Pošmourné kopečky Zábřežska

23. listopadu 2016 v 16:36 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - BLUDOVEČEK - BLUDOV - CHROMEČ - VYŠEHOŘÍ - POSTŘELMŮVEK - ROVENSKO - SVÉBOHOV - HORNÍ STUDÉNKY - JEDLÍ - DROZDOV - VÁCLAVOV - RŮŽOVÉ ÚDOLÍ - ZÁBŘEH - POSTŘELMOV/NOVÝ DVŮR - POSTŘELMOV - SUDKOV - DOLNÍ STUDÉNKY - ŠUMPERK

(web)

22.11.2016

Navzdory lehce negativně působícímu titulku to nebyla špatná vyjížďka. Vždyť kdo by čekal, že se ještě koncem listopadu budu prohánět na kole? Ale když už se aspoň na chvilku teploty ještě vyšplhaly nad desítku, bylo by hříchem sedět nečinně doma na gauči. Onoho dne, tedy včera - v úterý, jsem musel ještě večer do práce a bylo třeba této okolnosti přizpůsobit i náročnost. Před pár týdny jsem si povšiml zajímavé cestičky z Drozdova k Václavovu a právě ona mi přišla být dobrým důvodem vyjet. Maličko jsem tápal zda to ke Drozdovu vzít přes Zábřeh, nebo jestli jet na Svébohov a přes Zábřeh se pak vrátit. Zvítězila varianta č.2. Vzhledem k příznivé teplotě jsem na sebe navlékl jen funkční triko a dlouhý dres, ale protože jsem se poučil z dřívějška, do batohu jsem přihodil i větrovku a dlouhoprsté rukavice. Start něco po čtvrt na deset dopoledne směrem přes Bludov a Chromeč do Postřelmůvku. Odtud pak po silnici skrze Rovensko do krpálu na Svébohov.

Když se mi podařilo zdolat první velké stoupání za svébohovský kostel, pustil jsem se mokrou silnicí pod lesem dolů do údolí. "Vypnul" jsem hlavu, pohroužil se do myšlenek a prostě šlapal spoléhaje na to, že zabloudit nelze. Od další křižovatky je to do Jedlí asi kilometr - za chvíli budu tam, říkám si. Jenomže brzy se dostavil pocit, že jedu už nějak dlouho a pořád nic. Než mě zachvátila nejistota, objevila se přede mnou cedule začátku obce. Tak sláva! Jenomže jak jsem se k ní blížil, nápis na ceduli mi připadal na slovo "Jedlí" stále více podezřele dlouhý. O pár šlápnutí pedálů později bylo jasno - jsem v Horních Studénkách. A do pr... Co teď? Zbývaly tři možnosti:

1) vrátit se zpět ke křižovatce a dojet do Jedlí podle původního plánu
2) změnit celý plán, na Jedlí i Drozdov hodit bobek a jet jinudy
3) vyšlápnout si to až nahoru ke kravínu a pak se stočit k Jedlí po děravých polňačkách.

Zrovna mě ovládala jakási euforie že zase sedím na kole, tak vyhrála trojka. Pravda, pro tuto etapu vhodnější mtb bike odpočívá doma a já vyjel na krosce s úzkými plášti, ale tohle přece zvládnu.
Zvládl. Dokonce lépe, než jsem čekal. Počáteční stoupák a děravý povrch cesty sice dělal svoje, ale snad je to letošním svědomitým tréningem, že mi to nebylo nepříjemné. Nejhorší byl určitě ten bahnitý marast kolem jedelského kravína, v němž každý nádech nosem prozrazoval přítomnost i jiných složek, než pouhého bláta. To už jsem se taky musel přiobléknout, protože hodně foukalo a tady nahoře bylo o dost chladněji než v nižších polohách. Projel jsem Jedlím a napojil se na silnici k Drozdovu. Jinak nádherné vyhlídky dost kazil opar, ale nebudu si stěžovat, příště snad budou prostě lepší.
Úspěšně se mi podařilo překonat krpál po svahu Michalova vrchu a po následném sjezdu do Drozdova tam najít potřebnou odbočku k cestě, o níž jsem psal na začátku. Teď jen doufat, že bude průjezdná a bude stát za to. První úsek v pohodě. Je tam hodně rozbitý asfalt, ale nejede se po něm špatně. Pak přibývá děr zasypaných štěrkem, který postupně nahrazuje asfaltový povrch v plné míře. Zde už se jede o hůř. Vrcholový masakr přijde posléze, kdy už pod koly poskakují a ustřelují makadamové šutry. Většinu času se jede dolů z kopce, ale člověk si to moc neužije, protože musí neustále balancovat a přibržďovat. Alespoň já jsem musel. Ale abych jen nenadával, zmíním i pozitiva, čili krásné vyhlídky. Když zastavíte, přestanete se klepat po tom hnusném kamení a rozhlédnete se, budete se mnou souhlasit. Jarní nebo letní panoramata budou nejspíš ještě o stupeň lepší, ale ani tohle není k zahození. Za sebe hlásím spokojenost - nedřel jsem se nadarmo.
Do civilizace přijedeme z okraje Václavova. Většina Zábřežanů asi zná jen tu část ze silnice na Svébohov, nicméně větší část leží bokem. Mají tu pěkně spravený kostelík. Když jsem jej fotil, nějaká paní ho zrovna zamykala a vida mě s foťákem, hned se ptala: "Proč to fotíte? To kuli tem stomům, co každó chvilu spadnó na střecho? Je nová, ale te taške só z neakýho papíro, to nic nevydrží". Ujistil jsem ji, že jsem jen projíždějící turista, což ji očividně uklidnilo. Za kostelíkem totiž roste ve svahu pár stromů a při silnějším větru prý hrozí spadnou na kostelík a poničit novou střechu. V tom se ovšem nevyznám. Zahájil jsem proto návratovou fázi jízdou přes Růžové údolí a pak do kopce na Zábřeh. V tom městě je už roky děsnej dopravní chaos, proto jsem se snažil rychle profrčet a nezdržovat se. No a pak klasika směrem na Sudkov až domů.
Vyjížďka měla svoje plusy i mínusy. S ohledem na fakt, že jsem ji absolvoval měsíc před Vánocemi, jí ale rád všechna negativa odpustím a naopak jsem rád za prima poježdění.

