Vyhlídka z Kamence

15. srpna 2016 v 21:43 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - NOVÝ MALÍN - lesní silnička nad Malínskou roklí - POD SMRČNÍKEM - KAMENEC, ROZCESTÍ - KAMENEC, VRCHOL - KAMENEC, ROZCESTÍ - NAD ŘÍJIŠTĚM - POD KAMENCEM - TRAŤOVKA - HRABĚŠICE - KRÁSNÉ, LOM - KRÁSNÉ, PŘEHRADA - VIKÝŘOVICE - ŠUMPERK

(web)

Kilometrově těsně pod třicítku a doma jsem byl asi za dvě a půl hodiny. Zní to jako pohoda, ale stačí mrknout na převýšení a pochopíte, že úplná pohoda to nebyla. Kvůli organizačním záležitostem jsem mohl vyjet až po čtvrté odpoledne, takže víc jsem nestihl, což ovšem neznamená, že bych byl dnešním výjezdem zklamaný. Naopak. Užil jsem si přírody, kopců v obou směrech a výhledů až oči přecházely.

Ačkoliv je Kamenec (Kamenný vrch) se svými 952 metry mezi kopci Hraběšické vrchoviny už od pohledu dominantní, a ačkoliv sem vede několik turistických značek, o výhledy z jeho vrcholu bývala nouze. Ostatně jsem kvůli tomu tady na blogu v minulosti taky brečel minimálně dvakrát. Minulý týden mi však Jindra v komentáři napsal, že na vrcholovém skalisku Kamence vyrostlo cosi, co celou věc napravuje. Tohle jsem nemohl nechat neprozkoumané! Proto jsem dnes zamířil právě tam. Vzhledem k časovým omezením bez experimentů, skrze Nový Malín nahoru do lesa a pak doleva po takové asfaltce, kterou si raději jako asfaltku moc nepředstavujte, protože je plná děr jako do pekla. Po dvou letech jsem si opět připoměl její strmost. Úplně mi vypadlo z hlavy, jaká je to zabijárna - potil jsem se jako to prase. Asi po 3,5 km mizí i zbytky asfaltu a další asi 2 km se pokračuje po šotolině a nezpevněné cestě. Tentokrát už mi to na mtb nevadí, s crossem to bývalo horší. Kolo jsem zamkl u stromu pod skálou. Hned zespodu je avizovaná novinka vidět. Jde o docela jednoduchou dřevěnou konstrukci. Žádná moderna či megalomanské exhibice přehnaně ambiciózního architekta. Zapadá sem mnohem lépe než cokoliv jiného. Vylezl jsem až k žebříku. Od kola to vypadalo menší... Ona i cedulka VSTUP NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ tam asi není nadarmo. Ale kdo se bojí, nesmí na rozhlednu. Nejsem z těch, co mají panický strach z výšek, ale musím se bez mučení přiznat, že při lezení nahoru jsem se necítil úplně nejjistěji. Každopádně jsem dolezl v pořádku a ten rozhled - to byla odměna, za kterou všechny strachy bez debat stály. Vyhlídková plošina se totiž dostala nad vršky stromů a díky tomu nabízí prakticky kruhový výhled. Ale jaký výhled! Ze skoro tisíce metrů zcela suprový! Výjimečně jsem se tenktokrát nezapomněl vybavit dalekohledem, takže můžu potvrdit dohlednost jak blízkého Pradědu a Jeseníků vůbec, ale i Šumperka, Orlických hor včetně Suchého vrchu, Komplet Králičáku a na druhé straně na Hanou. Uničov, Litovel, Šternberk a Olomouc jsou hlavně při použití dalekohledu a dobrých rozptylových podmínkách skvělé. Vidět lze ledacos navíc a pokud jsem se nespletl, poznal jsem Kosíř a - i když tomu se skoro nechce věřit - taky právě sluncem ozářený kostel na Hostýně. Ruku do ohně za to, že šlo opravdu o Hostýn, ale nedám. No prostě náááádhera a sláva těm, kdo se o stavbu téhle dřevěné rozhledny zasloužili. Díky, thanx, danke, shukran, spasíba, efcharistó, gracias, köszönöm, arigató... Je to pecka. Když jsem se dostatečně pokochal a slezl zase dolů, našel jsem v křoví brýle, co mi asi během výstupu vypadly, a vrátil se ke kolu. Zrovna dojížděl nějaký další biker. Prý už tu byl minulý týden a tak se mu tu líbilo, že se vrací zas. No, má pravdu ten chlapec. Protože jsem se hodlal vrátit mnou dosud neprojetou cestou po zelené značce, aspoň jsem se měl koho zeptat jak to tam vypadá. Prý prďák, ale dá se. Jak se zdá, trasa je jasná. Svezl jsem se zase dolů na rozcestí Pod Smrčníkem a pak pokračoval vytyčeným směrem. Odbočku, která vede lesem dolů k silničce mezi Hraběšicemi a sedlem Hvězda, jsem našel snadno. Dokonce je označena malou mohylou z kamení. Celý úsek měří asi 650 metrů a i když to není zrovna městská cyklostezka, moje očekávání bylo mnohem horší. Jasně, je to prudké, sem tam kořen, šutr a díra, ale měl jsem z toho větší bobky. U rozcestníku Pod Kamencem jsem se už napojil na lesní asfalt k Traťovce, což je stará známá cesta, kudy jezdím celkem často, a tak se zbytek výjezdu obešel bez dalších překvapení. Doma jsem byl něco po čtvrt na sedm dokonale spokojený. Kamenný vrch má konečně důstojné výhledy, které si už dávno zasloužil, a věřím, že to bude silné lákadlo pro další turisty.

