Rozhledna na Lázku

7. srpna 2016 v 19:07 | T(h)om |  Města a místa
Pamatuji si, že na Lázek jsme jezdívali už na základní škole v rámci branných cvičení, ale i běžných školních výletů. Byl jsem tam s tehdy ještě pionýrským táborem, byl jsem tam s rodiči. Krásná dřevěná rozhledna z počátku 20. století a přilehlá chata s restaurací byla jako cíl pro podobné akce vynikající, což jistě potvrdí nejeden obyvatel Zábřežska či okolí Lanškrouna. Pak jsem se na tento kopec mezi městy Štíty a Lanškroun dostal až v roce 2009 a dočkal se nemilého překvapení. Areál byl oplocený a nepřístupný. Za okny bylo slyšet cinkání příborů a hovor nových majitelů, kteří však rozhlednu brali spíše jako chalupu a pro turisty ji prakticky znepřístupnili. Prý ji koupila jakási pochybná pražská firma. Táž firma mimochodem vlastní i několik léta chátrajících nemovitostí v Šumperku a chatu s oblíbenou rozhlednou brzy postihl stejný osud. Firma zkrachovala, o majetek se přestala starat a tak nejen šumperské domy, ale i rozhlednu si vzali "do parády" vandalové, houmlesáci a feťáci. Není třeba dlouze rozebírat výsledek. Vše bylo popsáno v několika článcích na zpravodajských webech i zděšenými návštěvníky na turistických stránkách. Loni na podzim se objekt dostal do dražby, kde jej získala firma Black Papers. Původně o koupi usilovala i blízká obec Cotkytle, jenže její rozpočet byl nižší, než konkurenční nabídka. K radosti mnohých však noví majitelé oznámili, že mají v plánu rozhlednu opravit a znovu zpřístupnit veřejnosti. Po předchozích letech a špatných zkušenosti byly pochyby na místě, nicméně letos v červenci opravdu došlo k naplnění tohoto slibu. Už v květnu u chaty proběhlo velké setkání radioamatérů, kteří na Lázek chodí už léta. Plot zmizel, největší škody byly odstraněny, dokonce i bufet uvnitř chaty, byť stále trochu v provizorní podobě, znovu funguje. A co je hlavní: zpřístupněna je nyní i vyhlídková věž.

Otevřeno mají zatím jen o víkendech v době 11:00 - 18:00
a těžko soudit jak tomu bude po prázdninách, ale díky alespoň za to!

Dnes jsme se tam po obědě vypravili v rámci rodinného výletu. Celkové pojetí bylo, vzhledem k osazenstvu, poměrně turisticky ostudné, ale lepší než drátem do oka, že? Ostatně dojet sem příště pěkně poctivě na kole můžu kdykoliv jindy. A taky dojedu! Nyní jsme dojeli autem až k odbočce u silnice za Cotkytlí a pěšky si vyšlápli jen ten půlkilometr k chatě. I tak potomstvo chvílemi protestovalo a mrčelo, že je bolí nožičky. Až na tyto drobné zádrhely se však výlet plný vyhlídek vyvedl a zdá se mi, že se líbil všem.
Já osobně jsem z nostalgie i turistických pohnutek za pomyslný restart Lázku velmi rád. Místo má svou historii, atmosféru, tradici i nádhernou přírodu okolo, a byla by ohromná škoda, kdyby mělo upadnout. Snad se konečně začalo blýskat na lepší časy a rozhlednu na Lázku čeká spoustu světlých zítřků.

Pár fotek narychlo nacvakaných během výletu:

Rozcestí a autobusová zastávka u silnice asi kilometr za Cotkytlí

Rozcestník u Lázku

Silnička vedoucí k rozhledně

Člověk nemusí vlastně ani lézt na rozhlednu, aby se pokochal krajinou

Plot i zákazové cedule jsou pryč - sláva!

Vstup na vyhlídku najdeme na boční straně chaty

Nejprve projdeme zastřešeným posezením, vstup ke schodišti je po levici. Na opačné straně místnosti najdeme malé bistro.

Neprodávají se tu žádné vstupenky, ale u vchodu je kasička na dobrovolné příspěvky

Na vyhlídkovou plošinu vede 86 schodů. Jsou poměrně malé a stoupají dost strmě, takže někomu můžou připomínat spíš žebřík. Leckde není ani moc místa nad hlavou a například já jsem se muset občas sehnout, abych se nepraštil o trám.

