Obhlídka růstu rozhledny nad Rapotínem

9. října 2016 v 21:34 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - VIKÝŘOVICE - PETROV NAD DESNOU - RAPOTÍN - U SKALNÍ KRČMY - PĚTICESTÍ - PŘEDNÍ BUKOVÝ/POD ROZHLEDNOU - PŘEDNÍ BUKOVÝ/ROZHLEDNA - PŘEDNÍ BUKOVÝ/POD ROZHLEDNOU - JANDOVA KŘIŽOVATKA - REJCHARTICE - POD LOMEM - TULINKA - ŠUMPERK

(web)

Poslední dobou kolo flákám. Nikam se mi nechce, jsem nějak vláčný až uondaný... Možná je to tím rychlým příchodem podzimu, že moje nadšení a odhodlání téměř kolabuje. Všechno ale má svoje hranice, i moje tolerance k vlastní lenosti. Když jsem tedy po obědě doma osiřel, nalil do krku kafe a omrknul mapu, nebylo se už na co vymlouvat. Argumenty o počasí neobstojí, pár přeháněk mě nemůže zabít (co mě nezabije, to mě posílí) a alespoň testnu ty po dlouhé době nasazené blatníky a terénní pláště. Ty pláště byly dobrý tah. Na lehce ojetých Crossmarkách bych se později v lese nejspíš zrakvil. Tam byly původní gumy (podle vzorku a nápisem Merida šikovně zamaskovaného loga Kenda) Kenda Slant Six k nezaplacení, byť jezdit s nimi po silnici je jako tlačit tank. Však jsou to taky terénní pláště, ne? Vzhledem k takto dimenzovanému podvozku jsem si naplánoval i zajímavou okliku mimo asfalt. V minulosti jsem to projel jenom částečně a na zbytek byl zvědavý.
Pokud jste taky, ukojím vaši zvědavost. Následující fotky jsou jen z úseku Šumperk-Přední Bukový. Cestou zpět začalo docela vydatně pršet a tak mi přišlo lepší se na focení vyprdnout a co možná nejrychleji frčet domů do sucha. Jo a ty fotky jsou jenom z mobilu a kvalitativně na úrovni nutkání zvracet, tak se zkuste psychicky obrnit.

Tahle hráz je ještě v Šumperku a vede kousek podél Desné do Vikýřovic. Na první křižovatce se dám doprava, ale hned za tratí doleva po nezpevněné polňačce.

Právě na místech jako je tahle polňačka jsem byl rád za ty traktorové pláště. Jo a taky za brýle. Zkusmo jsem nasadil taková ta oranžová sklíčka místo čirých nebo tmavých, co používám jindy. Ten efekt je super! Ačkoliv bylo pod mrakem a tu a tam sprchlo, přes ty brýle to dělalo dojem slunečného dne. Už plně chápu význam rčení "dívat se na svět růžovými brýlemi".

Tady se blížím k vlakové zastávce Vikýřovice, kde zase na chvilku najedu na silnici.

Opravdu na chvilku. U prodejny stavebnin točím doprava, ale za kolejemi opět vlevo na nezpevněnou cestičku.

Terén nic moc, trocha bahna, ale aspoň změna.

Ostatně po blátě je to asi 200 metrů a po nich přichází pod kola betonové panely. Občas z nich vybíhají odbočky doleva do vesnice nebo doprava k lesu, ale já teď pár kilometříků pošlapu rovně v souladu s železnicí.

Mám dojem, že za ty roky, co bydlím v Šumperku, jsem tu ještě nejel. Vždycky jsem profrčel asfaltkou přes Vikýřovice a Petrov, snad to časem trochu vylepšil zapadlejšími uličkami, ale touhle parádou mezi poli, pastvinami a hromádkami kravských koblížků nikdy.

Před petrovským nádražím je čas na další kratší přejezd asfaltem.

Odbočuji doleva přes koleje a přes areál pily se dostávám na silnici. Po té pak na křižovatku Šumperk/Velké Losiny.