STATISTIKY
Ujeto 29,28 km
Čistý čas 1:39
Průměr 17,64 km/h

FOTKY
Olympus E-PL3 + M.Zuiko 14-42 mm + M.Zuiko 40-150 mm

Pod kostelem v Novém Malíně

Stoupání přes Nový Malín

Odbočka ze silnice do lesa

Rozcestí nad Malínskou roklí

O kus výš přechází asfalt do šotolinového povrchu

U rozcestníku Pod Smrčníkem (910 m.n.m.)

Je tu jakási bouda - asi zázemí pro občasné závody, jejichž trasa tudy prochází

Cesta k rozcestí Kamenec-rozcestí

Cesta k vrcholové skále

Tady jsem nechal kolo a vydal se vzhůru po svých

Vyhlídková věž na vrcholu Kamenného vrchu

Pro jistotu...

Po tomhle žebříku se leze nahoru

Ovšem vyhlídky luxusní

Praděd, Břidličná hora a Ztracené kameny

Dobřečov u Horního Města

Moje houmtaun - Šumperk

Suchý vrch

Pokókání na Hanó

Pohled na rozhlednu zepředu

Pohled zespodu, z pěšinky kolem skály

Okolí vrcholové skály Kamence

Tak znovu do sedla!

Tohle je odbočka ze zpevněné lesní cestu na nezpevněnou, která vede dolů na silničku k Traťovce. Ona i ta zpevněná je jen posypaná šotolinou, kterou prorůstá tráva, tak si ji moc neidealizujte.

