Na Severomoravskou chatu přes Moravský Karlov

11. dubna 2017 v 10:55 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - BLUDOVEČEK - BLUDOV - BOHUTÍN - KLÁŠTEREC - ZBOROV - HORNÍ STUDÉNKY - ŠTÍTY - HEROLTICE - MLÝNICKÝ DVŮR - MLÝNICE - BÍLÁ VODA - MORAVSKÝ KARLOV - KAPLE NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE - SEVEROMORAVSKÁ CHATA - KALASOVA LOV. CHATA - VYSOKÝ POTOK - MALÁ MORAVA - VLASKÉ - HANUŠOVICE - KOPŘIVNÁ - LUŽNÁ - BRATRUŠOV - ŠUMPERK

(web)

Letošný výboj na Severku bylo opět potřeba v rámci nemotání se po stejných trasách nějak ozvláštnit. V pondělí jsem proto vsadil na verzi, od níž jsem si sice moc nesliboval, ale která se nakonec ukázala býti volbou více než dobrou. Navíc ji lze v pohodě absolvovat po asfaltu. Asfalt může být pro někoho nuda, ovšem někdy je příjemnější frčet po silnici. Zvlášť pokud jste v časovém presu a přetrvává pozimní zlenivění. Na výlet jsem tedy vzal obstarožní trekové kolo s užšími plášti, jenž na zmíněném asfaltě slibovaly, že cesta bude odsýpat.
Před samotným reportem ještě jedna malá poznámka technického rázu: Focení jsem tentokrát hodně odbyl a je to znát i na tradiční obrazové příloze pod textem. V rámci kompenzace jsem do ní tedy vrazil i pár snímků staršího data. Možná to je maličko podvod, ale myslím, že relativně nevinný.

