Na Skřítek kolem Ztraceného potoka

22. srpna 2016 v 21:12 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - VIKÝŘOVICE - PETROV NAD DESNOU - SOBOTÍN - VERNÍŘOVICE - CYKLOSTEZKA Č.6189 - SEDLO SKŘÍTEK - POD BÍLÝM KAMENEM - KRTINEC - ROZC.HVĚZDA - ROZC.POD KAMENCEM - TRAŤOVKA - HRABĚŠICE - KRÁSNÉ - VIKÝŘOVICE - ŠUMPERK

(web)

Když jsem před třetí odpoledne vyjížděl od domu měl jsem za to, že mi tahle trasa zabere něco přes tři hodiny. Vycházel jsem z dřívějších výjezdů na Skřítek jinudy a na jiném kole, kdy jsem se vracíval i po čtyřech hodinách. Nyní padla volba na trasu, které jsem nikdy příliš nedůvěřoval - ani vám nepovím proč. Jak se ukázalo, všechny předchozí propočty padly. Kupodivu pozitivním směrem, v což si většinou vůbec neodvažuji doufat.

O víkendu se konečně chystám prubnout něco brutálnějšího než obvyklé motání kolem baráku, takže bylo potřeba po asi týdenním cyklopůstu opět naučit nohy šlapat a zjistit, jak si přitom povedou. Na nedávné narozeniny jsem nafasoval nějaké finanční injekce, které jsem z většiny investoval do hader na kolo. Konečně nemusím brázdit krajinu v šortkách od Vietnamců a dokonce i nějaká trika mám nová. Ale to sem nepatří...
Jak padlo v úvodu, vyjíždím před třetí hodinou odpolední. Kdo trvá na přesných číslech, pro toho dodávám, že v 14:53. Během první etapy se přesouvám do Vernířovic. Většinou po silnici a hodně lážoplážoidně, neboť výškový profil trati od Vernířek na Skřítek budil na počítači respekt, takže si chci co nejvíce šetřit síly právě na ten krpál. Jak se dá z uvedeného vytušit, k vernířovickým rybníkům, kolem kterých opouštím asfalt a pouštím se do přírody, dojíždím v pohodě. Pomalé tempo se vyplatilo, ale přece jen raději chvilku stavím a u odpočívadla na břehu rybníka chroustám hrst rozinek. Pro jistotu. No a pak jdu na věc. Od rybníků na silnici poblíž Klepáčova to měří cca 3,5 km s převýšením 269 m. Měl jsem z nich solidní bobky, ale vlastně jsem sám překvapený, jak pohodově se dají vyjet. Kvalita cesty kolísá, či spíše postupně upadá a nejhorší je v tomto ohledu poslední půlkilometr, nicméně nepohodlí šuternatého a rozbahněného terénu je vykoupeno velmi pěkným vodopádem na toku Ztraceného potoka, který prakticky po celou dobu teče dole pod cestou. Není tak velký, aby z něj někdo padl na prdel, ale ani tak malý, aby nebyl nikde uvedený - jakože uvedený není. Možná je to dobře, aspoň sem nelezou žádní otravové :-) Za chvíli jsem nahoře na silnici I.třídy nad údolím, v němž se skrývá obec Klepáčov. Teoreticky by se odtud dalo sfrčet dolů do Sobotína nebo to alespoň střihnout z Rudolfova na Traťovku, ale když už jsem tady a vlastně skoro bez únavy, dám si to až na Skřítek. Pravda, trochu trestuhodně po asfaltu, ale nemusím se pokaždé zničit, ne? Na Skřítku chvíli přemýšlím že bych si dal v motorestu kofolu, ovšem vida svůj bidon stále do půli plný, dělám nakonec jen foto u sochy skřítka a jedu dál. A jedu dál bez zbytečných logistických exhibicí prověřenou cestou přes Krtinec a Hvězdu do Hraběšic. Kolem Hvězdy je na zemi posyp jemného štěrku, tak nemůžu uhánět na plný plyn abych se nevysekal, ale i tak jedu jak ďas. Doma brzdím jedenáct minut po páté, což je něco, čím jsem sám sebe po delší době mile překvapil.

STATISTIKY
Ujeto 41,89 km
Čistý čas 1:58
Průměr 21,22 km/h

FOTKY
Z mobilu, kdo by se pořád tahal s foťákem?

Kolem říčky Merty v Sobotíně

Vernířovice

Zde opouštím vernířovickou asfaltku a dávám se doprava kolem rybníků k lesu

U rybníků

Hned vedle se pasou takové ty chlupaté krávy s dlouhými rohy

Je tady krásně

Cesta vzhůru podél Ztraceného potoka

Někde ve třetí čtvrtině stoupání projíždím i kolem tohoto vodopádu

Roztřesené video vodopádu v poměrně tragické kvalitě

Nad vodopádem se trošku kazí cesta, dál je to ještě o něco horší, ale dá se to všechno v klidu projet

Z lesa se vyjede na této louce, která skoro přiléhá k silnici nad Klepáčovem

Silnice na Skřítek

Sedlo Skřítek se sochou skřítka a stejnojmenným motorestem

Odbočka ze silnice I.třídy na lesní silničku vedoucí přes rozcestí Hvězda až nad Hraběšice

DÍKY ZA NÁVŠTĚVU, TO JE DNESKA VŠECHNO :-)

1 eM. eM. | 22. srpna 2016 v 23:08

A Svobodín znáš? :)
Jinak gratulace k osobnímu rekordu :)

2 Ludmila Ludmila | 23. srpna 2016 v 6:49

Jsi dobrý, čím dál lepší. Gratuluji. Snímky i video vodopády se mi líbí. Těším se na další zprávičky.

