Mrtvý muž 2017

13. června 2017 v 22:14 | T(h)om |  Cyklovýlety
ŠUMPERK - VIKÝŘOVICE - KRÁSNÉ - HRABĚŠICE - TRAŤOVKA - POD KAMENCEM - HVĚZDA - MRTVÝ MUŽ/VITKOVY CHATY - MRTVÝ MUŽ/SKÁLA - NOVÝ MALÍN - ŠUMPERK

(web)

Po čase jsem zase - omezen časem - vyjel na kole. Na kole se prostě za stejný čas dostanete dál než pěšky. O tom se snad nikdo nechce přít. I tak je ale v situaci, kdy máte v okolí obježděno skoro vše, problém najít vhodný cíl. Samozřejmě se dá vždycky najít něco nového (méně atraktivního), ale musí tomu přát nálada a podmínky. Druhou variantu nabízí opáčko nějakého už prozkoumaného místa, které za opáčko jednoduše stojí. V ideálním případě i tak vymyslíte alespoň symbolickou inovaci znamenající vítaný prvek. Přesně tohle je případ dnešního minivýjezdu.

Už jste jistě pochopili, že to, co dnes budu popisovat, při troše snahy najdete v archivu tohoto blogu, což je podle několika předchozích prohlášení důvod o tom nepsat. Pro zmíněnou drobnou inovaci však reportík, aspoň kratičký, přidám.

Nalejme si čistého vína a shodněme se na tom, že jsem líný rozepisovat se příliš. Ostatně když už mám podrobný popis cesty ze Šumperka na Mrtvého muže z minula, nemá smysl jej slovo od slova opakovat. Koho to tedy zajímá, kliká na tento odkaz, kde najde po čem jeho krevní pumpa touží.
Počasí nevyšlo zrovna ideálně. Bylo poměrně chladno, spíše zataženo než polojasno a do toho pořádně silný vítr. O příjemné jízdě tedy nemůže být řeči. Namlouval jsem si, že díky větru budou jako kompenzace za absolvované nepohodlí čisté výhledy, ale realita byla opačná. Ze skal u Vitkových chat na Mrtvém muži jsou sice bezva panorámata asi vždycky, ale ohledně dohlednosti nebylo dnes nadšení na místě. Díky dalekohledu jsem jakštakš dohlédl k Šumvaldu a Uničovu, ovšem dál už se všechno topilo v mlze. Litovel ještě ušla, z Olomouce již nezbylo více než pár slaboučkých siluet a odlesků v šedé duchně. Svatý kopeček na tom byl malinko lépe - přece jen stojí na kopci, ale ne o moc. Nevzal jsem si s sebou výjimečně ani větrovku, takže v tom studeném fičáku mě kochání brzy přestalo bavit. Po krátkém průzkumu ještě jedněch blízkých skalek mi tedy přišlo rozumné seběhnout zase ke kolu a frčet dál.

Před pokračováním bude dobře popovídat o pomateném názvosloví v mapách, abychom měli jasno. Když mluvíme o Mrtvém muži, můžeme tím myslet dvě vedle sebe ležící místa. Buď to s chatami a vyhlídkou, o kterém jsem právě psal. Leží zde. Říká se mu taky Vitkovy chaty podle prvorepublikového průmyslníka z Postřelmova, který je nechal postavit. A pak je tu další Mrtvý muž - podlouhlé skalisko o pár set metrů níže, tedy zde. Aby byl zmatek ještě větší, rozcestník s popiskem Mrtvý muž najdeme u toho druhého místa. Na mapách.cz se tam ale nachází i popiska Ptačí skály. Cedulka o zabitém horolezci, čili tam, kde byl onen muž opravdu mrtvý, zase na prvním. Zde sice rozcestník není, ale hned nad ním je na hřebeni při modré tur. značce rozcestí Volyň-skály. Každopádně když vám někdo bude povídat o vyhlídkách z Mrtvého muže, myslí to od chat. No a teď se v tom vyznejte. Moje řešení je následovné: Skalám s chatami a vyhlídkou říkejme Mrtvý muž, skalám níže bez vyhlídky Ptačí skály. Jinak z toho zmagoříme.

