Bradlo a Cikánský buk

28. září 2016 v 15:36 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - NOVÝ MALÍN - HRABIŠÍN - OBĚDNÉ - lesní cesty - BRADLO - lesní cesty - TŘI KAMENY - polní cesty - U CIKÁNSKÉHO BUKU - BENKOV - pastviny na Benkovském kopci - HRABIŠÍNSKÁ PŘEHRADA - HRABIŠÍN - NOVÝ MALÍN - ŠUMPERK

(web)

V úterý ráno jsem se po dvou letech opět vydal k vrcholu Bradla. Nejprve bylo třeba odvést potěr do školky a koupit ve městě pečivo. S následnou kávičkou a zběžnou údržbou kola se start posunul až na devátou hodinu ranní. Venku nějakých šest stupňů, ale kolem poledne už bývá teplo, tak mě poněkud chladnější podmínky nemohly rozhodit. Místo popisu trasy Šumperk-Bradlo vás odkážu na předloňský článek, protože i letos jsem jel stejným způsobem. O dost jiná byla návratová trasa, kterou stejně jako vše ostatní raději shrnu přes několik ukořistěných fotografií. Jednak musím za chvíli zase do práce a taky se mi do komplikovaného psaní nechce.

Úterý 27.9.2016
Olympus E-PL3 + M.Zuiko 14-42 mm f/3,5-5,6

Report nebudu začínat v Šumperku ani Novém Malíně a přeskočím rovnou sem. Na rozflákanou cestu od Hrabišínské vlakové zastávky podél trati přes kopec k silnici mezi obcemi Obědné a Benkov.

Louky při stoupání po silnici od Obědného.

Zde opustím silnici (vedoucí dále k Nedvězí) a vjedu do lesa.

První část jedu stále po asfaltu. Normálním autům je vjezd oficiálně zakázán.

Při stoupání minu první křižovatku bez povšimnutí a doprava odbočím až na té druhé, kde končí asfaltka a pokračuje se po šotolině. O kus dál pak opustím i tuhle cestu a vydám se odbočkou vlevo po červeném turistickém značení, kde po pár stech metrech i šotolina přechází v obyčejnou nezpevněnou lesňačku.

Hodně se kácí. Řev motorové pily je slyšet i kdesi poblíž a důkazem toho jsou rozsáhlé paseky.

Zde se ještě jede mezi stromy, ale dřevorubci pracovali asi padesát metrů nalevo odtud.

U rozcestníku pod skálou Bradla jsem hodinu a čtvrt od startu a cesta měřila přibližně 17,5 km.

Cestu k vyhlídce na skále střeží dřevěný čert.

Sundávám helmu a brýle, zamykám kolo u altánku a jdu nahoru.

Nejvýraznější část skalnatého útvaru, na jehož vrcholu se nachází vyhlídková plošina.

Výstup usnadňují kovové schůdky a zábradlí. Ono se v cyklistických tretrách po skalách moc dobře nechodí, tak jsem za to byl rád.

Pár základních údajů na vrcholové cedulce KČT.

Vrchol je překryt kovovým roštem a zajištěn zajímavě zohýbaným zábradlím.

Tak nějak jsem počítal, že dalekohled asi potáhnu zbytečně. Oprávněně. Výhledy kazí opar - to už je klasika.

Barvy začínajícího podzimu v krajině vypadají nádherně.

Vracím se ke kolu a pokračuji po modré turistické značce. Bylo by bývalo rozumnější jednu její část před studánkou Běžinkou objet, což mi došlo až ve chvíli, kdy jsem drkotal křovím a přes kořeny na uzoučké pěšince.

U studánky je malé posezení s lavičkami a ohništěm. Jinak i zde pozoruji, jak les prořídl a kdesi blízko stále burácí pily.

Jedu dál po lesní cestě, která po předchozím klesání znovu stoupá.

Další šok v podobě další paseky, kde po stromech zůstalo jen pařezové pole.

Torzo kdysi památného stromu Krále Bradla se nyní nachází na kraji této paseky, třebaže ještě před pár lety byl všude okolo les.

Značka pokračuje vzhůru přímo pasekou, je tedy třeba dávat pozor a kličkovat mezi pařezy.

Totéž co o Králi Bradla platí taky o Třech kamenech. Ani je už neobklopuje souvislé stromoví.

Následuje poněkud dramatičtější sjezd plný prachu, kamení, větví a potřeby dávat s rukama na brzdách bacha. Na jeho konci se napojuji na zpevněnou cestu, která mě dovádí tam, kudy jsem do lesa vjížděl. Tedy na silnici nad Nedvězím.

Samozřejmě by se dalo vrátit stejnou cestou nebo po silnici přes Rohli, ale mě vždycky zajímalo kam vede ta polňačka odbočující do kopce na protější straně a dnes jsem se rozhodl to zjistit.

