Polem nepolem k "bagru" u Mohelnice

31. srpna 2016 v 18:53 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - DOLNÍ STUDÉNKY - SUDKOV - polní cesty a pěšiny - LEŠTINA - polní cesty a hráze - LUKAVICE NA MORAVĚ - polní cesty a hráze - MORAVIČANSKÉ JEZERO - TŘEŠTINA - HÁJ U TŘEŠTINY - polní cesty a hráze - LEŠTINA - cesta po hrázi - LESNICE - polní cesta - SUDKOV - DOLNÍ STUDÉNKY - ŠUMPERK

(web)

Původně jsem si myslel, že po nedělním výšlapu na Praděd budu několik dní skučet bolestí a kolo nenávidět, ale stačil jeden den, aby mě zase začaly svrbět nohy. Tedy ne že bych chytil nějakou plíseň či podobnou fujku. Prostě se mi zase chtělo vyjet dokud je supr počasí a troška volna. Skrze pár organizačních peripetií jsem vypadl až před šestou večer, což, když tak o tom uvažuju, bylo letos tak pozdě poprvé. Však domů jsem dojel už skoro za tmy, ale uspokojený.



Článek odbydu pár fotkama z mobilu a krátkými popisky. Pro dnešek to postačí.


Úterý 30.8.2016

Nedávno jsme byli s prckama vlakem v Olomouci a během jízdy mě upoutaly cestičky okolo trati. A právě při vlahém podvečeru, ve světle zapadajícího slunce, mi přišlo vhodné je omrknou trochu blíže. A proč přitom nezkusit i jiné polňačky a pěšinky mimo silnice? Navíc je to komplet šul-nul po rovině. Beru tedy bika a vyrážím. Jak jsem předznamenal, start se konal někdy ve tři čtvrtě na šest. Do Sudkova jsem to vzal klasicky po cyklostezce přes Dolní Studénky. Tady moc alternativ není. No a na konci Sudkova už sjíždím ze silnice na polní cestu vedoucí k řece v místech soutoku Moravy a Desné.

Že je soutok právě tam ovšem netuším, takže kvůli nevědomosti nestavím, neprohlížím a musím napravit jindy. Po okraji pole a stromoví podél řeky vede taková pidipěšinka. V jednom místě dokonce i lávka přes náhon sudkovské továrny. Místy musím projet mezi kopřivami, ovšem bez větší újmy. Brzy se dostávám na mostek přes Moravu a po něm na okraj Postřelmova, kde mě už známá cyklostezka přivádí k místnímu "pískáči".

Od tohoto jezírka vzniklého těžbou písku pak cyklostezka pokračuje po protipovodňových hrázích. Po levici řeka, po pravici pole. Kolo frčí, slabý větřík v zádech - prostě žůžo. Po půl druhém kilometru jsem na silnici mezi Zábřehem a Lesnicí.

Směrem k Leštině se odtud jezdí buď prostě po asfaltce, případně po další z hrází, kam lze odbočit hned před příjezdem do Lesnice. K realizaci je tu však i varianta č.3 v podobě neznačené polňačky napůl cesty mezi Moravou a křižovatkou na Lesnici. Nepopírám fakt, že jízda tudy není právě pohodlná, ale na horském kole není ani vyloženě hnusná. Ostatně kdo si kupoval horáka aby s ním jezdil po asfaltu, ten zřejmě uvažuje způsobem, který nechápu.

V Leštině projíždím prověřenou cestičkou kolem kravína k potoku a odtud na hráze, které mě v klídku a pohodě dovedou až na silnici mezi Bohuslavicemi a Lukavicí. Je to supr, je to supr, je to supr!

Lukavice na Moravě je malá obec s velkými papírnami a také tudy probíhá rychlíková trať z Olomouce do Zábřeha a dále ku Praze. Nad tratí se klene most, přes který přejíždím.

Hned na druhé straně mostu odbočuji vlevo na silničku podél kolejí. Není to klasická silnice kudy by normálně jezdily auta. Pár set metrů dál asfalt zhrubne a postupně ho nahrazuje štěrk.

V tom štěrku je docela dost děr a výmolů, takže vzato prakticky, lepší je jet přímo po poli v kolejích vyjetých traktorem nebo čímsi podobným.

Časem přejde štěrk v betonové panely a přede mnou se objevuje most. Marně přemítám, která silnice zde nad kolejemi vede.

No, tak tahle. Přesněji řečeno, ještě před mostem je jedna pravotočivá odbočka do obce Líbivá. Já to ovšem beru doleva, tedy přes most. Překvapením je štěrkovitý povrch vozovky i na onom mostě. Naivně jsem čekal něco rovnějšího, ale vlastně proč by musel být všude asfalt, že?

Nějak takto vypadá pohled z mostu dolů na trať, v dálce po pravici můžete rozpoznat město Mohelnice. Pokud se sem náhodou někdy dostanete, pak takový výhled nečekejte. Zaclání v něm jemné pletivo a foto je pořízeno skrze jeden z otvorů v něm.

Teď mám na výběr. Buď jet stále podél kolejí nebo po hrázi kolem řeky. Jak se dovídám od dvou běžců, ani jednu z cest neblokuje plot či brána, takže průjezdné jsou obě. Nakonec se rozhoduji pro tu hráz, protože kolem kolejí uvidím jenom koleje, což se může po pár kilometrech omrzet.

Z hrází je přes pole pěkně vidět mimo jiné i památkově chráněná vodní elektrárna v Háji u Třeštiny.