Na řadu přijde avizovaná změna. Během pár set metrů minu jedno rozcestí (kde se napojuje cesta od Říjiště), projíždím dále a za chvíli jsem na dalším rozcestí. Zde už nefrčím rovně dolů k Mladoňovu, nýbrž to točím doprava k Ptačím skalám. Táhne se tu jakýsi zerodovaný kamenný val, který nemůžete přehlédnout. Tvar je ale asi tak všechno, co běžného turistu zaujme. Vylézt se na něj sice dá, ovšem skrze husté křoví na úpatí. Jestli se to vyplatí musí zvážit každý sám. Já jsem to kdysi absolvoval, ale vidět byla jen okolní paseka a les, který je však možná lépe vidět z cesty nad skálami. Takže jednou stačilo. Nyní tedy budu jen projíždět. Protože mi vypověděla mapa v mobilu, musím se spoléhat na to, co si pamatuji z domova. Za skálami by se měla nacházet nezpevněná odbočka doleva, kudy mě lesňačka vyvede až nad Nový Malín. Odbočku jsem úspěšně našel. Po všerejších deštích je stejně jako zbytek lesa trochu rozbahněná, což odnáší můj outfit, ale nejsem z cukru. Terén mírně stoupá, poté přichází na řadu něco jako rovinka a nakonec - kdo by to řekl, sjezdík zakončený na asfaltové silnici mezi Mladoňovem a N.Malínem. Celý ten úsek od skal k silnici měří necelé 3 km, způli je nezpevněný (kořeny, kamení, bahno...) a způli sypaný štěrkem. Ten štěrk je zrádnější, protože jej najdeme právě ve sjezdové pasáži, kde to chce citlivě brzdit a nejet příliš rychle. Musím říct, že tahle trasa byla zajímavější než mnou běžněji používaná, k Dobré náladě. Vyhnete se tam provozu, otravnému kopečku a pár menším stoupáním, přičemž z lesa vyjedete v místě, kde už po silnici posvištíte jen a jen dolů k N.Malínu. Super.
V rámci stručnosti si dneska odpustím kecy o spokojenosti s vyjížďkou i popis vlastně docela nudné návratové etapy domů. Místo toho vám ukážu pár pořízených fotek, byť většina z nich se bude shodovat s minulými.

STATISTIKY
Ujeto 31,4 km
Čistý čas 2:50
Průměr 16,28 km/h

FOTKY
Olympus E-PL3 + M.Zuiko 14-42 mm f/3,5-5,6 + M.Zuiko 40-150 mm f/3,5-5,6

Hraběšice ze silnice u Traťovky

Totéž o kousek výše. Zaujal mě ten traktor :-)

Odpočívadlo na rozcestí Hvězda

Jediná neznačená cesta vedoucí z Hvězdy

Stoupání po lesní silničce kolem posedu a čímsi... no... hodně oranžovým.
Při bližším pohledu to vypadalo jako křupky - asi pro zvěř, ale ukažte mi zvíře, co bude žrát něco takhle barevného.

Pěšinka do lesa k Mrtvému muži

Příchod k chatám a skále

Jedna ze dvou zde stojících chat

Tohle je ta stejná chata, ale už ze skály

Z téhle skály na konci zábradlí. Mám mimochodem dojem, že od minula někdo prořezal to křoví nalevo.

Jižní až jihovýchodní panorama ze skály je sice fajn, ale se světlem skoro proti sobě
a dnes i jinak ne úplně čistým ovzduším na Hané to nebyla zase bůhvíjaká sláva.

Pohled zespodu na skálu a druhou chatu stojící vedle

Tady jsem se vyšplhal ještě o kus výše do lesa na další skalku, ale výhled (zde k severu) omezoval porost. Navíc to tu není tak bezpečné jako předchozí místo.

Rozloučení s Vitkovými chatami a návrat ke kolu

Hradba Ptačích skal u rozcestníku Mrtvý muž

Průjezd neznačenou lesní cestou

Tohle už je nedaleko nájezdu na silnici

V tomto místě vyjedeme z lesa a po odbočení doprava si můžeme užít sešup až dolů do civilizace

Já se ještě zastavil tady, na plácku s krásným výhledem na Šumperk a Nový Malín.
Potěší, že sem někdo umsítil zastřešené posezení. Nepotěší, že ho už někdo stihl počmárat.