Pondělí 10.4.2017

Vyrážím ještě za relativně chladného rána okolo čtvrt na deset. Abych se dostal přes kopce, přesněji do údolí řeky Březné, mám na výběr z asi třech hlavních možností. Vybírám si tu "zborovskou", čili přes Bohutín a pak vzhůru na Zborov a Horní Studénky, odkud se do údolí dostanu příjemným sešupem. Při plánování jsem si říkal, že nepojedu přes Štíty, ale skrze Březnou, jenomže síla zvyku je sviňa. Tak nějak sama mě navedla do Štítů a když mi to došlo, už se mi nechtělo vracet. Šlapu tedy dále k Herolticím. Mezi Herolticemi a Mlýnickým Dvorem číhá nepříjemnost v podobě rozmlácené cesty, kde je třeba kličkovat mezi dírami a občas volit mezi dírou nebo bahnem. Buď jak buď, v Mlýnickém Dvoře už je situace opět dobrá a boční silnička vedoucí Mlýnicí do Červené Vody (přesněji zdejší části Bílá Voda), lemovaná dřevěnými či prostě jen pěknými domky, člověku dodá chuť do šlapání. V Červené Vodě je třeba sjet z hlavní silnice doprava k Moravskému Karlovu. Pozvolna zde začíná stoupání, které si od tohoto okamžiku budu užívat prakticky až na nejvyšší bod celé vyjížďky. Jedu známou silničkou kolem kostela až na křižovatku, kde jsem dosud vždy odbočoval doprava k Písařovu. Dnes to beru pro změnu doleva. Zástavba rychle řídne a od rybníčků po pravici vylétá nádherný čáp černý. Poslední karlovskou budovou je samostatně stojící malý domek s kamennou přístavbou. Za ním se tyčí cedule zákazu vjezdu, ale předpokládám, že cyklistu odtud nikdo nevyhodí. Velmi dobrou zprávou je stav silnice. Před lety byla opravena a povrch je má mnohem lepší, než spousta frekventovanějších komunikací. Cesta z tohoto bodu až ke kapli Nejsvětější Trojice v nadmořské výšce skoro 900 m měří po silničce něco málo přes sedm kilometrů. Bočními štěrkovými cestami to lze v případě zájmu a použití horského kola přibližně o 1,5 km zkrátit. Já se budu držet asfaltu. Čekal jsem spíše opruz, ovšem překvapení bylo v tomto směru příjemné. Příroda skýtý různá malebná zákoutí, střídá se les a paseky. Výhledů moc není, ale pár pohledů na protější svah Boudy za povšimnutí stojí. Během výstupu přejíždím několik můstků. Potok (zárodek říčky Březné) tak bublá tu po levé, tam zas po pravé straně. Podél silničky dokonce stojí pár přístřešků a zvídavější turisty potěší informační cedule přírodního parku Jeřáb, kterou lze najít při serpentinách zhruba v půlce výstupu. Poslední část před kaplí vede listnatým, řekl bych bukovým porostem. No a u kaple už mám prakticky vyhráno. Celý ten kopec nebyl zdaleka tak hrozný jak jsem čekal. Díky tomu, že to taky neznám, mě ani nenudil jak už mě začíná nudit výstup od Raškova či Štědrákovy Lhoty přes Boudu. Sjíždím k Severomoravské chatě (Severce) a doufám, že budou mít třeba otevřeno. Otevřeno neměli. Před restaurací (u vchodu mají nový přístavek se stříškou) sedí nějaký postarší cyklista a cucá lahváče. "Je zavřeno, ale majitel mě viděl a dal mi pivo. Teď je kdesi vzadu v té boudě", hlásí. Někoho nahánět se mi nechce, tak se loučím a točím nazpět k silnici, kterou se spouštím k Vysokému Potoku. I tady je asfaltka v dobrém stavu, byť pro časté zatáčky je dobré kolo moc nerozjíždět. A taky kvůli vlhkosti. Na pár místech leží ještě v příkopech sníh. Těsně nad Vys.Potokem se situace ohledně vozovky dramaticky mění. Hladký povrch skokově přechází v rozflákaný tankodrom, který mému kolu nedělá dobře. Obcí jedu horní částí vlevo, okolo kapličky, kudy se dostávám do Malé Moravy. Teď už to bude pohodička, pěkně po rovné silnici dolů až do Hanušovic, říkám si. Vyhlídka se však plní jen částečně, protože asfalt je po zimě u krajů vymletý a děravý, navíc fouká protivítr. Čas od času tedy musím i z kopce přišlápnout, jindy zase brzdit, abych se přes výtluky neudrncal k smrti. V Hanušovicích jsem už hodně unavený. Letos jsem toho ještě moc nenajezdil a na formě je to znát. Pálí mě zadek a nohám dochází síla. Závěrečný výstup přes Kopřivnou na Lužnou jsem vyloženě protrpěl. Sjezd dolů na druhou stranu už byl o poznání příjemnější. Domů dorážím přesně čtyři hodiny od startu utahaný jak kotě, ale spokojený.

STATISTIKY
Ujeto 70,65 km
Čistý čas 3:29
Průměr 20,12 km/h
Maximum 51,63 km/h

FOTKY
Olympus E-PL3 + M.Zuiko 14-42 mm f/3,5-5,6
Mobilní telefon Honor 4C ( foto 2016)

Příjezd ke Štítům

Mlýnický Dvůr

Moravský Karlov

Poslední stavení Mor.Karlova

Zákaz vjezdu

Paseka u silnice

Na jednom z mostů

Řeka Březná ještě jako potok nedaleko svého pramene

Silnička

Nízký porost mladých stromků

Buky pod vrcholem silnice

Kaple Nejsvětější Trojice

Pohled do údolí na druhé straně, směrem k Malé Moravě a úpatí Králického Sněžníku

Severomoravská chata

Vysoký Potok

Kaplička pod Vysokým Potokem a krásná okolní krajina

Řeka Morava poblíž osady Vlaské

DÍKY ZA NÁVŠTĚVU :-)

1 Ludmila Ludmila | E-mail | 11. dubna 2017 v 11:09 | Reagovat

FOTOGRAFIE se mi líbí stále víc a víc a podrobný popis také.

