za rozcestím točím po štěrkové cestě doleva a pokračuji dolů kolem polí k mostu přes železnici.

Trať mezi Šumperkem a Uničovem, potažmo Olomoucí, z mostku v polích nad Hrabišínem.

I zbytek cesty do Hrabišína tvoří především štěrk a výmoly, takže se hodí dávat hlavně v zatáčkách bacha na nebezpečí smyku a s ním spojeného držkopádu.

Příjezd do Hrabišína není právě estetický, ale o to ani nejde. Abych neestetický trend udržel, na silnici do Nového Malína jsem to vzal ještě kolem fotovoltaické elektrárny, což také není lahoda pro oko. No a pak sešupem do města a hurá domů. Celá akce mi i s krátkými kochačkami a fotozastávkami zabrala dvě hoďky a dvě minuty, což je, vzato pohledem na podmínky a vytyčené cíle, super.

STATISTIKY
Ujeto 36,9 km
Čistý čas 1:48:50
Průměr 20,36 km/h

DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)

1 Ludmila Ludmila | E-mail | 12. července 2016 v 0:31

Mne nikdo v tomto vedru a dusnu nepřesvědčí, abych vyšla z domu, natož si vyjela na kole. Letos kolo nestíhám, i když mám už k dispozici kolo hodné pořádné výpravy. Jsi dobrý, ta první fotečka se mi moc líbí, ale ty cesty jsou drsné, na těch bych se projíždět moc nechtěla. Měj se fajn a hodně šťastných kilometrů ... :-)

2 Simča Simča | Web | 12. července 2016 v 8:31

Nemám vedro ráda, jsem otočený typ. Ale ty snímečky jsou výborný, výlet musel být skvělý. :-D

3 Mirkaw Mirkaw | 12. července 2016 v 10:05

Fotky bezva, trasa také, ale náročná  a navíc v takovém vedru ! :-) Já nevystrčila ani nos z domu, ale jsem ráda, že jsem se aspoň takhle projela. Přji hezký den. :-)

4 Tomáš Tomáš | Web | 13. července 2016 v 16:18

[1]: No jo, vedro bylo strašné, ale teď dělám přesčasy, tak se na kolo nedostanu vždycky jak bych chtěl a proto využívám každou příležitost. I když je třeba vedro. Cesty jsou lehce drsnější, ale nemám horské kolo, abych jezdil po asfaltkách :-) Děkuji a přeji pěkný večer :-)

[2]: Taky nemám rád vedro. Ideál je tak 20-22 stupňů, polojasno. Ale vždycky to holt nevyjde. Děkuji za komentík, výlet jsem si užil jako malej kluk 8-)

[3]: Děkuji, příště už se snad trochu ochladí. Tohle byl už vážně extrém :-) Děkuji a mějte příjemný večer :-)

5 f2 f2 | E-mail | 15. července 2016 v 16:36

V popise trasy jsou dvakrát Hraběšice. To asi měl být Hrabišín, že?

6 Tomáš Tomáš | Web | 15. července 2016 v 19:33

[5]: Chybička se vloudila. Jasně že Hrabišín. Opraveno.

7 Jeník Jeník | 16. července 2016 v 10:12

Ach to vedro. Máte můj obdiv - za fotoreportáž , a že jste byl ochoten překonat to hnusné vedro a vyrazit ven do přírody. ;-)

8 Tomáš Tomáš | Web | 20. července 2016 v 10:22

[7]: Obdivu netřeba, šlo spíš o vyčůranost, díky které jsem se dostal aspoň do trochu nižších teplot. Ale stejně děkuji :-)

9 Zdenka Zdenka | 21. července 2016 v 14:13

V tom horku to byla určitě fuška. V loňském roce jsem utíkala před horkem na Šerák, ale bylo stejné vedro jako dole. Zajímavé fotky. Pěkný den.

10 Tomáš Tomáš | Web | 22. července 2016 v 7:06

[9]: Nejhorší bylo vyškrábat se nahoru na Hvězdu. Pak už to byla pohoda :-) Na Šeráku jsem dlouho nebyl, chtělo by to zase naplánovat nějakou pěšotúru. No, uvidíme. Děkuji a přeji krásný den :-)