Cestou míjím jakési stavidlo, ale nemám zase tolik času, abych ho blíže prozkoumal. Frčím dál stále rovně.

Teď už ani ne tak po hrázi, jako spíš polní cestou, ale v tom večerním světle i polní cesta vypadá pěkně.

Za chvíli jsem u mohelnické vodní elektrárny. Čekal jsem něco nevzhledného, ale okolí je parádně upraveno. Stojí tu pár chatek - taková pidikolonie, a přímo v areálu elektrárny cosi, co vypadá jako moderní obytný dům.

Za elektrárnou se nachází vjezd do těžebního prostoru. Plovoucí bagry těží štěrkopísek a vytváří přitom další jezero, které se v budoucnu jistě stane novou atrakcí Mohelnicka. Je otevřeno, ale přes zákazové cedule se dál raději neodvažuji. I v tuto dobu zde pracují. Je slyšet hluk a vidět oblak prachu.

Podél pásového dopravníku přijíždím k silnici u Mohelnice. No a když už jsem tady, byl by hřích nejet se alespoň rychle mrknout na Moravičanské jezero, jemuž nikdo neřekne jinak než "bagr" nebo "mohelnicvký bagr".

Vstup je sem sice taky omezen, ale okolní břehy jsou přes léto stejně v obležení koupáníchtivých návštěvníků. Přejíždím na druhou stranu vozovky a po chvilce motání pěšinkami v křoví jsem tam.

A jsem na místě. Klidná hladina, barevné večerní světlo a pocit euforie. Takto pozdní vyjížďku jsem si neudělal už dlouho a jak vidno, o dost jsem tím přišel. Je to nádhera.

Nazpět to beru přes Třeštinu a Háj u Třeštiny, za kterým najíždím opět na hráze a po nich až mezi Lesnici a Sudkov, kde už musím nasadit blikačky, neboť doba pokročila a stačilo se setmět.

STATISTIKY
Ujeto 54,35 km
Čistý čas 2:17
Průměr 23,78 km/h


TO JE VŠECHNO, DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)
 


Komentáře

1 Ludmila Ludmila | 31. srpna 2016 v 20:59

Moc se mi líbí dnešní obrázky :-)

2 Tomáš Tomáš | Web | 1. září 2016 v 5:13

[1]: Jsou sice úterní, ale stejně děkuji :-)

3 Matam Matam | 1. září 2016 v 8:57

Opět zajímavá reportáž, oceňuji především  že fotíš po jakých cestách se jede. Mě poslední týden taky dost svrbí nohy, jelikož jsem na kole seděl každý den. Včera jsem dle tvého doporučení vyrazil na Kamenec a nezbývá než říct, že jsem byl neskutečně nadšen. Vidět je všechno, na co si člověk vzpomene. Za mě asi nejkrásnější výhled v Jeseníkách.

4 Jeník Jeník | 1. září 2016 v 10:13

Krásná fotoreportáž. Jen malinký dotaz , zda Vás neobtěžovali komáři. Ale asi ne , když o nich nepíšete. :-D

5 Sibyla Sibyla | 1. září 2016 v 13:11

To je parádní. Tyhle cesty kolem vodních toků mají něco do sebe. A po Pradědu je to bezvadná regenerační jízda. Já jsem po akci Brno "regenerovala" pondělním návratem z práce (Pardubice - Ústí), což je sice poctivá porce kilometrů, ale je to placka a jede to samo. Až dneska jsem si na Google+ všimla, že už máš blatníky :-)

6 Mirkaw Mirkaw | 1. září 2016 v 18:43

Tak to už je droga, téměř denně na kole a tolik km, ale jsem ráda, aspoň mám co číst. Po těhle polních cestách jsem ještě nejela a fotky jsou super. :-)Přeji hezký den.

7 Tomáš Tomáš | Web | 1. září 2016 v 20:46

[3]: Já ty cesty fotím i pro sebe, abych se mohl podívat v budoucnu a vědět co mě čeká, pokud se tam zase vydám :-) No a Kamenec je paráda. Celý roky tam lidi chodili a nadávali že není nic vidět, a přitom měli všechny ty parádní vyhlídky jen pár metrů nad hlavou.

[4]: Těžko říct. Buď tam nebyli, nebo byli příliš pomalí :-D

[5]: Ústí-Pardubice bude taky pěkná vzdálenost. Tipuji tak 50-60 km, takže po výjezdu do Brna paráda. Já se pořád chystám do Olomouce. Taky nějakých 60 km, po rovině, ale ne a ne se dokopat. Trošku mě straší těch 120 km se zpáteční trasou, ale třeba to jednou dám 8-) Blatníky mám už pár týdnů. Ono zrovna pršelo a já se chtěl projet, tak jsem do nich zainvestoval. Při podzimních plískanicích se budou hodit :-)

[6]: Droga? To nevím. Od úplné závislosti mě zatím dělí práce a rodina, především ta nejmladší část :-D Ale říkám si, že kolo je pořád lepší fet než třeba hulit trávu :-! :-D Děkuji a mějte hezký večer :-)

8 Jeník Jeník | 2. září 2016 v 8:38

Já jen malý dovětek k tomu Kamenci. Na konci čtyřicátých let tam byla postavena dřevěná dvoupodlažní triangulační věž. Asi po deseti letech byla z bezpečnostních důvodů stržena. Takže dnešní věž na něm je jen taková spíše nedokonalá náhražka. I za ni ale dík. Je dobré na ni se jít podívat na ty výhledy pokud stojí. Jistě bude za nějaký čas opět stržena.

Komentáře jsou uzavřeny.