Kolem Raškovské boudy

22. září 2016 v 22:34 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - BOHDÍKOV - RAŠKOV - lesní cesty - OBORA POČÁTKA - lesní cesty - ROZC.ROVINKA - ŠTĚDRÁKOVA LHOTA - HOSTICE - RUDA NAD MORAVOU - HRABENOV - ŠUMPERK

(web)

Po roční přestávce jsem se zase vydal na Raškovskou boudu. Sice jsem se koncem července poflakoval okolo, jenže to nebylo ono. Opět jsem maličko pozměnil trasu, ale zdolání stoupáku proběhlo jako obvykle od opuštěného lomu v zatáčce za Raškovem. K té zatáčce taky beze změn, tedy klasika ze Šumperka přes Lovák a Bohdíkov. Co změna byla, to se týká teploty. Když jsem ráno vstával ve čtvrt na šest s drobotinou do školky, bylo venku kolem čtyř stupňů a do mého startu po deváté se teploměr posunul vzhůru jen o trapné dva stupně, na šestku. Naštěstí jsem se na tuto situaci poctivě připravil už v srpnu nákupem příslušných hader, a i když v praxi jsem ledacos v jejich používání nezvládl, hodně mi pomohly. Zdolávání krpálu Raškovské boudy šlo ruku v ruce s očekáváním, že to nebude úplně pohoda, což sice nebyla, ale snažil jsem se dělat kochací přestávky a moc se nehnat. Kochat se dalo jak výhledy z pasek tak pohledem na dvě vyplašené srnky a také cosi většího. Fakt si nejsem jistý co přesně to bylo. Hodně to dupalo, nemělo parohy, bylo to podstatně větší než srnka, se světlou srstí a dost zkušeně to proběhlo přede mnou přes lesní silnici i dolů křovím ze srázu. Logicky tipuji, že šlo o laň, ale pocitově to připomínalo spíš koně - možná zaběhlého nebo tak něco. Fakt je, že v tom fofru a překvapení jsem si zvíře nestačil dostatečně prohlédnout.

Když jsem se vyškrábal k odpočívadlu na křižovatce čtyř lesních cest, dal jsem si malou pauzu na tatranku a poté se v duchu inovace a průzkumu pustil poslední z cestiček, kterou jsem ještě neměl projetou, čili tou doprava. Pohled na mapu odhalí, že celou horu prakticky obtáčí a na druhé straně se jí dá vcelku dobře dostat k hájovně Počátka. I podle leteckých map celá trať vypadala průjezdně, měl jsem tedy pevnou víru, že se výlet zdaří. Původní přesvědčení, že pojedu nudnou šotolinou mezi stromy bez zajímavějších atrakcí, padl už po pár stech metrech na opravdu nádherné vyhlídce. Vytáhl jsem foťák a dal mu pořádně zabrat, dokonce i na teleobjektiv došlo. Fakt paráda. Menší paráda už je čerstvý posyp kamení na cestě. Jelo se mi po něm stejně blbě jako vždycky. Člověk musí držet pomalé tempo, pořád dávat bacha aby sebou nesekl a ani kolu se po takovém humusu moc frčet nechce, takže je nutné šlapat větší silou nebo na lehčí převody a obojí je opruz. Rozčarování z takové jízdy mi však průběžně zlepšovaly další a další vyhlídky, takže to za to stálo a kus za odbočkou k vrchu Spáleniště už se zase jelo po starém a příjemnějším povrchu. Sjel jsem to sešupem k Počátce a pak pokračoval doleva k necelý kilometr vzdálenému rozcestí, kam většinou přijíždím jinudy. Nečekaně jsem zde narazil na zákazové značky - snad se opravuje asfaltka, která sem vede od Raškova, ale nikde nikdo nebyl. Navíc jsem potřeboval projet jen malý kousek k odbočce na vrstevnicovou šotolinovku, kterou jsem profrčel až na rozcestí Lazy u Štědrákovy Lhoty. Zde pak nikoliv hned do dědiny, ale po žluté značce na Rovinku, protože cestou se nacházejí krásné louky a výhledy. U kříže na Rovince další krátká pauza a rozhodování jestli mám jet dál po žluté ke Komňátce nebo po zelené šuternatým sešupem do Št.Lhoty. Díky možnosti následného super sjezdu po silnici do Rudy vyhrála druhá varianta. No, brzdy mě v tu chvíli asi proklínaly a kotouče rudly nejen třením ale i vztekem, ovšem hned u první chalupy se cesta lepší a na hlavní silnici v dědině už jsem dojel pohodlně. Pak už vše probíhalo podle předpokládatelného scénáře: dolů přes Hostice do Rudy a Hrabenovem vzhůru k hájovně, odkud stačí sjet z kopce, pod nímž čeká moje domovská metropole.