3 Tomáš Tomáš | Web | 23. srpna 2016 v 7:47

[1]: Znám, ale zatím jenom pěšky. Dík :-)

[2]: No, to je trochu moc chvály najednou, ale je fakt, že tak dobrý čas jsem sám nečekal. Jsem rád, že se líbilo a přeji krásný slunečný den :-)

4 Mirkaw Mirkaw | 23. srpna 2016 v 9:20

Pěkné fotky i text. Když vidím tu spoustu míst v názvu, tak mě jímá hrůza jen při čtení, a když si přečtu počet km a čas, jsem na mrtvici. Ve Vernířovicích jsem byla snad jen jednou, takže tuto oblast znám velmi málo a jsem ráda, že jsem ji mohla navštívit aspoň takhle u PC. Už se těším na další. :-) Přeji hezký den. :-D

5 Kamča Kamča | Web | 23. srpna 2016 v 10:17

Tý, jet na kole solidní štreku, pořizovat pěkný fotečky....já tedy smekám!

6 Sibyla Sibyla | 23. srpna 2016 v 12:03

Ten průměr, to je mazec při tom převýšení! A už se těším, co brutálního chystáš po víkendu :-)

7 Matam Matam | 23. srpna 2016 v 13:09

Jaká náhoda, že zrovna dnes jsem se chtěl vypravit na Skřítek a hledal zajímavou trasu...Tvůj blog pravidelně pročítám, a jelikož jsem z Vikýřovic nacházím v něm mnoho inspirací na nové trasy. Jsem rád, že je tu někdo, kdo píše o tom našem krásném Jesenickém kraji :-) , ikdyž jsi jediný. Tvoje články jsou výstižné, avšak vtipné. Jen tak dál.

8 Tomáš Tomáš | Web | 23. srpna 2016 v 13:48

[4]: Hrůza vás jímat nemusí, taková dálka to není. Na mapě to vypadá hůře než v reálu. Děkuji za komentář a přeji pěkný den :-)

[5]: Tak to díky, ale já si to vlastně jenom užíval :-)

[6]: Díky bikerko 8-) No, o víkendu bych rád na Praděd. Snad se zadaří :-)

[7]: Tak to je pěkná náhoda :-) Vždycky mě potěší, když tyhle moje plky někomu přijdou aspoň trochu užitečné, takže díky a přeji spoustu pohodových kilometrů.

9 Sibyla Sibyla | 24. srpna 2016 v 8:45

[8]: Tak trochu jsem tušila, že to bude Praděd. Těším se, až si zase počtu. Já chystám na sobotu taky lehce extrémní akci - pojedu k rodičům a chci ujet celou trasu Ústí n. O. - Brno na kole. Oproti Pradědu to má jednu krásnou výhodu - kdykoli se to dá zabalit a sednout na vlak ;-)

10 Jeník Jeník | 24. srpna 2016 v 9:33

Opět hezké,opět zajímavé.Tu trasu z Vernířovic na Klepáčov jsem šel pěšky v opačném gardu několikráte. Dokonce i v noci. Ale i na lyžích - běžkách. Vždy to bylo krásné. Svobodín již prakticky není (vesnice nad Vernířovicemi a obráceně nad Klepáčovem).Zústaly tam dnes asi dvě chalupy. Vesnice je pryč. Ze Skřítku do Hraběšic jsem také šel několikráte.Také hezká procházka. Vše ale před časem. To ještě Traťovka fungovala.Nevím co tam na jejím místě stojí dnes, nebo jsou tam jen rozvaliny vyhořelé budovy? Vím , že hned vedle ní stojí telekomunikační věž.Sama cesta ze Šumperka do Vernířovic je pořád do kopce ,takže obdiv a smekám před vaším sportovním elánem.To Vám mohu již jen závidět. Ten elán si stále držte. :-D

11 Tomáš Tomáš | Web | 24. srpna 2016 v 10:14

[9]: No, já vlastně spíš DOUFÁM, že to bude Praděd :-D - snad se zadaří. Ona trasa z Ústí do Brna je taky pěkná štreka. Kilometrově podobná jako Šumperk-Praděd a zpátky, ale musíš se odtamtud ještě i nějak vrátit, že? :-) Takže pak dej vědět jak to dopadlo, taky si pomalu brousím zuby na nějaké delší silniční cesty 8-)

[10]: Ze Svobodína opravdu zbývá jen pár domků - spíš chalup, ale asi před čtyřmi lety byl postavený takový pomník na základech někdejší kaple. Něco jako na Štolnavě. Vede tam cesta od lávky ve Vernířovicích, je to označeno cedulkou.
Traťovka už prakticky neexistuje, v křoví jsou jenom ruiny plné svinčíku. Je to ostuda. Děkuji za koment a mějte se.

12 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 24. srpna 2016 v 10:47

Paráda, Tomáši! :) Máte to tam u vás opravdu krásný, tak ať se ti vydaří následující víkend - má být pěkný počasí! :)

13 Matam Matam | 24. srpna 2016 v 21:25

Rád bych tě upozornil, že pokud se chystáš na Praděd přes Petrovku, tak úsek Petrovka-Švýcárna by měl být podle mých informací uzavřený. Možná to bude jetelné, ale já jsem to raději nezkoušel.
Mmj. jsem to našel i na: http://sumpersky.denik.cz/zpravy_region/pristup-k-chate-svycarna-zkomplikuje-oprava-cesty-a-tezba-klece-20160726.html

14 Tomáš Tomáš | Web | 24. srpna 2016 v 21:33

[12]: Děkuji, snad to klapne. Přeji totéž :-)

[13]: Vím o tom a říkám si, že se zařídím podle toho, co se dozvím na Švýcárně. Buď to půjde projet, nebo holt budu muset nazpět podobnou trasou (což by mě sralo).