2 Tomáš Tomáš | Web | 11. dubna 2017 v 13:02 | Reagovat

[1]: Bylo štěstí, že vyšlo počasí i volno dohromady. To se moc často nestává. Moc díky a měj pěkný den :-)

3 Jeník Jeník | 11. dubna 2017 v 18:14 | Reagovat

Hezké a docela zajímavé. Před časem jsem i napsal pohádku o tom jak v zimě vozka jel z Vysokého Potoka do Moravského Karlova a zpět. Trochu jsem tu cestu i popisoval. Jel jsem ji osobně  několikrát , ale již  dávno v minulém století. A jsem rád , že jste mi opět potvrdil , že je to docela hezká cesta. Těším se na další Vaše psaní - na Vaše další cesty. Vracíte mi tak trochu i mé mládí. Díky Vám za to. :-D

4 Tomáš Tomáš | Web | 11. dubna 2017 v 18:57 | Reagovat

[3]: Což o to, cesta je to super. Jen na tom kole má opačný efekt, než návrat do mládí. Aspoň já si v závěru připadal, že jsem o dvacet let starší :-D Děkuji za komentář.

5 Jarmila Jarmila | 11. dubna 2017 v 23:44 | Reagovat

Vždycky se těším na Vaše výlety a poslední dobou mi stále častěji nejdříve bleskne hlavou otázka: "Bude tam zase?" A tentokrát ANO, na úvod tu je onen omluvný povzdech nad (ne)kvalitou fotek... :-D K tomu nelze než napsat: neomlouvejte se. Fotky jsou vždycky úžasné, i když chápu, že Vám profesionální hrdost nedovolí je jen tak "odmávnout"... no jo, ale to bych zase přišla o svůj soukromý tipovací kvíz, že? Tak se tedy omlouvejte, vždycky mě to pobaví. :-)

6 Jarmila Jarmila | 12. dubna 2017 v 7:56 | Reagovat

Aha, tak tentokrát jsem se do toho "zaplantala" sama. Tentokrát to nebyl povzdech nad kvalitou, ale zřejmě spíše nad nedostatečnou kvantitou... Ale byl tam. :-)

7 Tomáš Tomáš | Web | 12. dubna 2017 v 9:10 | Reagovat

[5]: [6]: Stejně už jste zapsaná jako rejpalka, z toho se už nevykecáte :-D Ale nevadí. Jsem rád, že se máte aspoň na co těšit. Když už ne na obsah, tak na tip zda si zase postěžuju nebo ne :-D Zdravím a přeji hezký den :-)

8 Zdenka Zdenka | 16. dubna 2017 v 18:07 | Reagovat

Na Severomoravské chatě jsem byla nejednou. V loňském roce, den před silvestrem, jsme z Vysokého Potoka tlapali ve sněhu nahoru a byli jsme dost zchváceni. Foťák jsem tehdy sebou neměla, škoda. :-) 70 km trasy, kterou jste zdolal, obdivuji. Krásné jaro přeji..:-)

9 Tomáš Tomáš | Web | 17. dubna 2017 v 8:29 | Reagovat

[8]: Já to kdysi šel ve sněhu opačným směrem na Podlesí. Taky výživný zážitek :-D Ovšem pokud budete mít cestu někdy na jaře či v létě, ta cesta mezi Podlesím a Severkou je jedno velké panorama s výhledy :-) Děkuji za návštěvu i komentář, mějte krásný den :-)

10 Mirkaw Mirkaw | 18. dubna 2017 v 11:46 | Reagovat

Pěkné fotky, ale tak náročnou a dlouhou cestu bych už nedala, a tak jsem ráda, že můžu cestovat v pohodlí domova při PC. Překvapila mě asfaltka, která vede z Mor. Karlova ke sv. Trojici i střídavá místa s různými zákoutími. Čekala bych jen hluboký a tmavý les s děravou cestou. Přeji hezký den :-)

11 Tomáš Tomáš | Web | 18. dubna 2017 v 17:50 | Reagovat

[10]: Ona ta náročnost je relativní. Kdybych byl pořádně rozježděný, nebylo by to tak hrozné. Ale letos to moc nejde, takže jsem se celkem potrápil. Asfaltka z M.Karlova je opravdu super. Je teprve pár let opravená, předtím vypadala o dost hůř. A okolí mě také mile překvapilo, že to není jen les, ale naopak celkem otevřené prostředí. Každopádně děkuji za milý komentář a přeji krásný večer :-)

12 111bubu 111bubu | E-mail | 21. dubna 2017 v 21:26 | Reagovat

thomas......

13 Tomáš Tomáš | Web | 22. dubna 2017 v 4:51 | Reagovat

[12]: bubu...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.