Na křižovatce doprava, ale brzy zase na druhou stranu. Míří tam i žlutá turistická značka a provádí mě okolo zahrádek k lesu, kde přijdou na řadu kopečky.

Nejprve decentně, aby se neřeklo... Navíc po chvilce je to zase spíš rovinka po lesní cestě. Les je pohodový, podzimně zbarvený, tak mu člověk rád odpustí i trošku bláta a mokrého listí, po kterém jede.

Jak říkám - pohodička, leháro.

Vyhlídka přes pole na Rapotín a hory zakryté mlhou a oblačností.

Sotva vyjedeme z lesa u skupinky domků ve svahu, začíná mít kopec zase grády. Tedy pokud odbočujete nahoru jako já.

Opět jeden z pohledů k Rapotínu, ale tentokrát koukáme na tu koncovou část u skláren a silnice k V.Losinám.

Jakkoliv byla v podstatě celá předchozí etapa pohodová, teď se potím jako prase.

Malou odměnou je tahle scenérie s výhledem směrem na Ludvíkov.

Přeskočím pár set metrů bahnitého krpálu a dostávám se sem. To je lesňačka, kudy jsem už párkrát jel a dá se jí dostat na Samotu nebo pod Rejchartice.

I tenhle přístřešek jste na mém blogu několikrát viděli, ale jméno neměl. Teď je v online turistické mapě označený jako Pěticestí (fakt je, že cesty se od něj rozbíhají do pěti směrů). V souvislosti s výstavbou rozhledny na Předním Bukovém se tu buduje i okolí a pojmenovávají místa, která dříve pojmenovaná nebyla. Podívejte se na sem a žasněte. Po modré se dá pěšky na Př.Bukový vyšlápnout už odtud, ale na kole raději volím jinou variantu.

Ještě kus jedu rovně a odbočím až tady. Ta odbočka je poměrně nenápadná a leckdo si jí snad ani nevšimne, ale po serpentinách nezpevněných cestiček se po ní dá dostat až na cílový vrchol.

Tady je to jakštakš pohoda, i když v té zatáčce na fotce jsem sebou seknul. Moje chyba. Začal jsem řadit v příliš malé rychlosti a s řídítky natočenými do strany, takže stabilita byla rázem v čudu. Naštěstí pád do trávy a mechu je spíš úsměvnou záležitostí nahony vzdálenou nedávnému pádu do štěrku, který mě stál odřenou ruku a trochu té krve. Jen pro info: v tomto místě se napojíme na modré tur.značení přicházející zprava.

Stoupání pokračuje.

Rozcestí Pod Předním Bukovým, které původně vypadalo takto, se nyní jmenuje Přední Bukový - pod rozhlednou a vlivem probíhajících stavebních prací je rozježděné a plné bláta. Jet se po tom sajrajtu dá, ale žádný plezír to teda není. Aspoň že na chvilku vysvitlo slunce.

V zatáčce si stavaři mezi stromy zaparkovali maringotku.

Od dubna se situace těsně pod vrcholem mírně zlepšila. Zmizelo největší kamení i nařezané větve, část cesty pokryl makadam. Pro jistotu jsem ale stejně kolo zamkl u stromu a posledních asi 30 metrů se vydal zdolat pěšky.

No a i přímo na vrcholu se odehrál viditelný progres. Nebudeme-li počítat stav před zahájením stavby, ještě půl roku nazpět tu byly jen navezené šutry. Teď už na šutrech vyrostla solidní dřevěná konstrukce, která zjevně ještě povyroste. Již ale vyčnívá nad koruny stromů a je díky tomu vidět z údolí a vesnic kolem Desné. Dokončení a slavnostní otevření je plánováno na listopad (původně mělo být v říjnu), takže se sem snad brzy vrátím a přinesu fotky už přímo z vyhlídkové plošiny (aktualizace: slíbený článek je zde).
Nazpět jsem to vzal opět serpentinami dolů na zpevněnou cestu, tou lesem pod Rejchartice a po modré přes Tulinku do Šumperka (viz odkaz na mapu v úvodu). U Rejchartic začalo kapat a po vjezdu do lesa se spustil déšť, v němž jsem to musel vydržet až domů. Nu což, nejsem z cukru.