STATISTIKY

Kostel na návsi v Raškově

Silnice od Raškova do Hanušovic, vlevo mezi patníky odbočka na Raškovskou boudu

Lesní silnička

Pomalu šlapu stále výš, což potvrzuje i pohled do údolí

Vyhlídky a poměrně nezáživné úseky lesem se průběžně střídají

Nad největší pasekou, která se po trase vzhůru nalézá

Větrníky poblíž Rejchartického sedla

Další podobná vyhlídka

Z toho samého místa, jen jinak vyfoceno

Odpočívadlo v místě, kde se setkávají čtyři cesty vedoucí po svahu hory

Odbočuji na šotolinu doprava

Další krásné místo pro kochání se rozhledy. Celkové nadšení trochu krotí kamenitý posyp cesty.

Vidět je hlavně směrem ke Staroměstsku

O něco dále otravný posyp končí a jede se zase po normální udusané šotolince

Pohled k Ramzovskému sedlu dělící Rychlebské hory (vlevo) a Hrubý Jeseník (vpravo)

Díky teleobjektivu jsou vidět i větrné elektrárny u Ostružné. Napravo Šerák (1351 m.n.m.)

Další vyhlídka, tentokrát na masiv Králického Sněžníku. Nejvýraznější je asi hora Sušina, ale v dálce se dá rozeznat třeba taky chata Paprsek.

Totéž místo jinak

Teleobjektivem vyfocená osada Žleb.

Opět vrtule u Ostružné a Šerák, statek napravo je snad ten nad Vikanticemi. Už ale zas z jiné paseky.

Další paseka a výhled k Vojtíškovu. Vlevo je vidět zrůdná silueta Stezky do oblak pod vrcholem Slamníku.

Hájovna v oboře Počátka

Stavební práce na rozcestí lesních silniček

Okrajem lesa nad Štědrákovou Lhotou

Polňačka u Rovinky

Kříž na rozcestí Rovinka

Informační cedule na Rovince a cesta dolů do Št.Lhoty

TO JE PRO DNEŠEK VŠE, DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)

1 f2 f2 | E-mail | 23. září 2016 v 0:45

Ta dědina vyfocená teleobjektivem je Žleb, ne Žibřidovice.

2 Ludmila Ludmila | E-mail | 23. září 2016 v 1:16

Hezký výlet, pěkné snímky. Já jsem si vyjela také na kole, jen na krátkou vyjížďku ze Svaté Kateřiny k pramenu SVATÁ LUDMILA, hezké kopečky. Jela jsem s dcerou, vypůjčená kola byla kvalitní. Poslední dárek našeho čtyřdenního pobytu na Vysočině byla projížďka v kočáře k pramenu Jihlavy. Dárek se vydařil, užily jsme si WELLNESS.

3 Jeník Jeník | 23. září 2016 v 6:38

Je to opět všechno krásné. Myšleno příroda, fotky , krajina atd. Jsem i rád , že jste zachytil i nějaké bučiny. Buk totiž v minulosti byl hlavní dřevinou našich Jeseníků ,ale i ostatních našich hor. O většinu bučin , nebo spíše bukového porostu jsme přišli v dobách velkovýroby dřevěného uhlí. Pak se již většinově sázeli smrky , ty sice rostou nejrychleji , ale není to ta kvalita dřeva jako buky a duby. Je vidět , že přichází podzim. Děkuji za fotoreportáž. :-D

4 Tomáš Tomáš | Web | 23. září 2016 v 7:21

[1]: jj, je. Opraveno.