Ukazuje se, že jako obvykle vede do ohrad, s nimiž mám vesměs špatné zkušenosti. Tentokrát se však zdá, že půjde o výjimku. Průjezdy jsou volné. Díky tomu se v pohodě můžu vyšplhat až nahoru k lesu a po sousední louce sjet až k odpočívadlu U Cikánského buku.

Zde je třeba se rozhodnout jestli využiju na jaře projetou trasu po červené k Brníčku, nebo zda to vezmu po modré do Benkova a tam se pokusím přejet k přehradě u Hrabišína.

Vítězí varianta č.2.

K ohradě je dobré nejet přímo po značce, ale malou oklikou po lepší cestě. Tuhle skutečnost jsem bohužel zjistil až dnes. Po nepříjemné eskapádě mezi nařezanými větvemi si to budu do budoucna určitě pamatovat.

Pohled přes pastvinu k Benkovu.

Sjíždím do dědiny a před kaplí točím doprava, kde se stoupáním po štěrku dávám okolo statku vzhůru na Benkovský kopec. Pamatuji si že i tam jsou pastviny, ale doufám že mi prostě bude přát štěstí a projedu.

Jak se zdá, všechno klape skvěle. Možná až moc. K přehradě teoreticky stačí sfrčet dolů na spodní stranu pastviny a dojet tam kolem potoka.

A právě u potoka nastává očekávaný průser. Dráty, krávy, škaredé nadávky. Jedinou možností je vyškrábat se zase prudkým krpálem o kus výše a vydat se jinou polňačkou, kterou jsem ale nikdy nejel a nemám ponětí jestli na konci nebude nějaká další kulišárna.

Mám štěstí v neštěstí. Sice se tam taky jede ohradou, ale průjezd je volný a po chvíli drkotání jsem pod hrází přehrady u Hrabišína.

Dělám pár dokumentačních fotek, a protože baterka v Olympusu hlásí prázdno, vydávám se k domovu. Tentokrát už bez experimentů na N.Malín a domů.

STATISTIKY
Ujeto 37,65 km
Čistý čas 2:14
Průměr 16,81 km/h

DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)

1 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 28. září 2016 v 17:47

Opět paráda! :) Máte tam u vás nádherné lesní trasy a ten dřevěný čert musí vypadat úžasně večer v přítmí 8-) . Opar při výhledech, to je prostě klasika. Já už si ani nevzpomínám, kdy naposledy jsem fotila nějaký výhled bez něho :)).
Je to prostě věrný kamarád! ;-)

2 Sibyla Sibyla | 29. září 2016 v 8:50

To je parádní. Já zrovna léčím nějakou virózku, takže z těch hezkých dnů nic nemám. Úplně mě svrbí nohy, když čtu tenhle článek.

3 Jeník Jeník | 29. září 2016 v 9:12

Hezké jako vždycky. S tou těžbou dřeva se mi to zdá přehnané. Jsem sice laik, ale zdá se mi to moc , ta likvidace našich lesů. ;-)

4 Tomáš Tomáš | Web | 29. září 2016 v 15:55

[1]: Jak vypadá čert v přítmí nevím, ale i na sluníčku to ujde. Trasy jsou tu super, člověk má pořád co objevovat :-) Moc díky a přeji spoustu pěkných scén - třeba i s kamarádem oparem :-D

[2]: Ajaj, tož to přeji brzké uzdravení. V takovém počasí virózka nas... 8-O Díky za návštěvu :-)

[3]: Vidím to podobně, i když vlastně nevím proč k tomu kácení dochází. Jestli jen kvůli těžbě nebo třeba kvůli kůrovci. Snad to mají hoši promyšlené. Děkuji :-)

5 Mirkaw Mirkaw | 29. září 2016 v 16:27

Opět bezva, jak text tak fotky ,jsou super. Také se na Bradlo chystáme, je to už 2 roky od poslední návštěvy a okolí možná ani nepoznáme po tom kácení. :-) Přes víkend jsme byli na cyklist. výletě po okolí Žamberku, včera na Pradědu (autem), ale než jsme vyšli k vrcholu, mlha zahalila okolí a vichr nás divže neodnesl, ale sotva jsme sešli dolů, krásně slunečno. Znovu jít už se nám nechtělo, takže smůla, výhledy se nekonaly. :-( Ještě, že je tenhle blog, aspoň vím, jak to tam vypadá. :-) Přeji hezký den a už se těším na další výjezd nebo túru. :-)

6 Tomáš Tomáš | Web | 2. října 2016 v 8:57

[5]: Kácí se tam hodně, to je fakt. Teď už se pokazilo počasí, možná bude lépe ten výlet odložit třeba na jaro.
Cyklistický víkend u Žabmerku zní fajn, to by mě taky lákalo :-) No a na Pradědu fouká imrvére a viditelnost bývá hodně ošemetná. Sám jsem se o tom několikrát přesvědčil, takže nebojte - nejste jediná a příště už vám to jistě vyjde 8-) Děkuji za komentář.