STATISTIKY
Ujeto 24,65 km
Čistý čas 1:26
Průměr 17,13 km/h

DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)

1 Jeník Jeník | 10. října 2016 v 6:29

Zajímavé.Doufám , že tu dřevěnou konstrukci něčím natřou. Myšleno nějakým ochranným nátěrem,aby vydržela alespoň sto let. Cesta za tratí , nebo spíše podél trati je docela zajímavá.Děkuji za tuto fotoreportáž. Zase jsem díky Vám o trochu chytřejší. :-D

2 Mirkaw Mirkaw | 10. října 2016 v 9:21

Oceňuji odvahu vyjet i v takovém nehostinném počasí, kdy každou chvíli hrozí déšť, ale určitě to stálo zato a já se mohla kochat místy, kde jsem nikdy nejela. :-) Doufám, že po dostavění rozhledny se tam také vypravím. :-) Fotky jsou pěkné, zvláště se mi líbí ta s vyhlídkou na Ludvíkov, ale i ty lesní jsou zajímavé stejně jako ty  se zamlženým obzorem (zkrátka všechny). :-D Přeji hezký den a krásné vyjížďky. :-)

3 Tomáš Tomáš | Web | 10. října 2016 v 13:26

[1]: Určitě celou rozhlednu, až bude hotová, nějak ochrání. Podle toho co jsem viděl bude ještě potřeba upravit dost věcí i na současné konstrukci - lecos je spíš taková provizorka. Pro budoucí výletníky bude důležitější, aby se zlepšil stav cesty. Teď je to vážně dost nepěkné. Díky za komentář.

[2]: O odvahu nešlo, ale překonat lenost - to je nejhorší. Například dnes se mi to vůbec nepodařilo, a protože další dny budu v práci, dlouho zase nikam nevyjedu. Na rozhlednu se taky těším. Až bude hotová, určitě se zaj(e)du podívat ještě jednou :-) Děkuji a mějte pěkný den.

4 Sibyla Sibyla | 13. října 2016 v 8:18

Do toho bahna na cestě by se mi nechtělo :-( Těším se na report z hotové rozhledny. Snad bude dostatečně vysoká, aby ji stromy za rok nepřerostly.

5 Zdenka Zdenka | 17. října 2016 v 18:54

Já se do přírody v takovém počasí nehrnu, lenoším a čekám na babí léto.Asi nebude, na horách je sníh.  Naposledy jsem šla před pár dny k Městským skalám, ten den bylo venku jakž takž...jinak i fotky z mobilu jsou pěkné..:-) Hezké nastávající dny...

6 Tomáš Tomáš | Web | 17. října 2016 v 19:04

[4]: No já z toho humusu taky nebyl úplně odvázanej, ale to holt patří k věci a k podzimu. Rozhlednu stromy nepřesotou - už jsou tam dlouho. Těším se na výhledy :-)

[5]: Na babí léto si asi počkáme do příštího podzimu. Aspoň to tak vypadá... Na Městské skály bych se měl taky vypravit. Už jsem tam dlouho nebyl. Díky za návštěvu :-)

7 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 23. října 2016 v 19:03

Pěkný dokument a fotky jsou normálně koukatelné i když jsou z mobilu :). Ty jsi ale otužilec, u nás je už dost nepříjemná zima, mlhavo a ubuleno. A do jara je táááák daleko! :-(

8 Tomáš Tomáš | Web | 29. října 2016 v 8:50

[7]: Díky :-) Otužilec nejsem, ale při tom šlapání do kopců se člověk zahřeje. jj, počasí stojí za prd a jaro v nedohlednu. Už aby bylo zase tady! Měj se a nezmrzni 8-)