[2]: Tomu říkám tematický výlet, když Ludmila jede k pramenu Ludmily :-D Hlavně že se pobyt i výletování líbilo. Díky za návštěvu :-)

[3]: Ano, podzim nejen že přichází, podzim je tu. Včera byl první podzimní den, což bylo po ránu i pořádně cítit. Ale podzim umí být krásný, takže mi to nevadí :-) Děkuji.

5 Mirkaw Mirkaw | 23. září 2016 v 9:04

Parádní fotky, ani bych neřekla. že na cestě kolem býv.lomu, je tolik výhledů, ale  zrovna tuto cestu nemám projetou a jak je vidět, je to škoda.Raději jezdím po lučních a polních cestách v otevřené krajině, do lesů se sama bojím.
Také jsme cestovali na kolách, z Ostružné po červené do Kronfelzova, po žluté do Branné a přes ŠLéglov, Vikantice, Habartice  domů. Krásný kraj, ale byla silná inverze, takže z fotek nic moc, ale projížďka byla pěkná.
Přeji hezký den a další náměty na cesty. :-) :-)

6 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 24. září 2016 v 12:43

Nádherná krajina a moc pěkné fotečky a opět parádní kilometry - dáváš si do těla :).
Několikrát jsem se přesvědčila, že srnky dokážou opravdu hodně dupat. Jednou mi při fotografování makra proběhly přímo za zády. Jsem při focení  potichu, nízko u země, nehýbu se a zřejmě ani směr větru je na mě neupozornil. Párkrát už jsem takhle rozdejchávala infarkt ;) :). Ale pokaždé jsem si pak oddychla a řekla jsem si - furt lepší, než divočák ;):)).

7 Zdenka Zdenka | 26. září 2016 v 0:46

Se zájmem jsem prohlížela Vaše krásné fotky, ostré, jasné, prostě nádherné. :-)

8 Tomáš Tomáš | Web | 26. září 2016 v 5:08

[5]: Kolem toho opuštěného lomu opravdu moc výhledů není, protože se nachází u silnice v údolí. Stačí ale nastoupat trochu výšky a hned je na co koukat. Taky mám raději louky než uzavřený les, ale ne proto, že bych se v lese bál. Ostatně když se nad tím zamyslíte, není čeho. Vaše projížďka, co popisujete, musela být docela náročná a máte můj obdiv. Tudy jsem na kole ještě nejel. Děkuji za komentář a také přeji pěkný den :-)

[6]: Tak zrovka tyhle kilometry nebyly ty nejpočetnější, ale stejně děkuji. To, co dupalo, srnka určitě nebyla. Opravdu to bylo hodně velké, takže nemám tušení o co přesně šlo. Jinak srnek je docela hodně, potkávám je často a máš pravdu, že když se zadaří, člověk se k nim dostane hodně blízko a často to zjistí až na poslední chvíli :-) Díky za komentík a měj se krásně 8-)

[7]: Moc děkuji. Ne všechny fotky se povedly a mnohé jsem musel doostřit v počítači, ale jsem rád, že se líbilo :-)

9 Sibyla Sibyla | 27. září 2016 v 8:31

Na jednu stranu škoda, že už je po létě, na druhou stranu - konečně fotky z přírody začínají mít šmrnc :-) Taky mám tohle období moc ráda, ten klid, ty barvy...hory jsou na podzim překrásné.

10 Tomáš Tomáš | Web | 28. září 2016 v 15:36

[9]: Moje řeč, podzim umí být a ještě bude pěkný. Jen škoda, že v závěru se barvy vytratí a přijdou ty zimní sračky. To mám vždycky krizi a vyhlížím jaro. Tož si to ještě musíme pořádně užít, dokud můžeme 8-)