STATISTIKY
Ujeto 53,56 km
Čistý čas 2:36
Průměr 20,49 km/h
Maximum 53,01 km/h

PÁR FOTEK
některé jsou dost přibarvené, aby nevypadaly tak šedě
Olympus E-PL3 + M.Zuiko 14-42 mm f/3,5-5,6

Drozdov

Neznačená polní cesta z Drozdova do Václavova

Podzimní vyhlídky

Tady je cesta ještě pořád krásná. Ten nejhorší úsek o kus dál vyfocený nemám, protože jsem byl zaměstnán snahou se na něm nevysekat.

Socha u pastviny

Václavov

Zábřeh

DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)

1 pihovatá vopice pihovatá vopice | Web | 23. listopadu 2016 v 16:43

Pošmourné, ale krásné :-)

2 Tomáš Tomáš | Web | 23. listopadu 2016 v 17:02

[1]: Díky, to mě těší :-)

3 Sibyla Sibyla | 23. listopadu 2016 v 18:30

Náhodou moc pěkné. Nebýt pošmourného počasí, neocenili bychom to slunečné :-)

4 Mirkaw Mirkaw | 23. listopadu 2016 v 18:44

Do Václavova jsem se chystala celý podzim, bohužel k tomu nedošlo, takže jsem ráda, že jej vidím aspoň takhle, očima jiného cyklisty. :-) Fotky se mi líbí, ikdyž bylo zataženo, a určitě to stálo zato. :-) Přeji hezké dny a chuť jezdit nebo se toulat. :-)

5 Jeník Jeník | 24. listopadu 2016 v 6:39

Opravdu jde poznat, že je podzim. I to ale do naší přírody patří. :-D

6 Janča Janča | Web | 24. listopadu 2016 v 12:19

Je to moc pěkný, to musel bejt skvělý pozdně podzimní výlet!

7 Tomáš Tomáš | Web | 24. listopadu 2016 v 14:58

[3]: To máš sice pravdu, ale poslední dobou je takový poměr dní zatažených a slunečných, že pomalu není co oceňovat. Ale bylo teplo, užil jsem si to... Na konec listopadu to nebylo špatný :-) Díky

[4]: Tak on Václavov jako taková asi nebude žádné vyložené terno, ale příroda těchhle kopečků kolem Zábřeha je super. Sám je nemám pořádně projeté, což ale beru jako výhodu. Aspoň je pořád co objevovat :-) Děkuji a přeji hezké odpoledne

[5]: Stejně jako jaro, léto a zima :-D

[6]: Vždycky je co zlepšovat, ale nestěžuju si :-) Díky

8 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 25. listopadu 2016 v 14:05

Paráda :). Tiše ti závidím ;-) a na jaře zkusím (když zdraví dovolí) znovu kolo. Hodně se mi po něm stýská. A i když už to nebude žádné velké jezdění, stejně to chci zkusit ;). Měj se krásně a užívej si to! :)

9 Tomáš Tomáš | Web | 25. listopadu 2016 v 19:39

[8]: Ten pocit znám, taky jsem měl dvouletou pauzu kvůli zdraví. Ale pak jsem si řekl, že budu jezdit pomalu a při prvních náznacích problémů ještě víc zvolním a nakonec to jde. Dnes se dokonce už zase ani moc nešetřím :-D Takže držím palce a věřím, že si to budeš v sedle zase užívat jako "za starých časů" 8-) Díky za komentík a přeji hezký večer.

10 Zdenka Zdenka | 1. prosince 2016 v 20:31

Podzim v podhůří Zábřežska jste krásně zachytil. Fotky barevného podzimu jsou super. Přeji pěkné adventní dny..:-)

11 Tomáš Tomáš | Web | 3. prosince 2016 v 10:16

[10]: Děkuji :-) Jen mě mrzí, že aspoň dosud, když je venku pěkně tak musím trčet v práci. Také přžeji pěkný předvánoční čas. A ten vánoční taky :-)