Plošina na konci schodiště není z největších, ale postačí bohatě

Hlavně děti ocení, že okna se nacházejí nízko nad podlahou. My dlouháni si holt musíme maličko přičapnout.

Orlické hory

Pohled trošku severněji

Kousek od chaty stojí také památník upozorňující na to, že během druhé světové války zde probíhal aktivní odboj

TO JE V KOSTCE VŠE. VÍCE SNAD NĚKDY PŘÍŠTĚ, TŘEBA KONEČNĚ NA TOM KOLE. DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)

1 Mirkaw Mirkaw | 7. srpna 2016 v 21:25 | Reagovat

Pěkná reportáž, hezké fotky, bezva zdokumentováno. :-) Byli jsme tam letos na jaře, místy ležel ještě sníh, všude bláto, slunce nesvítilo, a tak všechno působilo zpustle, zašle a bylo mi z toho smutno na duši. Jsem ráda, ře se situace zlepšila,fotky působí velmi optimisticky, krajina se mi velmi líbila,  a tak doufám, že tam pojedeme ještě na podzim. :-) :-) Přeji hezké dny a další nápady na cesty. :-)

2 Jeník Jeník | 8. srpna 2016 v 8:04 | Reagovat

Hezké,ale pro mne ostudné. Sice jsem byl skoro všude na celém světě, ale na Lázku jsem ještě nebyl. Budu to muset v budoucnu napravit. Zatím ale nevím kdy a hlavně jak. ;-)

3 Mirka Mirka | Web | 8. srpna 2016 v 12:55 | Reagovat

Super, krásný snímky. Vzhledem k tomu, ž ebydlíme nedaleko a ještě jsme tam nebyli, docela ostuda!

4 Ludmila Ludmila | 8. srpna 2016 v 13:46 | Reagovat

Moc hezké snímky se ti podařili. Jen tak dál ...

5 Tomáš Tomáš | Web | 8. srpna 2016 v 20:53 | Reagovat

[1]: Na podzim tam bude nádherně 8-) Jen nevím, jestli bude pořád otevřená vyhlídka. Děkuji :-)

[2]: Paříž-Tokio-Lázek :-D Mimochodem 500 metrů od chaty staví autobus ;-)

[3]: Děkuji za pochvalu. Výlet si udělejte, bude se vám líbit :-)

[4]: Děkuji, pokusím se :-)

6 Jindra Mitter Jindra Mitter | E-mail | 10. srpna 2016 v 16:20 | Reagovat

Ahoj Thome, jo Lázek je pěkná vyhlídka. Chtěl jsem jedno upozornění, které s tím nesouvisí, ale třeba tě to bude zajímat. Na Kammenném vrchu 952 m, nad osadou Krásné (Hraběšice) je nová rozhledna. Bylo to tam zarostlé, výhled žádný, teď je to fajn. Je to jen takový lepší posed , ale výhled je skvělý.

7 Tomáš Tomáš | Web | 10. srpna 2016 v 16:28 | Reagovat

[6]: Ahoj Jindro. Na Kamenném vrchu jsem párkrát byl a právě kvůli tomu, že z vrcholové skály bylo prd vidět, jsem se zařekl, že příště tam už jezdit nebudu. No ale pokud se věci hnuly správným směrem, musím svůj přístup přehodnotit. Takže moc díky za informaci, určitě to tam někdy přijedu omrknout :-)

8 Tomáš Tomáš | Web | 15. srpna 2016 v 21:29 | Reagovat

[6]: Tak dnes jsem se tam byl podívat. Je to bomba 8-) Díky za tip.

9 Sibyla Sibyla | 18. srpna 2016 v 13:36 | Reagovat

Byla jsem na Lázku snad na přelomu června a července a už se dalo tušit, že se něco děje. Je to úžasné místo a bylo by skvělé, kdyby opět ožilo.

10 Tomáš Tomáš | Web | 18. srpna 2016 v 19:37 | Reagovat

[9]: Jak jsem už kdesi výš napsal; znal jsem to tam za dob, kdy turisté běhali nahoru a dolů jak diví, takže ten následný útlum mě dost mrzel. Teď jsem tedy o to raději, když vidím posun k lepšímu :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.