Sešup lesem je místy celkem výživný, ale dá se v pohodě zvládnout

No a tohle už je z asfaltky vedoucí lesem k silnici poblíž Traťovky

DÍKY ZA POZORNOST, TO JE PRO DNEŠEK VŠECHNO :-)

1 Mirka Mirka | Web | 16. srpna 2016 v 7:12 | Reagovat

Tý vaďo, valím bulvy! Parádní fotky a celý výlet na kole...to závidím, já se k němu prostě nedokopu****

2 Mirkaw Mirkaw | 16. srpna 2016 v 9:37 | Reagovat

Přímo nadlidský výkon, takový stoupák za tak krátký čas a ještě s bezva fotkami!!! :-) Vždy mě tenhle vrchol lákal, ale odrazovalo to, že zde nejsou výhledy, teď to tedy budu muset napravit. :-) Přeji hezký den a díky za zprostředkování a informování. :-)

3 Tomáš Tomáš | Web | 16. srpna 2016 v 12:32 | Reagovat

[1]: No, ono to bylo v podstatě půlku nahoru a půlku dolů, přičemž těch kilometrů taky nebylo bůhvíkolik. Ale stejně díky :-)

[2]: Dobrý den, pamatuji se, jak jsme si o tom tehdy psali :-) Fakt je, že tahle vyhlídka Kamenec pozvedla o pár levelů výš, co se atraktivity týká. Pokud nemáte strach z lezení po poněkud adrenalinovějších žebřících, určitě sem doražte. Buse se vám to líbit. Děkuji a mějte se :-)

4 Jeník Jeník | 16. srpna 2016 v 17:52 | Reagovat

Je to hezká pozvánka. Ta rozhledna tam opravdu chyběla. Byl jsem tam několikrát , ale je to již dávno. Proto jsem rád za tuto fotoreportáž. :-D

5 Tomáš Tomáš | Web | 16. srpna 2016 v 21:58 | Reagovat

[4]: To mě těší, že jste článek vzal jako pozvánku. Kdy vyrážíte? :-D

6 Jeník Jeník | 17. srpna 2016 v 7:19 | Reagovat

[5]:Zatím nemám představu. On tam nikdo se mnou jít nechce a sám nemám odvahu.Tak se alespoň kochám Vašimi fotoreportážemi. Jsou vynikající a vrací mne často do dětství. Při pohledu na ně ( a děkuji tím za ně) se hned přenesu do doby kdy mi bylo asi tak deset let a s tátou jsme šlapali krajinou. On hledal jako amatérský geolog minerály (byl to jeho koníček) a já se spíše kochal krajinou - ale také hlavně přírodou. Pro městského kluka to byl vždycky zážitek. :-D

7 Tomáš Tomáš | Web | 17. srpna 2016 v 7:52 | Reagovat

[6]: Já jsem zase vyrůstal na vesnici a po přestěhování do města mi ta příroda kolem pak chyběla. Každopádně máme my Šumperáci (a bývalí Zábřežáci) výhodu, že je jí všude okolo spousta. Když si vezmu třeba takový Uničov, tam bych se unudil.
Myslím, že jít na Kamenec se bát nemusíte. Medvědi tam nejsou, vlci taky ne a od autobusové zastávky u lomu na Krásném je to po červené asi 4,5 km. Ale asi chápu, jak to myslíte. V jistém věku už člověk musí hlídat i jiné okolnosti, což se mladším výrobním ročníkům občas blbě vysvětluje. Každopádně děkuji za komentář, jsem rád, že ty moje výžblebty někdo ocení :-D

8 Sibyla Sibyla | 18. srpna 2016 v 14:11 | Reagovat

Ten zoom na Praděd a Břidličnou, ten mě dostal. Myslím, že se tam musím nutně podívat :-)

9 Tomáš Tomáš | Web | 18. srpna 2016 v 19:35 | Reagovat

[8]: Musíš. Věř mi, že musíš :-)

10 Zdenka Zdenka | 19. srpna 2016 v 19:20 | Reagovat

Krásné fotky a také adrenalinový žebřík na rozhlednu. Tam bych s moji fóbií asi nelezla :-( jako jsem vzdala vrchol Rabštejnu. Pěkný den.

11 Tomáš Tomáš | Web | 19. srpna 2016 v 19:31 | Reagovat

[10]: Děkuji :-) Fobií se připravujete o spoustu krásných scenérií, možná by stálo za pokus ji překonat ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.